Smodge
Well-known member
Iets met scheiding der machten ofzo. Ik snap wel dat Pro-Trumpers heel dit principe 'plots' zijn vergeten, maar het is gelukkig nog iets dat bestaat. Het is juist de taak van rechters om wetten, beleidsmaatregelen en EO's te toetsen aan de grondwet en bestaande wetgeving. Als een president een EO uitvaardigt die in strijd is met de wet of grondwet, moet een rechter dat blokkeren. Das geen activisme of arrogantie, dat is letterlijk hun functie.Terecht ook, het Amerikaanse volk heeft Trump verkozen als president, dan moet een rechter niet Trump zijn EO's gaan blokkeren.
Hij is verkozen... En wat dan? Wat ook een belachelijke opmerking die in de verste verte op niets slaat. Democratisch verkozen zijn =/= onbeperkte macht. Democratie is niet alleen “de meerderheid beslist”, maar ook de rechten van minderheden beschermen en macht beperken. Iets wat deze administratie duidelijk vergeten is en waarschijnlijk ook niet snapt.
Opnieuw fout. Ten eerste ging deze zaak niet alleen om Harvard, maar over buitenlandse studenten in het algemeen. Ten tweede bepaalt niet een gewone burger, politici of opiniemakers wat wel of niet een “basisrecht” is: dat is juist wat rechters onderzoeken aan de hand van de wet. Bovendien hebben buitenlandse studenten ook rechten als ze al in het land zijn.Hier ging het om een privilege waar Harvard gebruik van kon maken, geen verworven basisrecht.
Fout nummer 3. De Britse rechters wilden Brexit niet tegenhouden, ze oordeelden dat het parlement betrokken moest worden bij het formeel starten van het Brexit-proces (via artikel 50). Dat is een belangrijke democratische waarborg: niet de regering, maar het parlement (dat de bevolking vertegenwoordigt) moet beslissen over zo'n fundamentele stap.Doet me denken aan die Britse rechters die indertijd de Brexit wilden tegenhouden, terwijl het Britse volk duidelijk had gestemd voor een Brexit. De wereld op z'n kop.
Trouwens, door te stellen dat rechters “niet mogen tussenkomen” in uitvoerende beslissingen, ontken je impliciet het bestaansrecht van een onafhankelijke rechterlijke macht. Dat heet autoritarisme by the way.
In een democratie beslist de bevolking wat gebeurt, niet een random rechter waar de bevolking zich nooit over heeft uitgesproken.
Nee?????Neen, ik zeg niet dat rechters moeten verdwijnen, ik zeg wel dat ze zich moeten schikken naar wat de bevolking wilt en niet naar wat ze zelf willen.
Ik was zelfs niet klaar met mijn post en dit is wat je dan post. Hilarisch. Je snapt 100% niets van het Amerikaans rechtssysteem.
.