De Afspraak / Terzake / De Zevende Dag / Pano

Je kan op basis van zo'n uitzendingen andere mensen/gezinnen hun rekening niet maken. Wat bij mij bleef hangen is dat die kerel uit de bungalow zei dat tegenwoordig ook middenklasse gezinnen financiële zorgen hebben. Dat denk ik dus ook, kijk je naar de nationale socio-economische indicatoren dan zie je gewoon dat we hier ook working poor krijgen die gaan werken om de lippen net boven te water te kunnen houden. Het is overigens niet zo dat dit gezien per se foute keuzes heeft gemaakt. Hun idee was van te sparen om die woning stukje bij beetje te verbouwen. Echter door die hoge energieprijzen komt er van sparen niet veel meer uit.

Mja, die mensen zijn gewoon gepakt op een verkeerd moment. Maar de fout ligt in se wel bij hen. Dergelijke diepgaande aanpassingen zijn nu eenmaal zaken die je bij uw initiële aankoop MOET meenemen. Zeggen dat je koopt en gaat bijsparen om de nodige isolatie te voorzien is gewoon de verkeerde reflex (in de praktijk is het ook echt niet zo evident om zonder zware breekwerken dat ook structureel te doen). Voor zaken zoals ik vernieuw de elektriciteit, de waterleiding, de keuken, de badkamer... daar kun je in die optiek dat doen (en als je het geld er niet voor hebt om de badkamer / keuken te vervangen dit dan uitstellen totdat je het geld wel hebt).
Al begrijp ik natuurlijk die reflex vanuit het standpunt dat energie al zo'n goede 8 jaar goedkoop (met tijdens covid super goedkoop) was. En dat men zich daar een beetje misgrepen heeft. En dan zal er altijd een groep zijn die het gelag moet betalen.

Maar uiteindelijk hoop ik wel dat dit de toekomstige werkenden aanzet om bij hun aankoop ook rekening te houden met de omstandigheden van zo'n isolatieverbouwing. Dat men dat dan tenminste geleerd heeft, en dan is de conclusie om te stellen dat het ook de working poor zijn die gaan werken om de lippen net boven water te kunnen houden een beetje een te zware conclusie is.
Al blijf je natuurlijk zitten met eenzelfde problematiek woor wat betreft de huurmarkt.

In beide gevallen ga je er dan echter uitkomen door uw gedrag te veranderen. Ook al is het en zal het een zware pil zijn voor de mensen die een huis hadden gekocht en met die omstandigheid geen rekening hebben gehouden.

Ik vond in de Pano reportage bijvoorbeeld die middenstand (de frituur uitbaatster en warme bakker) wel interessant cases. Dat zijn er dus die de prijsstijgingen hard voelen en bovendien worstelen met de vraag of ze die al dan niet kunnen doorrekenen aan hun klanten. Voorlopig voelen die dat dus vooral in hun eigen portemonnee...
Maar een zelfstandige (uitbaatster en warmte bakker) heeft natuurlijk wel wat tools waardoor die de impact ervan kan beperken. Kosten zijn nu eenmaal aftrekbaar en moeten daarom niet noodzakelijk een directe impact hebben op de verloning van het personeel.

Maar het lijkt mij evident dat als de kosten voor de gemiddelde belg stijgt, dat er mensen zijn die de tering na de nering zetten en dergelijke uitgaven schrappen uit hun bestedingsbudget. Of hun budget hiervoor verminderen. En dat gaat in mijn ogen een grotere impact hebben op hun eigen portemonnee dan het feit of ze al dan niet die kosten gaan doorrekenen aan hun klanten.

Eten moeten we allemaal. Maar ofdat wij dat eten gaan halen bij een traiteur / afhaalzaak/ in een restaurant of zelf ons eigen potje koken is een groter vraagteken. Ik zie meerdere mensen toch eerder daarin snijden dan dat ze gaan snijden in hun energieverbruik of hun wagengebruik.

Je kan discussiëren of het als zelfstandige met een zeer hoog energieverbruik verstandig was om op een variabel tarief in te tekenen. Ik heb begrip voor de gestegen rekening maar als kanttekening zou je kunnen plaatsen dat ze, toen corona uitbrak en de gas- en elektriciteitsprijs in elkaar stuikten, een serieuze daling aan energiekosten hebben gezien die ze ook niet zullen doorgerekend hebben aan de klant maar aan de operationele winst hebben toegevoegd. Bakkers en frituristen die toen op een vast tarief zaten hadden die meevaller niet. Net zoals die nu beschermd zijn (zij het tijdelijk, uiteindelijk gaan zij ook geconfronteerd worden met veel hogere tarieven eens hun vaste prijs afloopt) tegen de prijsstijgingen.
Zo lang er bakkers zijn die nog met een vast tarief zitten, lijkt het mij inderdaad niet simpel om als bakker met een variabel tarief de prijs voor je producten aanzienlijk te laten stijgen.
Verder heb je toch een aantal extremen die aan bod komen. 800 euro per maand aan gas, maar je ziet ze zitten in een zetel met een gigantische glazen achterwand. Die waarschijnlijk gezet is in de jaren '90 en met moeite dubbel glas zal zijn. Of mensen die een huis met een EPC > 1000 gekocht hebben. Ik begrijp dat die in een prijscategorie gaan gezocht hebben waarin het aanbod karig is, maar iets met zo'n EPC moet je eigenlijk afbreken...

Weinig opmerkingen bij de experten die aan bod kwamen. Behalve Joannes Laveyne die stelde dat de invloed van twee kerncentrales op de prijs miniem is omdat de prijzen op Europees niveau worden bepaald. Dat is correct, zolang de interconnecties tussen landen niet aan volle capaciteit importeren dan wel exporteren. Van zodra die 'vol' zitten wordt je als land effectief weer een 'eiland op de elektriciteitsmarkt' en gaan je binnenlandse productie-eenheden de prijs bepalen. Sluiting van kerncentrales gaat de baseload import op onze interconnectoren verhogen waardoor we sneller in een bottleneck-situatie gaan zitten om piekvraag op te vangen met buitenlandse elektriciteit.

En ik ben het verre van altijd eens met Energyville maar die man sloeg wel de nagel op de kop: 'Beslis gewoon'.
Ik hoor links en rechts waaien dat we op 18 maart opnieuw naar een 'beslissen om niks te beslissen' gaan, vermomd als 'we gaan bestuderen wat de mogelijkheden zijn'. Ik hoop echt dat onze politiekers genoeg schaamte kennen om dat trucje niet nog eens boven te halen.

Gisteren enkel het tweede deel van de Panoreportage kunnen kijken. Straks misschien de andere helft eens opzetten. Ik heb persoonlijk toch altijd een dubbel gevoel bij dit soort van reportages. Het is absoluut erg dat sommige gezinnen/mensen de rekening moeilijk kunnen betalen en die moeten ook echt steun krijgen, maar dat gebeurt ook wel via het ruime sociaal tarief. Voor andere mensen - bv dat koppel in de verbouwing - heb ik het dan weer moeilijker. Ze hebben bepaalde keuzes gemaakt, worden nu geconfronteerd door marktwerking (energieprijzen, isolatieprijzen...) en roepen dan plots dat de overheid moet bijspringen...

Dat laatste is een algemene tendens in het energiedebat. Mensen die er niets aan kunnen doen krijgen mijn steun, maar er zijn ook gewoon ontzettend veel mensen die de afgelopen decennia bewust hebben nagelaten om energetische ingrepen te doen omdat gas toch zo goedkoop was. Hebben die mensen dan veel redenen tot klagen? Die zijde van het verhaal is (behoudens het eerste deel) totaal niet aan bod gekomen wat mij betreft. De experten spraken er wel over, maar ze hadden gerust de mensen/geinterviewde er mee mogen confronteren wat mij betreft. Je bent toch accountable voor de keuzes* die je maakt?

*Voor zolang het keuzes zijn en niet door de financiele/privésituatie opgedrongen keuze.

Die stukjes met "normale" mensen is puur teren op emotie... "ons papa is belangrijk, dus die kan niet gaan bijwerken in 't weekend",dat de mama niet werkt, ook niet doorheen de week, wordt waarschijnlijk tactisch verzwegen, de stijgende prijzen maken het het gezin enorm moeilijk... tja, dat geldt voor iedereen. Ze hebben wel een punt dat als je net boven het sociaal tarief valt je eigenlijk het hardst gekloot wordt, zeker als je ook nog eens in schuldbemiddeling zit.

Ik zie daar ook deels mensen/koppels met toch nog oké tot zeer mooie woningen (mooier dan de mijne), die dan inderdaad duidelijk hebben nagelaten te investeren in energiezuinigheid in tijden dat de prijzen laag stonden. Dat is voor een deel eigen verantwoordelijkheid, maar je de grootte van deze crisis hadden ze ook niet kunnen zien aankomen, dus daar mag een "afvlakking" van de prijsstijging zijn wat betreft accijnzen (tenminste voor zover dat voor mensen die wél geïnvesteerd hebben, ook geldt).

Die frituur en bakker zullen uiteindelijk de prijzen wel doorrekenen, helaas voor ons. Die doen dat gewoon geleidelijk om de psychologische pijn te verzachten.

Vooral met dat koppel die dat half krot aan het verbouwen zijn, neig ik naar de mening van Renegade, oké die hadden een plan... maar dat plan was een krot kopen en dat zéér geleidelijk gaan verbouwen rekenend dat de lage gasprijzen van vroeger laag zouden blijven, tja, dat is een risico dat je wel neemt natuurlijk. Hoe moet die overheid die mensen nog meer helpen los van het feit dat ze reeds een gunstregime van 6% BTW krijgen (mijn isolatie heeft mij er 21% gekost) en de nodige premies...

Je kan op basis van zo'n uitzendingen andere mensen/gezinnen hun rekening niet maken. Wat bij mij bleef hangen is dat die kerel uit de bungalow zei dat tegenwoordig ook middenklasse gezinnen financiële zorgen hebben. Dat denk ik dus ook, kijk je naar de nationale socio-economische indicatoren dan zie je gewoon dat we hier ook working poor krijgen die gaan werken om de lippen net boven te water te kunnen houden. Het is overigens niet zo dat dit gezien per se foute keuzes heeft gemaakt. Hun idee was van te sparen om die woning stukje bij beetje te verbouwen. Echter door die hoge energieprijzen komt er van sparen niet veel meer uit.

Ik vond in de Pano reportage bijvoorbeeld die middenstand (de frituur uitbaatster en warme bakker) wel interessant cases. Dat zijn er dus die de prijsstijgingen hard voelen en bovendien worstelen met de vraag of ze die al dan niet kunnen doorrekenen aan hun klanten. Voorlopig voelen die dat dus vooral in hun eigen portemonnee...
@Niklas kan die andere mensen hun rekening niet maken, maar die kerel in de bungalow kan wel opeens de rekening maken van de middeklasse.
Wat is trouwens de middeklasse volgens jou/jullie ? (want blijkbaar zijn zelfs daar ook weer gradaties in?)

@Niklas kan die andere mensen hun rekening niet maken, maar die kerel in de bungalow kan wel opeens de rekening maken van de middeklasse.
Wat is trouwens de middeklasse volgens jou/jullie ? (want blijkbaar zijn zelfs daar ook weer gradaties in?)
Ik wil hier zeker niet mensen hun rekening maken. Maar op de iets meer dan 5miljoen gezinnen zijn er 1miljoen op een sociaal tarief... Aangezien die groep op het sociaal tarief al zo groot is, ga ik er gewoon van uit dat de mensen erbuiten wel voldoende koopkracht hebben.

Volgens de statbel hebben 45% van de werkenden een inkomen tussen de 2500 en 4000bruto. Ik beschouw dat als de middenklasse. Een alleenstaande met 2500, die heeft het vandaag inderdaad lastiger. Tweeverdieners met beide 2500bruto, die zouden toch niet de grootste problemen mogen ervaren IMO - er zijn altijd uitzonderingen te maken, maar door de mangel genomen...

Ik wil hier zeker niet mensen hun rekening maken. Maar op de iets meer dan 5miljoen gezinnen zijn er 1miljoen op een sociaal tarief... Aangezien die groep op het sociaal tarief al zo groot is, ga ik er gewoon van uit dat de mensen erbuiten wel voldoende koopkracht hebben.

Volgens de statbel hebben 45% van de werkenden een inkomen tussen de 2500 en 4000bruto. Ik beschouw dat als de middenklasse. Een alleenstaande met 2500, die heeft het vandaag inderdaad lastiger. Tweeverdieners met beide 2500bruto, die zouden toch niet de grootste problemen mogen ervaren IMO - er zijn altijd uitzonderingen te maken, maar door de mangel genomen...

Ik vind dit terug
Het modale inkomen van een alleenstaande Vlaming is zowat 1900 euro per maand (nettoloon + tegemoetkomingen)
Voor een koppel : 2850€
Voor een koppel met kind : 3420€

Lage middeklasse: 60 tot 80% hiervan
Kernmiddeklasse: 80 tot 120% hiervan
Hoge middeklasse: 120 tot 200% hiervan

Dus het middeklasse gezin (zonder kind) zou dan tussen de 1710€ (wie mag dat zijn als ge met 2 werkt?) en 5700€ netto zijn ?
Op die manier gaan er inderdaad middenklassers het nog moeilijk krijgen maar daar zit bijna iedereen tussen hé dus dat zegt ook niet meteen iets

https://www.knack.be/nieuws/belgie/...-opinion-1837171.html?cookie_check=1646916685

Voor de lagere middenklasse is dat een netto gezinsinkomen dat op 60 tot 80% van de mediaan ligt. Het is niet die kerel in de bungalow die de analyse heeft gemaakt maar bvb. wel de denktank Minerva.

Laat die alleenstaanden nu net de grootst groeiende groep zijn he. Het samenlevingsmodel verandert, meer alleenstaanden als vroeger, terwijl de kosten om deftig rond te komen eigenlijk dubbel zo hoog liggen als een mediaan inkomen.

Maar een zelfstandige (uitbaatster en warmte bakker) heeft natuurlijk wel wat tools waardoor die de impact ervan kan beperken. Kosten zijn nu eenmaal aftrekbaar en moeten daarom niet noodzakelijk een directe impact hebben op de verloning van het personeel.

Het is niet omdat ze aftrekbaar zijn dat je ze niet moet betalen. Dus dat vreet aan hoe dan ook aan die mensen hun marge.

https://www.knack.be/nieuws/belgie/...-opinion-1837171.html?cookie_check=1646916685

Voor de lagere middenklasse is dat een netto gezinsinkomen dat op 60 tot 80% van de mediaan ligt. Het is niet die kerel in de bungalow die de analyse heeft gemaakt maar bvb. wel de denktank Minerva.
Dat is tot 1500€ netto dan voor een alleenstaande ? 80% van 1900 netto
En die valt dan net buiten het sociaal tarief

Dat gaat nu toch ook niet de grootste bevolking groep zijn hé
Eerst is het "de middenklasse" en nu is het al beperkt tot zo'n klein deel

Dus het middeklasse gezin (zonder kind) zou dan tussen de 1710€ (wie mag dat zijn als ge met 2 werkt?) en 5700€ netto zijn ?
Op die manier gaan er inderdaad middenklassers het nog moeilijk krijgen maar daar zit bijna iedereen tussen hé dus dat zegt ook niet meteen iets
Jullie gaan er hier allemaal vlot vanuit dat ieder gezin in België bestaat uit twee volwassenen die (kunnen) werken?

35% van de gezinnen zijn alleenstaanden
10% zijn alleenstaande ouders

In die huishoudens zal er dus maar één inkomen uit arbeid zijn tenzij ze daar twee jobs uitoefenen (wat tegenwoordig meer en meer gebeurt).

Die stukjes met "normale" mensen is puur teren op emotie... "ons papa is belangrijk, dus die kan niet gaan bijwerken in 't weekend",dat de mama niet werkt, ook niet doorheen de week, wordt waarschijnlijk tactisch verzwegen, de stijgende prijzen maken het het gezin enorm moeilijk... tja, dat geldt voor iedereen. Ze hebben wel een punt dat als je net boven het sociaal tarief valt je eigenlijk het hardst gekloot wordt, zeker als je ook nog eens in schuldbemiddeling zit.
Pin je inderdaad niet vast op dat emo-voorbeeld. Die zaten in schuldbemiddeling dus extra gaan werken gaat voor hen niet resulteren in extra inkomen, tenzij het in het zwart zouden doen (maar dan gaan ze dat niet op TV vertellen). Die mensen zijn gesjareld.

Ik zie daar ook deels mensen/koppels met toch nog oké tot zeer mooie woningen (mooier dan de mijne), die dan inderdaad duidelijk hebben nagelaten te investeren in energiezuinigheid in tijden dat de prijzen laag stonden. Dat is voor een deel eigen verantwoordelijkheid, maar je de grootte van deze crisis hadden ze ook niet kunnen zien aankomen, dus daar mag een "afvlakking" van de prijsstijging zijn wat betreft accijnzen (tenminste voor zover dat voor mensen die wél geïnvesteerd hebben, ook geldt).

Ik heb daar geen enkel huis gezien dat in de verste verte mooier is als het mijne. What's the point? Altijd dat vergelijken met onze eigen situaties... Draagt toch niks bij.

Die frituur en bakker zullen uiteindelijk de prijzen wel doorrekenen, helaas voor ons. Die doen dat gewoon geleidelijk om de psychologische pijn te verzachten.

Jij bent duidelijk geen zelfstandige. Die middenstand gaven toch aan dat het voor hen moeilijk was om die stijging door te rekenen. Die hebben schrik daardoor klanten en dus inkomsten te verliezen. Zo simpel is dat allemaal niet.

Dat gaat nu toch ook niet de grootste bevolking groep zijn hé
Eerst is het "de middenklasse" en nu is het al beperkt tot zo'n klein deel
Ik heb toch ook nooit beweerd dat de voltallige middenklasse in de problemen zit?

De lagere middenklasse krijgt klappen zoals je kan lezen in dat artikel in Knack.

Ik heb toch ook nooit beweerd dat de voltallige middenklasse in de problemen zit?
De lagere middenklasse krijgt klappen zoals je kan lezen in dat artikel in Knack.
Jij niet nee. Maar je leest het wel meer en meer op verschillende plaatsen.

Ik heb Pano (nog) niet gezien, wel al verschillende artikels gelezen in verschillende kranten
Maar er staat nooit een verbruik bij, nooit welk contract ze hebben afgesloten en echt geholpen zijn die mensen ook niet nadien
Begint me wel enorm hard te storen.

Pin je inderdaad niet vast op dat emo-voorbeeld. Die zaten in schuldbemiddeling dus extra gaan werken gaat voor hen niet resulteren in extra inkomen, tenzij het in het zwart zouden doen (maar dan gaan ze dat niet op TV vertellen). Die mensen zijn gesjareld.

Meer werken: sneller je schulden afbetalen. Als ze niet hun schulden afbetalen zijn vooral nog eens andere mensen gesjareld natuurlijk.
Nu goed ik ken hun exacte situatie niet, sommige mensen komen in schuldbemiddeling terecht door échte brute pech... voor andere mensen is het een gemakkelijke manier om schulden te dumpen van zaken waar ze wel degelijk zélf voor verantwoordelijk waren en anderen in 't zak te zetten.

Ik heb daar geen enkel huis gezien dat in de verste verte mooier is als het mijne. What's the point? Altijd dat vergelijken met onze eigen situaties... Draagt toch niks bij.

What's the point? Ik had met hetzelfde budget ook een groter, mooier huis kunnen kopen met energielabel F, ik heb gekozen voor een klein, energiezuinig appartement, dat vermindert mijn empathie wel degelijk met mensen die voor het korte termijn genot gekozen hebben en nu verwachten dat de overheid de rest bijpast.

In een ideale wereld had iedereen natuurlijk een groot mooi huis met energielabel A, maar dat is enkel weggelegd voor de happy few.

Jij bent duidelijk geen zelfstandige. Die middenstand gaven toch aan dat het voor hen moeilijk was om die stijging door te rekenen. Die hebben schrik daardoor klanten en dus inkomsten te verliezen. Zo simpel is dat allemaal niet.

Die schrik is tijdelijk, tot alle anderen ook hun prijzen verhogen en zij volgen. Een trage stijging zal hun uiteraard meer pijn doen dan een snelle stijging, cfr. de tankstations, maar de doorrekening zal gebeuren, zo simpel is het wel degelijk.

Renegade heeft dan een beter punt: het kan wél gebeuren dat klanten wegblijven omdat hun diensten te duur zijn in budgettaire krappe tijden, maar ik zie sneller mensen een restaurantbezoekje laten dan een bakker of frituurbezoek achterwege laten.

Renegade heeft dan een beter punt: het kan wél gebeuren dat klanten wegblijven omdat hun diensten te duur zijn in budgettaire krappe tijden, maar ik zie sneller mensen een restaurantbezoekje laten dan een bakker of frituurbezoek achterwege laten.
Mijn bakker (https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20151202_02001606) staat in de Gault&Millau, een brood kost er 7 euro en als dat morgen 10 euro kost dan zal ik dat blijven kopen.

Denk echter niet dat dat koppel met hun krot bungalow uit die Pano aflevering nog naar een dure warme bakker zal gaan. Die gaan hun brood in de Lidl halen en zijn overgeleverd aan van die vorte voorverpakte vettige koeken. De pateekes die ik eet zijn gemaakt met ingrediënten van lokale bio-boeren. De koeken met honing van imker Kevin Van Geert en melkchocolade met crunch van hazelnoot en amandel zijn onmisbaar op een goede zondagochtend. Maar bon, zoals jij zegt: het is die mensen hun eigen fout hé. Als ze nu maar wat meer gaan werken of andere keuzes maken dan kunnen ze ook deftig eten. :oops:

Schollekes!

Nee serieus: ik vind het echt erg dat mensen die gewoon iets proberen maken van hun leven door van die hogere economische krachten op tegenslagen stoten die hen op bepaalde momenten echt kunnen nekken. De maatschappij wordt er eentje voor veerkrachtige mensen met zeer stevige ruggengraat. Dat vind ik niet bepaald een goede evolutie...

Mijn bakker (https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20151202_02001606) staat in de Gault&Millau, een brood kost er 7 euro en als dat morgen 10 euro kost dan zal ik dat blijven kopen.

Denk echter niet dat dat koppel met hun krot bungalow uit die Pano aflevering nog naar een dure warme bakker zal gaan. Die gaan hun brood in de Lidl halen en zijn overgeleverd aan van die vorte voorverpakte vettige koeken. De pateekes die ik eet zijn gemaakt met ingrediënten van lokale bio-boeren. De koeken met honing van imker Kevin Van Geert en melkchocolade met crunch van hazelnoot en amandel zijn onmisbaar op een goede zondagochtend. Maar bon, zoals jij zegt: het is die mensen hun eigen fout hé. Als ze nu maar wat meer gaan werken of andere keuzes maken dan kunnen ze ook deftig eten. :oops:

Schollekes!

Nee serieus: ik vind het echt erg dat mensen die gewoon iets proberen maken van hun leven door van die hogere economische krachten op tegenslagen stoten die hen op bepaalde momenten echt kunnen nekken. De maatschappij wordt er eentje voor veerkrachtige mensen met zeer stevige ruggengraat. Dat vind ik niet bepaald een goede evolutie...
We kunnen er toch niet voor zorgen dat iedereen maar bij uwe bakker van e GaultMillau kan gaan eten hé ?
Dat het brood van de Lidl niet hetzelfde is als het brood van de warme bakker is nogal logisch, dat zie je ook in de prijs.

Maar als jij brood van de warme bakker wilt, dan is dat jou keuze.
Kan jij dat niet betalen en wil je dat toch echt echt hebben, dan moet je ergens ander middelen vrijmaken (ofwel meer inkomen ofwel ergens anders minder uitgaven) of tevreden zijn met dat brood van de lidl
Dan moet je toch niet naar de overheid kijken en wenen dat jij niet naar de warme bakker kan hé

En deftig eten.. Brood uit de lidl is dus al geen deftig eten meer ?

Het is niet omdat ze aftrekbaar zijn dat je ze niet moet betalen. Dus dat vreet aan hoe dan ook aan die mensen hun marge.

Maar het is niet dat je met minder marge direct compassie met hen moet hebben of krijgen hé. Behalve als ze effectief hun eigen geen loon uitbetalen omdat ze op die wijze zichzelf meer loon kunnen uitkeren (je weet wel fiscale optimalisatie).
Maar daar heb ik dan geen compassie mee ;p.

Als jij uw eigen 45k bruto uitkeert en op het einde van het jaar een budget van 30k aan de kant zet om 5 jaar later aan 25% (ik zeg maar iets) dit te belasten. Dat hun marge dan van 30k naar 20k zakt. Vormt dat dan een probleem dat onoverkomelijk is ? Neen. Natuurlijk als je uw marge wilt behouden dan ga je uw prijzen moeten doen stijgen. Gebruik je die truken van de foor niet, of heb jij die marge niet. Dan zal dat pijlijker zijn. Maar dan is het aan die zelfstandige om te bepalen hoe die het gaat aanpakken.

Al begrijp ik zeer goed dat ze eerst corona krijgen en in de shit zitten. Om dan na corona ineens zware klappen te krijgen door hun energiefactuur. Maar uiteindelijk is dat het risico dat je loopt als zelfstandige hé. Ja dat is niet leuk, maar dat zit daar nu inherent bij in (daarom dat ik geen zelfstandige ben, ik voel mij niet gemakkelijk met dat risico). En het is dan aan hen om te bepalen of ze verder zelfstandige zullen blijven indien ze er hun zout voor de patatten niet meer mee kunnen kopen. Om het plastisch te stellen.

Maar je kunt niet verwachten dat de overheid overal maar tussen komt om ervoor te zorgen dat het risico dat mensen nemen door hun eigen keuzes volledig geneutraliseerd wordt. Dat kunnen wij niet betalen. En zelfs als we dat wel zouden kunnen betalen, dan willen wij dat niet betalen aangezien men nu al zaagt over de zwaarte van de belastingen...
Wat niet wil zeggen dat de overheid niet kan proberen om acties te nemen. Maar je gaat toch eerst zelf beslissingen moeten nemen en de consequenties ervan slikken. Wees echter blij dat wij nog zo een middel hebben van automatische indexatie. Dat helpt tenminste om nog een beetje de koopkracht binnen belgië te behouden zodanig dat de belgen ook al stijgt de kost binnen België enorm, dat je de stijgende prijzen van de rest toch nog een beetje kunt verteren.
Waardoor mensen misschien toch nog naar een restaurant, frituur of de warme bakker gaan gaan.

Maar laat ons eerlijk zijn hé, ik heb nog nooit van mijn leven 7€ betaald voor een brood. Of mij uberhaupt slecht of ongezond gevonden omdat ik een brood van den Aldi / Lidl at.
En niets houdt u tegen om een broodbakmachine te zetten en uw eigen brood te bakken voor een fractie van de kost natuurlijk :p.

Laat ons eerlijk zijn, de gewone middenklasse krijgt ook klappen hoor.
Je kan het principe toch van je leeft naar uw inkomsten. Concreet wil dat zeggen dat door de band genomen deze mensen een duurdere hypothecaire lening hebben lopen, en eventueel nog een financiering voor de wagen ook.
Het is niet omdat iemand 1000€ meer verdient dat deze 1000€ integraal op de spaarboek geraakt.

Dus ja deze mensen krijgen ook klappen. Hun plannen voor misschien te investeren in hun huis of op reis te gaan valt ook weg. Ik geef toe dit is minder erg, maar nu we stilaan uit de pandemie aan het geraken zijn snakken de mensen om wel terug te keren naar het normaal.
Maar wat er gebeurt is dat deze mensen nu opnieuw moeten opletten wat ze doen en weer hun leven moeten aanpassen.

En ik herhaal dat is uiteraard minder erg dan de keuze moeten maken tussen eten kopen of uw huis verwarmen.

Laat ons eerlijk zijn, de gewone middenklasse krijgt ook klappen hoor.
Je kan het principe toch van je leeft naar uw inkomsten. Concreet wil dat zeggen dat door de band genomen deze mensen een duurdere hypothecaire lening hebben lopen, en eventueel nog een financiering voor de wagen ook.
Het is niet omdat iemand 1000€ meer verdient dat deze 1000€ integraal op de spaarboek geraakt.

Dus ja deze mensen krijgen ook klappen. Hun plannen voor misschien te investeren in hun huis of op reis te gaan valt ook weg. Ik geef toe dit is minder erg, maar nu we stilaan uit de pandemie aan het geraken zijn snakken de mensen om wel terug te keren naar het normaal.
Maar wat er gebeurt is dat deze mensen nu opnieuw moeten opletten wat ze doen en weer hun leven moeten aanpassen.

En ik herhaal dat is uiteraard minder erg dan de keuze moeten maken tussen eten kopen of uw huis verwarmen.
Akkoord. Er zijn gradaties in de klappen maar ik volg je standpunt. De middenklasse krijgt klappen.

Laat die alleenstaanden nu net de grootst groeiende groep zijn he. Het samenlevingsmodel verandert, meer alleenstaanden als vroeger, terwijl de kosten om deftig rond te komen eigenlijk dubbel zo hoog liggen als een mediaan inkomen.
Een alleenstaande heeft ook geen huis van 150m2 of meer nodig he, wat ook een hoger verbruik oplevert.
Er zijn nog altijd veel ouderen die in hun grote jaren 70 woning wonen zonder grondige energetische renovatie en waarvan hun pensioen niet volstaat om de gasrekening te betalen.
Dat is ook niet ideaal en is de oplossing daar dan de gasrekening subsideren?
Pas op, ik ben ook enorm sentimenteel als het op mijn ouderlijk huis ofzo aankomt en weet niet of ik dat zou kunnen verkopen. Maar als het moet...

Akkoord. Er zijn gradaties in de klappen maar ik volg je standpunt. De middenklasse krijgt klappen.

Hier sluit ik me bij aan, het doet echt overal wel pijn momenteel. Maar er zijn ook nog mensen die alternatieven hebben die ze liever niet willen zien.

Overheid kan hier wel meer in sturen want ons huizenpark moet echt wel dratisch sneller zuiniger gemaakt worden. Mss dat door de huidige situatie EU wel meer gedaan krijgt.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan