De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Een opstand… als Trump zegt dat het een opstand is, dan is het er effectief eentje. Hij heeft immers veel praktijkervaring.

Benieuwd waar dit gaat stoppen. Ga zelf naar LA binnen een tweetal weken, hopelijk tegen dan wat gekalmeerd en niet verdere escalatie.

GTA dan toch in San Andreas en is dan toch nog voor dit jaar, precies.
We kunnen er wel eens mee lachen maar de situatie is toch gewoon dieptriest?
Heel dat land is zo gepolariseerd als de pest en ze worden geleid door een man die precies tropico aan het spelen is.

Het wordt grimmiger nu Trump de National Guard heeft ingezet tegen de protesten in LA. Hegseth dreigt zelfs met het inzetten van marines…

https://edition.cnn.com/politics/live-news/trump-presidency-news-06-07-25
Dat vind ik dan weer een normale zet van Trump als je a) ziet hoe gewelddadig veel van die "betogers" zijn en b) hoe het lokaal bestuur hiermee omgaat.
Het gaat hier niet over simpel vreedzaam protest maar wel over het bekogelen van voertuigen met stenen en andere projectielen die het potentieel hebben om te verwonden/doden, (ICE) agenten proberen te stoppen in het uitvoeren van hun officiele taken, het vandaliseren van publieke gebouwen, enzoverder.
Dat het lokaal en regionaal bestuur (oa. burgemeester Bass) dat soort gedrag in de hand werkt met hun uitspraken en algemene attitude tegenover ICE/migration crackdowns is bijzonder betreurenswaardig.

Tja , goed gevonden dus . ;)
Goh, uiteindelijk is elke Amerikaan die geen afstammeling is van een of andere Indiaanse stam hetzelfde hé, het land is gebouwd op het birthright citizenship ding.

Het hele ding is dat er volgens mij wel degelijk een punt is dat dat stillaan mag afgeschaft worden, ik denk dat ze nu wel genoeg volk hebben.
Maar zoals met alles bij Trump, is dit iets waar zijn naam onder moet staan en hij dit via een EO wenste te doen, in plaats van via de bestaande kanalen de procedure in gang te zetten om de grondwet aan te passen.
Dat is zijn sterk overheersende karaktertrek van "ik ben de baas en iedereen en alles doet wat ik zeg".

Ellendig precedent want je reduceert defacto al je wetten inclusief de grondwet tot een stuk onbetekenend vod papier...

Dat vind ik dan weer een normale zet van Trump als je a) ziet hoe gewelddadig veel van die "betogers" zijn en b) hoe het lokaal bestuur hiermee omgaat.
Het gaat hier niet over simpel vreedzaam protest maar wel over het bekogelen van voertuigen met stenen en andere projectielen die het potentieel hebben om te verwonden/doden, (ICE) agenten proberen te stoppen in het uitvoeren van hun officiele taken, het vandaliseren van publieke gebouwen, enzoverder.
Dat het lokaal en regionaal bestuur (oa. burgemeester Bass) dat soort gedrag in de hand werkt met hun uitspraken en algemene attitude tegenover ICE/migration crackdowns is bijzonder betreurenswaardig.
Natuurlijk niet vergeten dat een van de redenen van dat protest het feit is dat Trump ICE agenten volledig boven de wet heeft weten te zetten.
Die doen letterlijk wat ze willen, face masks, unmarked vehicles, geen name tags, geen procedures, geen huiszoekingsbevelen, niets.
Gewoon letterlijk mensen ontvoeren op straat en op een vliegtuig naar godweet waar te steken zonder proces of iets.
Dikke pech moest je toch in orde zijn met je papieren, eruit ga je.

Wij worden hier in België al ambetant van het alles wat een politieagent schrijft "bijzondere bewijswaarde" heeft, en dat gaat dan over zaken zoals fout parkeren of een snelheidsovertreding (waar ze "onaangepaste snelheid" van kunnen maken om het altijd te kunnen laten tellen).

Kan dat wel, marines inzetten in eigen land. Ik dacht dat in de VS het leger niet ingezet kan worden in eigen land tenzij effectief in oorlogstijden, daarom dat men de national guard heeft.
Als dat een probleem is wordt er gewoon snel een "Executive Order" geschreven hé, onder deze regering is de enige wet die telt hetgene is wat Trump wil.
Normaalgezien kan enkel de National Guard binnen de grenzen van de USA actief zijn, de andere militaire onderdelen vallen onder de "Posse Comitatus Act".

Maar ze mogen inderdaad wel ingezet worden via een EO of op vraag van het congress.

---edit---
Eigenlijk niet helemaal correct, de National Guard mag ingezet worden op vraag van locale authoriteiten (gouverneurs bijvoorbeeld).
Wanneer zoals nu de federale overheid ze unilateraal inzet, valt ook de National guard onder de Posse Comitatus Act wetgeving.

Natuurlijk niet vergeten dat een van de redenen van dat protest het feit is dat Trump ICE agenten volledig boven de wet te zetten.
Die doen letterlijk wat ze willen, face masks, unmarked vehicles, geen name tags, geen procedures, geen huiszoekingsbevelen, niets.
Gewoon letterlijk mensen ontvoeren op straat en op een vliegtuig naar godweet waar te steken zonder proces of iets.
Dikke pech moest je toch in orde zijn met je papieren, eruit ga je.

Wij worden hier in België al ambetant van het alles wat een politieagent schrijft "bijzondere bewijswaarde" heeft, en dat gaat dan over zaken zoals fout parkeren of een snelheidsovertreding (waar ze "onaangepaste snelheid" van kunnen maken om het altijd te kunnen laten tellen).
Hoezo praat dit gewelddadig "protest" goed?

Het feit dat er daar wackos aan de macht staan (Bass, Newsom) die het vuur graag aanwakkeren en dat Californie enorm veel migranten telt, zowel legale als illegale, maakt dat een migration crackdown in die staat altijd in het verkeerde keelgat zou schieten.
Zelfs indien alle procedures gevolgd zouden worden, was dit het resultaat geweest.

En deze uitspraak is ook wel ferm overdreven:
"Dikke pech moest je toch in orde zijn met je papieren, eruit ga je."
Hier en daar zullen er uiteraard fouten gebeuren. Maar dat lijkt me zeker niet de standaard.
Zelfs onze vriend Kilmar Garcia, waarover zoveel te doen was een paar maanden geleden, is intussen teruggebracht naar de VS. Hij zal deze keer volgens het boekje vervolgd en -indien schuldig bevonden- opnieuw gedeporteerd worden.

Hoezo praat dit gewelddadig "protest" goed?

Het feit dat er daar wackos aan de macht staan (Bass, Newsom) die het vuur graag aanwakkeren en dat Californie enorm veel migranten telt, zowel legale als illegale, maakt dat een migration crackdown in die staat altijd in het verkeerde keelgat zou schieten.
Zelfs indien alle procedures gevolgd zouden worden, was dit het resultaat geweest.

En deze uitspraak is ook wel ferm overdreven:
"Dikke pech moest je toch in orde zijn met je papieren, eruit ga je."
Hier en daar zullen er uiteraard fouten gebeuren. Maar dat lijkt me zeker niet de standaard.
Zelfs onze vriend Kilmar Garcia, waarover zoveel te doen was een paar maanden geleden, is intussen teruggebracht naar de VS. Hij zal deze keer volgens het boekje vervolgd en -indien schuldig bevonden- opnieuw gedeporteerd worden.
Die Wacko's zoals jij ze noemt zijn ook verkozen, net zoals Trump!
En ik keur zeker geen geweldadig protest goed hoor!

Men heeft Trump onder andere verkozen in de hoop van minder federale inmenging in locale aangelegenheden, ze zijn daar redelijk libertarisch op dat gebied, maar dat is natuurlijk enkel als het Trump aanstaat natuurlijk.

Garcia is ook alleen maar terug wegens overweldigende media aandacht, als het van Trump afhing zat hij nog steeds ginder.

En niet vergeten, ICE staat onder enorme druk van de Trump administratie om een quasi onhaalbaar aantal arrestaties per dag te halen, dan gaat er een hele hoop due diligence over boord gegooid worden hoor...

Zoals niet criminele immigranten die "nog" niet in orde zijn maar wel de procedures aan het volgen zijn, gewoonweg arresteren wanneer ze op een afspraak bij een officiële instantie zoals een gerechtshof komen opdagen...

Alles om de nummers te behalen...

Laatst bewerkt:
Terwijl de wereld toekijkt blijf je Gavin Newsom (Gouverneur van Californië) aanspreken met Newscum. Ik blijf het speciaal vinden.
Speciaal als in: In het begin zal iedereen eens moeten grijnzen hebben, maar nu is het irritant boertig geworden.

Dat Trump het land in lichterlaaie ging zetten met zijn polarisende, boertige, kinderachtige uitspraken leugens en policies stond in de sterren geschreven. Dit is daar nog maar een voorbode van. Hoe verder de US radicaliseert tot autoritaire dictatoriele politiestaat, hoe grimmiger het zal worden en van Trump moet je niet verwachten dat die de boel zal trachten bedaren door toenadering of samenwerking te zoeken. In tegendeel die gaat heel de boel nog verder opstoken zodat hij zichzelf nog meer macht kan toeeigenen onder emergency powers.

Terwijl de wereld toekijkt blijf je Gavin Newsom (Gouverneur van Californië) aanspreken met Newscum. Ik blijf het speciaal vinden.
Speciaal als in: In het begin zal iedereen eens moeten grijnzen hebben, maar nu is het irritant boertig geworden.

Trump is de meest respectloze Amerikaanse president aller tijden.

Trump is de meest respectloze Amerikaanse president aller tijden.
Akkoord, maar hij zegt tenminste zoals het echt is! Hij is géén politicus die maar leugens verkondigt en hij doet wat hij zegt te doen!

Of zoiets...

Ik heb nooit gedacht dat zo'n mens opnieuw op de hoogste positie zou kunnen geraken, zeker niet na zijn blunders tijdens zijn eerste termijn. People eat it up for some reason.

Terug
Bovenaan