De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Ah, maar nu kun je ineens wel voor de mensen spreken? Ze hebben gestemd voor het terugsturen van illegale criminelen. Van illegale migranten die ook moorden plegen en criminele feiten. Dat is de verkiezingsbelofte. Nu ga jij al invullen dat deze perversie van ICE (én van State Rights) is waarvoor de Trumpstemmers gekozen hebben? Van op welke basis?
Als je de media in tijden van de verkiezingscampagnes een klein beetje gevolgd zou hebben, dan zou je kunnen afleiden wat Trump's standpunt is rond illegalen in het algemeen. Lees gerust het onderstaande artikel eens, dan zie je welke boodschap Trump gaf aan zijn toekomstige kiezers:

Als je de media in tijden van de verkiezingscampagnes een klein beetje gevolgd zou hebben, dan zou je kunnen afleiden wat Trump's standpunt is rond illegalen in het algemeen. Lees gerust het onderstaande artikel eens, dan zie je welke boodschap Trump gaf aan zijn toekomstige kiezers:

Ah, maar zo niet, hè :D Toen al die zaken gezegd werden, was de reactie: je mag niet proberen af te leiden, kijk maar gewoon naar wat hij zegt! Hij gaat heus geen miljoenen mensen naar huis sturen, de soep wordt niet zo heet gegeten als hij opgediend wordt. Dat is zijn manier van praten, etc etc. Elke racistische uitspraak werd gedraaid naar: je moet naar zijn echte voorstellen kijken, niet naar de campagne eromheen.

Cue juni: Dat racisme is wat alle (!) Trumpstemmers willen, kijk maar naar de woorden van toen (waar je toen niet naar mocht luisteren, want ho maar, dat was maar campagne en de soep wordt niet zo heet gegeten).

Sowieso zal er voor beiden wel iets te zeggen zijn, maar op geen enkele manier kun je ook maar enigszins zeker stellen wat de "wil van de bevolking" is door aannames en afleidingen te doen over "alle" stemmers. Dat is gewoon flauwekul en het idee van "wil van het volk" verkrachten tot gewoon je persoonlijke interpretatie van dat moment.

Laatst bewerkt:
Mja, anderzijds hebben we binnen drie jaar misschien evengoed een Democratische president, alle executive orders van Trump worden teruggedraaid (kan perfect want het zijn allemaal geen wetten), het checks and balances systeem ziet de noodzaak om zichzelf te versterken na de schok van Trump en we zijn weg voor een nieuwe gouden eeuw. Ik zou dan eerlijk gezegd eerder mijn geld daarop zetten dan op een fascistische Amerikaanse staat. Tkan goed zijn dat de komende drie jaar nog heavy worden maar ik zie het daarna wel terug goedkomen. Uiteindelijk zal in de VS ook wel opnieuw de redelijkheid indalen maar dat zal misschien wel nog even duren, we zijn daar nog niet ver genoeg voor.

Stel dat hij helemaal zot wordt en militair binnenvalt in Canada, dat zie ik bv wel als een kantelpunt, kan me echt niet inbeelden dat zoiets draagvlak heeft bij de Amerikaanse bevolking. Idem met iets als een potentiële derde termijn, dat gaat een Amerikaan nooit toelaten ongeacht hoe graag Trump zelf de macht wil. Dat zit gewoon in het DNA van dat land.
Ik hoop dat het goed komt. Ik zie het echter niet zo positief in.

Dingen vernielen is een pak eenvoudiger dan dingen opbouwen, en Trump & co zijn goed bezig met het 1e. Zie bv heel dat CDC paneel dat ontslagen is. Dat is bij wijze van spreken met 1 penstrook gebeurd. Als je 3 jaar na datum al die experts moet gaan terugzoeken en vragen om terug te komen, goed wetende dat ze mogelijks 4 jaar later opnieuw ontslagen worden ...
De economische schade van al die tarieven chaos, de algemene imagoschade, de braindrain, ... zijn ook niet zo snel gerepareerd.

En dat is als je effectief een democratische president krijgt, wat niet zeker is. Wie had na Trump 1 gedacht dat er een Trump 2 ging komen?
Momenteel zijn de ratings voor Trump redelijk laag maar met zaken zoals deze protesten zie ik zijn ratings wel terug stijgen want 'hij treed hard op tegen illegale criminelen die door de democraten binnengelaten werden en die van Amerika een 2e Mexico willen maken'.
Wie weet hoe de wereld er over 3 jaar uitziet. Ik zie Vance nog wel de volgende president worden. En of dat beter is dan Trump, ik betwijfel het.

(*) Je kan geweld tijdens protestacties afkeuren, maar als die protestanten echt geloven dat ze aan het vechten zijn tegen opkomend fasicme is het dan terecht om dat geweld af te keuren? In mijn ogen niet. Je kan hen wel verwijten dat hun perceptie van de situatie verkeerd is. Maar als je hun perceptie accepteerd en men effectief bezig is een vrije democratie om te vormen tot een fascistische dictatorische staat dan dient dit net met alle geweld bestreden te worden.

Met zo'n hevige protesten is het onvermijdelijk dat er ook mensen afkomen op de chaos om winkels te gaan plunderen. Zou een mooi signaal zijn dat men die betogers ziet optreden tegen plunderingen. In San Francisco zijn er trouwens ook protesten, maar daar houden de organisatoren hun mensen wel in de hand. Focus op vreedzaam protest, geen plunderingen. Dat is ook een bravere stad dan LA, neem ik aan.

Ah, maar zo niet, hè :D Toen al die zaken gezegd werden, was de reactie: je mag niet proberen af te leiden, kijk maar gewoon naar wat hij zegt! Hij gaat heus geen miljoenen mensen naar huis sturen, de soep wordt niet zo heet gegeten als hij opgediend wordt. Dat is zijn manier van praten, etc etc. Elke racistische uitspraak werd gedraaid naar: je moet naar zijn echte voorstellen kijken, niet naar de campagne eromheen.

Cue juni: Dat racisme is wat alle (!) Trumpstemmers willen, kijk maar naar de woorden van toen (waar je toen niet naar mocht luisteren, want ho maar, dat was maar campagne en de soep wordt niet zo heet gegeten).

Sowieso zal er voor beiden wel iets te zeggen zijn, maar op geen enkele manier kun je ook maar enigszins zeker stellen wat de "wil van de bevolking" is door aannames en afleidingen te doen over "alle" stemmers. Dat is gewoon flauwekul en het idee van "wil van het volk" verkrachten tot gewoon je persoonlijke interpretatie van dat moment.
Wat wil je nu eigenlijk zeggen? Dat de Trump stemmers een soft remigratiebeleid willen en hopen dat illegalen niet te zwaar aangepakt gaan worden door de Trump regering?

Wat wil je nu eigenlijk zeggen? Dat de Trump stemmers een soft remigratiebeleid willen en hopen dat illegalen niet te zwaar aangepakt gaan worden door de Trump regering?
Je projecteert je eigen wilde interpretatie op "de wil van het volk". Duidelijker kan ik het niet verwoorden.

Je kunt niet eerst zeggen dat iets niet letterlijk genomen moet worden, en het achteraf toch als letterlijke waarheid presenteren. Hoe slaag je er toch altijd in om complexe politieke zaken zo te versimpelen of zelfs borderline een karikatuur van maken.

Laatst bewerkt:
Met zo'n hevige protesten is het onvermijdelijk dat er ook mensen afkomen op de chaos om winkels te gaan plunderen. Zou een mooi signaal zijn dat men die betogers ziet optreden tegen plunderingen. In San Francisco zijn er trouwens ook protesten, maar daar houden de organisatoren hun mensen wel in de hand. Focus op vreedzaam protest, geen plunderingen. Dat is ook een bravere stad dan LA, neem ik aan.
Probleem is ook wel dat vreedzaam protesteren gewoonweg amper effect heeft. Er zijn al maanden protesten aan de gang, elke zondag in vele steden. Maar vanaf er geweld bij gemoeid is krijg je meteen 100x meer media aandacht. Dat keurt het geweld niet goed natuurlijk, en zeker niet de vernieling van privé eigendommen.

Edit: dit is wel heel zorgwekkend. Carré blanche geven voor dat soort zaken in het buitenland, en dan een maand geleden de ballon die opgelaten werd van “natuurlijk kunnen ook Amerikaanse staatsburgers uitgewezen worden”.
Oh look, het volgende lemma in het Fascistisch Veldhandboek

Men zoekt echt de escalatie op, zeker met het nieuws dat er meer en meer stemmen opgaan dat er gefoefeld is met de verkiezingen, en dat circumstantial evidence komt bovendrijven. “In before the lock”, met die noodtoestand.

Intussen een beeld gezien van een demonstrant met een oude Sovjetvlag. De USSR is verantwoordelijk voor de grootste volksverhuizingen in de recente wereldgeschiedenis. Dat is alsof je een vlag met hakenkruis mee zou nemen naar een herdenking van de Holocaust.

De bittere ironie is dat zo'n verwaande Westerse communisten als snel tegen de muur zouden staan in een communistische staat.

Vals dilemma. Je doet alsof ik het met jouw eerste foute voorstelling eens moet zijn, waarin je zelf doet wat je anderen verweet namelijk spreken voor het volk, ofwel met deze foute voorstelling.

Wat ik wil zeggen, is dat je eerste post over de wil van het volk, met de president-dictator als verpersoonlijking daarvan, bij elke test weer zo lek blijkt als een zeef. De wil van het volk wordt gewoon telkens zo geïnterpreteerd zodat die in je kraam past. Niets van de stemmen zegt dat 50% van de Amerikanen dit specifieke ICE-beleid goedkeurt. Niets. Hij heeft dat nooit aangekondigd, en toen tegenstanders insinueerden dat het wel zo ver zou kunnen gaan, waren de Trump-voorstanders en stemmers de eersten om aan te geven dat hij geen racist was en ‘dat is niet wat hij zegt’. Maar nu moeten we dat vergeten, en was het ineens wél de wil van het volk?

Nee, het is een wannabe dictator die nu nog door een prachtsysteem democratisch in bedwang wordt gehouden, zodat je niet in ze populistische schijndemocratie zit.

goed dat DOGE wat kosten heeft bespaard:
After persistent questioning about the cost of sending National Guard members and Marines to Los Angeles, Hegseth turned to his acting comptroller, Bryn Woollacott MacDonnell, who said it would cost $134 million.

Dat we hier dus het binnenvallen van Amerika in Canada als een plausibele gebeurtenis naar voor schuiven en niet meteen in lachen uitbarsten typeert de tijdsgeest toch wel.
Ik vind deze uitspraak toch wel boekdelen spreken. Onze soevereiniteit is voor ons zo vanzelfsprekend geweest de afgelopen decennia dat we onze grenzen voor jan en alleman wagewijd hebben opgengezet, dat we onze defensie tot een grap gereduceerd hebben, dat we al ons geld hebben verbrast aan soms de meest ridicule zaken, enz. We dachten dat we onder de beschermende vleugels van de USA ons alles konden permitteren.

Dus als er 1 ding goed is aan heel het Trumpverhaal, dan is het dat we hier eindelijk een beetje wakkergeschud zijn en dat we onze eigen boontjes terug moeten leren doppen.

Kzie toch wel weer parallellen met de BLM rellen. Er zijn weer gevallen van looten en plunderen
Dat verbaast me nu weinig dat je die parallellen ziet bij dit, en niet andere parallellen. Of dat je niet ingaat op wat die parallellen dan zouden betekenen, of wat die conclusie dan moet zijn.

Als dieje de “insurrection act” gebruikt heeft er niemand nog iets te vertellen vrees ik, maar dan hebt ge basicly ffkes een dictatuur.

Gelukkig voor Trump is Elon al naar huis, hier had een stevige duit kunnen besparen

Only about 300 have been actively deployed, while the rest remained in federal buildings "without orders,"

Weeral het zoveelste voorbeeld van spierballen rollen om de aandacht afleiden, intimideren van anderen en verspreiden van leugens.

Als dieje de “insurrection act” gebruikt heeft er niemand nog iets te vertellen vrees ik, maar dan hebt ge basicly ffkes een dictatuur.
Dat is niet iets wat hij zomaar kan "gebruiken", hè. Er zijn heel specifieke regels aan wanneer dat in te roepen valt. Zo moet het gaan om geweld tegen de federale regering (niet tegen de staat), moeten grondwettelijke rechten geschonden worden en de staat 'unable or unwilling' zijn om daar iets aan te doen. Verder moet dat van korte duur zijn, en moet het gaan om een rebellie tegen de autoriteit van de federale staat. Dan mogen die soldaten ingezet worden voor heel specifieke doeleinden: het toepassen van die wet die onuitvoerbaar wordt gemaakt door de rebellie, en herstellen van de orde.

Het "grappige" is dat de aanvallen op het Capitool op 6 januari veel meer vallen onder de regels voor de IA dan deze protesten. Washington DC is federaal, de US Government zelf was het doelwit.

Dus dat is helemaal niet een dictatuur. Ik weet ook dat hij die regels kan schenden, maar als hij dat doet, gebruikt hij niet de Insurrection Act, maar misbruikt hij zijn macht als president om het leger in te zetten tegen het beslissingsrecht van staten. In een wip zal dat gebruik van de Insurrection Act afgekeurd worden door zowat elke rechter, en wordt het in feite gewoon een coup van de president zelf. En op dàt moment kan het een dictatuur worden, als het leger en de national guard gewoon de bevelen volgt.

Terug
Bovenaan