Jij bent degene die de dreiging van een teruggekeerde Syriëstrijdster naast de antivaxbeweging plaatst. Bewust of niet bewust, de dreiging en disruptie die uitgaat van de antivaxxers op onze maatschappij is oneindig groter dan dat van één potentiële islamitische terroriste die te vroeg is vrijgekomen. Dus ik snap volkomen waar de media dan prioriteit aan geeft.
Allereerst het gaat niet alleen over een
bewezen islamitische terroriste die terug op vrije voeten rondloopt,
maar ook over een minister van Justitie die daarover best case scenario ongeïnformeerd is, worst case scenario liegt in de Kamer. Een rechtstreekse dreiging waar gisteren op gewezen werd, en waar gaat de media-aandacht naar? Naar een veel minder rechtstreekse dreiging, nl. die van mensen die het oneens zijn met het corona-beleid en anti-vaxxers. Zoals ik al zei: die laatsten verdienen het ook aangepakt te worden, maar daar vloeit de dreiging wel onbewust voort uit hun domheid, waarbij eigenlijk de overheid zou moeten optreden met maatregelen als een vaccinatieplicht of een coronafactuur voor ongevaccineerden.
Bij Islamitische terroristen, is de dreiging echter gewoon inherent aan de ideologie, los van of de fundamentalistische volgers daarvan intelligenter of dommer zijn, bewust dodelijke slachtoffers maken is daar een doel op zich, dat in België en vnl. in Brussel al tot uitvoering is gebracht.
Hier is de nalatigheid van de overheid eigenlijk nog erger: ze zijn die vrouw actief gaan terughalen (kostenplaatje 1.5 M euro), ze hebben haar eventjes in de gevangenis gezet maar ze slagen er zelfs niet eens in om de zwakzinnig lage straf van 5 jaar volledig te laten uitzitten.
De media heeft heus ook niet altijd de juiste prioriteiten. Mits de juiste politieke kleur zwijgen ze je fouten en affaires wel dood.
Ook bepaalde onderwerpen mijdt men liever tenzij men anders kan en anderen blaast men op. Hoe is het ook alweer afgelopen met die andere terroristische dreiging tegen het corona-beleid, Jürgen Conings? Nu goed, beter een dreiging overschatten denk ik dan, dan ze onderschatten, maar dat laatste lijkt me wel precies wat er hier gebeurt met deze IS-strijdster. De dreigementen van de voorgenoemde militair wil ik in geen enkel opzicht verdedigen, maar het was nog altijd wél van een andere grootorde dan lidmaatschap van een terreurbeweging en naar Syrië trekken om daar dan ook voor te gaan strijden (en god weet welke feiten te plegen). Vervolgens wordt deze gerepatrieerd en is die na nauwelijks een paar maandjes (!) al terug vrij...