De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Stel u nu voor dat ze morgen Frank Molnar oppakken. :unsure:
de freaky frankshow vanuit guantanamo?

Blijkbaar zou Newsom, de gouverneur van California, een mogelijke democratische presidentskandidaat zijn in 2028.

Dat geeft een interessante twist aan de motivatie van het kabinet Trump om op deze manier te reageren op de protesten.

Blijkbaar zou Newsom, de gouverneur van California, een mogelijke democratische presidentskandidaat zijn in 2028.

Dat geeft een interessante twist aan de motivatie van het kabinet Trump om op deze manier te reageren op de protesten.
Hij heeft wel tijd om zich voor te bereiden en vooral om zich te profileren als topspits van de Democraten, als hij ze kan verenigen achter zich.

Hij heeft wel tijd om zich voor te bereiden en vooral om zich te profileren als topspits van de Democraten, als hij ze kan verenigen achter zich.
Goh, noem me cynisch, maar ik heb echt nog maar weinig vertrouwen in de Democraten. Als je kijkt naar hoe ze de voorbije decennia op zowat alles gereageerd hebben... Sure, MAGA en de Republikeinen (als je ze nog zo kunt noemen, lol) dragen een enorme verantwoordelijkheid , maar de Democratische elite is zeker niet onschuldig. Ze hebben kansen gehad om echt verandering te brengen, maar keer op keer lijkt het eerder om machtsbehoud te draaien dan om principes.

We kunnen maar hopen...

Het is al langer geweten dat hij ambities heeft om voor het hoogste ambt te gaan.
Maar als je kijkt naar de teloorgang van zijn staat de voorbije jaren, kunnen we alleen maar hopen dat zo iemand nooit tot president verkozen geraakt.
Het contrast tussen het CA van 10-20 jaar geleden en die van nu, is enorm. Elke terugkerende bezoeker (laat staan inwoner) zal dat kunnen beamen.

Ze hebben in die partij dringend een centrumfiguur nodig die niet bang is om zich uit te spreken tegen de excessen met betrekking tot oa. DEI en migratie. Dat zou al heel veel doen.
En neen, Biden was de laatste jaren niet (meer) die figuur. Wat er onder zijn leiderschap allemaal passeerde...
Gezien z'n mentale toestand zal veel daarvan hem ingefluisterd zijn geweest door oa. Harris en andere linkse figuren.

Het circusoptreden definitief wegvoeren en terug naar een beleid gebaseerd op gezond boerenverstand. Daarmee kan de Democratische partij het hart van de modale Amerikaan terugwinnen.
Het absoluut horrorscenario is er één waar Trump's kapriolen de kiezers automatisch terug in de armen van de Democratische partij duwt zonder dat die laatste zich moet heruitvinden. Waardoor we in '28 een repeat (on steroids) krijgen van de jaren '20-24 met een progressieve fractie die nog mondiger en machtiger is. Een absolute ramp.

Het absolute horror scenario is de voortzetting van dit beleid en het einde van functionele democratie in amerika. Een terugkeer naar de normaliteit en laten we eerlijk zijn, zelfs al werd het ingefluisterd, het goeie beleid onder Biden, is denk ik iets waar we enkel van gaan kunnen dromen. Trump slaagt er zelfs niet in om alles dat Biden verwezenlijkt heeft af te voeren, hoe graag hij dat ook wil, omdat het simpelweg goeie fixes zijn waarvan de afbraak niet te spinnen valt. Van healthcare tot criminaliteit, van economie, jobgroei, livingcost, overheidsuitgaven en inflatie tot milieu wetgeving, in zowat alle metrieken haalde die veel betere resultaten dan de republikeinse voorganger. Ook zijn infrastructuur projecten, the green deal en zijn geo politieke moves betreffende china. Veel van wat Trump eerst probeerde te framen als slecht probeert hij nu te doen alsof hij ervoor verantwoordelijk is omdat hij er niet vanaf geraakt of misschien wel zelf beseft dat ze noodzakelijk zijn.

Een vriend van mij is republikein in hart en nieren maar hij heeft sinds enkele jaren zware gezondheidsproblemen. Hij krijgt daar maandelijks een vergoeding voor van de overheid. Echter blijkbaar als het van Trump afhangt wordt zijn steun afgeschaft (het kost de overheid te veel geld) en gaat hij straks nog 0€ krijgen. Hij was daar over aan het zagen tegen mij. :scream:

Hij was tot op heden pro MAGA en republikeins maar oh ironie ten top. Nu staat hij toch ook plots op zijn achterste poten. You get what you vote for right? :support:

Het is al langer geweten dat hij ambities heeft om voor het hoogste ambt te gaan.
Maar als je kijkt naar de teloorgang van zijn staat de voorbije jaren, kunnen we alleen maar hopen dat zo iemand nooit tot president verkozen geraakt.
Het contrast tussen het CA van 10-20 jaar geleden en die van nu, is enorm. Elke terugkerende bezoeker (laat staan inwoner) zal dat kunnen beamen.

Ze hebben in die partij dringend een centrumfiguur nodig die niet bang is om zich uit te spreken tegen de excessen met betrekking tot oa. DEI en migratie. Dat zou al heel veel doen.
En neen, Biden was de laatste jaren niet (meer) die figuur. Wat er onder zijn leiderschap allemaal passeerde...
Gezien z'n mentale toestand zal veel daarvan hem ingefluisterd zijn geweest door oa. Harris en andere linkse figuren.

Het circusoptreden definitief wegvoeren en terug naar een beleid gebaseerd op gezond boerenverstand. Daarmee kan de Democratische partij het hart van de modale Amerikaan terugwinnen.
Het absoluut horrorscenario is er één waar Trump's kapriolen de kiezers automatisch terug in de armen van de Democratische partij duwt zonder dat die laatste zich moet heruitvinden. Waardoor we in '28 een repeat (on steroids) krijgen van de jaren '20-24 met een progressieve fractie die nog mondiger en machtiger is. Een absolute ramp.
Voor de grootste problemen waar California mee kampt biedt het Trumpiaanse beleid géén oplossingen, wel in tegendeel.

Een vriend van mij is republikein in hart en nieren maar hij heeft sinds enkele jaren zware gezondheidsproblemen. Hij krijgt daar maandelijks een vergoeding voor van de overheid. Echter blijkbaar als het van Trump afhangt wordt zijn steun afgeschaft (het kost de overheid te veel geld) en gaat hij straks nog 0€ krijgen. Hij was daar over aan het zagen tegen mij. :scream:

Hij was tot op heden pro MAGA en republikeins maar oh ironie ten top. Nu staat hij toch ook plots op zijn achterste poten. You get what you vote for right? :support:
Zijn verdiende loon dan om op zo'n idioten te stemmen.

Dat lijkt wel het modewoordje te zijn voor alle rechtse partijen tegenwoordig. Het klinkt mooi natuurlijk, totdat je je realiseert dat dit in tegenstelling staat met beleid gebaseerd op wetenschap.
Alsof gezond boerenverstand zo heiligmakend is. Het zou leuk zijn als alles zo eenvoudig was dat je gewoonweg 'met gezond verstand' een oplossing kan kiezen, naar huis keren en genieten van een job well done. Besturen is in realiteit is zó enorm complex dat ik denk dat diegenen die voor 'gezond verstand' pleiten hun kop zou ontploffen moesten ze een week meelopen met een burgemeester, laat staan een president.

Dat seizoen van The Wire waar little finger burgemeester van Baltimore werd is een goed voorbeeld.

'Gezond boerenverstand' is een andere manier om te zeggen 'mijn persoonlijke mening', maar het klinkt wat overtuigender. Iedereen vind dat zijn mening gebaseerd is op gezond verstand.

'Gezond boerenverstand' is een andere manier om te zeggen 'mijn persoonlijke mening', maar het klinkt wat overtuigender. Iedereen vind dat zijn mening gebaseerd is op gezond verstand.
Het is een wensdroom tot een helder, transparant en duidelijk beleid waar zo goed als iedereen content mee is (zageventen gaan er altijd zijn). Zolang partijen moeten samenzitten om een meerderheid te vormen, is dat niet zo evident. Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren, zei Willem Elsschot het zo mooi in zijn gedicht Het Huwelijk.

Het is een wensdroom tot een helder, transparant en duidelijk beleid waar zo goed als iedereen content mee is (zageventen gaan er altijd zijn). Zolang partijen moeten samenzitten om een meerderheid te vormen, is dat niet zo evident. Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren, zei Willem Elsschot het zo mooi in zijn gedicht Het Huwelijk.

Weer een droom verijdeld door die dekselse realiteit :frown:

Het absolute horror scenario is de voortzetting van dit beleid en het einde van functionele democratie in amerika. Een terugkeer naar de normaliteit en laten we eerlijk zijn, zelfs al werd het ingefluisterd, het goeie beleid onder Biden, is denk ik iets waar we enkel van gaan kunnen dromen. Trump slaagt er zelfs niet in om alles dat Biden verwezenlijkt heeft af te voeren, hoe graag hij dat ook wil, omdat het simpelweg goeie fixes zijn waarvan de afbraak niet te spinnen valt. Van healthcare tot criminaliteit, van economie, jobgroei, livingcost, overheidsuitgaven en inflatie tot milieu wetgeving, in zowat alle metrieken haalde die veel betere resultaten dan de republikeinse voorganger. Ook zijn infrastructuur projecten, the green deal en zijn geo politieke moves betreffende china. Veel van wat Trump eerst probeerde te framen als slecht probeert hij nu te doen alsof hij ervoor verantwoordelijk is omdat hij er niet vanaf geraakt of misschien wel zelf beseft dat ze noodzakelijk zijn.

Ik zeg niet dat alles van de Biden admin slecht was he.
Maar Biden's beleid een terugkeer naar de normaliteit noemen is de realiteit onrecht aandoen.
De soms clowneske houding rond DEI/wokeness/migratie/law&order en de algemene weggeefpolitiek richting bepaalde groepen (of de perceptie daarvan bij de werkende Amerikaan), heeft de goede aspecten van z'n beleid voor een groot stuk overschaduwd in de publieke opinie.

Economie en jobgroei: absoluut. Als je uw fiscale uitgaven met honderden miljarden verhoogt, spreekt het voor zich dat er jobs en economische groei volgen. Minstens 1/4 van alle jobgroei is trouwens rechtstreeks op conto van de publieke sector, wat geen prestatie is.

Cost of living: Hoezo is dat onder de Biden admin verbeterd? Inflatie stond in de periode 2022-2023 op recordniveau's (hoogste % in 40 jaar) en dat was lange tijd 1 van de hot topics onder de bevolking.

Overheidsuitgaven: Ook dit houdt geen steek. De uitgaven als % van het BBP swingden in die periode nog steeds de pan uit (na het historisch tekort in 2020 in volle Covid onder Trump) oa. door allerhande ondersteunings en relancemaatregelen, alsook infrastructuurprojecten. Ik snap niet goed waarom je "overheidsuitgaven" oplijst als positief element.

Milieuwetgeving: Is geen onderwerp dat ik van dichtbij opvolg. Maar het is een feit dat Trump helemaal geen "champion" van dat thema is, dus daar zal Biden wel een stuk beter scoren.

Criminaliteit: Laat me toe om grote vraagtekens te plaatsen bij je statement dat de vorige admin hier veel heeft verwezenlijkt.
Uit de statistieken hieronder (linkse website trouwens) zie ik ook geen al te gekke schommelingen in het aantal misdrijven. En al helemaal geen positeive trends die tot Biden's beleid zijn terug te brengen;
Verder is het algemeen geweten dat heel wat linkse DA's bepaalde "kleine" misdrijven niet meer vervolg(d)en. Is het misdrijf dan nooit gebeurd?

Infrastructuur: Daar is inderdaad stevig op ingezet via verschillende wetten (oa. de CHIPS act). Afwachten wat het resultaat is. Maar ik ben akkoord dat een update van de infrastructuur in de VS broodnodig was en is.

Voor de grootste problemen waar California mee kampt biedt het Trumpiaanse beleid géén oplossingen, wel in tegendeel.
Vertel?
Ik denk aan zaken zoals:
Sanctuary city toestanden, soft-on-crime, anti-business en het laten verloederen van hele buurten (wat hand in hand gaat met de eerste 2 punten),.
Toch allemaal zaken die onder een iets meer "Trumpiaans" beleid (of gewoon een ander beleid dan het huidige) beter zouden aangepakt en zelfs opgelost worden.
Dat een rechtser beleid geen impact zou hebben op de droogte/de klimaatkwestie in CA, of bvb. de huisvestingscrisis, ja dat lijkt me ook evident...

Dat lijkt wel het modewoordje te zijn voor alle rechtse partijen tegenwoordig. Het klinkt mooi natuurlijk, totdat je je realiseert dat dit in tegenstelling staat met beleid gebaseerd op wetenschap.
Alsof gezond boerenverstand zo heiligmakend is. Het zou leuk zijn als alles zo eenvoudig was dat je gewoonweg 'met gezond verstand' een oplossing kan kiezen, naar huis keren en genieten van een job well done. Besturen is in realiteit is zó enorm complex dat ik denk dat diegenen die voor 'gezond verstand' pleiten hun kop zou ontploffen moesten ze een week meelopen met een burgemeester, laat staan een president.

Dat seizoen van The Wire waar little finger burgemeester van Baltimore werd is een goed voorbeeld.
Uiteraard is lang niet alles gemakkelijk op te lossen.
Maar er zijn wel een aantal zaken die overduidelijk ingaan tegen de basisregels van een normale, werkende en welvarende maatschappij en die je dus moet tegengaan. En aan de andere kant zijn er zaken die dat soort maatschappij wel helpen bouwen en in stand houden.

En ondanks de complexiteit van sommige zaken, mag men ook niet vergeten dat men nogal snel de neiging heeft om te zeggen dat iets enorm moeilijk op te lossen is, terwijl het niet altijd zo is.
Neem nu de migratiecrisis in de VS:
Miljoenen illegalen terugsturen is geen sinecure. Zeker met zoveel tegenwerking van zowel illegale migranten en hun families, linkse protesteerders die voor een opengrenzenbeleid zijn, en vrijwel de hele Democratische partij.

De grens "sluiten" voor nieuwe gelukzoekers daarentegen, dat bleek uiteindelijk toch een pak eenvoudiger dan gedacht.
Volgens velen hier deed Biden z'n stinkende best om het aantal overstekers te berperken. De arme man kon gewoon niet meer doen met de wapens die hij had, zo zei men.
Enter Trump. In de eerste paar maanden van z'n ambt is het aantal border apprehensions met 95% (!) gezakt. https://www.cbp.gov/newsroom/national-media-release/cbp-releases-march-2025-monthly-update#:~:text=In March 2025, USBP apprehended 7,181 illegal aliens,from March 2024 when USBP apprehended 137,473 aliens.
En dat is geen kwestie van meer mensen doorlaten en minder aanhoudingen he.
Combinatie van harde(re) retoriek, Mexicaanse overheid onder druk zetten en fysieke ordehandhaving. Tadaa.

De 2023 cleanup in San Fran (nav APEC summit) is ook zo'n voorbeeld op kleinere/lokale schaal.
https://sfstandard.com/2023/11/15/san-francisco-cleaned-up-for-apec-see-before-and-after-photos/
Wat jarenlang zogezegd niet kon, gebeurde dan toch. Na een paar dagen/weken cleanup en actieve ordehandhaving tegen druggies/daklozen/criminele groepjes waande men zich plots in een andere stad.
Soms is het gewoon een kwestie van willen...

Om terug te komen op het gezond verstand:
Sterke grenzen en beperkte legale migratie dat positief bijdraagt, veilige en propere straten waar vrouwen en kinderen zonder schrik kunnen wandelen, criminelen -ook voor "kleine" feiten- straffen en zeker bij recidive ongemeen streng zijn, meritocratie en gelijkheid van behandeling (niet van uitkomst) ipv extreme DEI/woke/slachtoffermentaliteit (in oa. onderwijs, overheid, bedrijfswereld).
Dat zijn voor de meeste mensen voorbeelden van gezond verstand. Niets wereldschokkends aan. Gewoon lekker normaal.
Lost dat alles op? Uiteraard niet. Maar dat hoort, samen met heel wat andere complexere aangelegenheden zoals onderwijs en infrastructuur, tot de absolute fundamenten voor een werkende maatschappij.

En daar is men de laatste jaren te hard van afgeweken.
Zowel in de VS als in de EU.
De VS heeft nu nog een (laatste?) kans om van koers te veranderen. De EU (+UK) daarentegen lijkt mij zo goed als verloren. Die ubersofte en open mentaliteit krijg je er daar niet meer tijdig uit, ondanks het feit dat sommige Oostbloklanden wel wat tegenwicht beginnen bieden.

Laatst bewerkt:
Vertel?
Ik denk aan zaken zoals:
Sanctuary city toestanden, soft-on-crime, anti-business en het laten verloederen van hele buurten (wat hand in hand gaat met de eerste 2 punten),.
Toch allemaal zaken die onder een iets meer "Trumpiaans" beleid (of gewoon een ander beleid dan het huidige) beter zouden aangepakt en zelfs opgelost worden.
Dat een rechtser beleid geen impact zou hebben op de droogte/de klimaatkwestie in CA, of bvb. de huisvestingscrisis, ja dat lijkt me ook evident...
Om te beginnen is CA niet anti-business. Het is momenteel zelfs de sterkst groeiende economie van de wereld.
Ondanks (of misschien zelfs net dankzij) bv. de hoge taksen worden er toch de voorwaarden geschapen om een waanzinnig sterke economie uit te bouwen. Het lijkt er dus vooral op dat de talking points van de Republikeinen over wat de voorwaarden zijn voor een goed economisch klimaat niet op de werkelijkheid gestoeld zijn. Waarbij ik uiteraard niet blind ben voor problemen rond inderdaad huisvesting en klimaat, maar daar hoeven we van Trump ook niks voor te verwachten.

Als er momenteel trouwens iets stokken in de wielen van dat succes verhaal kan steken zijn het wel die idiote tariffs.

Vertel?
Ik denk aan zaken zoals:
Ik ben het met héél veel oneens, vooral omdat veel van je zaken niet gaan over echte punten, maar puur over vermeende ideeën, zoals die fixatie op DEI die eigenlijk minimaal was onder Biden. Dat woord betekent alleen maar dat, maar er wordt alles onder geschaard dat maar een beetje gaat over niet-witte-centrische maatregelen.

Maar ik pik deze eruit, omdat ik hier het wel eens concreter zou willen horen dan de slogans die hier staan... Want welk Trumpiaans beleid zou sanctuary cities aanpakken? De tentensteden in LA zouden aangepakt worden door Trumpiaans beleid? Gaat het deporteren van het aantal criminelen die hier illegaal zijn, dat aantal verminderen? Zullen die de problemen van waterschaarste of klimaatveranderingen veranderen? Je kunt doen alsof dat sowieso geen statenkwestie is, maar feit is wel dat een betere waterregeling (bijvoorbeeld al niet meer weggeven aan multinationals) en investeren in natuurbeheer in plaats van defunden (wat dus het Trumpiaans beleid is) daar wel degelijk iets aan zou veranderen. Wat herhaaldelijk geprobeerd wordt, maar federaal wordt tegengewerkt door je zogenaamde oplossing.

Zou het tekort aan werkkrachten in California worden opgelost? Is dat het geval in staten vergelijkbaar met Cali die een Rep regering hebben? Nee. Die zitten met exact dezelfde problemen van illegale werkkrachten, boerderijen die daarop steunen...

Nu, ik kan blijven gissen, maar ik zou weleens willen zien welke van de grote problemen van Cali zouden opgelost zijn met een Trumpiaanse aanpak.

@AgeofAI
Je kan al die metrieken zelf checken dus enkele voorbeelden; overheidsuitgaven stegen wel degelijk veel sneller onder Trump dan onder Biden en ook in deze termijn heeft Trump reeds veel meer uitgegeven dan Biden op hetzelfde punt in zijn termijn. 2 maand geleden zelfs al 150+ miljard meer dan Biden toen. De overheidsschuld stijgt gemiddeld harder onder republikeins bestuur dan onder democratisch. Ook cost of living is onder Biden positiever geevolueerd dan onder Trump. Zo stegen salarissen gemiddeld sneller dan inflatie, zorgde veel hogere job creatie voor minder werkloosheid en armoede, ook de beurs en het investeringsklimaat zat veel beter onder Biden en zit nu onder 0 door de chaotische paniekvoetbal van Trump. Maar ook gewoon de economische maatregelen om inflatie terug te dringen werkten goed, zelfs in vergelijking met Europa en andere delen van de wereld. Onder Trump steeg de ongelijkheid en kloof tussen arm en rijk veel harder en ook nu weer aast hij erop om deze nog verder te vergroten. Ook criminaliteit; waar geweldadige misdaden stegen onder Trump's termijn, daalden deze onder Biden's. Zoals je zelf aangeeft denkt de publieke opinie daar anders over maar dat komt voornamelijk door de propaganda en leugens van trump zelf die het democratisch beleid zwart kleurt met alle onzin die hij uitkraamt.

Laatst bewerkt:
Intussen heeft Trump in het snotje dat er heel wat bedrijfsleiders niet blij zijn met zijn immigratiebeleid omdat hun workforce als sneeuw voor de zon verdwijnt. Er komen aanpassingen aan het beleid declareert hij nu weer.

Je kan het zo incompetent niet bedenken.

Terug
Bovenaan