De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

En als het maar om twee personen gaat, waar doet Maine dan moeilijk over? Misschien twee vrouwen competities gered door die twee naar de mannencompetitie te verwijzen.

Over het feit dat Trump geen wetgevende macht is, maar uitvoerende macht. En dat de grijze zone in Amerikaanse wetgeving tussen beide kanten wel heel erg wordt gestretcht met de manier waarop hij executive orders gebruikt.

(Terzijde, ik heb zelf bedenkingen bij de aanwezigheid van transgender personen in bepaalde sporten, maar dat staat los van deze discussie lijkt me.)

Uiteraard is zijn stijl du jamais vu. Hij gebruikt bluf en een grote klep om dingen te bereiken zoals een Wall Street yuppie zou doen. Dat men daarvan telkens opnieuw van zijn stoel valt snap ik niet goed. Dat er kritiek is op effectieve beleidsdaden dat kan ik snappen, je kan niet voor iedereen goed doen. Hij toont het ware gelaat van kapitalisme en daar verschieten veel mensen van blijkbaar terwijl dat ervoor evengoed aan de touwtjes trok, maar minder opzichtig, dat is al.
Moest Biden een perfect beleid hebben gevoerd, Trump zou nooit gewonnen hebben. Moesten alle mensen in bvb Roemenie het goed hebben onder onze fantastische en verheerlijkte europese invloed zou ook nooit 20 percent op een pro russische dude gestemd hebben oiv door Rusland gesponsorde Tiktok filmpjes. Maw: iemand die Trump super super super slecht vindt moet dan ook inzien dat zijn voorgangers niet veel beter waren of het welzijn van veel mensen vergeten waren. Trump is niet de oorzaak van het kwaad, hij is het resultaat van een teloorgang die lang ervoor begon.

Ik zou eerder zeggen dat hij het ware gelaat van populisme dan kapitalisme toont. Er zijn een aantal zaken waar hij inhoudelijk gelijk over heeft, maar ik betwijfel of wat hij doet effectief het leven voor veel mensen beter zal maken. Hij lijkt me vooral de uitwassen van kapitalisme te versterken in plaats van in te perken.

En daarnaast, zoals hier al uitgebreid is bediscussieerd, vooral pogingen doen om de democratische structuren te ondermijnen of verzwakken.

Heel deze aanpak maakt het moeilijk om verder terechte kritiek op de Democraten te uiten, omdat het inderdaad niet allemaal goed was onder Biden of onder vorige regeringen. Maar met wat nu allemaal gebeurt (of onder Trump I) heb ik dan liever een beschaafdere vorm van beleidsvoering dan een waarbij iedereen wordt geschoffeerd en al wie niet ja knikt als “de vijand” wordt bestempeld.

En als het maar om twee personen gaat, waar doet Maine dan moeilijk over? Misschien twee vrouwen competities gered door die twee naar de mannencompetitie te verwijzen.

Uiteraard is zijn stijl du jamais vu. Hij gebruikt bluf en een grote klep om dingen te bereiken zoals een Wall Street yuppie zou doen. Dat men daarvan telkens opnieuw van zijn stoel valt snap ik niet goed. Dat er kritiek is op effectieve beleidsdaden dat kan ik snappen, je kan niet voor iedereen goed doen. Hij toont het ware gelaat van kapitalisme en daar verschieten veel mensen van blijkbaar terwijl dat ervoor evengoed aan de touwtjes trok, maar minder opzichtig, dat is al.
Moest Biden een perfect beleid hebben gevoerd, Trump zou nooit gewonnen hebben. Moesten alle mensen in bvb Roemenie het goed hebben onder onze fantastische en verheerlijkte europese invloed zou ook nooit 20 percent op een pro russische dude gestemd hebben oiv door Rusland gesponsorde Tiktok filmpjes. Maw: iemand die Trump super super super slecht vindt moet dan ook inzien dat zijn voorgangers niet veel beter waren of het welzijn van veel mensen vergeten waren. Trump is niet de oorzaak van het kwaad, hij is het resultaat van een teloorgang die lang ervoor begon.
Natuurlijk heeft Biden geen perfect beleid gevoerd, dat geldt voor elke president/premier. Niemand voert namelijk een perfect beleid. Het is ook moeilijker om beleid te voeren dan alleen maar "oppositie" te voeren. Trump is de vorige ook enorm hard afgestraft door zijn beleid. Toen was de opkomst veel hoger dan nu, wat wel een duidelijk signaal was dat de mensen hem zeker niet meer wouden. Denk zelfs dat het een record opkomst was?

Ben het overigens wel eens dat huidige beleidvoerders gefaald hebben en zo extremisme in de hand werken. Al neem ik het de mensen ook kwalijk dat ze zich zo laten brainwashen dat ze denken dat dat de oplossing is.

Maar met wat nu allemaal gebeurt (of onder Trump I) heb ik dan liever een beschaafdere vorm van beleidsvoering dan een waarbij iedereen wordt geschoffeerd en al wie niet ja knikt als “de vijand” wordt bestempeld.
Qua stijl zijn er twee uitersten. Dat doet me denken aan meerdere geanimeerde discussies over belangrijke dossiers in Villa Politica. Er waren zware fouten gebeurd, er worden door politici duidelijke en terechte vragen gesteld over dat gefaalde beleid en iedereen is heel benieuwd wat de reactie van de premier zal zijn. Dan neemt een Alexander De Croo of Louis Michel het woord, en komt met een glimlach een vooraf neergepende reactie voordragen die heel algemeen blijft en op geen enkele van de terechte vragen ingaat. Om dan opnieuw met de glimlach van "wat gaat ge mij doen" weer te gaan zitten. DAT haat ik pas. Als graaier ben je verplicht om toch ten minste te doen ALSOF het beleid je een greintje interesseert. Elk zijn meug zeker?

The purge van pentagon is begonnen.
Trump stelt een Chairman of the joint chiefs of staff aan die met pensioen is en geen 4 sterren generaal aan omdat hij 'a fine gentleman' is.
Voorwaarden zijn normaal active duty en 4 sterren generaal zijn.

Onderbouwing ontbreekt - Je redenering achter deze claim moet toch beter worden uitgelegd.
Top militairen ontslaan omdat ze zwart of vrouw zijn. Uiteraard zeggen ze dat net niet letterlijk maar de boodschap is duidelijk.

Geschifte tijden en we zijn nog maar enkele weken ver...Dit gaan vele Amerikanen toch niet blijven accepteren?
Bon...tijd om nog wat goud in te slaan 😅

Een document dat moet bewijzen of je uiterlijk wel overeenkomt met wie je beweert te zijn dat uit ideologische overtuiging en omwille van pestgedrag nu al zijn nut verliest en juist verwarring creeert.

Gaat er natuurlijk voor zorgen dat alle transgender en intersex mensen die presenteren als de andere sexe dan die op hun geboorteacte al dan niet foutief geregistreerd werd extra controle gaan krijgen waar ze zich tegen wild vreemden elke keer opnieuw zullen moeten outen. Gaat hen waarschijnlijk 2x doen nadenken voor eender wat ze dat document zouden moeten voorleggen wat voor extra sociaal isolement zal zorgen.

Dit lost geen probleem op, in tegendeel het creeert er een. Maar waarschijnlijk wel gewoon de bedoeling gezien het volledig past in extreem rechts hun anti woke kruistocht tegen iedereen en alles die niet in hun ideealbeeld past.

Een document dat moet bewijzen of je uiterlijk wel overeenkomt met wie je beweert te zijn dat uit ideologische overtuiging en omwille van pestgedrag nu al zijn nut verliest en juist verwarring creeert.

Gaat er natuurlijk voor zorgen dat alle transgender en intersex mensen die presenteren als de andere sexe dan die op hun geboorteacte al dan niet foutief geregistreerd werd extra controle gaan krijgen waar ze zich tegen wild vreemden elke keer opnieuw zullen moeten outen. Gaat hen waarschijnlijk 2x doen nadenken voor eender wat ze dat document zouden moeten voorleggen wat voor extra sociaal isolement zal zorgen.

Dit lost geen probleem op, in tegendeel het creeert er een. Maar waarschijnlijk wel gewoon de bedoeling gezien het volledig past in extreem rechts hun anti woke kruistocht tegen iedereen en alles die niet in hun ideealbeeld past.

dus wacht, je viseert een groep mensen gebaseerd op bepaalde kenmerken.
Je sluit ze uit, je ontslaat ze uit posities en je ontslaat mensen die hen ook helpen.
Als er iemand tegen je ingaat om dit uit te voeren ga je wild tekeer en straf je hen financieel.

Roaring 30's is te vroeg

Vergeet niet de uitspraak: "we are the law" - scheiding der machten?

De uitspraak was "I....we are the law" . Hij bedoelt uiteraard "i am the law" maar met zijn laatste restje realiteitszin heeft hij van die "I" toch maar een "we" gemaakt, ook al is het dan een koninklijk meervoud. En zo is die man zich ook aan het gedragen, als een absolute monarch. Le "roi soleil" himself zou instemmend staan knikken aan de zijlijn bij het aanschouwen van dergelijk gedrag.

The purge van pentagon is begonnen.
Trump stelt een Chairman of the joint chiefs of staff aan die met pensioen is en geen 4 sterren generaal aan omdat hij 'a fine gentleman' is.
Voorwaarden zijn normaal active duty en 4 sterren generaal zijn.

Nu is het gewoon wachten op een Reichstag-moment (al dan niet als false flag) en Project 2025 gaat in full fascistische modus. Zodra er een "crisis" opduikt, kunnen ze politie en leger inzetten om letterlijk alle oppositie de kop in te drukken. Volgens mij willen ze net het volk opruien richting civil war oid.

Dit is geen conspiracy shit meer, dit is gewoon de historische blueprint van elk dictatoriaal regime. Hitler, Stalin, Mussolini – altijd hetzelfde patroon:

1. Saboteer en/of vervang alle overheidsdepartementen
2. Kritische media doen verdwijnen, propaganda in full overdrive zetten.
3. Om success te garanderen, zorg dat rechters, justitie en het leger al in de zak zitten, al dan niet door het plaatsten van puppets of dreigementen.
4. Zorg voor een gebeurtenis zodat noodmaatregelen mogelijk zijn
5. Noodtoestand en totale controle afroepen, allemaal onder het motto van 'veiligheid'.
6. Vaag alle oppositie, burgerlijk en politiek' weg door deportatie, gevangenis of erger.
7. Gebruik nummer 6 om tergelijkertijd de binnenlandse vijand zoals 'transgenders' en 'wokers' dan ook maar op te pakken.

De VS zit al halfweg dit proces. De GOP is niet gewoon "rechts" meer, ze zijn een volledig autoritaire cult geworden rond Trump. Ze hebben al openlijk gezegd dat ze justitie en het leger onder hun controle willen brengen.

Het -voor mij- meer zorgwekkende is dat Trump op een maand tijd een duidelijke expansiedrang getoond heeft (natuurlijk puur voor grondstoffen) als project 2025 compleet zou zijn, zou hij effectief militaire slagkracht kunnen aanwenden voor zijn idiote hersenspinsels.

Het volk gaat er -zoals altijd- gewoon in mee. Duitsland, Rusland en Italië. Iedereen dacht: "Tzal wel niet zo ver komen zeker, iemand zal dat toch wel stoppen zekers" Nope.

Het enigste wat mss nog een beetje kan meevallen is het oeroude patroism van de militairen, dat zit daar toch wel diep in de kern en aandweepen met de Russen of het aanvallen van de constitution gaat daar toch niet zomaar geslikt worden.

Waar ik wel nog niet uit ben, is of ze echt een volledig nieuwe wereldorde willen zoals Hitler dat wou, of dat ze de blueprint gewoon gebruiken voor financieel gewin en het geilen op macht, en het een soort kapitalistisch en opportunistisch facisme is voor shit'n'giggles. Ook dat hele Putin gedweep vind ik zo vreemd, de US wint daar eigenlijk niks bij.

Laatst bewerkt:
hebben ze niet net voor 600 miljoen USD Tesla's bestelt voor het leger? waar gaan ze die dan opladen?
400 dacht ik voor cybertrucks maar dat is wel inclusief bedrag om ze nog aan te passen voor het leger

Veel bedrijven zijn toch van mening dat er maatregelen tvv klimaat dienen genomen te worden, benieuwd hoe die gaan reageren op Trump eigenlijk

maar ik geloof tegelijk dat de VS robuust genoeg is (zowel qua mondigheid van burgers als van sterkte instituten) om tegen dergelijke trekjes opgewassen te zijn.
Als dat het geval was geweest, hadden beide partijen wel unaniem de couppoging en het electorale negationisme van Trump veroordeeld en zou hij nu in de gevangenis zitten in plaats van in het Witte Huis.

Politieke normen en waarden kunnen snel afbrokkelen. En ik kan me niet van de indruk ontdoen dat dag na dag, week na week en maand na maand de grenzen steeds verder opschuiven.

De reactie voor een ommekeer gaat toch moeten komen van het volk.
En/of door een krachtig team van gewaardeerde senatoren van zowel Republikeinen als Democraten die de handen in mekaar slaan. Dat zouden dan echt de Verenigde Staten zijn en zou een krachtig signaal kunnen zijn.

Ik denk dat het niet meer de vraag is of er een tweede Amerikaanse burgeroorlog komt maar wanneer.

Wat als een aantal staten zich zouden afscheuren zoals Californië die sowieso al meer pro-democratisch waren.

Allez als ze zo'n scenario willen vermijden moet het volk samen met een aantal senatoren en gouverneurs nu een duidelijk signaal geven.

Als dat het geval was geweest, hadden beide partijen wel unaniem de couppoging en het electorale negationisme van Trump veroordeeld en zou hij nu in de gevangenis zitten in plaats van in het Witte Huis.

Politieke normen en waarden kunnen snel afbrokkelen. En ik kan me niet van de indruk ontdoen dat dag na dag, week na week en maand na maand de grenzen steeds verder opschuiven.
Maar in Rusland ging het toch meer geleidelijk. Dit gaat toch allemaal veel te snel voor de bevolking om dat nog allemaal te verwerken.

Terug
Bovenaan