Renegadexxripxx
Well-known member
Je kan op basis van zo'n uitzendingen andere mensen/gezinnen hun rekening niet maken. Wat bij mij bleef hangen is dat die kerel uit de bungalow zei dat tegenwoordig ook middenklasse gezinnen financiële zorgen hebben. Dat denk ik dus ook, kijk je naar de nationale socio-economische indicatoren dan zie je gewoon dat we hier ook working poor krijgen die gaan werken om de lippen net boven te water te kunnen houden. Het is overigens niet zo dat dit gezien per se foute keuzes heeft gemaakt. Hun idee was van te sparen om die woning stukje bij beetje te verbouwen. Echter door die hoge energieprijzen komt er van sparen niet veel meer uit.
Mja, die mensen zijn gewoon gepakt op een verkeerd moment. Maar de fout ligt in se wel bij hen. Dergelijke diepgaande aanpassingen zijn nu eenmaal zaken die je bij uw initiële aankoop MOET meenemen. Zeggen dat je koopt en gaat bijsparen om de nodige isolatie te voorzien is gewoon de verkeerde reflex (in de praktijk is het ook echt niet zo evident om zonder zware breekwerken dat ook structureel te doen). Voor zaken zoals ik vernieuw de elektriciteit, de waterleiding, de keuken, de badkamer... daar kun je in die optiek dat doen (en als je het geld er niet voor hebt om de badkamer / keuken te vervangen dit dan uitstellen totdat je het geld wel hebt).
Al begrijp ik natuurlijk die reflex vanuit het standpunt dat energie al zo'n goede 8 jaar goedkoop (met tijdens covid super goedkoop) was. En dat men zich daar een beetje misgrepen heeft. En dan zal er altijd een groep zijn die het gelag moet betalen.
Maar uiteindelijk hoop ik wel dat dit de toekomstige werkenden aanzet om bij hun aankoop ook rekening te houden met de omstandigheden van zo'n isolatieverbouwing. Dat men dat dan tenminste geleerd heeft, en dan is de conclusie om te stellen dat het ook de working poor zijn die gaan werken om de lippen net boven water te kunnen houden een beetje een te zware conclusie is.
Al blijf je natuurlijk zitten met eenzelfde problematiek woor wat betreft de huurmarkt.
In beide gevallen ga je er dan echter uitkomen door uw gedrag te veranderen. Ook al is het en zal het een zware pil zijn voor de mensen die een huis hadden gekocht en met die omstandigheid geen rekening hebben gehouden.
Maar een zelfstandige (uitbaatster en warmte bakker) heeft natuurlijk wel wat tools waardoor die de impact ervan kan beperken. Kosten zijn nu eenmaal aftrekbaar en moeten daarom niet noodzakelijk een directe impact hebben op de verloning van het personeel.Ik vond in de Pano reportage bijvoorbeeld die middenstand (de frituur uitbaatster en warme bakker) wel interessant cases. Dat zijn er dus die de prijsstijgingen hard voelen en bovendien worstelen met de vraag of ze die al dan niet kunnen doorrekenen aan hun klanten. Voorlopig voelen die dat dus vooral in hun eigen portemonnee...
Maar het lijkt mij evident dat als de kosten voor de gemiddelde belg stijgt, dat er mensen zijn die de tering na de nering zetten en dergelijke uitgaven schrappen uit hun bestedingsbudget. Of hun budget hiervoor verminderen. En dat gaat in mijn ogen een grotere impact hebben op hun eigen portemonnee dan het feit of ze al dan niet die kosten gaan doorrekenen aan hun klanten.
Eten moeten we allemaal. Maar ofdat wij dat eten gaan halen bij een traiteur / afhaalzaak/ in een restaurant of zelf ons eigen potje koken is een groter vraagteken. Ik zie meerdere mensen toch eerder daarin snijden dan dat ze gaan snijden in hun energieverbruik of hun wagengebruik.

.