De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Eigenlijk zou er een lijst met "voorstellen van Trump" moeten bijgehouden worden, gebrek aan inzet en out of the box denken kan je de man alvast niet verwijten. een geluk dat die man president is - mocht een doorsnee beleidsmedewerker dat allemaal publiek verkondigen zou ik wel benieuwd zijn naar het resultaat.

Maar anderzijds ben ik hier toch ook al een paar keer van mijn stoel gevallen inzake waar er bvb. allemaal geld wordt aan uitgegeven - als die informatie klopt uiteraard, in dat opzicht zou men wellicht ook nog schrikken van dergelijke zaken in ons eigen België. Mss zijn er ook wel voordelen aan de tandem Trump / Musk - dat zal de tijd uitwijzen, net als de nadelen.

Wat ook al een feit is: mondiaal zie je reeds nu de impact ervan, internationale pers / regeringsleiders / publieke opinie .... hallucinant welke impact dat duo aan het realiseren is. Ongeacht of het goed of slecht is.
Het is toch logisch dat als je als zowat dé supermacht vriend en vijand bruskeert je "impact" gaat hebben? Ik vind dat nu niet echt onverwacht of speciaal.

Department of education is het volgende ministerie onder aanval van Trump.
Hoever hij er kan mee gaan is wel de vraag, daar het destijds opgericht is door het congres en dus ook enkel door hen kan gesloten worden.
Hij kan het hen op andere manieren wel lastig maken, hij heeft bijvoorbeeld al een stuk of 75 ambtenaren op administratief verlof gezet, en dat zijn enkel degenen waarvan dat geweten is (mogelijks een stuk meer dus) via een relatief kleine vakbond met 2800 leden binnen dat ministerie...
Ik vind het al vreemd dat hij "zomaar" ambtenaren kan ontslaan. Zo kan je toch een heel departement uitschakelen? Heeft hij effectief die macht of gaat hij daarvan uit?

George W. Bush is met afstand de populairste amerikaanse president in Afrika, omdat hij het PEPFAR groots had opgezet (het moest een "massive impact" hebben).
Destijds waren ARV-medicijnen quasi onbetaalbaar en Big Pharma scheet in hun broek dat meerdere Afrikaanse landen dwang-licenties zouden nemen en gebruiken om de ARV's generisch te (laten) produceren, nadat Z-Afrika ermee begonnen was.
George W. heeft die situatie ontmijnd door massa's medicijnen regulier af te nemen en gratis ter beschikking te stellen van de gezondheidszorg in de derde wereld.

Daaruit volgde ongetwijfeld het meest succesvolle hulpprogramma ooit, dat tientallen miljoenen mensenlevens heeft gered in Afrika, en ontelbare HIV besmettingen heeft voorkomen terwijl de centjes mooi in de first world bleven.

Het zegt natuurlijk veel over de onderliggende ideologie van de lui die dit meteen schrappen - weer een ongelooflijk toeval dat het een blanke hitlergroetende zuidafrikaan is....

Zonder zeveren: dit loopt toch nooit goed af allemaal?

Stel dat je even in de schoenen van Musk staat: zou je het ok vinden dat er over 4 jaar opnieuw een democraat aan de macht komt? Want met alle shit die hij nu aan het uithalen is, zou hij bijna het land moeten ontvluchten dan.
Zien we Trump op een vredevolle en respectvolle manier de macht overdragen, op basis van hoe hij zich momenteel gedraagt?
Zien we zijn fanatieke achterban zoiets aanvaarden na 4 jaar blootstelling aan nog meer desinformatie?

Niet dus. Die verkiezingen in 2028, dat loopt niet goed af.

Anderzijds kan het ook al sneller ontploffen. Ofwel een implosie binnen de eigen rangen (door ruzies, of ministers die het beu zijn...). Ofwel steeds drastischere ingrepen van Trump (bv. afschaffen van allerlei agencies, ambtenaren die buitengegooid worden enz.) waardoor er zware protesten ontstaan die door een trigger event helemaal gewelddadig ontsporen.

Daarnaast is het ook bijna een kwestie van tijd vooraleer er moordpogingen gebeuren op Trump en Musk, omdat ze momenteel gewoon gigantisch veel vijanden creëren in een land dat verzuipt in de wapens.

Allez hij doet het opnieuw :

1) Ministerie van Justitie doekt taskforce over sancties tegen Russische oligarchen op
2) Ook de afdelingen van het ministerie die witwaspraktijken moeten tegengaan, zullen hun focus verleggen op de strijd tegen kartels en criminele bendes. (alsof er geen witwas is bij of door kartels...)
3) FBI-eenheid afgeschaft die zich bezighield met het bestrijden van buitenlandse inmenging bij Amerikaanse verkiezingen (waarom zou dat toch zijn...)

4) Trump ondertekent decreet voor sancties tegen Internationaal Strafhof

bron : https://www.hln.be/buitenland/trump...-tegen-onze-nauwe-bondgenoot-israel~a5d1f374/

Daarnaast is het ook bijna een kwestie van tijd vooraleer er moordpogingen gebeuren op Trump en Musk, omdat ze momenteel gewoon gigantisch veel vijanden creëren in een land dat verzuipt in de wapens.

Ironisch genoeg is dat waar het tweede amendement over gaat, niet? Het beschermen van de staat tegen een onderdrukkende regering.

A well regulated Militia, being necessary to the security of a free State, the right of the people to keep and bear Arms, shall not be infringed.

Ik zie toch ook weinig licht aan de tunnel, zelfs als je denkt dat Trump de juiste man is om het land te verbeteren, is dit toch niet de manier om het te doen? De GOP zit vol met bange ja-knikkers met alle gevolgen van dien.

Allez hij doet het opnieuw :

1) Ministerie van Justitie doekt taskforce over sancties tegen Russische oligarchen op
2) Ook de afdelingen van het ministerie die witwaspraktijken moeten tegengaan, zullen hun focus verleggen op de strijd tegen kartels en criminele bendes. (alsof er geen witwas is bij of door kartels...)
3) FBI-eenheid afgeschaft die zich bezighield met het bestrijden van buitenlandse inmenging bij Amerikaanse verkiezingen (waarom zou dat toch zijn...)

4) Trump ondertekent decreet voor sancties tegen Internationaal Strafhof

bron : https://www.hln.be/buitenland/trump...-tegen-onze-nauwe-bondgenoot-israel~a5d1f374/
Sancties tegen het Internationaal Strafhof. Natuurlijk, waarom niet.
Geen enkele grote instantie (op papier dan toch) wordt nog serieus genomen. Het Strafhof, VN, ... alles wat deze organisaties verkondigen zijn niet dwingend (meer). Niemand heeft er schrik van. Het lijkt wel of deze instanties enkel nog 'suggesties' uitvaardigen dat je perfect naast je kan neerleggen of -zoals vandaag- dat je de instanties zelf sancties kan opleggen. Alles, maar dan ook alles wat macht zou moeten uitstralen wordt onderuit gehaald.

Je bent er trouwens nog een punt vergeten, niet van de minste, denk ik:

Senaat keurt aanstelling extreemrechtse Project 2025-auteur tot baas van Bureau Management en Budget goed.

De Amerikaanse Senaat heeft donderdag de aanstelling van Russel Vought tot hoofd van het Office of Budget and Management (OBM) van het Witte Huis goedgekeurd. Zo berichten meerdere Amerikaanse media.

Vought is een van de belangrijkste auteurs van 'Project 2025', een negenhonderd pagina's tellende extreem conservatief plan voor de Republikeinse regering. Tijdens de verkiezingscampagne waarschuwden Democraten al voor de verregaande gevolgen van het radicale en omstreden plan.

Hier komen nog serieuze vodden van. Niet alleen in de US, maar daarbuiten ook, vrees ik.
We hebben een Jambon op het internationale toneel nodig die tegen Trump kan zeggen "Dat gade gij niet bepalen!"

Geen enkele grote instantie (op papier dan toch) wordt nog serieus genomen. Het Strafhof, VN, ... alles wat deze organisaties verkondigen zijn niet dwingend (meer). Niemand heeft er schrik van. Het lijkt wel of deze instanties enkel nog 'suggesties' uitvaardigen dat je perfect naast je kan neerleggen of -zoals vandaag- dat je de instanties zelf sancties kan opleggen. Alles, maar dan ook alles wat macht zou moeten uitstralen wordt onderuit gehaald.

Je bent er trouwens nog een punt vergeten, niet van de minste, denk ik:

Senaat keurt aanstelling extreemrechtse Project 2025-auteur tot baas van Bureau Management en Budget goed.

De Amerikaanse Senaat heeft donderdag de aanstelling van Russel Vought tot hoofd van het Office of Budget and Management (OBM) van het Witte Huis goedgekeurd. Zo berichten meerdere Amerikaanse media.

Vought is een van de belangrijkste auteurs van 'Project 2025', een negenhonderd pagina's tellende extreem conservatief plan voor de Republikeinse regering. Tijdens de verkiezingscampagne waarschuwden Democraten al voor de verregaande gevolgen van het radicale en omstreden plan.

Hier komen nog serieuze vodden van. Niet alleen in de US, maar daarbuiten ook, vrees ik.
We hebben een Jambon op het internationale toneel nodig die tegen Trump kan zeggen "Dat gade gij niet bepalen!"
Verder nog in dat artikel:

Elke poging van het ICC om "beschermde personen" te "onderzoeken, arresteren, vasthouden of vervolgen" vormt "een ongebruikelijke en buitengewone dreiging voor de nationale veiligheid en het buitenlands beleid van de Verenigde Staten", stelt de Amerikaanse president nog. Met de term "beschermde personen" verwijst hij naar alle burgers, met inbegrip van voormalige of huidige leden van het leger en voormalige of huidige overheidsfunctionarissen, van de Verenigde Staten en van hun bondgenoten. "Ik roep hierbij de nationale noodtoestand uit om deze bedreiging het hoofd te bieden", besluit hij.
Wat gevolgen heeft dat? Geeft dat Trump nog meer macht in eigen land? Niet dat hij zich op dit moment veel aantrekt van wetten maar goed...

Wat gevolgen heeft dat? Geeft dat Trump nog meer macht in eigen land? Niet dat hij zich op dit moment veel aantrekt van wetten maar goed...
Maakt op zich niet zo veel verschil, hij heeft in januari al een national emergency uitgesproken over de zuidelijke grens. In zijn vorige ambtstermijn heeft hij ook al de nationale noodtoestand uitgeroepen, meen ik mij te herinneren.

Geen idee hoe het concreet de macht van de President uitbreidt, maar het lijkt redelijk beperkt te zijn (of hij heeft er alleszins nog niks mee gedaan).

Het feit dat openlijke Trump lovers hier ook oorverdovend stil blijven bij sommige feiten, ondanks dat ze er door anderen expliciet naar gevraagd worden, is ook veelzeggend.

Een manifest gebrek aan intellectueel eerlijke ballen, zou ik het durven noemen.

De afgelopen jaren er wel als de kippen bij zijn om meewarig & betuttelend te reageren op geuite bezorgdheden, om nu, wanneer blijkt dat de realiteit de gevreesde verwachtingen moeiteloos overstijgt, zich wezelig te wentelen in oorverdovende stilte.

Waarom menen jullie dat ze hiermee problemen hebben? Ze bekijken dat vanuit Trump zijn point of view en gaan daar grotendeels mee akkoord.
De meeste leden die hier pro-Trump zijn, hebben zich ook al pro-Israel geuit en gaan evenmin akkoord met de termen als genocide e.d. dus die zien helemaal geen graten in de acties tegen het IG. Ook van die andere punten opgesomd tot dusver, dat ligt allemaal in het verlengde van wat er de afgelopen jaren gezegd is geweest (Oekraine/Rusland te duur, Mexicartels/war on drugs moet meer prio krijgen, etc)

Ik denk dat ze vooral stil zijn omdat er hier momenteel een grote groep anti-Trump is en ze op 20 verschillende mensen moeten reageren voor dezelfde zaken, en dat ze daar geen zin in hebben.

Als ik me niet vergis, zijn ze zich nu vooral aan het verkneukelen bij het aanschouwen van, zoals MAGA het omschrijft, die stroom aan Lefty/Leftist Tears.

Jullie zijn echt veel te naief als jullie denken dat de openlijke Trump lovers problemen hebben met wat we tot dusver gezien hebben. Ze zullen misschien niet alles 100% ondersteunen (zoals de crypto-boys niet opgezet zijn met Melania en Trump meme coins bv), maar over het algemeen blijven ze zeer positief. En elke belofte die nog niet is waargemaakt (goeikope eieren, stopzetten Oekraine oorlog) is de schuld van de Biden administratie waarvoor ze tijd nodig hebben omdat Biden het nog meer verneukt had dan ze dachten.

Wie al wat er nu aan het gebeuren is normaal vindt, moet toch dringend zijn moreel kompas laten nazien.
Ze vinden dat niet normaal, ze vinden het goed dat eindelijk iemand de corrupte zakkenvullers van vroeger op hun plaats zet. En dat het logische gevolg is dat het geld dat normaal naar de zakkenvullers ging nu naar de bevolking gaat. Maar er zit dus een fout in die redenering, die negeert enkele andere zaken.

Wie al wat er nu aan het gebeuren is normaal vindt, moet toch dringend zijn moreel kompas laten nazien.
Ook in dit land, waar je veel minder die tegenstelling hebt tussen de "haves" en "have nots", heb je mensen die denken dat heel het systeem opblazen de manier is om bepaalde zaken aan te pakken.

En dat is dan nog in een land waar een redelijk neutrale media bestaat. In de VS leef je van jongsaf in een soort bubbel als je ouders naar een kant neigen.

Allezja, ik vind het ook compleet absurd hoor, maar het is volgens mij echt gewoon in een andere realiteit leven en overtuigd zijn dat dit alles een goede zaak is.

Allezja, ik vind het ook compleet absurd hoor, maar het is volgens mij echt gewoon in een andere realiteit leven en overtuigd zijn dat dit alles een goede zaak is.
Dit dus. r/AskPolitics is daar wel een interessante in, daar zie je echt over de meest basic vragen twee compleet verschillende realiteiten. Dat gaat véél verder dan gewoon een andere mening hebben over de zaken. En ook vooral zeer weinig begrip voor de andere kant van het politiek spectrum.

Dat is toch al meer dan 20 jaar zo, toen Bush de VN openlijk en zonder schaamte aan zijn laars lapte en Irak binnenviel?
Dat is triest, maar zo'n dingen passeren gewoon. Wat gaat de VN doen? Als je de VS eruit gooit ben je echt irrelevant en ben je ineens ook je grootste geldschieter kwijt. Strafhof, VN, klimaatakkoorden... Verwacht daar aub niet teveel van, dat zijn mooie initiatieven die helaas snel richting prullenbak gaan als het erop aan komt.

Dat is toch al meer dan 20 jaar zo, toen Bush de VN openlijk en zonder schaamte aan zijn laars lapte en Irak binnenviel?
Dat is triest, maar zo'n dingen passeren gewoon. Wat gaat de VN doen? Als je de VS eruit gooit ben je echt irrelevant en ben je ineens ook je grootste geldschieter kwijt. Strafhof, VN, klimaatakkoorden... Verwacht daar aub niet teveel van, dat zijn mooie initiatieven die helaas snel richting prullenbak gaan als het erop aan komt.
Dat zijn wel instanties ooit gecreëerd door het Westen en dus Amerika zelf. Door daar nu geen waarde meer aan te hechten ontbinden ze hun eigen instanties die orde in de wereld brachten.

Ze geven de 3de wereld zo op een presenteerblaadje aan China

Terug
Bovenaan