De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Da hebt ge nu in n land vol rechtse -en linkse nutjobs en n wapenbeleid dat er eigenlijk geen is..

Dader doet zich voor als politieagent ook blijkbaar

Niet vergeten dat Amerika een land is waar de rechtspraak zich enorm baseert op precedentrecht, dus als deze ermee wegkomt is dat een get out of jail free-card voor alle andere MAGA-zotten die Democraten willen neerleggen.

Trump *moet* hier keihard op reageren. Hij gaat het waarschijnlijk niet doen, maar het moet.

En daar heb je het volgende al. Verdachte was blijkbaar verkleed als politieagent. Tsja, als je sinds ICE je badge niet meer hoeft te tonen, valt het niet te verwonderen dat anderen daar wel potentieel in zien.

They did drive a vehicle that looked exactly like an SUV squad car,” Brooklyn Park’s police chief, Mark Bruley, said at a press conference. “It was equipped with lights, emergency lights, that looked exactly like a police vehicle, and yes, they were wearing a vest with taser, other equipment, a badge very similar to mine, that no question, if they were in this room, you would assume that they are a police officer.”

Das wel een paar stappen verder dan gewoon verkleed zijn. Ook al toonde ICE zijn badge wel in de afgelopen weken, dan was dit waarschijnlijk nog geslaagd.

Niet vergeten dat Amerika een land is waar de rechtspraak zich enorm baseert op precedentrecht, dus als deze ermee wegkomt is dat een get out of jail free-card voor alle andere MAGA-zotten die Democraten willen neerleggen.

Trump *moet* hier keihard op reageren. Hij gaat het waarschijnlijk niet doen, maar het moet.
't is beter dat hij niet reageert, want ik zie hem nog dingen zeggen als dat ze het verdiend hebben. eerder deze week vertelde hij nog dat een andere democraat de criminele daad had gesteld zich kandidaat te stellen.

Het is ook geen alleenstaand geval hé. Wanneer was het nu weer toen iemand inbrak in de woning van Nancy Pelosi om haar te vermoorden?

Wel leuk om eens te zien die parade.
Het is wel eens interessant om te kijken hoe de Amerikanen dat aanpakken. Muziek van de serie Band of Brothers tijdens het stuk over WWII, sponsors die uitdrukkelijk genoemd worden door de commentator 😄.

Precies wel een groot aantal militairen dat meeloopt in de parade. De Fransen, Britten en Russen marcheren toch wel een stuk strakker in hun parades.

Er zou gisteren minstens 5 miljoen man geprotesteerd hebben in de VS, grote nummers toch wel

In een gepolariseerde omgeving is 5 miljoen nu ook niet zo significant. Er zijn er een pak meer die niet op straat zijn gekomen.
Dus moeilijk om te stellen of dat signaal significant is of evengoed gewoon iets dat je langs u neer kan leggen.

In een gepolariseerde omgeving is 5 miljoen nu ook niet zo significant. Er zijn er een pak meer die niet op straat zijn gekomen.
Dus moeilijk om te stellen of dat signaal significant is of evengoed gewoon iets dat je langs u neer kan leggen.
Als die 5 miljoen met regelmaat protesteren en de aantallen zwellen aan, is dat wel significant. We zullen zien of die protesten blijven.

5 miljoen vind ik niet weinig imo. Maar zoals vaak zijn er een hele hoop mensen die ook niet akkoord zijn met het Trump beleid maar niet perse op straat gaan komen maar wel hun ongenoegen zouden uiten in het stemlokaal.

Als die 5 miljoen met regelmaat protesteren en de aantallen zwellen aan, is dat wel significant. We zullen zien of die protesten blijven.

Je kan dat stellen. Maar zolang dat geen 50+% is van de bevolking kan je dat nog altijd gewoon langs u neer leggen. Want je kan gewoon blijven argumenteren dat het een vocale minderheid is die om politieke redenen gemobiliseerd wordt.

Allez ik dacht dat Trump dat zelfs al had gezegd dat die protesten georganiseerd zijn vanuit politiek oogpunt door tegenstanders van het beleid. Maar dat de meerderheid van de bevolking achter zijn beslissingen staat en dat hij gaat doen waarvoor de meerderheid van de kiezers hem verkozen heeft.

Dus ik zie echt niet in hoe in zo'n omgeving er verandering gaat komen in het beleid. Enige positieve effect dat er mogelijks als gevolg komt is dat bij de volgende verkiezing (tussentijdse), ik dacht over 1.5jaar, dat de cijfers die pro Trump zijn door de aandacht van die protesten significant zakken.
Dan zie ik die protesten nog een effect hebben. Indien de meerderheid weg is.

Als dat echter niet het geval is, dan lijkt het mij gewoon evident dat het business as usual is. En dat die zaken gewoon blijven gecategoriseerd worden onder de noemer van niet significant.

Net zoals er bij ons ook niet echt gereageerd wordt op de signalen die de vakbonden en de betogers geven op de nationale stakingsdagen.
Amerika heeft een bevolking van 350 miljoen mensen.
5 miljoen is dan ook -> 1.42%
Dat zou dus overeenkomen met 167k betogers op 11.8 miljoen in België bij vb een nationale stakingsdag. Op 13 februari zaten we vb rond de 100k (https://www.pvda.be/nieuws/algemene-staking-het-land-ligt-stil-de-voorbode-van-een-bewogen-lente - vond weinig bronnen over exacte aantallen).

Ik zie onze regering ook het beleid niet wijzigen als de vakbonden op straat zouden komen met 200 - 300k mensen die tegen de besparingen zijn of die klagen over de afschaffing van de werkloosheid of de aantasting van de pensioenen. Ik zie hen dan ook gewoon dat naast zich neerleggen.

Ik dacht dat de witte mars destijds 300k mensen waren in 1996. Toen hadden we een bevolking van 10.6 miljoen. Dus dat is quasi 3%. Dat handelde over een item waar niemand echt tegen gaat zijn. Wat toch nog helemaal anders is bij de protesten waar we nu over spreken. En waar die protesten, of zo lijkt het mij toch, ook al zwellen die aan. Men deze gewoon langs zich neer gaat leggen als zijnde niet significant.

5 miljoen vind ik niet weinig imo. Maar zoals vaak zijn er een hele hoop mensen die ook niet akkoord zijn met het Trump beleid maar niet perse op straat gaan komen maar wel hun ongenoegen zouden uiten in het stemlokaal.
5 miljoen is veel in absolute termen. Maar ons referentiekader is dan ook 11 miljoen. Op de bevolking van Amerika is en blijft dat gewoon peanuts. En zie ik hen dat gewoon aan de kant schuiven als zijnde die linkiewinkies die op straat komen.

Uiteindelijk is het punt dat het moeilijk is te argumenteren dat die mensen die hun ongenoegen zouden uiten in het stemlokaal, in een duale of gepolariseerde maatschappij, anders is dan degene die toch al niet voor u en uw standpunten hebben gestemd.
Ik denk dat de protesten een zeer andere grootteorde moeten zijn voordat daar aandacht gaat aan gegeven worden, vanuit een beleidsoogpunt. En zelfs dan zie ik Trump het nog gewoon negeren, ook al staat er 25% van de bevolking op straat.

Terug
Bovenaan