De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Neen je snapt het niet, want mijn kritiek was dat je moeilijk kan claimen dat Trump hier een fast-pass introduceert, terwijl hij in dit geval gewoon de modaliteiten van een bestaand systeem aanpast. Een EB-5 visum is overigens wél een pad naar citizenship, maar dat is nog een andere discussie.

Over de hypocrisie van zo'n visums te verkopen aan rijke Chinezen of Russische oligarchen: dat ga ik niet eens betwisten, ben het daar mee eens. Dat het allemaal draait om geld, en dat de berekeningen uit de lucht gegrepen zijn, allemaal geen probleem mee.

Maar hetgeen Trump hier doet is gewoon voortzetting van bestaand beleid aan andere voorwaarden, niet echt die hyperbool waardig.
Als het nu een fastpass is, dan was het dat voorheen evenzeer.
Maar het wàs nu geen fastpass, het nieuwe aan wat Trump doet is dat hij het traject enorm wil verkorten. Hoe, dat weet nog niemand, maar hij zegt het wel. En het traject verkorten, roept net meer vragen op ivm ethiek en fraude. Ook omdat hij expliciet Russische oligarchen, en volgens alle statistieken, rijke Chinezen wil aantrekken.

Trump vindt de huidige handelsovereenkomst met Canada zo slecht dat hij er blijkbaar wakker van ligt 's nachts:

“I look at some of these agreements, I’d read them at night, and I’d say, ‘Who would ever sign a thing like this?’

3 keer raden wie in 2018 een oversized handtekening zette onder "the best trade deal they say ever made".

12 dagen na het bevel weigert de Trump administratie nog steeds om de USAID betalingen uit te voeren.

Toch redelijk ongezien dit. Als de weigering blijft standhouden en de rechterlijke macht slaagt er niet in om dit bevel af te dwingen, is de rechterlijke macht feitelijk waardeloos geworden. Daar gaat de scheiding der machten en de "checks and balances"...

De volgende stap is dan arrestatiebevelen uitschrijven voor degenen die dat bevel weigeren?
Donald zelf is ondertussen immuun, maar zijn hele administratie toch niet veronderstel ik.

De vraag is wat dan daarna de reactie zou zijn natuurlijk.

De volgende stap is dan arrestatiebevelen uitschrijven voor degenen die dat bevel weigeren?
Donald zelf is ondertussen immuun, maar zijn hele administratie toch niet veronderstel ik.

De vraag is wat dan daarna de reactie zou zijn natuurlijk.
De vraag is
1. wie gaat die arrestatiebevelen uitvoeren? US Marshals valt onder de Executive branch, weinig kans dat die dat bevel gaan uitvoeren.
2. De president is tegenwoordig inderdaad immuun, maar kan ook iedereen pardonneren.

edit: Ik krijg het gevoel dat al het getroll van Trump enkel dient om de aandacht van dit topic af te leiden. Hier zijn ze toch een heel gevaarlijk pad aan het bewandelen, maar wel 1 dat noodzakelijk is om naar een Dictatuur te gaan. Maar de media is ondertussen druk bezig met het berichten over trans mannen die dansen in het Trump Gaza resort.

Laatst bewerkt:
Dat filmpje is exact zijn strategie hé. Iets via een ai machine op 5 minuten creëeren. Mega veel controverse hierrond, headlines overal. Alle eyeballs daarop. Maar dan tegelijkertijd massale spending en tax cuts erdoor zitten duwen. Die tegelijkertijd het budget keihard in deficit gaan duwen.

The bill, which will kick off another round of budget talks in the Senate, proposes $4.5tn in tax cuts, about $2tn in spending cuts and allocating hundreds of billions of dollars more for the military and border security over a decade.

The bill instructs the House energy and commerce committee to slash $880bn in spending, a move widely seen as targeting the Medicaid health insurance programme for low-income Americans. Similarly, a call for the agriculture committee to reduce spending by $230bn is aimed at a food aid scheme called the Supplemental Nutrition Assistance Program.According to the non-partisan Committee for a Responsible Federal Budget, the new measures would add at least $2.8tn to the deficit by 2034.

Deze split van nieuws is ook een goede kwaliteitscheck voor onze eigen media. Welke media laat enkel die stomme ai video zien en welke media rapporteer het belangrijke nieuws.

Dat filmpje is exact zijn strategie hé. Iets via een ai machine op 5 minuten creëeren. Mega veel controverse hierrond, headlines overal. Alle eyeballs daarop. Maar dan tegelijkertijd massale spending en tax cuts erdoor zitten duwen. Die tegelijkertijd het budget keihard in deficit gaan duwen.

Deze split van nieuws is ook een goede kwaliteitscheck voor onze eigen media. Welke media laat enkel die stomme ai video zien en welke media rapporteer het belangrijke nieuws.
Ik begin ook meer en meer te denken dat dat gewoon allemaal taktiek is , Trump zoekt de controverse op, media gaat vooral daar op in, ander nieuws krijgt minder aandacht.

The opposition party is the media. And the media can only, because they’re dumb and they’re lazy, they can only focus on one thing at a time…

All we have to do is flood the zone. Every day we hit them with three things. They’ll bite on one, and we’ll get all of our stuff done. Bang, bang, bang. These guys will never — will never be able to recover. But we’ve got to start with muzzle velocity. So it’s got to start, and it’s got to hammer

Jeff Bezos schakelt een versnelling hoger met zijn persoonlijke invloed binnenin de krant The Washington Post.

Vanaf nu enkel nog op-eds toegelaten die pleiten voor 'persoonlijke vrijheden' en 'vrije markt'.

Precies een poging voor meest aantal leugens per minuut voor het Guiness Book of World Record. Sorry, het is echt gewoon waanzinnig wat daar de hele tijd gezegd wordt.

Ik durf ondertussen nauwelijks nog klikken op filmpjes die ook maar iets met Trump te maken hebben, want mijn youtube feed wordt dan instant overstelpt met meer van dattum. Inclusief van die youtubers die een monoloog houden of commentaar geven op wat the Donald gezegd heeft (bizar hoeveel kanalen er zo blijken te zijn).

Ik durf ondertussen nauwelijks nog klikken op filmpjes die ook maar iets met Trump te maken hebben, want mijn youtube feed wordt dan instant overstelpt met meer van dattum. Inclusief van die youtubers die een monoloog houden of commentaar geven op wat the Donald gezegd heeft (bizar hoeveel kanalen er zo blijken te zijn).
Die algoritmes zijn toch een kanker eigenlijk. Als je anti trump zaken bekijkt dan krijg je meer zaken te zien uit die hoek en omgekeerd, als je MAGA shit opzoekt krijg je nog meer van diezelfde shit. ‘t Is zo dat mensen radicaliseren op den duur.

Sorry, was gewoon de livestream van The White House.

Hier een leuke les in geschiedenis van Ome Donald:

EU is gecreeerd om te fucken met de VS.
(en hij gaat 25% tariffs op bepaalde EU producten heffen)

Wel ironisch dat het land dat decennialang kapitalisme en free market schreeuwt, plots protectionistische tariffs gaat heffen op haar allies. Hogere tariffs dan op bv China...

Mss off-topic.. Iemand die accurate verhoudingen heeft van defensie budget van de USA en de rest van de wereld en wat dat wilt zeggen over bv de laatste 10jaar tov de rest ?
Lijkt me dat de USA wel degelijk doet wat ie wil kwa militaire instelling tov de wereld?

Mag gerust in de juiste thread geplaatst worden gesplitst?

Mss off-topic.. Iemand die accurate verhoudingen heeft van defensie budget van de USA en de rest van de wereld en wat dat wilt zeggen over bv de laatste 10jaar tov de rest ?
Lijkt me dat de USA wel degelijk doet wat ie wil kwa militaire instelling tov de wereld?

Chatgpt:

In 2023 bedroegen de wereldwijde militaire uitgaven ongeveer 2.443 miljard USD. De Verenigde Staten namen hiervan 916 miljard USD voor hun rekening, wat neerkomt op ongeveer 37% van de totale mondiale defensie-uitgaven. Ter vergelijking: China gaf in datzelfde jaar naar schatting 296 miljard USD uit aan defensie, goed voor ongeveer 12% van het wereldwijde totaal.

Over de afgelopen tien jaar is het aandeel van de VS in de wereldwijde defensie-uitgaven geleidelijk afgenomen. In 2013 bedroeg het Amerikaanse aandeel nog 53%, terwijl dit in 2023 was gedaald tot 39%. Deze daling kan deels worden toegeschreven aan de stijgende defensie-uitgaven van andere landen, met name in Europa en Azië.

De toename van militaire uitgaven wereldwijd wordt beïnvloed door diverse geopolitieke ontwikkelingen, zoals de oorlog in Oekraïne en spanningen in de Indo-Pacifische regio. Deze gebeurtenissen hebben geleid tot verhoogde defensiebudgetten in zowel de VS als andere landen, wat de verschuivingen in de verhoudingen van defensie-uitgaven verklaart.

Maar het EB5-visa programma (het Immigrant Investor Program) was wel nadrukkelijk gericht op investeerders: je moet 1 miljoen investeren in een Amerikaans bedrijf of in een "Targeted Employement Area", en gedurende 2 jaar minstens 10 mensen full-time te werk stellen.

Terwijl de Trump Gold Card, voor zover momenteel bekend want de info blijft allemaal erg oppervlakkig, wel gewoon kan gekocht worden door diegene die er het geld voor over heeft:

"Currently, the EB-5 Immigrant Investor Programme grants green cards to foreigners who invest in US businesses and create or preserve jobs. Trump plans to replace this programme with the new "gold card" system, which, he says, will offer similar residency rights but with a direct purchase option for wealthy individuals."
https://www.ndtv.com/world-news/don...ealthy-immigrants-how-is-it-different-7796909

=>
hence de "fast-pass" vergelijking.
Inderdaad, terechte vergelijking, maar toch ook wel terecht dat Knight de vergelijking maakte met onze snel Belg wet. Laten we die dan “een compleet gratis ticket tot alle Brussel foor attracties” noemen. De ministers of partijen die dat beslisten waren dan toch nog kilometers verder van het padje af lijkt me, inclusief hun trouwe kiezers. Als je een business plan moest kiezen, welk lijkt jou dan het meest sustainable van de twee?

Laatst bewerkt:
Die algoritmes zijn toch een kanker eigenlijk. Als je anti trump zaken bekijkt dan krijg je meer zaken te zien uit die hoek en omgekeerd, als je MAGA shit opzoekt krijg je nog meer van diezelfde shit. ‘t Is zo dat mensen radicaliseren op den duur.

Ja ik heb de voorbije jaren eigenlijk zoveel mogelijk vermeden om politieke zaken te bekijken/volgen op social media.
YouTube is bij mij iets voor entertainment / hobby's / interesses. Zolang je niet (of niet te vaak) klikt op filmpjes over politieke topics dan lukt het best goed om dat in stand te houden.
Af en toe ook gewoon aanduiden "don't recommend channel" of "not interested" - dat is een heerlijke functie op YouTube vind ik.

Los van budget is het Amerikaanse leger sowieso sterker dan eender welk ander leger. Doen in principe wat ze willen, ja.

Terug
Bovenaan