Amerika zegt 'misschien bollen we het af uit Europa' en Europa schiet in een collectieve kramp en kakt zijn broekje vol. Lijkt me dat we ons zeer comfortabel voelen zonder Amerika...
En de andere commentaren. Ik heb hier nooit gezegd 'Amerika betaalt alleen'. Ik zei 'Amerika betaalt' en 'ze mogen de kastanjes uit het vuur komen halen. Dat wil niet zeggen dat de rest van NATO geen inspanning levert. De vraag is of die inspanning oprecht is en of die een wezenlijke impact gemaakt heeft. Om het cru te stellen. Waarom stuurt Belgie mini-hoeveelheden troepen naar Afghanistan? Om te kunnen zeggen 'we hebben gestuurd' en voor de rest te free-riden. 'Amerika haalt de kastanjes uit het voor'. Dat lijkt me nog altijd zeer valabele statements.
Alsof Europa maar 1 vinger uitsteekt als ze in Columbia of Panama of Peru of wherever een farce hebben. Nee, ook daar mag USA zich gaan amuseren. Idem met de Zuid Chinese zee, Taiwan, ... Ja, Europa zegt dat ze daar helpen, maar wat brengen ze effectief aan de tafel ? USA spendeert bijna dubbel als alle andere NATO landen samen.
Red Sea: Je bedoelt die 5 scheepjes dat niet-USA NATO stuurt? Sri Lanka, Singapore, Bahrein etc sturen meer schepen/personeel...
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Operation_Prosperity_Guardian Dat lijken me toch vooral Amerikaanse schepen te zijn
Israel: gebankrolled door USA.
Oekraine: Zie hierboven
Afghanistan: Er zijn 3000 gesneuvelden van USA (2500)+UK(500). 500 van alle andere landen samen. USA+UK en rest van NATO hebben ongeveer evenveel inwoners. Als we dat extrapoleren naar ontplooide troepen, komen we toch tot dezelfde conclusie opnieuw ? USA moet disproportioneel veel doen.
Mijn pa heeft 20y in het militair commando van Belgie gezeten en op het einde als hoge pief 10y in de NATO gewerkt. Ik heb geen lessen te krijgen over hoe vierkant het militair apparaat draait in Europa. Enige dat hij 20y gedaan heeft is kazernes gesloten, divisies geherstructureerd, versleten stock laten vernietigen en nieuwe bestemmingen zoeken voor afgeleefde gebouwen. Af en toe wat mini expedities naar Afghanistan of Somalie sturen of wat laten helpen bij natuurrampen. Het was zo leuk dat hij bij de eerste kans op landingsbaan pre-pensioen afgezwaaid heeft op zijn 54 en nog 10+y ergens anders gewerkt heeft.