De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Dat weet ik niet maar gezien jij claimt dat het daar niet zoveel duurder zal zijn dan hier lijkt het me wel dat jij dat wel weet.

De uitgaven voor sociale bescherming vallen meteen op. Van elke 100 euro die wordt uitgegeven, vloeit 38 euro naar de pensioenen en uitkeringen.
Volgens jou zou 38% van de inkomsten van de overheid komen van de 13,07% RSZ?

Ik vind niet meteen een overzicht van de inkomsten van de federale overheid, maar aangezien de gemiddelde werknemer toch wel een pak meer gewone belastingen betaalt op zijn loon dan RSZ lijkt mij dat wel héél straf. Dan reken je de belastingen op bedrijven en de BTW nog niet mee. No way dat die 13,07% RSZ voldoende is om de sociale bescherming te dekken.

Ik vind niet meteen een overzicht van de inkomsten van de federale overheid, maar aangezien de gemiddelde werknemer toch wel een pak meer gewone belastingen betaalt op zijn loon dan RSZ lijkt mij dat wel héél straf. Dan reken je de belastingen op bedrijven en de BTW nog niet mee. No way dat die 13,07% RSZ voldoende is om de sociale bescherming te dekken.
En wederom is sociale bescherming meer dan enkel gezondheidszorg.

Is nog een verschil hé, in Amerika is een tandartsbezoek wanneer je geen dental hebt gewoonweg niet terugbetaald.
Ook niet voor "onderhoud" en dergelijke.
Als je daar pech hebt en een serieus abcess gevolgd door een rootcanal, dan kijk je tegen ettelijke honderden dollars (of meer) aan.

Hier zit dat grotendeels bij de mutualiteit, zeker als je netjes het mondzorgtraject volgt.

Er is meer dan "estethisch" alleen hé.

Idem, bezoek bij een geconventioneerde oogarts kost alleen maar remgeld.
In een aantal gevallen komt de ziekteverzekering ook tussen in de glazen (hoge dioptrie en/of ouder dan 65).

Weerom, in Amerika juist niets tenzij je vision hebt...
Voor dental is het wat anders, voor vision is het denk ik vrij gelijk, oogziekten vallen onder de algemene verzekering, alles wat lenzen brillen of laser is, is een aparte verzekering. (en bijvoorbeeld gepensioneerden zullen vaak ook vision plan gratis krijgen met tussenkomst voor brillen, net zoals hier). Voor een paar tiental USD per maand heb je al een normaal dental en vision plan.

Je gaat uiteraard tal van verschillen tussen US en Belgisch systeem vinden maar dat was niet waar mijn post over ging. Mijn punt was dat de situatie van de gezondheidszorg in de VS een pak minder extreem is dan het hier in Europa vaak wordt voorgesteld, niet over in welk systeem brillen beter terugbetaald worden.

On a side note. Onlangs podcast gehoord van Jeremy Renner en zijn ongeval een paar jaar geleden. Als je je oogbal op het ijs mag leggen en je een oog met je andere kan zien, 38 gebroken botten hebt, geperforeerde organen en dan nu twee jaar later (visueel) eruitziet of er niets gebeurd is heb ik toch ook wel het gevoel dat met veel geld in de US op gebied van medische verzorging ook meer mogelijk is.
Voor zover ik lees soms op reddit is het wel zo dat als je het geld hebt je direct alles instant kan regelen met praktisch geen wachttijden enzo.

Zoals Sylverscythe zei, de sociale zekerheid is meer dan die 13,07%, da's ook nog eens een 27% werkgeversbijdragen die je niet via je loonbrief ziet passeren. In totaal eerder een 40% op je bruto loon dus, en daarna dan de belastingen. Op lonen worden over het algemeen meer sociale zekerheid dan belasting betaald.

Inkomsten (en uitgaven) van de sociale zekerheid zijn ongeveer 140 miljard, maar 50 miljard daarvan komen eigenlijk uit de belastingspot, omdat de sociale zekerheid zichzelf niet meer kan financieren.

Maar je hebt wel een punt dat het qua kost voor veel mensen in de buurt van de VS zou kunnen liggen. In de VS is gezondheidszorg ongeveer dubbel zo duur als hier zoals Wallfish aantoont, een 6.000 USD hier tegenover een 12000 USD per jaar in de VS. Daar tegenover staat dat het bij ons grotendeels via belastinginkomsten gefinancierd worden dat we hier in België heel hoge loonbelastingen hebben en een lage activiteitsgraad. Dat gemiddelde van 6000 USD per persoon zal dus disproportioneel gefinancierd worden door mensen met hoge lonen en die gaan dus een pak hoger uitkomen dan die 6000.

Laatst bewerkt:
The Donald is geen Springsteen-fan, en aangezien the boss zich negatief heeft uitgelaten over DJT wordt hij nu beledigd en bedreigd door de president (die laatste zin is toch een dreigement?). Classy guy.

Ik ben flabbergasted... nooit, maar dan ook nooit, zou ik verwacht hebben dat Donald Trump het woord atrofiëren gekend zou hebben en min of meer correct in een zin gebruikt zou hebben.

Also, Bruce Springsteen live 2 jaar geleden was één van de beste live concerten die ik ooit bijwoonde...

Nochtans wel liefhebber om born in the usa te gebruiken in campagnes.

Tja, veel mensen die niet/nooit naar de tekst luisteren hebben gewoon de aard van dat lied niet door.

Pfwoe, de eerste berichten klinken ook weinig hoopvol...

Ik denk dan ook meteen: zou Trump hier dan wél eens een waardige reactie op kunnen geven... (en een reactie zal hem ongetwijfeld gevraagd worden).

Best deftig.

Best deftig.
In de link staat er een tweet van Donald Trump:
Melania and I are saddened to hear about Joe Biden’s recent medical diagnosis. We extend our warmest and best wishes to Jill and the family, and we wish Joe a fast and successful recovery.

Te coherent en zonder HOOFDLETTERS. Dit zal wel van zijn kabinetsmedewerkers komen. Zou me niet verbazen als er later deze dag nog iets komt.

Je kan die account toch niet lezen zonder eigen account of vergis ik me? Ik wil geen Truth Social extra aanmaken eigenlijk.

Je kan die account toch niet lezen zonder eigen account of vergis ik me? Ik wil geen Truth Social extra aanmaken eigenlijk.
Jawel hoor, je kan gewoon geen reacties ed lezen. Maar de gedachtenstroom van DJT staat er integraal te schitteren... Vanaf 13u - 14u onze tijd wordt ie meestal wakker en actief, en gaan de sluizen open.

Oh, shit. Kash Patel & Dan Bongino lid van de Clinton-Biden crime syndicate ? :oi22:

Als zelfs deze twee MAGA lunatics beginnen zeggen dat het zelfmoord was begin ik daar eigenlijk voor het eerst aan te twijfelen :laugh:

Jawel hoor, je kan gewoon geen reacties ed lezen. Maar de gedachtenstroom van DJT staat er integraal te schitteren... Vanaf 13u - 14u onze tijd wordt ie meestal wakker en actief, en gaan de sluizen open.
Ik check dat account regelmatig, dat is echt interessant om gewoon ongefilterd Trump zijn uitkramingen te zien, rechtstreeks van de bron.

Best deftig.

Junior daarentegen... 🤮
Bemerk dat hij dus niet eens het verschil weet tussen een PhD en een medical doctor. (Jill Biden is blijkbaar Doctor of Education aan de reacties op die tweet te zien).

Junior daarentegen... 🤮
Bemerk dat hij dus niet eens het verschil weet tussen een PhD en een medical doctor. (Jill Biden is blijkbaar Doctor of Education aan de reacties op die tweet te zien).

Het soort uitspraken dat die dokter daar op X doet zijn ook echt heel gevaarlijk.

Van cancercenter.com:

"And because every cancer is different, there’s no universal rate at which all cancers grow. Some cancers tend to remain in place and not grow much at all. Others grow slowly—so slowly that they may never require treatment. Aggressive cancers may grow and spread so quickly that they metastasize before the cancer has been diagnosed."

Van Cleveland Clinic:

"Metastasis doesn’t always cause symptoms. Cancer cells can grow and spread gradually over many months or years. In some instances, it’s possible to have Stage IV (4) cancer and not know it."

Maar er gaat weer één of andere dokter op X iets beweren zonder bronvermelding, er een conspiracy theory opplakken, en de trein is vertrokken. Vermoeiend.

Terug
Bovenaan