De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Jullie zijn echt veel te naief als jullie denken dat de openlijke Trump lovers problemen hebben met wat we tot dusver gezien hebben. Ze zullen misschien niet alles 100% ondersteunen (zoals de crypto-boys niet opgezet zijn met Melania en Trump meme coins bv), maar over het algemeen blijven ze zeer positief. En elke belofte die nog niet is waargemaakt (goeikope eieren, stopzetten Oekraine oorlog) is de schuld van de Biden administratie waarvoor ze tijd nodig hebben omdat Biden het nog meer verneukt had dan ze dachten.

Akkoord als het over beleid gaat.
Maar ik vraag me toch af hoe ze Trumps gedrag na de vliegtuigcrash in Washington DC voor zichzelf goedpraten.
Ik bedoel maar: een president van Amerika die een tragedie gebruikt om voor de camera's uit te halen naar zijn politieke tegenstanders, op een moment dat reddingswerkers hun leven riskeren om lichamen uit de ijskoude rivier te halen zodat de rouwende families afscheid kunnen nemen...dan moet ieder mens met een greintje menselijkheid en empathie toch denken: "Is deze persoon wel mijn steun en respect waard?".

Of is er iets mis met mij?

Dat zijn wel instanties ooit gecreëerd door het Westen en dus Amerika zelf. Door daar nu geen waarde meer aan te hechten ontbinden ze hun eigen instanties die orde in de wereld brachten.

Ze geven de 3de wereld zo op een presenteerblaadje aan China

De derde wereld niet alleen. Tov de US lijkt China momenteel de betrouwbaarste partner.

- Tijdens Trump I werden importtarieven opgelegd op staal uit China (+25%). Daardoor steeg het aantal jobs in de staalindustrie. Maar staal werd wel duurder, dus jobs verdwenen in alle andere sectoren die afhangen van de prijs van staal. Zo verdwenen veel meer jobs dan dat er gecreëerd werden. De importtarieven op staal versnelden dus de de-industrialisatie in de USA. (Toch zeker al op de korte termijn.)

Hij heeft dat dus tijdens zijn eerste termijn al gedaan. Maar nadien heeft hij exemptions gegeven aan Canada, Mexico & Brazilië.
Biden heeft daaropvolgend nog quota's aan UK & EU gegeven die niet onderhevig waren aan tariffs.

Maar hier zijn we dus opnieuw. +25% voor iedereen. En wie gaat het voelen? De hele Amerikaanse industrie, behalve de staalindustrie natuurlijk. Dat is al onderzocht en bewezen. Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen. Maar deze duidelijk wel.

Hij heeft dat dus tijdens zijn eerste termijn al gedaan. Maar nadien heeft hij exemptions gegeven aan Canada, Mexico & Brazilië.
Biden heeft daaropvolgend nog quota's aan UK & EU gegeven die niet onderhevig waren aan tariffs.

Maar hier zijn we dus opnieuw. +25% voor iedereen. En wie gaat het voelen? De hele Amerikaanse industrie, behalve de staalindustrie natuurlijk. Dat is al onderzocht en bewezen. Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen. Maar deze duidelijk wel.
Op lange termijn is dit misschien wel een goede zaak. Het feit dat Trump zo pro tarieven is heeft iedereen plotsklaps doen inzien hoe nadelig het is om je eigen economie proberen af te schermen en hoe voordelig internationale, geglobaliseerde handel is. Ik vraag me af of de EU nu tarieven zal laten zakken want ondanks dat Trump veel over tarieven roeptoetert, heft de EU nog steeds meer tarieven (en ook niet tarief- handelsbeperkingen) dan de VS, dat doet de Europese consument en niet beschermde sectoren hier net zowel pijn.

Laatst bewerkt:
Een manifest gebrek aan intellectueel eerlijke ballen, zou ik het durven noemen.

De afgelopen jaren er wel als de kippen bij zijn om meewarig & betuttelend te reageren op geuite bezorgdheden, om nu, wanneer blijkt dat de realiteit de gevreesde verwachtingen moeiteloos overstijgt, zich wezelig te wentelen in oorverdovende stilte.
Misschien hebben ze er gewoon geen nood aan.
Trump heeft de verkiezingen overweldigend gewonnen en voert in sneltreinvaart ongeveer uit wat hij belooft heeft denk ik.
(geen idee eigenlijk, ik observeer gewoon al het drama voor de lol vanop een afstand)

Ik bedoel, als ik Trump fan was... wat kan het mij dan schelen waarover ze zitten te neuten op één of ander obscuur forum?

Daarintegen is mijn aandelenportefeuille al met bijna € 10k gestegen sinds Trump president werd.
Is dat aan hem te danken? Geen idee, deels misschien maar ik ben best fan van deze evolutie.

Trump heeft de verkiezingen overweldigend gewonnen en voert in sneltreinvaart ongeveer uit wat hij belooft heeft denk ik.
(geen idee eigenlijk, ik observeer gewoon al het drama voor de lol vanop een afstand)

Ik bedoel, als ik Trump fan was... wat kan het mij dan schelen waarover ze zitten te neuten op één of ander obscuur forum?

Daarintegen is mijn aandelenportefeuille al met bijna € 10k gestegen sinds Trump president werd.
Is dat aan hem te danken? Geen idee, deels misschien maar ik ben best fan van deze evolutie.

Dat is toch ook maar puur toevallig want de S&P 500 is met geen % gewijzigd sinds 20 Januari en ook de Bitcoin staat 5-10% onder de waarde van 20 Januari.
Met andere woorden, dat is enkel omdat jij slim belegt en niet omdat de beurzen onder Trump floreren. De grote meerderheid van beleggers zal dus geen 10k euro aan meerwaarde in de aandelenportefeuille hebben.

Op lange termijn is dit misschien wel een goede zaak. Het feit dat Trump zo pro tarieven is heeft iedereen plotsklaps doen inzien hoe nadelig het is om je eigen economie proberen af te schermen en hoe voordelig internationale, geglobaliseerde handel is. Ik vraag me af of de EU nu tarieven zal laten zakken want ondanks dat Trump veel over tarieven roeptoetert, heft de EU nog steeds meer tarieven (en ook niet tarief- handelsbeperkingen) dan de VS, dat doet de Europese consument en niet beschermde sectoren hier net zowel pijn.
Zijn die tarieven dan gericht naar de VS toe of naar andere handelspartners?

Da's over heel de range van import, wij vragen gemiddeld een 5% invoertaxen op onze import, de VS vragen 3%.

Wat we ook doen bij landbouw is veiligheids-en milieu overwegingen misbruiken om heel onze markt af te schermen, iets waarvoor we al veroordeeld zijn door de WTO maar we hebben die veroordeling gewoon genegeerd en de VS heeft dan maar ingebonden om de goede relaties niet teveel te schaden.

Laatst bewerkt:
Cryptomunt $TRUMP lijkt in vrije val, maar aantal vroege investeerders verdiende er miljoenen mee

De cryptomunt $TRUMP, een memecoin die door de Amerikaanse president en zijn entourage is gelanceerd net voor zijn inauguratie, lijkt in vrije val. De waarde steeg net na de lancering tot 75 dollar, maar is intussen gezakt tot minder dan 16 dollar. Hoewel een aantal vroege investeerders en de familie Trump hun miljoenen tellen, verliezen alle andere investeerders.

Was te verwachten natuurlijk, zichzelf nog es rijk makend op de rug van zijn aanhangers. En nog hebben ze het wss niet door.

Cryptomunt $TRUMP lijkt in vrije val, maar aantal vroege investeerders verdiende er miljoenen mee

De cryptomunt $TRUMP, een memecoin die door de Amerikaanse president en zijn entourage is gelanceerd net voor zijn inauguratie, lijkt in vrije val. De waarde steeg net na de lancering tot 75 dollar, maar is intussen gezakt tot minder dan 16 dollar. Hoewel een aantal vroege investeerders en de familie Trump hun miljoenen tellen, verliezen alle andere investeerders.

Was te verwachten natuurlijk, zichzelf nog es rijk makend op de rug van zijn aanhangers. En nog hebben ze het wss niet door.
Ik denk nu niet dat enkel zijn aanhangers hier vollenbak opgevlogen zijn. Pump en dump van de bovenste plank is materiaal voor gehaaide cryptoinvesteerders, mensen dicht bij trump die op voorhand ervanaf wisten of voor nobele naieve mensen ook wel gekend als exit liquidity.

Hij voert een aantal dingen in die hij beloofd heeft, maar intussen wordt met de dag duidelijker dat dit eerder show/afleiding is om de fans tevreden te houden. En dat werkt duidelijk zeer goed. Terwijl gaan Musk en co achter de schermen gewoon onverstoord verder met het echte werk, dat allemaal weggelachen werd als "fear mongering".

Terwijl heeft Vance het volgende ballonnetje al eens opgelaten:

Hij voert een aantal dingen in die hij beloofd heeft, maar intussen wordt met de dag duidelijker dat dit eerder show/afleiding is om de fans tevreden te houden. En dat werkt duidelijk zeer goed. Terwijl gaan Musk en co achter de schermen gewoon onverstoord verder met het echte werk, dat allemaal weggelachen werd als "fear mongering".

Terwijl heeft Vance het volgende ballonnetje al eens opgelaten:
Rechtbank heeft geoordeeld dat de Trump administratie het bevriezen van de federale fondsen moet opheffen maar dat wordt momenteel niet gedaan.

A federal judge on Monday said the White House has defied his order to release billions of dollars in federal grants, marking the first time a judge has expressly declared that the Trump White House was disobeying a judicial mandate.

The ruling by Judge John J. McConnell Jr. in Rhode Island federal court ordered Trump administration officials to comply with what he called “the plain text” of an edict he issued last month.

Judge McConnell’s ruling marked a step toward what could quickly evolve into a high-stakes showdown between the executive and judicial branches, a day after a social media post by Vice President JD Vance claimed that “judges aren’t allowed to control the executive’s legitimate power,” elevating the chance that the White House could provoke a constitutional crisis.

Het zal snel duidelijk worden hoe ver de Trump administratie wil gaan inzake het uitbreiden van de macht van de executieve ten koste van de rechterlijke macht. Het congres staat al aan de zijlijn toe te kijken.

Canada gaat zijn aluminiumproductie uitvoeren naar EU en Azië lees ik op Reuters. En de US is een netto importer van aluminium omdat ze zelf niet genoeg kunnen produceren om aan hun eigen vraag te voldoen. Donald Trump is toch echt wel in zijn eigen voet aan het schieten zo met zijn 25% tariff? Ik lees nu ook dat Canada toch aan de pijpleidingen zou werken richting east en westcoast zodat hun crude naar andere markten kan geexporteerd worden. Bring them ships maar!

Rechtbank heeft geoordeeld dat de Trump administratie het bevriezen van de federale fondsen moet opheffen maar dat wordt momenteel niet gedaan.

Het zal snel duidelijk worden hoe ver de Trump administratie wil gaan inzake het uitbreiden van de macht van de executieve ten koste van de rechterlijke macht. Het congres staat al aan de zijlijn toe te kijken.

Ik vind het toch zeer beangstigend hoe men in de VS aan conservatieve zijde zo plots totaal geen problemen heeft met een tirannieke overheid. Of doet men dat express zodat ze eindelijk eens gebruik kunnen maken van hun wapens tegen een tirannieke overheid zoals 250 jaar geleden?

Wat kunnen de rechtbanken doen als Trump uitspraken gewoon negeert? Handhaving zoals politie, leger, FBI, ... luisteren toch allemaal naar de uitvoerende macht?

Canada gaat zijn aluminiumproductie uitvoeren naar EU en Azië lees ik op Reuters. En de US is een netto importer van aluminium omdat ze zelf niet genoeg kunnen produceren om aan hun eigen vraag te voldoen. Donald Trump is toch echt wel in zijn eigen voet aan het schieten zo met zijn 25% tariff?
Dat weet blijkbaar iedereen met een inleidingscursus economie van het middelbaar, het kan alleen maar fout lopen, alleen hij niet.
Je vraagt je af of heel die entourage dan onbekwaam is ofwel bestaat uit 100 procent gatlikkers. Het is al gelijk, beiden vormen een enorm probleem.

Wat kunnen de rechtbanken doen als Trump uitspraken gewoon negeert? Handhaving zoals politie, leger, FBI, ... luisteren toch allemaal naar de uitvoerende macht?

Dacht dat ook, maar blijkbaar niet helemaal. Even opgezocht: De US Marshals zijn de handhavingsarm van de rechterlijke macht. Deze worden verwacht om mensen te arresteren als een federale rechter een arrestatiebevel uitvaart. Een rechten kan geen bevel geven aan de US Marshals om iemand te arresteren: de rechter vaart een arrestatie bevel uit en de US Marshals moeten dit dan gaan uitvoeren.

Maar hoewel ze dus iemand kunnen arresteren op basis van een gerechtelijk bevel, zijn de US Marshals zijn wel onderdeel de uitvoerende macht, met aan het hoofd van de US Marshals de US Attorney General.

Normaal gezien heeft deze Attorney General niet de autoriteit om dit tegen te gaan maar in het Trump tijdperk weet je natuurlijk nooit: de huidige Attorney General is Pam Bondi, advocaat van Trump tijdens zijn eerste impeachment trial en die hard Trump aanhanger:

That assertion, in one of 14 memos she issued on Wednesday, underscored what many current and former law enforcement officials describe as a major — and alarming — departure from years of Justice Department practice in which it steered clear of political rhetoric. The new tone, they said, suggests the opposite, seeming to promise a campaign of intimidation against career prosecutors and agents viewed as insufficiently loyal to Mr. Trump.

Such language is not unique to Ms. Bondi. Newly minted senior officials from powerful perches across the Justice Department have issued fiery broadsides against employees, denouncing “insubordination” or “abhorrent” conduct and, in one instance, vowing to pursue unspecified opponents of Mr. Trump’s cost-cutting efforts “to the ends of the Earth.”

Another of Ms. Bondi’s memos urged “zealous” advocacy for the president’s agenda, part of a series of missives from top officials effectively demanding loyalty from their employees.

Verder heeft de Supreme court eventjes terug ook beslist dat een zittende president immuun is voor criminele vervolging voor alle 'officiele daden tijdens uitoefening van het beambt'.

Moest Trump dus rustig verder gaan met het negeren van de bevelen rechterlijke macht gaat er volgens mij gewoon helemaal niks gebeuren. (Buiten verdere uitholling van de 'checks & balances', de scheiding der machten)

Nog geen maand na zijn inauguratie en we zijn al aan het speculeren of de scheiding der machten in de VS gesrespecteerd zal worden of op de schop gaat. Gelukkig wordt de soep nooit zo heet gegeten als...

Terug
Bovenaan