De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Democraten zouden op de barricades moeten staan, in plaats van in een hoekje te liggen huilen. Alleen missen ze degelijk leiderschap en een leidersfiguur. Ze hebben een jonge Bernie Sanders nodig die het kot op de spreekwoordelijke manier in de fik steekt.

Persoonlijk heb ik schrik dat dat in feite is waar Trump op hoopt. Gigantische protesten of zelfs een kleine burgeroorlog. Dat kan hij toch wegzetten als een "insurrection gepland door de democraten en antifa", dan kan hij Posse Comitatus uitroepen en het leger gebruiken om dat de kop in te drukken, meteen ook de meest hardcore resistance elementen arresteren en dan kan hij via emergency powers ineens nog veel meer macht naar zich toe scharen.

Dat doen is effectief ook weer iets waar in Dark Maga kringen reeds lang over gesproken en nagedacht werd.

Democraten zouden op de barricades moeten staan, in plaats van in een hoekje te liggen huilen. Alleen missen ze degelijk leiderschap en een leidersfiguur. Ze hebben een jonge Bernie Sanders nodig die het kot op de spreekwoordelijke manier in de fik steekt.
Echt he . Bernie Sanders, Donald Trump en Joe Biden , dat zijn de mensen met de meeste invloed op de Amerikaanse politiek het laatste decenium. En Nancy Pelosi.

Een club bejaarden.

AOC doet nog wel wat moeite, heb ik de indruk, maar zij en Bernie zijn ver de enigen.

Echt he . Bernie Sanders, Donald Trump en Joe Biden , dat zijn de mensen met de meeste invloed op de Amerikaanse politiek het laatste decenium. En Nancy Pelosi.

Een club bejaarden.

Ik weet nu niet of Bernie Sanders zoveel invloed heeft. Populair bij Reddit maar dat is het ook. :p
In de democratische partij luistert niemand naar Sanders en AOC.

Ik snap niet wat de democratische partij aan het doen is eigenlijk want als je dit leest https://www.politico.com/news/2025/03/03/roger-lau-dnc-executive-director-00206929 ,dan denk ik niet dat er veel gaat veranderen qua strategie bij hen.

Mikken op het midden waarvan ze hopen dat die zodanig gedegouteerd zijn van Trump dat ze op een zielloze democratische partij zullen stemmen bij de midterms?

Als de Democraten met dezelfde zwakke strategie en leiders over 2 jaar de midterms ingaan, dan gaan ze niet de meerderheid in het huis, laat staan de Senaat heroveren. We hebben Trump immers niet alleen te danken aan fervente Trump-fans maar ook aan een zeer pover, weinig en gebrekig Democratisch aanbod, maar dat mocht je destijds niet te luid zeggen...

Je wint geen verkiezingen met louter "niet de andere" te zijn, dan moet je al minstens durven inzetten op radicaal voor de anti-stem te gaan ook.

Wie plooit er exact, en waarom? Want ik ben precies even niet mee. Omdat Trump nu wat zachter is in één uitspraak, zou iedereen plots zijn verstand verliezen, vergeten hoe het echt zit en erin meegaan?

Ik snap dat wel, maar in de media zijn er genoeg tegenkantingen. Officieel nog niet veel, maar dat komt omdat Trump tot hiertoe alleen nog de weg van de EO's bewandelt. En daar heeft de oppositie nog niets in te zeggen. EO's die trouwens één voor één worden afgekaatst door de rechters, dus inhoudelijk is dat nog niet echt. Wat had je dan exact gewild van de Democraten op dit moment?
Dus wat jij zegt is dat men gewoon aan het overreageren is en dat er eigenlijk (nog) niks aan de hand is ?

Als de Democraten met dezelfde zwakke strategie en leiders over 2 jaar de midterms ingaan, dan gaan ze niet de meerderheid in het huis, laat staan de Senaat heroveren. We hebben Trump immers niet alleen te danken aan fervente Trump-fans maar ook aan een zeer pover, weinig en gebrekig Democratisch aanbod, maar dat mocht je destijds niet te luid zeggen...

Je wint geen verkiezingen met louter "niet de andere" te zijn, dan moet je al minstens durven inzetten op radicaal voor de anti-stem te gaan ook.
Ben ik niet zeker van, er zijn genoeg acties die Trump/Musk hebben genomen waarmee (gematigde Republikeinen) het niet akkoord mee zijn. Die gaan misschien dan Democratisch stemmen.

Ben ik niet zeker van, er zijn genoeg acties die Trump/Musk hebben genomen waarmee (gematigde Republikeinen) het niet akkoord mee zijn. Die gaan misschien dan Democratisch stemmen.

Bij de Midterms stemmen ze op hun republikeinse kandidaat. Zo ferm gaan ze ook niet afwijken.

En ik snap niet waarom ze nu plots van gedacht veranderen :p. Die gematigde republikeinen wisten ook maar al te goed wat ze gingen krijgen met Trump 2. Dat ze Musk als cadeau gingen krijgen, dat was minder te voorspellen maar gematigde republikeinen willen ook een kleiner overheid dus die gaan Musk bizar vinden maar voor de rest zullen die weinig problemen hebben met DOGE. :p

En om mensen van kamp te veranderen, ga je toch wat meer animo moeten hebben bij de democraten. Niet simpelweg het alternatief zijn om gewoon het alternatief te zijn.

Ook niet vergeten dat er veel stemmers thuis zijn gebleven met de laatste verkiezingen. Misschien dat ze nu wel meer gemotiveerd zijn door die clownshow in het Witte Huis.

Wat als Trump straks aankondigd dat ie elke Amerikaan 5000 dollar zal uitbetalen met het geld dat ze al bespaard hebben.

Mocht je dat destijds niet te luid zeggen? Ik denk dat er nog nooit zo luid is geroepen op het Democratische aanbod, door aanhangers en niet-aanhangers. Er is zelfs zo luid geroepen dat de kandidaat niet anders kon dan zich terug te trekken. Waarom zou je doen alsof dat niet luidop mocht gezegd worden... dat is toch een valse calimero die je dan opzet.

Het is ook niet omdat jij vindt dat Kamala gewoon "niet de andere" was, dat die nergens voor stond. Of Biden bijvoorbeeld. Dat het niet genoeg was om veel mensen te overtuigen, en dat veel mensen zelfs in de andere richting gegaan zijn net door dat beleid of eerder door het imago, dat is een feit dat vaststaat. Maar dat wil niet zeggen dat ze geen standpunten hadden.

Uiteraard denk ik ook dat de Democratische partij veel werk heeft, en het over een heel andere boeg moet gooien. Al denk ik dat jij en ik een ander idee hebben over welke boeg dat dan hoort te zijn. Sterkere leiders, sterker beleid, dat is overduidelijk. Maar de campagne voor de midterms is nog niet bepaald begonnen, hè.

Dus wat jij zegt is dat men gewoon aan het overreageren is en dat er eigenlijk (nog) niks aan de hand is ?
Voor een groot stuk denk ik dat inderdaad. Niet als je kijkt naar de ontmanteling en de ontslagen, en de buitenlandse relaties. Dat valt daar helemaal buiten en is pure waanzin. Maar als het gaat om de politieke kant, de wetsvoorstellen die daadwerkelijk beleid uitmaken, de "richting van het land", is het nu vooral heel veel posturing. Zoals zijn vorige termijn trouwens. En heel veel roepen en brullen, waar uiteindelijk amper iets van overschiet.

Ik heb het al gezegd, maar je ziet hoeveel waarde zo'n EO heeft, aan wat Trump op dag 1 heeft gedaan: 1 EO die alle EO's van Biden ongedaan heeft gemaakt. Getekend, klaar. Dat doet de volgende ook gewoon met deze.

Wat als Trump straks aankondigd dat ie elke Amerikaan 5000 dollar zal uitbetalen met het geld dat ze al bespaard hebben.
Zal hij nooit doen.
'T zullen eerder tax cuts voor de super rich worden dan.

Plus, zeker voor Doge, al die biljoenen dat ze zogezegd besparen klopt al voor geen meter, is extreem opgeblazen, zijn "wall of savings" gaat op en neer als een jojo, niet moeilijk als je contracten van 1,9 miljard dollar gaat meetellen, terwijl dat een contract was dat gewoonweg al niet meer bestond wegens reeds door de Biden administratie gecancelled.

er zal er toch wel éne in die regering wiskunde kennen zeker?
als je élke Amerikaan 5000USD geeft, kost het u 70% meer dan wat je bespaart hebt.

ze rekenen met de maatregelen die ze nu treffen op een besparing van 1 trillion USD
er zijn 340 million Amerikanen. x 5000= one trillion seven hundred billion

en verder is een éénmalige cheque van 5000USD ook maar een doekje voor het bloeden tov alle kosten die je als burger gaat bijkrijgen door het wegvallen van alle publieke diensten die Musk geschrapt heeft (en nog zal schrappen).

Laatst bewerkt:
Ook niet vergeten dat er veel stemmers thuis zijn gebleven met de laatste verkiezingen. Misschien dat ze nu wel meer gemotiveerd zijn door die clownshow in het Witte Huis.

Ik vind dat ook ijdele hoop eigenlijk.
Als ze al niet kwamen opdagen voor Trump vs Harris, waarom zouden ze opdagen voor de midterms met een heel lauwe democratische partij op dit moment.

Voter turnout is stukken lager bij midterms dan presidentverkiezing. (De show is ook veel kleiner.)

dus iemand die al niet de moeite deed om te stemmen voor presidentsverkiezingen, gaat geen extra effort doen bij midterms :p.

Ik zie niet in hoe er ook maar een relevante kans is dat de democrats iets kunnen heroveren met de midterms:

1. Amper reactie uit het kamp van de Dems met al wat er gaande is,
2. Publieke opinie lijkt me weinig tot andere gedachten te brengen, en die conclusie zou ik eerder durven trekken op basis van bijvoorbeeld LinkedIn. Dat X bijvoorbeeld een regelrechte vuilbak geworden is geen nieuws meer, laat staan om op basis daarvan een correct peiling over kiessentiment/approval te doen, maar als je de algemene teneur op bijvoorbeeld LinkedIn leest, wat je toch verwacht iets gematigder te zijn, scary!

3. Objectieve & waarheidsgetrouwe journalistiek lijkt volledig monddood gemaakt. Alles van tegengas wordt gewoon weggezet als fake news of incompetent. Dat de administratie blijft verkondigen dat e.g. US $300 billion heeft bijgedragen aan UA en dat niemand nog lijkt moeite te doen om tegengas te geven is gewoon mindblowing. Niet door reporters tijdens persconferenties noch door eigen admin uiteraard. Lijkt alsof elke objectieve journalist die ook maar iets of wat een kritische vraag durft stellen gewoon toegang ontzegd wordt tot WH daaropvolgend of straal genegeerd wordt.

X is, sinds de omschakeling van fact checking naar free speech, gewoon een pure propaganda & disinformation machine geworden. Als je bekijkt wat Musk elke dag ligt te posten en retweeten, geen woorden voor.

4. Bij de DOGE austerity savings show, wordt er ook amper nog iets onderbouwd, validated of rectified. Ze verkondigen soms gigantische savings, verwijderen het achteraf en nadien komt er publiekelijk ook geen enkele rechtzetting terwijl via persconferenties blijven luchtkastelen gecommuniceerd worden.

HAL-LU-CI-NANT !

Vandaag komt Trump in Congress voor, benieuwd of er enige polemiek ontstaat daar of het gewoon 1 goed nieuws show wordt.

edit: enige wa ik zie gebeuren is dat tariffs de portefeuille van de average joe or jane begint te raken, maar met de huidige propaganda machine vraag ik me af of zelf dat niet kan weggezet worden met 1 of absurde blame game..

Het zou me ook zwaar verbazen, wanneer Apple of TSC ineens in US begint te produceren, dat die mannen hun marges gaan laten dalen en de meerkost niet gaan doorrekenen aan de eindgebruiker?

Laatst bewerkt:
De Midterms zijn nog even hé.
Tegen dan gaan we zien wat al Trump's acties in het thuisland als resultaat gaan hebben.
Als werkloosheid omhoog geschoten is en de levensduur helemaal omhoog gekatapulteerd is gaan er misschien wel veel mensen ontevreden zijn.
En dit is geen heel onwaarschijnlijk scenario, levensduurte zal omhoog gaan en werkgelegenheid omlaag, alvorens er positieve resultaten uit de tarifs kunnen komen.
Productie naar de US overbrengen (alvast een hoofddoel van de Canadese tarrifs) gaat niet op 123, is een proces van maanden tot jaren...
De meerderheid van de economen ziet eerder een recessie in het vooruitzicht...

volg de regels in verband met het citaatrecht
Van op zijn Truth Social.

All Federal Funding will STOP for any College, School, or University that allows illegal protests. Agitators will be imprisoned/or permanently sent back to the country from which they came. American students will be permanently expelled or, depending on on the crime, arrested. NO MASKS! Thank you for your attention to this matter.

Van op zijn Truth Social.

All Federal Funding will STOP for any College, School, or University that allows illegal protests. Agitators will be imprisoned/or permanently sent back to the country from which they came. American students will be permanently expelled or, depending on on the crime, arrested. NO MASKS! Thank you for your attention to this matter.
Hoe "Poetinesque"...

Toche even dubbel nagekeken, hij heeftvhet idd letterlijk geschreven!

Terug
Bovenaan