De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Nu denkt Trump misschien: het kan mij hier toch niet schelen dat het land naar de haaien gaat binnen 10-20 jaar.
Integendeel. Trump is in de winter van zijn leven volgens mij erg veel bezig met zijn nalatenschap. Zijn reële ambities inzake Groenland, Canada en Panama zijn een poging van hem om de eerste president in lange tijd te zien die een significante gebiedsuitbreiding doet. Hij vind de staat van het land belangrijk, puur omdat hij de geschiedenisboeken op een positieve manier in wil gaan.

Dus;

Die toespraken van Vance in Parijs en Munchen alsook die van Hegseth die regel gebaseerde orde onderuit haalden
Hoe brutaal ze uitpakten op vele vlakken en bijvoorbeeld Oekraine afdreigden voor hun grondstoffen
Die vijandigheid tegenover Europa in het algemeen

Een Executive order waarmee hij democratie tracht te slopen

Die Kash wacko bevestigd als baas van de FBI

Trumps tweet met AI time cover van hemzelf als Koning

Bannon die wat staat te nazi saluten op het podium
Op een conferentie waar banners omhoog hangen van keizer trump voor een derde termijn project

de witte huis account die ASMR post van gedeporteerden in kettingen

Hun uitlatingen zoals dat Zelensky nooit de oorlog had mogen starten tegen Rusland

...

Ik zou kunnen blijven gaan. Die onzin over tarrifs op 101 zaken van 101 landen ging ook verder deze week. Die uitspraken over Taiwan, ... Was RFK ook niet nog begin deze week of was dat al vorige? Ben blij dat het weekend is cuz... I'm tired boss.

Ik kijk al met heimwee terug op het begin van de week (!) toen een deepfake buikdansende Zelensky met denigrerende commentaar gepost door Trump Jr nog het meest wansmakelijke voorval van diezelfde week was.

Ik check elke morgen het nieuws via mijn RSS feed en eerlijk tegenwoordig start mijn dag zo;
war-bomb.gif

Vaak klik je dan de headline open omdat je denkt dat dit of dat niet kan en het wel iets genuanceerder zal zijn om dan zoveel double takes later elke keer weer tot de vaststelling te komen dat ja; het is effectief zo gek, gevaarlijk en erg als je eerste gedacht.

Ik voel mij ook gesloopt en uitgeput van alles te lezen de laatste tijd wat Trump en zijn kliek uitspookt.
Net wanneer je denkt dat ze niet meer dieper kunnen zakken wordt een volgend dieptepunt bereikt.

Ik voel mij ook gesloopt en uitgeput van alles te lezen de laatste tijd wat Trump en zijn kliek uitspookt.
Net wanneer je denkt dat ze niet meer dieper kunnen zakken wordt een volgend dieptepunt bereikt.
Omdat dat de taktiek is juist. Bombardeer alles en iedereen met nieuws zodat de bevolking het moe is en onverschillig wordt

Dan kan je doen wat je wilt. :p

Laat me duidelijk zijn: moest het praktisch mogelijk zijn voor Trump om boetes op te leggen voor eenderwie die nog 'golf van mexico' rapporteert, zou hij het zeker doen. Ik geloof zeer zeker in zijn authoritaire trekjes, en een daad als het intrekken van die perspas voor AP is daar een duidelijk voorbeeld van, maar ik geloof tegelijk dat de VS robuust genoeg is (zowel qua mondigheid van burgers als van sterkte instituten) om tegen dergelijke trekjes opgewassen te zijn.
Ik betwijfel het ten zeerste. We zijn een maand ver en de aangerichte schade is al aanzienlijk. En persvrijheid is inderdaad wel iets dat hoog op de prioriteiten lijst van Trump staat om aan te pakken.

Lees ook dit weer:

Alles wordt in stelling gebracht voor totale controle en repressie.

Deze toespraak van de gouverneur van Illinois, Pritzker, is er ook niet naast:

Puur kippenvel eigenlijk.
Maar het is eigenlijk beangstigend hoe een maand geleden nog iedereen het (toen misschien terecht) zwaar overdreven vond om Trump met Hitler te vergelijken, maar als je ziet waar we een maand later staan, wordt die hyperbool van toen ineens beangstigend realistisch.
Dit moet toch ook de eerste keer zijn dat een hoogstaande politicus zo de parallellen trekt met het nazisme.

Deze toespraak van de gouverneur van Illinois, Pritzker, is er ook niet naast:

Heel sterke toespraak.

Ik ben heel erg blij dat we toch dit te zien krijgen als tegengewicht, en hoop echt dat de redelijkheid die we hier te zien krijgen ook hetgene is dat in the long run gaat overwinnen in de USA.

Nog niet zo lang geleden was het ook hier voor sommigen not done om Trump te vergelijken met Hitler of de nazi's. Ik ben blij dat er nu hooggeplaatste politici in de USA zijn die het wel onverbloemd durven uit te spreken en te benoemen.

Ik vrees dat wij hier wel in een beetje een bubbel zitten waarin alle wraakroepende en beschamende fratsen van Trump en zijn entourage ons in sneltempo bereiken, waardoor ons beeld over wat er gaande is dag na dag donkerder wordt.

Van mij mogen meer links zoals deze worden gepost, graag zelfs. Hoe meer tegengewicht hoe beter en hoe meer geloof we kunnen hebben dat het heel misschien toch goed komt, of er op zijn minst tegenkanting gaat komen.

Ik ook, in die mate dat ik eigenlijk bewust probeer minder nieuws en sociale media te lezen omdat ik besef dat ik er uiteindelijk toch niets aan kan doen en het me enkel maar vermoeider maakt. Maar het is ook verslavend om te blijven volgen.

Heel sterke toespraak.

Ik ben heel erg blij dat we toch dit te zien krijgen als tegengewicht, en hoop echt dat de redelijkheid die we hier te zien krijgen ook hetgene is dat in the long run gaat overwinnen in de USA.

Nog niet zo lang geleden was het ook hier voor sommigen not done om Trump te vergelijken met Hitler of de nazi's. Ik ben blij dat er nu hooggeplaatste politici in de USA zijn die het wel onverbloemd durven uit te spreken en te benoemen.

Ik vrees dat wij hier wel in een beetje een bubbel zitten waarin alle wraakroepende en beschamende fratsen van Trump en zijn entourage ons in sneltempo bereiken, waardoor ons beeld over wat er gaande is dag na dag donkerder wordt.

Van mij mogen meer links zoals deze worden gepost, graag zelfs. Hoe meer tegengewicht hoe beter en hoe meer geloof we kunnen hebben dat het heel misschien toch goed komt, of er op zijn minst tegenkanting gaat komen.
Misschien is dit allemaal wel een groot plan van Trump om de prijs van de bitcoin te drukken. Mensen uit de EU en andere landen massaal doen panikeren. En nadat de US gekocht heeft zegt hij: 't was allemaal om te lachen! En al de retail springt er op.

Niets, want buiten Five-Seven (die uiteindelijk ook gewoon vrijwel alle reacties op zijn foutieve posts negeert) zie je hier niemand van de Trump supporters nog posten omdat ze dit niet allemaal kunnen weerleggen.

Ik zie op geen enkele manier in waarom hier mensen meer links zouden stemmen om wat in Amerika gebeurt.

Problemen met migranten, veiligheid,... is de reden waarom mensen rechts stemmen. En die problemen zie ze niet opgelost door "centrum" en links, daarom stemt men rechts en een zogezegde hitlergroet van Musk gaat daar exact 0,0 aan veranderen.

@kay-gell:

Aangezien je je voorts in stilzwijgen hult, ondanks herhaalde vragen vanuit de BG-community om een reactie, doet dat veronderstellen dat je hoegenaamd geen verontrustende tendenzen ontwaart in de USA & dat je uiteraard bij je pre-verkiezingsmantra blijft dat de vermaledijde MSM in al hun hysterie schromelijk aan het overdrijven waren met hun prognoses van het Trump II-tijdperk?

Laatst bewerkt:
Aangezien je je voorts in stilzwijgen hult, ondanks herhaalde vragen vanuit de BG-community om een reactie, doet dat veronderstellen dat je hoegenaamd geen verontrustende tendenzen ontwaart in de USA & dat je uiteraard bij je pre-verkiezingsmantra blijft dat de vermaledijde MSM in al hun hysterie schromelijk aan het overdrijven waren met hun prognoses van het Trump II-tijdperk?

Wat?

Iets wat hier nog niet echt ter sprake is gekomen, maar die ontslagen in Amerika moeten toch ook enorm pesoonlijk leed teweegbrengen?
Zeker gezien de schaal?
Ginder je job kwijtspelen is niet zoals hier en zeker niet zonder problemen hé, zeer lage unemplyment benefits, plots geen medische verzekering meer, heel je pensioen op apegapen...
Plus Trump/Doge hebben hun uiterste best gedaan om die ambtenaren (die al niet erg geliefd zijn) zwart te maken als frauderende luiaards, ik denk niet dat al die ontslagen mensen echt goed in de arbeidsmarkt gaan liggen!

Ook die schaal, het lijkt heel moeilijk om uit te vissen exact hoeveel ambtenaren er ontslagen zijn geweest, wat wel zeker is dat er dik 75,000 personen gebruik hebben gemaakt van Trump's aanbod met de uitzonderlijk lange (naar Amerikaanse maatstaf toch) betaalde opzeg t.e.m. september.
Maar al die andere nummers, 50,000 Pentagon werknemers (weeral tijdelijk tegengehouden wegens blijkbaar onwettelijk zonder eerst een grondige analyse te doen), 6700 man bij de IRS, er is opdracht gegeven om "probationary" personeelsleden met minder dan 1 jaar dienst allemaal te ontslaan (potentieel meer dan 200,000 mensen).
Begin dat allemaal op te tellen en je komt ergens tussen 250,000 en 400,000 ontslagen.

Amerika heeft 350 miljoen inwoners, België 11,7 miljoen of zoiets.
Verreken dat even prorata, zulk een opkuis zou in België ergens tussen 8300 en 13300 ontslagen ambtenaren betekenen.

Hier is het al een halve "sociale" ramp met Van Hool (2400 ontslagen) en audi (3000 ontslagen), Van Hool is natuurlijk niet OK wegens faillissement (dus enkel uitbetaling Fonds sluiting ondernemingen), maar de Audi werknemers zullen toch wel een véél deftigere regeling krijgen dan wat ze in amerika gaan krijgen (loon tot einde van de maand en ophoepelen).

Amerika heeft 350 miljoen inwoners, België 11,7 miljoen of zoiets.
Verreken dat even prorata, zulk een opkuis zou in België ergens tussen 8300 en 13300 ontslagen ambtenaren betekenen.
Oftewel 1.3% van ons ambetarenbestand... Slecht voorbeeld om met belgie te vergelijken :p
22% vs 7.1% is ambtenaar in de Belgie versus de VS. Als de VS 18% van zijn ambetanaren bestand ontslaat (400.000 man op de 2.2 miljoen) en je projecteert dat op Belgie zitten we met 193.000 naakte ontslagen. Denk dat dat een realistischere benadering is.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan