Het absolute horror scenario is de voortzetting van dit beleid en het einde van functionele democratie in amerika. Een terugkeer naar de normaliteit en laten we eerlijk zijn, zelfs al werd het ingefluisterd, het goeie beleid onder Biden, is denk ik iets waar we enkel van gaan kunnen dromen. Trump slaagt er zelfs niet in om alles dat Biden verwezenlijkt heeft af te voeren, hoe graag hij dat ook wil, omdat het simpelweg goeie fixes zijn waarvan de afbraak niet te spinnen valt. Van healthcare tot criminaliteit, van economie, jobgroei, livingcost, overheidsuitgaven en inflatie tot milieu wetgeving, in zowat alle metrieken haalde die veel betere resultaten dan de republikeinse voorganger. Ook zijn infrastructuur projecten, the green deal en zijn geo politieke moves betreffende china. Veel van wat Trump eerst probeerde te framen als slecht probeert hij nu te doen alsof hij ervoor verantwoordelijk is omdat hij er niet vanaf geraakt of misschien wel zelf beseft dat ze noodzakelijk zijn.
Ik zeg niet dat alles van de Biden admin slecht was he.
Maar Biden's beleid een terugkeer naar de normaliteit noemen is de realiteit onrecht aandoen.
De soms clowneske houding rond DEI/wokeness/migratie/law&order en de algemene weggeefpolitiek richting bepaalde groepen (of de perceptie daarvan bij de werkende Amerikaan), heeft de goede aspecten van z'n beleid voor een groot stuk overschaduwd in de publieke opinie.
Economie en jobgroei: absoluut. Als je uw fiscale uitgaven met honderden miljarden verhoogt, spreekt het voor zich dat er jobs en economische groei volgen. Minstens 1/4 van alle jobgroei is trouwens rechtstreeks op conto van de publieke sector, wat geen prestatie is.
Cost of living: Hoezo is dat onder de Biden admin verbeterd? Inflatie stond in de periode 2022-2023 op recordniveau's (hoogste % in 40 jaar) en dat was lange tijd 1 van de hot topics onder de bevolking.
Overheidsuitgaven: Ook dit houdt geen steek. De uitgaven als % van het BBP swingden in die periode nog steeds de pan uit (na het historisch tekort in 2020 in volle Covid onder Trump) oa. door allerhande ondersteunings en relancemaatregelen, alsook infrastructuurprojecten. Ik snap niet goed waarom je "overheidsuitgaven" oplijst als positief element.
Milieuwetgeving: Is geen onderwerp dat ik van dichtbij opvolg. Maar het is een feit dat Trump helemaal geen "champion" van dat thema is, dus daar zal Biden wel een stuk beter scoren.
Criminaliteit: Laat me toe om grote vraagtekens te plaatsen bij je statement dat de vorige admin hier veel heeft verwezenlijkt.
Uit de statistieken hieronder (linkse website trouwens) zie ik ook geen al te gekke schommelingen in het aantal misdrijven. En al helemaal geen positeive trends die tot Biden's beleid zijn terug te brengen;
The FBI’s latest report on crime trends includes 2023 data for national, regional, and local levels.
www.brennancenter.org
Verder is het algemeen geweten dat heel wat linkse DA's bepaalde "kleine" misdrijven niet meer vervolg(d)en. Is het misdrijf dan nooit gebeurd?
Infrastructuur: Daar is inderdaad stevig op ingezet via verschillende wetten (oa. de CHIPS act). Afwachten wat het resultaat is. Maar ik ben akkoord dat een update van de infrastructuur in de VS broodnodig was en is.
Voor de grootste problemen waar California mee kampt biedt het Trumpiaanse beleid géén oplossingen, wel in tegendeel.
Vertel?
Ik denk aan zaken zoals:
Sanctuary city toestanden, soft-on-crime, anti-business en het laten verloederen van hele buurten (wat hand in hand gaat met de eerste 2 punten),.
Toch allemaal zaken die onder een iets meer "Trumpiaans" beleid (of gewoon een ander beleid dan het huidige) beter zouden aangepakt en zelfs opgelost worden.
Dat een rechtser beleid geen impact zou hebben op de droogte/de klimaatkwestie in CA, of bvb. de huisvestingscrisis, ja dat lijkt me ook evident...
'Gezond boerenverstand' is een andere manier om te zeggen 'mijn persoonlijke mening', maar het klinkt wat overtuigender. Iedereen vind dat zijn mening gebaseerd is op gezond verstand.
Dat lijkt wel het modewoordje te zijn voor alle rechtse partijen tegenwoordig. Het klinkt mooi natuurlijk, totdat je je realiseert dat dit in tegenstelling staat met beleid gebaseerd op wetenschap.
Alsof gezond boerenverstand zo heiligmakend is. Het zou leuk zijn als alles zo eenvoudig was dat je gewoonweg 'met gezond verstand' een oplossing kan kiezen, naar huis keren en genieten van een job well done. Besturen is in realiteit is zó enorm complex dat ik denk dat diegenen die voor 'gezond verstand' pleiten hun kop zou ontploffen moesten ze een week meelopen met een burgemeester, laat staan een president.
Dat seizoen van The Wire waar little finger burgemeester van Baltimore werd is een goed voorbeeld.
Uiteraard is lang niet alles gemakkelijk op te lossen.
Maar er zijn wel een aantal zaken die overduidelijk ingaan tegen de basisregels van een normale, werkende en welvarende maatschappij en die je dus moet tegengaan. En aan de andere kant zijn er zaken die dat soort maatschappij wel helpen bouwen en in stand houden.
En ondanks de complexiteit van sommige zaken, mag men ook niet vergeten dat men nogal snel de neiging heeft om te zeggen dat iets enorm moeilijk op te lossen is, terwijl het niet altijd zo is.
Neem nu de migratiecrisis in de VS:
Miljoenen illegalen terugsturen is geen sinecure. Zeker met zoveel tegenwerking van zowel illegale migranten en hun families, linkse protesteerders die voor een opengrenzenbeleid zijn, en vrijwel de hele Democratische partij.
De grens "sluiten" voor nieuwe gelukzoekers daarentegen, dat bleek uiteindelijk toch een pak eenvoudiger dan gedacht.
Volgens velen hier deed Biden z'n stinkende best om het aantal overstekers te berperken. De arme man kon gewoon niet meer doen met de wapens die hij had, zo zei men.
Enter Trump. In de eerste paar maanden van z'n ambt is het aantal border apprehensions met 95% (!) gezakt.
https://www.cbp.gov/newsroom/national-media-release/cbp-releases-march-2025-monthly-update#:~:text=In March 2025, USBP apprehended 7,181 illegal aliens,from March 2024 when USBP apprehended 137,473 aliens.
En dat is geen kwestie van meer mensen doorlaten en minder aanhoudingen he.
Combinatie van harde(re) retoriek, Mexicaanse overheid onder druk zetten en fysieke ordehandhaving. Tadaa.
De 2023 cleanup in San Fran (nav APEC summit) is ook zo'n voorbeeld op kleinere/lokale schaal.
https://sfstandard.com/2023/11/15/san-francisco-cleaned-up-for-apec-see-before-and-after-photos/
Wat jarenlang zogezegd niet kon, gebeurde dan toch. Na een paar dagen/weken cleanup en actieve ordehandhaving tegen druggies/daklozen/criminele groepjes waande men zich plots in een andere stad.
Soms is het gewoon een kwestie van willen...
Om terug te komen op het gezond verstand:
Sterke grenzen en beperkte legale migratie dat positief bijdraagt, veilige en propere straten waar vrouwen en kinderen zonder schrik kunnen wandelen, criminelen -ook voor "kleine" feiten- straffen en zeker bij recidive ongemeen streng zijn, meritocratie en gelijkheid van behandeling (niet van uitkomst) ipv extreme DEI/woke/slachtoffermentaliteit (in oa. onderwijs, overheid, bedrijfswereld).
Dat zijn voor de meeste mensen voorbeelden van gezond verstand. Niets wereldschokkends aan. Gewoon lekker normaal.
Lost dat alles op? Uiteraard niet. Maar dat hoort, samen met heel wat andere complexere aangelegenheden zoals onderwijs en infrastructuur, tot de absolute fundamenten voor een werkende maatschappij.
En daar is men de laatste jaren te hard van afgeweken.
Zowel in de VS als in de EU.
De VS heeft nu nog een (laatste?) kans om van koers te veranderen. De EU (+UK) daarentegen lijkt mij zo goed als verloren. Die ubersofte en open mentaliteit krijg je er daar niet meer tijdig uit, ondanks het feit dat sommige Oostbloklanden wel wat tegenwicht beginnen bieden.