De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

We gaan ons niet vervelen, iedereen ter wereld en ver daarbuiten hangt aan de lippen van Trump, de lijst van statements is fantastisch moet ik zeggen - dit is precies wat Europa nodig heeft.
Misschien dat Europa nu terug een beetje meer zijn eigen boontjes gaat doppen, daar stopt voor mij de goednieuwsshow. Zijn aanwezigheid wakkert populisme in Europa ook verder aan, zeker met Musk die zich (financieel) komt moeien.

Hier gaan we weer.
Hij doet iets positiefs en toch moet er meteen weer commentaar komen.
Zo verblind door Trump-haat dat je ook de objectief positieve zaken negeert. Of is het vrijgeven van deze oude classified intel ook een slechte zet van Trump?

Je mag dan wel een hekel hebben aan hem, maar je kan toch niet ontkennen dat hij in de eerste dagen van z'n nieuwe ambtstermijn alles in het werk stelt om z'n campagnebeloftes waar te maken?

Of het allemaal een succes wordt, dat valt uiteraard af te wachten.
Sommige zaken gaan er niet -of heel moeilijk- doorkomen, buiten z'n wil om (bvb. de birthright citizenship executive order die wellicht onconstitutioneel is - afwachten wat SCOTUS zal zeggen)
Maar hij probeert het wel, in lijn met wat hij heeft beloofd tijdens z'n campagne. Dat kan je al niet van de meeste politiekers zeggen.
Maar zijn allerbelangrijkste belofte, die dat hij de prijzen direct ging laten dalen, lag al voor dat hij terug president was in de vuilbak. Of is dat ook buiten zijn wil om?

Maar zijn allerbelangrijkste belofte, die dat hij de prijzen direct ging laten dalen, lag al voor dat hij terug president was in de vuilbak. Of is dat ook buiten zijn wil om?
Hij is in al zijn speeches, waaronder die van het WEF vandaag, blijven hameren op het terugdringen van inflatie.
Hoezo de vuilbak in?

Geen idee of het zal lukken, dat zal van heel wat verschillende factoren afhangen. Op een deel daarvan heeft de executive branch rechtstreeks of onrechtstreeks een invloed, op een ander deel dan weer niet. Dat z'n hele tariffs plan niet zal helpen om dat doel te bereiken, daar kan ik inkomen.

Er staat letterlijk in de grondwet dat wie geboren is op Amerikaanse grond, ook Amerikaans staatsburger wordt.

Als het SCOTUS het mogelijk maakt dit te omzeilen via een EO, dan zijn we echt gigantisch ver van huis. Dit is het meest flagrante voorbeeld van een poging tot machtsmisbruik tot dusver, en bij Trump kan dat tellen.

Akkoord hoor.

Ik vind het idee achter het afschaffen van ius soli voor kinderen van illegalen en tijdelijke visa-houders een geweldig idee. Dat leidt namelijk tot enorm veel "misbruik". Zelf ken ik twee vrouwen (uit respectievelijk Z-Amerika en Afrika) die dat truukje hebben uitgehaald om hun kind Amerikaans staatsburgerschap te geven. Ik vind dat niet kunnen.

Alleen moet het inderdaad via de correcte weg gaan (aanpassing grondwet via 2/3 meerderheid), en niet via 1 of andere EO gesteund door een rechtse SCOTUS.

Maar ik zie eerlijk gezegd geen enkele dermate verregaande aanpassing van de grondwet passeren in het huidige politieke klimaat van de V.S.

De Democraten hebben het nog in 20 van de 50 staten voor 't zeggen en de Republikeinen in 28. Voor een amendement aan de grondwet heb je 38 staten nodig.

Dat gezegd zijnde, ook wel blij dat we hier geen birthright citizenship hebben, zou alleen al in Brussel immens problematisch zijn.
Helaas hebben we wel partijen die voorstander zijn geweest van grootschalige regularisaties in het verleden.

Het heeft nog geen week geduurd voor een republikein een voorstel indient om de grondwet aan te passen zodat Trump een derde termijn zou kunnen krijgen

Het heeft nog geen week geduurd voor een republikein een voorstel indient om de grondwet aan te passen zodat Trump een derde termijn zou kunnen krijgen
Die jongen wil promotie bij de grote baas, dat is duidelijk.

"Section 1. Policy and Purpose. More than 50 years after the assassinations of President John F. Kennedy, Senator Robert F. Kennedy, and the Reverend Dr. Martin Luther King, Jr., the Federal Government has not released to the public all of its records related to those events. Their families and the American people deserve transparency and truth. It is in the national interest to finally release all records related to these assassinations without delay."

Hij doet het toch maar.
Totnogtoe houdt hij zich keurig aan al z'n campagnebeloftes.

Who cares om deze 3, waar is Epstein.

De volgende in rij wil prominent op het toneel aanwezig zijn:

De organisatie van het WEF in Davos prees Milei omdat hij erin geslaagd is om het begrotingstekort en de inflatie in Argentinië terug te dringen. Dat deed hij door hard te snoeien in overheidsuitgaven. Maar de hartelijkheid was niet wederzijds. Milei haalde uit naar het WEF, dat volgens hem een “promotor van woke is”. De president is ervan overtuigd dat woke een “kanker” is waar we vanaf moeten. “De woke ideologie is de grote epidemie van deze tijd”, trok hij van leer.

Toch vindt de Argentijn ook steun in de wereld, verklaarde hij. “Ik voel me niet langer alleen”, aldus Milei. Hij verwees naar “de fantastische” Elon Musk, de Italiaanse premier Giorgia Meloni, de Hongaarse premier Viktor Orban, de Israëlische premier Benjamin Netanyahu en de Amerikaanse president Donald Trump.

Milei reageerde bovendien op de heisa rond Musk, die tijdens de inauguratie van Trump volgens veel mensen een nazigroet deed. Milei, die Trumps eedaflegging bijwoonde, vindt dat zijn “goede vriend” Musk “onterecht belaagd is door woke voor een onschuldig gebaar waarmee hij alleen zijn dankbaarheid wilde uitdrukken”, klonk het.

De Argentijnse president benadrukte voorts dat feminisme, klimaatmaatregelen, abortus, migratie en LGBTQ-rechten voorbeelden zijn “van wat verkeerd gaat in de wereld”. Milei gelooft in een kleine staat, die uitsluitend het recht op leven, vrijheid en bezit verdedigt.

Voorafgaand aan zijn speech in Davos had hij op berichtenplatform X al een voorschot genomen, waarin hij nog feller van leer trok
tegen alles wat hij als links beschouwt. “We zijn niet bang voor jullie. We zullen jullie opzoeken tot in elke uithoek van de planeet in naam van de vrijheid. Beef, linkse hoerenzonen. De vrijheid boekt vooruitgang.”

We zijn dag 3 en al wie commentaar heeft op extreem-rechtse uitingen wordt bestempeld als woke. Ja jongens, dat ging snel.
Wat is het volgende? Iedereen die het niet eens is met deze figuren (Trump, Milei, ...) moet een 'woke' badge dragen? Het is maar een suggestie.
We worden ondergesneeuwd met verwerpelijke retoriek en symboliek, en het blijft oorverdovend stil bij onze leiders.
Is er dan niemand die een krachtig weerwoord kan bieden?
We dragen normen en waarden uit, maar wanneer ze in gevaar zijn dan zijn we niet in staat ze te verdedigen.

Daar hebben mijn overgrootouders niet voor gevochten, het leven voor gelaten en/of levenslang de lichamelijke gevolgen voor gedragen.

Edit: nog een paar relevante posts gevonden die de polarisatie voeden en/of willen normaliseren.

Hij had beter gezegd dat extremisme een kanker voor onze maatschappij is, want daar valt een deel van "Woke" zeker onder, maar van dat extremisme is hij wel zelf onderdeel.

Nu zouden er alweer bedreigingen geuit worden door de vrijgelaten Proud Boys en hun aanhang. Allemaal minder erg dan hier en daar een regenboog-zebrapad natuurlijk, want op dat punt zitten we nu blijkbaar.

Hij is in al zijn speeches, waaronder die van het WEF vandaag, blijven hameren op het terugdringen van inflatie.
Hoezo de vuilbak in?

Geen idee of het zal lukken, dat zal van heel wat verschillende factoren afhangen. Op een deel daarvan heeft de executive branch rechtstreeks of onrechtstreeks een invloed, op een ander deel dan weer niet. Dat z'n hele tariffs plan niet zal helpen om dat doel te bereiken, daar kan ik inkomen.

Maar dat is het weer exact.
Voor de verkiezingen: IK zal prijzen naar beneden brengen. IK zal ervoor zorgen dat inflatie gestopt wordt. Stem op MIJ en de prijzen zullen dalen.
Na de verkiezingen: ZIJ hebben ervoor gezorgd dat prijzen gestegen zijn, daar kan ik niets aan doen.

Classic Trump: Hij gaat alles oplossen maar als het niet lukt, ligt het altijd aan een ander, uiteraard nooit aan zichzelf. En als hij er een vraag over krijgt, snel over iets anders beginnen. Het is de schuld van de democraten en al de criminelen die zijn binnen gelaten.

Hier nog een voorbeeld van zijn interview met Hannity van 2 dagen geleden: https://www.mediaite.com/news/i-don...annity-cuts-in-5-times-to-get-to-the-economy/
Zelfs in een interview met zijn dikke vriend ontwijkt hij nog de vragen over de economie. Hoe zou dat toch komen?

Laatst bewerkt:
Who cares om deze 3, waar is Epstein.
Op info over het netwerk van Epstein en Diddy zitten we inderdaad ook nog te wachten.

Gaat er volgens mij ook wel komen, al ligt dat een stuk gevoeliger wegens de vermeende betrokkenheid van tal van prominente figuren die nog leven.
Die zijn nu in elk geval serieus aan het zweten…

"Section 1. Policy and Purpose. More than 50 years after the assassinations of President John F. Kennedy, Senator Robert F. Kennedy, and the Reverend Dr. Martin Luther King, Jr., the Federal Government has not released to the public all of its records related to those events. Their families and the American people deserve transparency and truth. It is in the national interest to finally release all records related to these assassinations without delay."

Hij doet het toch maar.

Uit nieuwsgierigheid (oprecht, overigens):

a) wat is hier de meerwaarde van voor de bevolking?
b) als dit zo belangrijk was, waarom heeft hij dat niet gedaan in zijn eerste ambtstermijn?

Hij doet het toch maar.
Ho wacht maar :lol:

De VS belast vennootschappen niet zo extreem laag, corporate tax rate in de VS ligt op 21%, in België is dat 25% (15% voor typische KMO). dividenden worden typisch belast aan 15% in de VS, in België is dat 15% voor kleine ondernemingen en 30% voor grote. In de VS betaal je ook typisch 30% voor korte termijn gerealiseerde meerwaarden en 15% op lange termijn, in België betaal je daar niks op.

Als KMO ben je waarschijnlijk ongeveer even goed af in België als in de VS, afhankelijk van welke systemen je kan gebruiken. Grote ondernemingen zitten beter in de VS op dat vlak, maar da's ook niet spectaculair.
So eenvoudig is het niet.

Afhankelijk van je vorm en aantal personen varieert de tax maar het is vaker echt wel interessanter in de VS.

Daarnaast, als dit de tax bracket in BE was, was ik gewoon werknemer gebleven. Met mijn profiel, als senior DevOps engineer zit ik rond de 150K gross. M.a.w. in de 24% tax bracket.
Tax rateSingleHead of householdMarried filing jointly or qualifying widowMarried filing separately
Source: IRS
10%$0 to $11,925$0 to $17,000$0 to $23,850$0 to $11,925
12%$11,926 to $48,475$17,001 to $64,850$23,851 to $96,950$11,926 to $48,475
22%$48,476 to $103,350$64,851 to $103,350$96,951 to $206,700$48,476 to $103,350
24%$103,351 to $197,300$103,351 to $197,300$206,701 to $394,600$103,351 to $197,300
32%$197,301 to $250,525$197,301 to $250,500$394,601 to $501,050$197,301 to $250,525
35%$250,526 to $626,350$250,501 to $626,350$501,051 to $751,600$250,526 to $375,800
37%$626,351 or more$626,351 or more$751,601 or more$375,801 or more
Daarbovenop heb je nog Standard tax deductions (waaronder State And Local Tax valt) of Itemized. Maar voor het gros van de mensen is standard het beste. Hierdoor worden (een deel van) je SALT afgehouden van je totale belasting.

En Trump wil het dus nog een pak gemakkelijker/interessanter maken voor zij die al zwemmen in het geld.

Puur fiancieel bekeken, is de VS geweldig als je een goed idee/skill set hebt en al helemaal als je al wat geld hebt (maar dat is overal het geval).

Terug
Bovenaan