Als de Democraten met dezelfde zwakke strategie en leiders over 2 jaar de midterms ingaan, dan gaan ze niet de meerderheid in het huis, laat staan de Senaat heroveren. We hebben Trump immers niet alleen te danken aan fervente Trump-fans maar ook aan een zeer pover, weinig en gebrekig Democratisch aanbod, maar dat mocht je destijds niet te luid zeggen...
Je wint geen verkiezingen met louter "niet de andere" te zijn, dan moet je al minstens durven inzetten op radicaal voor de anti-stem te gaan ook.
Mocht je dat destijds niet te luid zeggen? Ik denk dat er nog nooit zo luid is geroepen op het Democratische aanbod, door aanhangers en niet-aanhangers. Er is zelfs zo luid geroepen dat de kandidaat niet anders kon dan zich terug te trekken. Waarom zou je doen alsof dat niet luidop mocht gezegd worden... dat is toch een valse calimero die je dan opzet.
Het is ook niet omdat jij vindt dat Kamala gewoon "niet de andere" was, dat die nergens voor stond. Of Biden bijvoorbeeld. Dat het niet genoeg was om veel mensen te overtuigen, en dat veel mensen zelfs in de andere richting gegaan zijn net door dat beleid of eerder door het imago, dat is een feit dat vaststaat. Maar dat wil niet zeggen dat ze geen standpunten hadden.
Uiteraard denk ik ook dat de Democratische partij veel werk heeft, en het over een heel andere boeg moet gooien. Al denk ik dat jij en ik een ander idee hebben over welke boeg dat dan hoort te zijn. Sterkere leiders, sterker beleid, dat is overduidelijk. Maar de campagne voor de midterms is nog niet bepaald begonnen, hè.
Dus wat jij zegt is dat men gewoon aan het overreageren is en dat er eigenlijk (nog) niks aan de hand is ?
Voor een groot stuk denk ik dat inderdaad. Niet als je kijkt naar de ontmanteling en de ontslagen, en de buitenlandse relaties. Dat valt daar helemaal buiten en is pure waanzin. Maar als het gaat om de politieke kant, de wetsvoorstellen die daadwerkelijk beleid uitmaken, de "richting van het land", is het nu vooral heel veel posturing. Zoals zijn vorige termijn trouwens. En heel veel roepen en brullen, waar uiteindelijk amper iets van overschiet.
Ik heb het al gezegd, maar je ziet hoeveel waarde zo'n EO heeft, aan wat Trump op dag 1 heeft gedaan: 1 EO die alle EO's van Biden ongedaan heeft gemaakt. Getekend, klaar. Dat doet de volgende ook gewoon met deze.