De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Opbouwen(aansterken) :

APAC : Democratische landen zoals Japan, zelfs India. Australie en NZ.
Aansterken met Canada en UK
Druk zetten via zuid amerika ... Brazilie zou eventueel nog kunnen.
De balkans zsm aansterken.

Handelsroute met China aansterken, de chinezen hebben geen grote expansiedrang richting EU en zijn veel meer gericht op economische expansie ipv militarie expansie.

Denk dat er toch wel wat opties zijn hoor
Triestig eigenlijk, het Amerika waar we vroeger zo naar opkeken, als het land van de democratie en de vrijheid, is een Rusland 2.0 aan het worden.

Ma de bevolking heeft dat dus niet door e..
Ik zit al enkele jaren met een hoop Amerikanen op discord. Als ge daar dan iets van vraagt beginnen die over migratie en rascisme..
Die zijn enkel bezig met wat er IN de VS gebeurd. Niks anders..

Dit lijkt me duidelijk géén geval van "my heart goes out to you".
Wat een shitshow daar zeg.
Onder het mom van 'vrijheid van meningsuiting' brengen ze de meest walgelijke retoriek en symboliek op het podium.
Proberen ze dit nu echt te normaliseren?
Hoelang nog vooraleer we beelden zien van het publiek dat met dezelfde gestrekte arm antwoord?

Ik heb een beetje hoop dat Pence met andere nuchtere partijgenoten (eventueel aangevuld met Democraten) de overtredingen laat opstapelen om dan ineens met het plan te komen om de president af te zetten.
Ik zie anders echt niet in wie Trump en co kan stoppen.

Onder het mom van 'vrijheid van meningsuiting' brengen ze de meest walgelijke retoriek en symboliek op het podium.
Proberen ze dit nu echt te normaliseren?
Hoelang nog vooraleer we beelden zien van het publiek dat met dezelfde gestrekte arm antwoord?

Ik heb een beetje hoop dat Pence met andere nuchtere partijgenoten (eventueel aangevuld met Democraten) de overtredingen laat opstapelen om dan ineens met het plan te komen om de president af te zetten.
Ik zie anders echt niet in wie Trump en co kan stoppen.
Het leger vrees ik. Maar gaat nooit gebeuren.

Verbijsterend vind ik dat, zelfs de libs/dems kijken er naar als een koe naar een trein. Nu recent beginnen er toch wat luidere stemmen te komen maar toch...

En dan heb je nog de MAGA cult, die geven er geen fuck om. Denk aan de 'I rather be a Russian than a democrat' slogans.
Buitenlandse politiek is ook gewoon ver van hun bed show. Die gaan pas revolteren als het hun persoonlijk raakt, en dan heb je nog een kans dat het nog steeds Biden zijn fout zal zijn.

Het is wel duidelijk, EU moet zich bewapenen, verzamelen en zo snel mogelijk nieuwe allianties opbouwen.

Een klein lichtpuntje : dit soort toestanden kan wel voor een positieve draai richting centrum en links zorgen bij ons in EU. Mensen mogen dan mss wel extreem rechtse raakpunten vinden, dat openlijk hitler/nazi gedweep vinden velen toch een brug te ver.

Ik zie op geen enkele manier in waarom hier mensen meer links zouden stemmen om wat in Amerika gebeurt.

Problemen met migranten, veiligheid,... is de reden waarom mensen rechts stemmen. En die problemen zie ze niet opgelost door "centrum" en links, daarom stemt men rechts en een zogezegde hitlergroet van Musk gaat daar exact 0,0 aan veranderen.

Ik zie op geen enkele manier in waarom hier mensen meer links zouden stemmen om wat in Amerika gebeurt.
Akkoord wel.
Problemen met migranten, veiligheid,... is de reden waarom mensen rechts stemmen. En die problemen zie ze niet opgelost door "centrum" en links, daarom stemt men rechts en een zogezegde hitlergroet van Musk gaat daar exact 0,0 aan veranderen.
Als we het volledig juist willen hebben : Gepercipieerde problemen vooral. En daarmee wil ik niet zeggen dat er geen problemen mee zijn. Maar het opkloppen van migratie/veiligheidsproblematiek is waarom er op gestemd wordt. Het uitvergroten van het probleem, hier de "big bad wolf" van maken.

En gepercipieerde, semi-gefantaseerde problemen, zullen inderdaad nooit opgelost geraken.

Best moeilijk om daar tegenin te gaan.

Akkoord wel.

Als we het volledig juist willen hebben : Gepercipieerde problemen vooral. En daarmee wil ik niet zeggen dat er geen problemen mee zijn. Maar het opkloppen van migratie/veiligheidsproblematiek is waarom er op gestemd wordt. Het uitvergroten van het probleem, hier de "big bad wolf" van maken.

En gepercipieerde, semi-gefantaseerde problemen, zullen inderdaad nooit opgelost geraken.

Best moeilijk om daar tegenin te gaan.

Goh dat is een andere discussie.
Maar bezoek de gevangenissen, vraag eens aan vrouwen die in een grootstad rondlopen hoe ze zich voelen, ...
Ik denk echt niet dat die problemen er niet zijn. Dat ze gebruikt worden voor politieke doeleinden dat zeker, zoals dat voor zoveel zaken geldt.

Maar bezoek de gevangenissen, vraag eens aan vrouwen die in een grootstad rondlopen hoe ze zich voelen, ...
Ik denk echt niet dat die problemen er niet zijn. Dat ze gebruikt worden voor politieke doeleinden dat zeker, zoals dat voor zoveel zaken geldt.
Again, ik zeg niet dat er geen problemen zijn. Maar vooral dat ze serieus opgeklopt en uitvergroot worden, zelfs tot extreme proporties. ("Eating your pets" ring a bell?)

En vragen hoe mensen zich voelen : Dat is exact wat perceptie is he...

Again, ik zeg niet dat er geen problemen zijn. Maar vooral dat ze serieus opgeklopt en uitvergroot worden, zelfs tot extreme proporties. ("Eating your pets" ring a bell?)

En vragen hoe mensen zich voelen : Dat is exact wat perceptie is he...

Niet akkoord maar ok, dat is hier niet de plaats voor om daarover te discussiëren.

Dat zijn zeker legitieme problemen maar de oplossing daarvoor zie ik toch eerder in het socio-economische. Als je als kind opgroeit in een arm gezin en naar een school gaat zonder geld, begin je al met een gigantische achterstand aan het leven. Dat de Republikeinen nu nog meer geld onttrekken aan openbare scholen en doorsluizen naar religieuze private scholen, gaat de situatie alleen maar doen verslechteren.

Dat zijn zeker legitieme problemen maar de oplossing daarvoor zie ik toch eerder in het socio-economische. Als je als kind opgroeit in een arm gezin en naar een school gaat zonder geld, begin je al met een gigantische achterstand aan het leven. Dat de Republikeinen nu nog meer geld onttrekken aan openbare scholen en doorsluizen naar religieuze private scholen, gaat de situatie alleen maar doen verslechteren.
Dat geeft toch op termijn een brain drain van uw maatschappij, doordat niet iedereen de kans krijgt op goed onderwijs gaat niet iedereen goed zijn talenten kunnen ontplooien. Dus gaat uw samenleving als geheel dommer worden.

Binnenkort zien we misschien bootvluchtelingen uit de VS naar Europa komen.

Ik zit hier al enkele weken te denken dat het een goed moment is voor de EU om initiatieven op te zetten waarmee we de hoogst opgeleide Amerikanen naar hier lokken. Ik veronderstel dat er daar toch een stevig aantal van zijn die beseffen dat ze beter andere oorden opzoeken.

Wetenschappers bijvoorbeeld, want de Amerikaanse universiteiten gaan nog rake klappen krijgen

Eerlijk, ik kan Trumps gezicht niet zien zonder me te ergeren, maar ik denk niet dat we hier het afglijden van de VS naar een autoritaire staat zien. Wat Trump wil doen is de volledige uitvoerende macht zo veel mogelijk onder directe democratische controle krijgen.

Ik vind dat er zowel pro -als anti-argumenten te vinden zijn voor het feit dat er veel departementen en ambtenaren zijn in de overheid die hun eigen koers varen, onafhankelijk van het resultaat van de verkiezingen. In welke mate heel die interne keuken van het overheidsapparaat rechtstreeks onder de macht van de president moet vallen lijkt me meer een organisatorisch vraagstuk dan echt een ideologische kwestie.

Wat Trump met het ambtenarenapparaat uithaalt is veel eerder een soort revanche voor het feit dat hij veel tegenwerking kreeg vanuit de departementen dan een echte poging om een soort christelijk-nationalistische staat-in-de-staat te installeren, zoals project 2025 betracht.

Recht op vrije meningsuiting wordt niet aangetast. De onafhankelijkheid van de pers ook niet. De rechtstaat is nog niet onderuit gehaald, en het bashen tussen de Trump en de rechterlijke macht in de VS lijkt me voorlopig eerder een kwestie van incompetentie vanuit Trump en Vance inzake kennis over hoe de rechtstaat werkt dan een effectieve poging om die onderuit te halen. Ze willen het techmantra van 'move fast and break things' toepassen op de overheid, en janken kinderachtig op alles wat hen daarin tegenhoudt.

De retoriek tussen 2016-2020 was ook altijd veel feller dan wat er effectief gebeurde, toen ging het ook over landsverraad en allerhande zaken. Voorlopig zie ik gewoon dezelfde dynamiek als toen. Veel mensen beweren dat deze termijn een pak gevaarlijker wordt voor de democratie in de VS dan de eerste. Ik ben er niet van overtuigd. Het wordt door de oorlogen in Oekraine en Palestina een pak lastiger voor de wereldwijde mensenrechten, dat wel.

Laatst bewerkt:
Recht op vrije meningsuiting wordt niet aangetast. De onafhankelijkheid van de pers ook niet. De rechtstaat is nog niet onderuit gehaald, en het bashen tussen de Trump en de rechterlijke macht in de VS lijkt me voorlopig eerder een kwestie van incompetentie vanuit Trump en Vance inzake kennis over hoe de rechtstaat werkt dan een effectieve poging om die onderuit te halen.
Hoe omschrijf je dan wanneer AP niet meer welkom is in het Witte Huis gewoon omdat ze de Golf, de Golf van Mexico blijft noemen?

Dat geeft toch op termijn een brain drain van uw maatschappij, doordat niet iedereen de kans krijgt op goed onderwijs gaat niet iedereen goed zijn talenten kunnen ontplooien. Dus gaat uw samenleving als geheel dommer worden.
Wanneer ge uw bevolking het recht op kennis ontzegt dan is het makkelijker ze te bespelen en dingen wijs te maken natuurlijk.
Dat komt zulke mannen als Trump goed uit natuurlijk.

Hoe omschrijf je dan wanneer AP niet meer welkom is in het Witte Huis gewoon omdat ze de Golf, de Golf van Mexico blijft noemen?
Getuigend van een idiote kinderachtigheid die voor eenderwie duidelijk zou moeten maken wat voor een opgeblazen narcist hij is, maar niet iets dat de persvrijheid aantast. Het witte huis heeft een beperkt aantal perskaarten die ze zelf uitdelen aan wie ze willen, en waar sowieso niet alle pers aanwezig kan zijn. De press briefing room dient ook alleen maar als vehikel om statements vanuit het witte huis zelf de wereld in te sturen. Zegt niks over welke pers toegang krijgt tot bepaalde belangrijke overheidsinformatie.

Laat me duidelijk zijn: moest het praktisch mogelijk zijn voor Trump om boetes op te leggen voor eenderwie die nog 'golf van mexico' rapporteert, zou hij het zeker doen. Ik geloof zeer zeker in zijn authoritaire trekjes, en een daad als het intrekken van die perspas voor AP is daar een duidelijk voorbeeld van, maar ik geloof tegelijk dat de VS robuust genoeg is (zowel qua mondigheid van burgers als van sterkte instituten) om tegen dergelijke trekjes opgewassen te zijn.

Laatst bewerkt:
Wanneer ge uw bevolking het recht op kennis ontzegt dan is het makkelijker ze te bespelen en dingen wijs te maken natuurlijk.
Dat komt zulke mannen als Trump goed uit natuurlijk.
Inderdaad maar op de lange termijn gaat dat toch nadelig zijn.
Maar dat zal Trump worst wezen, tegen dat je daar het effect van ziet is hij toch al dood.
In feite zou er een maximumleeftijd op een president moeten staan. Nu denkt Trump misschien: het kan mij hier toch niet schelen dat het land naar de haaien gaat binnen 10-20 jaar.

Terug
Bovenaan