De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Ik vrees dus écht voor een nieuwe Amerikaanse burgeroorlog. Mensen gaan het niet blijven pikken. En de miljardairs ginder gaan moeten beginnen vrezen voor de pitchforks.
'Civil War' eens zien. Alex Garland heeft in die film een beeld proberen te schetsen van het Amerika onder een nieuwe termijn van Trump die helemaal los kon gaan zonder grenzen of mensen die hem tegenspreken. Fictie, maar het komt wel allemaal heel dicht als ik de eerste weken van zijn beleid nu zie...

Ah zo... en dan binnenkort hetzelfde bij de EU totdat Denemarken Groenland verkoopt/afstaat?

Plots moeten we ons meer zorgen maken over Trump dan over Poetin :unsure:
Trump is Poetin II aan het worden hé, de gelijkenissen beginnen meer en meer tevoorschijn te komen.
Massale ontslagen van iedereen die hem een strobreed in de weg hebben gelegd
of zouden kunnen leggen (onder het mom van "likely not able to implement Trump's policies").
Onder zij die niet ontslagen zijn een verklik cultuur aanmoedigen (of eisen op straffe van ontslag).
Met de Amerikaanse rijken (aka oligarchen) aan zijn zijde, die net zoals bij Poetin even goed van de ene op de andere dag in totale ongenade kunnen vallen.
Een overheidsorganisatie oprichten om "lastige" bedrijven, vooral in de mediasector, quasi vijandig over te kunnen nemen (TikTok).
Enzoverder....

Paywall, maar de titel zegt voldoende.

En ook Panama heeft al gekapituleerd na het bezoek van Rubio...

Trump's Art of the deal aanpak lijkt bijzonder goed te werken.
Het werkt dus blijkbaar wel om de bullebak uit te hangen.

Trump is Poetin II aan het worden hé, de gelijkenissen beginnen meer en meer tevoorschijn te komen.
Massale ontslagen van iedereen die hem een strobreed in de weg hebben gelegd
of zouden kunnen leggen (onder het mom van "likely not able to implement Trump's policies").
Onder zij die niet ontslagen zijn een verklik cultuur aanmoedigen (of eisen op straffe van ontslag).
Met de Amerikaanse rijken (aka oligarchen) aan zijn zijde, die net zoals bij Poetin even goed van de ene op de andere dag in totale ongenade kunnen vallen.
Een overheidsorganisatie oprichten om "lastige" bedrijven, vooral in de mediasector, quasi vijandig over te kunnen nemen (TikTok).
Enzoverder....

Paywall, maar de titel zegt voldoende.
Halucinant gewoon wat daar aan het gebeuren is. De titel van dat artikel is dan nog voorzichtig gekozen. Dat is toch maar kwestie van dagen, maximum een paar weken voor er totale chaos heerst als je zomaar volledige overheidsdiensten uitwist en van andere diensten plots het overgrote deel van de ambtenaren naar huis stuurt?

Kan mij geen hol schelen als de aandelen van nvidia morgen naar de maan schieten, ik hou mijn geld voorlopig veilig aan de kant.

Daar is geen "art" aan hé...
Dat is oorlog (handelsoorlog weliswaar), en Trump wint dit gewoon omdat hij het grootste leger heeft.

Zo krijgt China wel klappen, natuurlijk. En voor zover ik weet ook nog altijd 10% importtaks voor China.

Mexico en Canada tot daaraan toe, maar de Chinezen kunnen de VS toch ook serieus pijn terug doen op economisch vlak zou ik denken.
DeepSeek was al een stevige prik bv.

Ik zou zelfs eerder bijvoorbeeld the "art of the deal" aan Trudeau toewijzen, de importtarrieven al zeker een maand uitgesteld door soldaten naar de grens te sturen om een quasi onbestaand probleem op te lossen.
FYI, in 2024 is er ongeveer 20kg fentayl geconfisqueerd die via Canada Amerika binnen wou glippen, tegen ongeveer 10 ton (yup, het 500-voudige) via Mexico.

Het grappige hieraan is maar weer dat Trump blijkbaar niet op de hoogte blijkt dat er al 15.000 Mexicaanse soldaten voor jaren aan de grens stonden. Idem voor Canada, ze zouden nu 1.3 miljard aan border security gaan uitgeven. Wel, daar waren ze ook al sinds vorig jaar mee bezig.

Er worden hier helemaal geen concessies gedaan. 🤷🏻‍♂️

Het grappige hieraan is maar weer dat Trump blijkbaar niet op de hoogte blijkt dat er al 15.000 Mexicaanse soldaten voor jaren aan de grens stonden. Idem voor Canada, ze zouden nu 1.3 miljard aan border security gaan uitgeven. Wel, daar waren ze ook al sinds vorig jaar mee bezig.

Er worden hier helemaal geen concessies gedaan. 🤷🏻‍♂️
En nu staan er 25.000 dan? Of trekken ze er 5000 terug?

Alle gekheid op een stokje maar als je de vorige president zijn buitenlands beleid bekijkt dan frons ik toch ook even.
https://apnews.com/article/mexico-f...drug-cartels-6e7a78ff41c895b4e10930463f24e9fb
López Obrador’s view — like many of his policies — harkens back to the 1970s, a period when many officials believed that Mexican cartels selling drugs to gringos was a U.S. issue, not a Mexican one.

“For decades, past administrations in Mexico have thought the war against drug cartels was basically a U.S. problem,” said security analyst David Saucedo, noting that Mexican domestic drug consumption, while growing — especially methamphetamines — is still at relatively low levels.

“On the other hand, the drug cartels provide jobs in regions where the Mexican government can’t provide economic development, they encourage social mobility, and generate revenue through drug sales to balance trade and investment deficits.”
Ik weet nu niet of sheinbaum daar iets gaat aan doen want zoiets lijkt me ook gewoon zelfmoord.

Ik zou zelfs eerder bijvoorbeeld the "art of the deal" aan Trudeau toewijzen, de importtarrieven al zeker een maand uitgesteld door soldaten naar de grens te sturen om een quasi onbestaand probleem op te lossen.
FYI, in 2024 is er ongeveer 20kg fentayl geconfisqueerd die via Canada Amerika binnen wou glippen, tegen ongeveer 10 ton (yup, het 500-voudige) via Mexico.
I love chatgpt. Een onbestaand probleem zou ik het nu ook niet noemen met zo een krachtige drug. Maar dat zou dan ook zeggen dat 10 ton fentanyl hypothetisch 5 miljard mensen een overdosis kan geven? Of rekent chatgpt hier toch verkeerd?
Fentanyl is extreem potent, en een dodelijke dosis voor een gemiddelde volwassene wordt geschat op ongeveer 2 milligram (mg).
Berekening:

20 kg = 20.000.000 mg (milligram)
Dodelijke dosis per persoon = 2 mg
Mogelijk fatale overdoses = 20.000.000 mg ÷ 2 mg = 10.000.000 mensen

Dus, 20 kg fentanyl kan potentieel 10 miljoen mensen doden bij blootstelling aan een fatale dosis. Uiteraard hangt de daadwerkelijke dodelijke hoeveelheid af van factoren zoals lichaamsgewicht, tolerantie en medische interventie.

Allez ik hoop toch dat Europa hier tussen de lijnen kan lezen dat wanneer de fentanyl niet meer naar de US kan vloeien deze drugs met grote probabiliteit naar de EU gaan vloeien.

Laatst bewerkt:
Het werkt dus blijkbaar wel om de bullebak uit te hangen.
Dat is inderdaad een conclusie die je kan trekken. En ook dat geweld een oplossing kan zijn, of zelfs nog maar de dreiging ervan. Denemarken is ook al akkoord gegaan met een verhoging van het aantal Amerikaanse troepen op Groenland.

Je zou dit als een vorm van appeasement kunnen bekijken die Trump kan aanmoedigen om steeds verder te gaan. Poetin en Hitler zijn ook op dat elan kunnen groeien.

Might makes right. Tenzij Trump gebonden zou zijn aan de regels van een supranationale entiteit zoals de VN maar die is niet machtig genoeg.

Laatst bewerkt:
Earlier, White House National Economic Council Director Kevin Hasset said the US government has noticed that Canada has "misunderstood" Trump's executive order on tariffs.

"Canadians appear to have misunderstood the plain language of the executive order," Al Jazeera quoted him as saying.

Dit kwam nadat Canada de US punitive tariffs had opgelegd.

US be like: ja, maar zo hadden we dat niet bedoeld he!

Dit kwam nadat Canada de US punitive tariffs had opgelegd.

US be like: ja, maar zo hadden we dat niet bedoeld he!

En iedereen blijft het slikken als zoete koek dat dit echt 'The Art Of The Deal' is.

Trump bewijst vooral dat hij een onbetrouwbare handelspartner is. China lacht waarschijnlijk in z'n vuistje. Afrika danst al jaren met China, wie zal er daar nu nog een deal met de VS sluiten als die onderhevig zijn aan de grillen van Trump.

I love chatgpt. Een onbestaand probleem zou ik het nu ook niet noemen met zo een krachtige drug. Maar dat zou dan ook zeggen dat 10 ton fentanyl hypothetisch 5 miljard mensen een overdosis kan geven? Of rekent chatgpt hier toch verkeerd?

Allez ik hoop toch dat Europa hier tussen de lijnen kan lezen dat wanneer de fentanyl niet meer naar de US kan vloeien deze drugs met grote probabiliteit naar de EU gaan vloeien.

1. Tolerantie van opiaten kan echt extreem hoog oplopen. Een gewone 'onderhouds-dosis' van een verslaafde, wat die dan nog meermaals per dag neemt, kan soms hoog genoeg zijn om meerdere niet-gebruikers te doden.

2. Sowieso dat dat geen 100% pure fentanyl is, waarschijnlijk al meermaals verdund op weg naar de VS.

3. Er wordt door de diensten die die drugs in beslag nemen soms wat creatief gerekend en de verpakking / container waar de drugs inzit wordt meegeteld in het gewicht van de inbeslagname. Dit geldt zeker voor smokkelmethodes waarbij men allerlei zaken 'impregneert' met de drug om deze er later terug uit te halen. Het is niet duidelijk welke ze gebruiken als ze hier zeggen 10 ton.

Die 10 ton zal dus echt geen 5 miljard mensen een overdosis kunnen geven. Maar blijft natuurlijk wel een grote hoeveelheid van een zeer gevaarlijke drug. En een veelvoud daarvan wordt niet tegengehouden natuurlijk.

Anyway, in burgerland heeft Trump dus gisteren eventjes de markten paniekaanvallen bezorgd om hetzelfde te bereiken als wat Biden al had gedaan en Elon Musk is tijdens deze clowneske afleiding op z'n gemakje bezig met de overheid over te nemen en af te brokkelen. We zijn 2 weken ver, nog 206 (nuja, zullen zien) te gaan.

En nu staan er 25.000 dan? Of trekken ze er 5000 terug?
Mexico gemist met Canada?

Op geen enkele manier voegt dat toch iets toe van ChatGPT? Hoeveel fentanyldoden zijn er in vergelijking met hoeveel kg fentanyl er geschat de ronde doet? Dat zijn belangrijkere hoeveelheden. Er is genoeg alcohol in de VS om heel veel meer mensen een overdosis te geven, maar de overgrote meerderheid van de dosissen zijn vele malen lager dan dodelijk, en het aantal rechtstreekse alcoholdoden zal dan ook veel lager liggen dan het mogelijke aantal overdosissen gebaseerd op hoeveelheid.

En dan nog blijft 20kg vs 5 ton redelijk voor zichzelf spreken. Prima dat die 20kg wordt aangepakt, hè. Maar daar handelsakkoorden voor opblazen en met heel veel posturing gaan dreigen om relaties op scherp te zetten, dat kun je moeilijk meer noemen dan een toneeltje voor je achterban, hè.

Terug
Bovenaan