De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Waarschijnlijk het eerste intelligente statement dat uit die man zijn mond is gekomen, de laatste 3 maanden: "people shouldn't take medical advice from me"

Wel bizar dat die dan een postje krijgt als Secretary of Health, je zou ervan uitgaan dat zo iemand wel medisch advies betreffende vaccinaties tegen levensbedreigende kinderziektes kan verschaffen. Heerlijk, die Trump-meritocratie.

Da's wel niet helemaal correct, als je in de VS geen inkomen hebt, krijg je meestal gratis health insurance (maar dat wil nog niet zeggen dat je geen medische kosten betaalt). Al zijn er wel staten die daar niet aan meedoen. De meeste onverzekerden zijn mensen met jobs zonder health insurance, mensen die, in principe, wel het geld zouden moeten hebben om ziekteverzekering te betalen en dus niet geholpen worden door de overheid maar voor wie het wel een enorme besparing is als ze die verzekering niet pakken (en mensen die, net zoals hier bij sociale voordelen, niet beseffen dat ze recht hebben op financiële steun of de administratie niet aankunnen).

Hier wou ik nog even op terugkomen: het is niet dat je een job hebt dat je ziekteverzekering kan betalen.

Ik & mijn vrouw wonen en werken zelf in Amerika. Ik heb de exacte cijfers niet bij de hand, maar inclusief de werkgeversbijdrage kost ons pakket ziekteverzekeringen (gewone, dental, vision, life insurance, ...) ergens rond de $30k / jaar. Dus 15k / jaar per persoon.

Minimum wage in de US is $7.25/u. Oftewel in een standaard 40u werkweek en als je nooit verlof neemt: $15k per jaar ...

En wij werken beide voor grote bedrijven, in mijn geval +20.000 werknemers. Werkgevers onderhandelen met de verzekeringsmaatschappijen over de tarieven - hoe groter de werkgever hoe meer slagkracht die heeft om de tarieven te drukken.
Ik heb geen idee hoeveel het zou kosten om op individuele basis een ziekteverzekering af te sluiten maar dit zal dus waarschijnlijk een stuk duurder zijn dan wat wij hebben.

Wat de regels zijn voor de gratis health insurance weet ik niet, maar zeg niet zomaar dat als je werkt dat je dan ziekteverzekering kan betalen.
Moesten onze werkgevers het niet aanbieden zouden wij het ook niet kunnen betalen op onszelf zonder enorme besparingen door te voeren. En wij hebben bovengemiddeld goede jobs.

Hier wou ik nog even op terugkomen: het is niet dat je een job hebt dat je ziekteverzekering kan betalen.

Ik & mijn vrouw wonen en werken zelf in Amerika. Ik heb de exacte cijfers niet bij de hand, maar inclusief de werkgeversbijdrage kost ons pakket ziekteverzekeringen (gewone, dental, vision, life insurance, ...) ergens rond de $30k / jaar. Dus 15k / jaar per persoon.

Minimum wage in de US is $7.25/u. Oftewel in een standaard 40u werkweek en als je nooit verlof neemt: $15k per jaar ...

En wij werken beide voor grote bedrijven, in mijn geval +20.000 werknemers. Werkgevers onderhandelen met de verzekeringsmaatschappijen over de tarieven - hoe groter de werkgever hoe meer slagkracht die heeft om de tarieven te drukken.
Ik heb geen idee hoeveel het zou kosten om op individuele basis een ziekteverzekering af te sluiten maar dit zal dus waarschijnlijk een stuk duurder zijn dan wat wij hebben.

Wat de regels zijn voor de gratis health insurance weet ik niet, maar zeg niet zomaar dat als je werkt dat je dan ziekteverzekering kan betalen.
Moesten onze werkgevers het niet aanbieden zouden wij het ook niet kunnen betalen op onszelf zonder enorme besparingen door te voeren. En wij hebben bovengemiddeld goede jobs.
Life insurance is wel geen deel van de ziekteverzekering, da's wat we hier in België deel van de groepsverzekering zou beschouwen als het via de werkgever gat, en da's zo laag of zo groot als je zelf wil/onderhandelt. Als ik online kijk zie ik bedragen van 8500 USD per jaar als de gemiddelde kost per persoon voor health insurance. Als het via de werkgever gaat zoals bij jullie zelfs "maar" 6500 USD.

De armoedegrens ligt ook rond diezelfde 15K per jaar in de VS en Obamacare zorgt ervoor dat je subsidies krijgt als je tussen 100 en 400% van die armoedegrens zit, in de praktijk zal iemand die 15K verdient per jaar in veel gevallen gratis of zo goed als gratis health insurance kunnen krijgen onder de ACA regels. (In veel staten zal dit inkomen zelfs onder Medicaid vallen, wat ook bijna gratis is)

Er zijn regels aan verbonden, niet alle staten hebben een uitgebreide Medicaid dus je kan zeker uit de boot vallen maar de default situatie is wel dat je gratis of bijna gratis health insurance hebt in de VS met 15K USD inkomen per jaar.

Laatst bewerkt:
Life insurance is wel geen deel van de ziekteverzekering, da's wat we hier in België deel van de groepsverzekering zou beschouwen als het via de werkgever gat, en da's zo laag of zo groot als je zelf wil/onderhandelt. Als ik online kijk zie ik bedragen van 8500 USD per jaar als de gemiddelde kost per persoon voor health insurance. Als het via de werkgever gaat zoals bij jullie zelfs "maar" 6500 USD.
Voor life insurance betaal ik + mijn werkgever +/- $600/jaar geloof ik. Van mijn vrouw haar kant weet ik het momenteel niet maar dat zal gelijkaardig zijn. Dat is de grote kost niet.

Als jij online kijkt, bevat dat dan ook dental insurance? Vision? Hospitalisatie, accident insurance, ...?
Verder:
- 6.5k of 8.5k / jaar is nog steeds een serieus bedrag om zelf op te hoesten. En diegenen waar de werkgever geen ziekteverzekering aanbied zijn doorgaans niet de grote verdieners.
- Weet ook dat zelfs met verzekering je nog steeds zelf dingen moet betalen. Voor zowat alles is er steeds een copay dat je moet betalen en men speelt met uitzonderingen, netwerk limitaties en verkeerde facturaties ...
Zo kregen we een rekening voor 2x bloedonderzoek toen mijn vrouw zwanger was want ook al had men maar 1x bloed genomen, er zat wel een levende foetus in haar dus 'is het een onderzoek voor 2 personen' :wallbash: . Zijn we maanden later nog steeds mee aan het vechten.

Alleja ik wil maar zeggen: het is imo te kort door de bocht dat iedereen gewoon kan kiezen of ze al dan niet een verzekering nemen.
Ik denk dat van diegenen die geen verzekering hebben het aandeel waarbij dit een bewuste keuze is enorm klein is. In de meeste van de gevallen zal dit gewoonweg een gevolg zijn van hun financiële situatie.

Voor life insurance betaal ik + mijn werkgever +/- $600/jaar geloof ik. Van mijn vrouw haar kant weet ik het momenteel niet maar dat zal gelijkaardig zijn. Dat is de grote kost niet.

Als jij online kijkt, bevat dat dan ook dental insurance? Vision? Hospitalisatie, accident insurance, ...?
Verder:
- 6.5k of 8.5k / jaar is nog steeds een serieus bedrag om zelf op te hoesten. En diegenen waar de werkgever geen ziekteverzekering aanbied zijn doorgaans niet de grote verdieners.
- Weet ook dat zelfs met verzekering je nog steeds zelf dingen moet betalen. Voor zowat alles is er steeds een copay dat je moet betalen en men speelt met uitzonderingen, netwerk limitaties en verkeerde facturaties ...
Zo kregen we een rekening voor 2x bloedonderzoek toen mijn vrouw zwanger was want ook al had men maar 1x bloed genomen, er zat wel een levende foetus in haar dus 'is het een onderzoek voor 2 personen' :wallbash: . Zijn we maanden later nog steeds mee aan het vechten.

Alleja ik wil maar zeggen: het is imo te kort door de bocht dat iedereen gewoon kan kiezen of ze al dan niet een verzekering nemen.
Ik denk dat van diegenen die geen verzekering hebben het aandeel waarbij dit een bewuste keuze is enorm klein is. In de meeste van de gevallen zal dit gewoonweg een gevolg zijn van hun financiële situatie.
Da's geen dental en vision nee, maar da's hier ook niet het geval, als je brillen en lenzen wil terugbetaald hebben in België betaal je ook een extra privé verzekering, en ook voor tanden, als het esthetisch wordt, ben je hier vaak ook onverzekerd. Hospitalisatie zit daar wel in, da's iets Belgisch om dat apart te zien.

Van die 8.5K per jaar -, zie mijn edit hierboven, heel vaak gaan die mensen met lage inkomsten niet (veel) moeten betalen. Het idee van Obamacare is dat je maximum ongeveer 8% van je inkomen aan health insurance zou moeten mogen geven met een laag inkomen.

Ik wil niet zeggen dat het perfect of zelfs een goed systeem is, het feit dat er redelijk wat mensen tussen de mazen van het net glippen is problematisch en ook, maar da's misschien mijn Europese bril, het idee dat je mensen zelf laat kiezen om al dan niet tot een ziekteverzekering toe te treden gaat tot redelijk wat drama's leiden. Ook de manier waarop de prive markt is georganiseerd is niet ok.

Maar wat wij hier in Europa meestal geloven over hoe de Amerikaanse gezondheidszorg werkt is eerder een pamflet dan de werkelijkheid. Het is alsof je hier aan de meest diep-blauwe liberaal zou vragen hoe onze belastingen in elkaar zitten en die dystopische versie dan voor waar zou aannemen.

Laatst bewerkt:
https://truthsocial.com/@realDonaldTrump
Donald J. Trump

@realDonaldTrump

I see that Highly Overrated Bruce Springsteen goes to a Foreign Country to speak badly about the President of the United States. Never liked him, never liked his music, or his Radical Left Politics and, importantly, he’s not a talented guy — Just a pushy, obnoxious JERK, who fervently supported Crooked Joe Biden, a mentally incompetent FOOL, and our WORST EVER President, who came close to destroying our Country. If I wasn’t elected, it would have been GONE by now! Sleepy Joe didn’t have a clue as to what he was doing, but Springsteen is “dumb as a rock,” and couldn’t see what was going on, or could he (which is even worse!)? This dried out “prune” of a rocker (his skin is all atrophied!) ought to KEEP HIS MOUTH SHUT until he gets back into the Country, that’s just “standard fare.” Then we’ll all see how it goes for him.

The Donald is geen Springsteen-fan, en aangezien the boss zich negatief heeft uitgelaten over DJT wordt hij nu beledigd en bedreigd door de president (die laatste zin is toch een dreigement?). Classy guy.

The Donald is geen Springsteen-fan, en aangezien the boss zich negatief heeft uitgelaten over DJT wordt hij nu beledigd en bedreigd door de president (die laatste zin is toch een dreigement?). Classy guy.
Zonder dat dreigement ging het hier over een wereldleider die zegt dat een kritische zanger een lelijk bakkes heeft. Niet zo lang geleden zou dwt al een dieptepunt geweest zijn.

Hier ook een mooi gevolg van de extreem-conservatieve stem na te streven:

Zonder dat dreigement ging het hier over een wereldleider die zegt dat een kritische zanger een lelijk bakkes heeft. Niet zo lang geleden zou dwt al een dieptepunt geweest zijn.

Hier ook een mooi gevolg van de extreem-conservatieve stem na te streven:

Hier ben ik toch even niet goed van...wat een drama.

Nochtans wel liefhebber om born in the usa te gebruiken in campagnes.

Da's geen dental en vision nee, maar da's hier ook niet het geval, als je brillen en lenzen wil terugbetaald hebben in België betaal je ook een extra privé verzekering, en ook voor tanden, als het esthetisch wordt, ben je hier vaak ook onverzekerd.
Is nog een verschil hé, in Amerika is een tandartsbezoek wanneer je geen dental hebt gewoonweg niet terugbetaald.
Ook niet voor "onderhoud" en dergelijke.
Als je daar pech hebt en een serieus abcess gevolgd door een rootcanal, dan kijk je tegen ettelijke honderden dollars (of meer) aan.

Hier zit dat grotendeels bij de mutualiteit, zeker als je netjes het mondzorgtraject volgt.

Er is meer dan "estethisch" alleen hé.

Idem, bezoek bij een geconventioneerde oogarts kost alleen maar remgeld.
In een aantal gevallen komt de ziekteverzekering ook tussen in de glazen (hoge dioptrie en/of ouder dan 65).

Weerom, in Amerika juist niets tenzij je vision hebt...

Misschien beter een apart topic maken over de ziektekosten hier vs de USA, want dat heeft maar weinig met de regering Trump specifiek te maken.

Uiteindelijk is de ziektezorg hier ook niet gratis. Ik betaal ook vlotjes 10k per jaar aan RSZ, exclusief hospitalisatie verzekering die mijn WG nog betaalt. Het zal in de VS wel duurder zijn dan hier, maar niet zo extreem veel duurder dan sommigen hier willen doen uitschijnen.

Misschien beter een apart topic maken over de ziektekosten hier vs de USA, want dat heeft maar weinig met de regering Trump specifiek te maken.

Uiteindelijk is de ziektezorg hier ook niet gratis. Ik betaal ook vlotjes 10k per jaar aan RSZ, exclusief hospitalisatie verzekering die mijn WG nog betaalt. Het zal in de VS wel duurder zijn dan hier, maar niet zo extreem veel duurder dan sommigen hier willen doen uitschijnen.
RSZ gaat wel veel breder dan enkel medische kosten dekken.

On a side note. Onlangs podcast gehoord van Jeremy Renner en zijn ongeval een paar jaar geleden. Als je je oogbal op het ijs mag leggen en je een oog met je andere kan zien, 38 gebroken botten hebt, geperforeerde organen en dan nu twee jaar later (visueel) eruitziet of er niets gebeurd is heb ik toch ook wel het gevoel dat met veel geld in de US op gebied van medische verzorging ook meer mogelijk is.

Tot de dag dat ge eens wat ernstig voorhebt en dan eens kijkt wat je krijgt vs wat je betaald hebt. Imo is het altijd rap rekenen als ge de persoon bent die geen ernstige problemen meemaakt in je leven.

Tot de dag dat ge eens wat ernstig voorhebt en dan eens kijkt wat je krijgt vs wat je betaald hebt. Imo is het altijd rap rekenen als ge de persoon bent die geen ernstige problemen meemaakt in je leven.
Heb ik mij dan uitgesproken over welk systeem het beste is? Ik geef maar aan dat de ziekteverzekering die je hier in België betaalt toch wel een pak duurder is dan sommige mensen doen uitschijnen. RSZ bestaat niet in de USA en de gewone belastingen zijn daar ook een heel stuk lager dan hier. Het zijn gewoon 2 verschillende systemen. Voor sommige mensen is het BE model het beste en voor andere mensen is het USA model het beste.

Heb ik mij dan uitgesproken over welk systeem het beste is? Ik geef maar aan dat de ziekteverzekering die je hier in België betaalt toch wel een pak duurder is dan sommige mensen doen uitschijnen. RSZ bestaat niet in de USA en de gewone belastingen zijn daar ook een heel stuk lager dan hier. Het zijn gewoon 2 verschillende systemen. Voor sommige mensen is het BE model het beste en voor andere mensen is het USA model het beste.
RSZ is toch wel wat meer dan enkel medische zaken. Als je morgen zonder werk valt komt dat ook van de rsz. Net zoals ook andere zaken.

Klopt, maar in hoeverre dekt die 13,07% alle kosten waar de RSZ voor bedoeld was? Hoeveel wordt er bijgepast door de "gewone" belastingen?
Dat weet ik niet maar gezien jij claimt dat het daar niet zoveel duurder zal zijn dan hier lijkt het me wel dat jij dat wel weet.

Klopt, maar in hoeverre dekt die 13,07% alle kosten waar de RSZ voor bedoeld was? Hoeveel wordt er bijgepast door de "gewone" belastingen?
Er zijn ook de werkgeversbijdragen. Volgens ChatGPT geeft dat 60-65% van de RSZ uitgaven die betaald worden door zaken die de RSZ-stempel krijgen. Geen idee of dat klopt, maar gezien daar allerhande uitkeringen en pensioenen bijzitten lijkt me dat nu wel zo slecht niet.

Voor wie juist is het USA model dan het beste? Aandeelhouders van verzekeringsmaatschappijen buiten beschouwing gelaten.

Ik denk echt niet dat je weet over wat je spreekt. Studies genoeg die aantonen dat wanneer je alle kosten inrekent healthcare in de VS gewoon een pak duurder is dan in eender welk vergelijkbaar land.
https://www.healthsystemtracker.org/chart-collection/health-spending-u-s-compare-countries/
https://www.pgpf.org/article/how-does-the-us-healthcare-system-compare-to-other-countries/
https://worldpopulationreview.com/country-rankings/health-care-costs-by-country
https://www.kff.org/health-policy-1...pending-in-the-u-s-compare-to-other-countries
Al deze links zeggen hetzelfde: kost per capita isruwweg 2x zo hoog als andere 1e wereldlanden.

En het is zeker niet zo dat die extra kost zich vertaalt naar betere kwaliteit:
https://www.pgpf.org/article/how-does-the-us-healthcare-system-compare-to-other-countries/
https://www.healthsystemtracker.org...lity-u-s-healthcare-system-compare-countries/

Uit deze laatste:
"The United States spends more on administrative costs but less on long-term care than other wealthy countries"
Administrative cost:
USA: $1.001
Avg: $213
Long term care:
USA: $973
Avg: $1.346

Edit: en besef ook dat die administratieve kost enkel berekend is langs de kant van de dokters en verzekeringsmaatschappijen. Heel dit systeem brengt ook een hoop administratie en gedoe met zich mee voor elke patiënt. Die 'kost' kan je natuurlijk niet uitdrukken in $s, maar het is wel een extra overhead waar je je als patiënt telkens mee moet bezig houden.

Je zal je maar een kanker hebben, je door de bestralingstherapiëen worstelen, en ondertussen moeten vechten met verzekeringsmaatschappijen voor facturen van maanden geleden terugbetaalt te krijgen.
Dat zal in België ook wel eens gebeuren maar naar mijn ervaring is het in Amerika echt wel een pak erger.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan