De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Wat is het probleem? Wanneer er teveel heisa ontstaat is het maar een grap, toch?

Net zoals de mails van Musk, dat was ook maar een grap, haha. Precies of al dat personeel moest een mail sturen met daarin opgelijst wat ze de afgelopen week gedaan hebben. Hihihi, hahaha, grappen en grollen. Op al die werkvloeren en kantoren kwamen ze niet meer bij. "Wa ne sloeber, diene Musk!".
De Amerikanen zullen een andere smaak van humor hebben.
Behoorlijk wansmakelijk vind ik het!

Wat is het probleem? Wanneer er teveel heisa ontstaat is het maar een grap, toch?

Net zoals de mails van Musk, dat was ook maar een grap, haha. Precies of al dat personeel moest een mail sturen met daarin opgelijst wat ze de afgelopen week gedaan hebben. Hihihi, hahaha, grappen en grollen. Op al die werkvloeren en kantoren kwamen ze niet meer bij. "Wa ne sloeber, diene Musk!".
De Amerikanen zullen een andere smaak van humor hebben.
Als je een Amerikaan bent (en geen MAGA-aanhanger) moet je je nu toch diep schamen in je land.

Als je een Amerikaan bent (en geen MAGA-aanhanger) moet je je nu toch diep schamen in je land.
Of stilaan mentale problemen krijgen. Want vandaag is er niks aan de hand, maar morgen wordt je (job) geviseerd en krijg je zo'n grappige mail waarbij je niet weet OF je moet antwoorden EN wat je moet antwoorden om goed te doen. En wie weet wat brengt overmorgen.

Ik snap wel wat je bedoelt, maar het blijft gewoon een gesprek. Het is niet omdat het sinds 1990 al bestaat, dat het daarom zonder problemen is, toch?

Er zijn heel wat zaken die je kunt zeggen over de EB-5. Zoals dat het al sinds 1990 bestaat, maar ook dat het al even lang de visumweg is met misschien de meeste fraude. Daarnaast worden altijd maar een klein percentage van de mogelijke visums uitgereikt, dus is het ook nog eens niet heel efficiënt. Veel van de investeringen gebeuren in rijke steden (door die fraude), in plaats van in armere gebieden waarovor het bedoeld was. Veruit de meeste EB5-visums gaan naar rijke Chinezen, wat dan weer botst met Trump z'n andere beleid. Gaan ook naar de happy few uit ontwikkelende landen en Russische oligarchen. Misschien allemaal dingen die je moet zien te beperken in plaats van te boosten.

De president past altijd die regeling een beetje aan. Dat is omdat het slechts een tijdelijke regeling is -en daardoor ook een klote greencard om te krijgen, want je bent nooit zeker dat het blijft duren. Biden heeft hem aangepast tot 2027, Trump moést nu nog niets doen ermee, maar gaat voor de grote overhaul, wat mag. Maar in plaats van een nadruk op kijken vanwaar het geld komt of het versterken van zijn andere beleid, ligt de nadruk gewoon op sneller meer geld. Sinds ergens 2000 is het ook voor federaal goedgekeurde investeringen, en we weten allemaal hoe de Republikeinen dat tegenwoordig aanpakken.

De details over hoe hij wil "fasttracken" zijn helemaal niet duidelijk, en roepen net meer zorgen op over uitverkoop van waarden, of fraude. En zijn berekeningen zijn ook weer totaal uit de neus getrokken: hij gaat miljarden binnenhalen op deze manier, maar net als met de tariffs is enige berekening daarvan giswerk. Tot nu toe is altijd slechts een fractie van de EB-5's verkocht, waarom zou dat plots anders zijn nu het 5x meer kost?

Je krijgt trouwens een green card, maar geen citizenship. Dat is ook nog wel een belangrijke, zeker als je het over rechten hebt. Als de president morgen het niet meer verlengt, ben je illegaal. Je mag niet automatisch gaan stemmen, etc.

Neen je snapt het niet, want mijn kritiek was dat je moeilijk kan claimen dat Trump hier een fast-pass introduceert, terwijl hij in dit geval gewoon de modaliteiten van een bestaand systeem aanpast. Een EB-5 visum is overigens wél een pad naar citizenship, maar dat is nog een andere discussie.

Over de hypocrisie van zo'n visums te verkopen aan rijke Chinezen of Russische oligarchen: dat ga ik niet eens betwisten, ben het daar mee eens. Dat het allemaal draait om geld, en dat de berekeningen uit de lucht gegrepen zijn, allemaal geen probleem mee.

Maar hetgeen Trump hier doet is gewoon voortzetting van bestaand beleid aan andere voorwaarden, niet echt die hyperbool waardig.
Als het nu een fastpass is, dan was het dat voorheen evenzeer.

Laatst bewerkt:
Wansmakelijk, megalomaan, sprakeloos ... dat kan allemaal best zijn maar euhm: kijk eens naar Dubai, en dat bestaat echt hé: geld met hopen, mooie afgetrainde Only Fans types, drugsbaronnen, fancy vastgoed en miljardairs ...

Sleutel tot succes zou ik zeggen - voldoende geld tegen smijten en dat lukt gegarandeerd. Je kan je zelfs nog internationaal profileren als place to be om te onderhandelen op het politieke toneel.

Tot een maand geleden zou ik hiermee akkoord geweest zijn maar nu absoluut niet meer. Helaas komt de bagger gewoon van Trump zelf. Of hoe moeten we bijvoorbeeld dit interpreteren?

Daar heb ik niet op gereageerd, want ik vind dat filmpje evenzeer idiote bagger. Alleen maak ik wel een duidelijk onderscheid tussen waar je kritiek op moet leveren, wat gewoon bestaand beleid is (of je dat nu goed vind of niet) en wat aandachtafleiders zijn. Dit filmpje vind ik waanzinnig, maar is het de aandacht waard? Ik vind ontslag e-mails aan belangrijke overheidsmedewerkers een pak relevanter.

Wansmakelijk, megalomaan, sprakeloos ... dat kan allemaal best zijn maar euhm: kijk eens naar Dubai, en dat bestaat echt hé: geld met hopen, mooie afgetrainde Only Fans types, drugsbaronnen, fancy vastgoed en miljardairs ...

Sleutel tot succes zou ik zeggen - voldoende geld tegen smijten en dat lukt gegarandeerd. Je kan je zelfs nog internationaal profileren als place to be om te onderhandelen op het politieke toneel.
Je bent op de hoogte van de geschiedenis van Gaza? En zeker de recente geschiedenis?

Die vergelijking gaat niet echt op he.

True - maar er zijn gelijkenissen: zandbak met mooi weer aan de kust dat de interesse geniet van groot megalomaan kapitaal met het doel de regio op de kaart te zetten, zelfs de vorm is gelijkaardig.
Ik denk nu wel dat het initiatief daarvoor vanuit Dubai zelf kwam, en niet van de VS nadat een bevriende natie er eens militair lelijk had huisgehouden.

Ik denk nu wel dat het initiatief daarvoor vanuit Dubai zelf kwam, en niet van de VS nadat een bevriende natie er eens militair lelijk had huisgehouden.

Voor dit escaleert: ik ondersteun het idee niet i.f.v. Gaza en zijn bewoners, maar dat filmpje van Trump lijkt toch wat op een blauwdruk van Dubai vandaag - hij stelt ook zeer simplistisch voor dat het relatief eenvoudig is te verhuizen en bovendien vanzelfsprekend is -gewoon omdat er quasi niets meer is, wat kun je daar nog gaan doen. Cultuur etc. allemaal van geen belang.

Maar m.b.t. Dubai - zelf geen idee hoe dat daar is ontstaan maar ik heb toch zo een vermoeden dat het ook is opgedrongen, ik heb het niet voor staten met gigantische rijkdom in handen van een klein percentage van de bevolking in combinatie met megalomane projecten en gebouwen - in het algemeen is die combo goed voor the happy few en is een veel grotere groep gedwongen om ergens achterin in slechte mensonterende omstandigheden te leven.

Voor dit escaleert: ik ondersteun het idee niet i.f.v. Gaza en zijn bewoners, maar dat filmpje van Trump lijkt toch wat op een blauwdruk van Dubai vandaag - hij stelt ook zeer simplistisch voor dat het relatief eenvoudig is te verhuizen en bovendien vanzelfsprekend is -gewoon omdat er quasi niets meer is, wat kun je daar nog gaan doen. Cultuur etc. allemaal van geen belang.

Maar m.b.t. Dubai - zelf geen idee hoe dat daar is ontstaan maar ik heb toch zo een vermoeden dat het ook is opgedrongen, ik heb het niet voor staten met gigantische rijkdom in handen van een klein percentage van de bevolking in combinatie met megalomane projecten en gebouwen - in het algemeen is die combo goed voor the happy few en is een veel grotere groep gedwongen om ergens achterin in slechte mensonterende omstandigheden te leven.
Ik denk dat het daar is zoals in Qatar, die zijn rijk door de verkoop dan olie, en al die infrastructuur daar is gezet door buitenlanders die in zeer slechte omstandigheden moeten werken.

Neen je snapt het niet, want mijn kritiek was dat je moeilijk kan claimen dat Trump hier een fast-pass introduceert, terwijl hij in dit geval gewoon de modaliteiten van een bestaand systeem aanpast. Een EB-5 visum is overigens wél een pad naar citizenship, maar dat is nog een andere discussie.

Over de hypocrisie van zo'n visums te verkopen aan rijke Chinezen of Russische oligarchen: dat ga ik niet eens betwisten, ben het daar mee eens. Dat het allemaal draait om geld, en dat de berekeningen uit de lucht gegrepen zijn, allemaal geen probleem mee.

Maar hetgeen Trump hier doet is gewoon voortzetting van bestaand beleid aan andere voorwaarden, niet echt die hyperbool waardig.
Als het nu een fastpass is, dan was het dat voorheen evenzeer.
Maar het EB5-visa programma (het Immigrant Investor Program) was wel nadrukkelijk gericht op investeerders: je moet 1 miljoen investeren in een Amerikaans bedrijf of in een "Targeted Employement Area", en gedurende 2 jaar minstens 10 mensen full-time te werk stellen.

Terwijl de Trump Gold Card, voor zover momenteel bekend want de info blijft allemaal erg oppervlakkig, wel gewoon kan gekocht worden door diegene die er het geld voor over heeft:

"Currently, the EB-5 Immigrant Investor Programme grants green cards to foreigners who invest in US businesses and create or preserve jobs. Trump plans to replace this programme with the new "gold card" system, which, he says, will offer similar residency rights but with a direct purchase option for wealthy individuals."
https://www.ndtv.com/world-news/don...ealthy-immigrants-how-is-it-different-7796909

=>
hence de "fast-pass" vergelijking.

Ondertussen worden de USAID betalingen nog steeds niet uitgevoerd ondanks 2 bevelen van de rechter: https://www.reuters.com/world/us/ju...-foreign-aid-stops-short-contempt-2025-02-20/
12 dagen na het bevel weigert de Trump administratie nog steeds om de USAID betalingen uit te voeren.

Toch redelijk ongezien dit. Als de weigering blijft standhouden en de rechterlijke macht slaagt er niet in om dit bevel af te dwingen, is de rechterlijke macht feitelijk waardeloos geworden. Daar gaat de scheiding der machten en de "checks and balances"...

Lijkt me gewoon helemaal niet vergelijkbaar, zie @Sneeuwstorm.

Hoewel ik die trol acties soms wel echt lachen vind, gaat het hier nog altijd over land waar onnoemelijk veel onschuldige mensen recent hun leven verloren hebben en een bevolking die nog altijd in erbarmelijke omstandigheden leeft. Om daar dan zoiets van te posten van rijke, vierende mensen is toch wel maagdraaiend.
En vooral omdat dit echt van de US president komt en niet van één of andere cartoonist ...

Terug
Bovenaan