Wat wil je eraan doen?
Verkrachting is een verschrikkelijk iets, en wanneer de schuld duidelijk vaststaat met bv. sporen van geweld, mag de straf wat mij betreft énorm zwaar zijn MAAR van die zaken als alternatieve vormen van bewijs - dus per definitie géén écht bewijs - of vrouwen op hun woord geloven en dus de facto het vermoeden van onschuld opgeven wanneer er geen deftig (objectief) bewijs is, is ook écht niet oké.
Er zijn wel degelijk voorbeelden genoeg dan weer van valse getuigenissen van verkrachting die evengoed het leven van een man kunnen ruïneren.
Wat zaken betreft als meer een betere opvanginfrastructuur, andere procedures bij de politie voor de opvang van de slachtoffers, zwaardere straffen voor bewezen verkrachters, nog zwaarder bij recidivisten etc. daar ben ik gerust allemaal voor te vinden.
Maar zoals die advocate zelf zei: je zal met de situatie blijven zitten dat de juridische waarheid niet per se de échte waarheid is, puur omdat objectief bewijs nu éénmaal ontbreekt en woord tegen woord speelt. Sperma of speeksel laten ook sporen na na seks met wederzijdse instemming, als de vrouw zich dan achteraf bedenkt... tja. Alternatief bewijs? Neen, sorry.
Ik vind dat ook een moeilijk/vervelend issue om te bespreken, ik kan als man me niet voorstellen dat je zoiets zou doen wat verkrachters doen, maar toch is het een thema waarbij precies met een beschuldigende vinger naar het mannelijke geslacht gewezen wordt. Ik voel me eigenlijk compleet niet aangesproken.
EDIT: in één van de radio-interviews naar aanleiding hiervan gaf een slachtoffer zelfs aan dat ze nu niet meer op haar gemak kan slapen naast "cis-mannen", specifiek cis... wtf? Dus dat politieke gif sluipt ook dit debat al binnen. Met alle respect voor dat slachtoffer, maar ik vraag me dan toch af of ze dan wél kan slapen naast trans-mannen, want trans-mannen zijn toch ook "échte mannen" nietwaar? Maar de verkrachters dat zullen wél de cis-mannen zijn, zeker...
Ik ben het eens met jou hoor op veel vlakken. Ik zeg nergens dat jij zo bent, of eender wie op dit forum. Verkrachters betreffen een heel kleine minderheid v/d bevolking, maar ze ruineren wel onze reputatie als man. Het geval van die vrouw die niet meer naast een cisman kan slapen, is een angstreactie, dat is hetzelfde als iemand die aangevallen is geweest door een persoon of personen van andere origine, en als reactie daarop ook racistisch zijn tegenover alle personen van andere origines. Vaak is dat een begrijpelijke angstreactie, ook al is de redenering fout. Maar dat betekent ook niet dat zo een gedrag getolereerd moet worden, en dat je blind moet zijn voor de problemen omdat het een te controversieel gegeven is.
In veel gevallen is er wel bewijs, en de strafmaat is absoluut veel te licht. Als je als vrouw verkracht wordt, is uw leven geruïneerd. Voor mij staat dat absoluut gelijk aan moord. Niet elke verkrachting is hetzelfde. En een vrouw kan haar versie v/d feiten aanpassen, als het woord tegen woord is. Met instemming akkoord gaan met seks, en dan achteraf zeggen dat ze het niet wou. En een vrouw kan ook intimiderend zijn naar mannen toe, of een man kan onderliggen in een relatie door zijn vrouw of een vrouw. Dat kan allemaal.
Wat zaken betreft als meer een betere opvanginfrastructuur, andere procedures bij de politie voor de opvang van de slachtoffers, zwaardere straffen voor bewezen verkrachters, nog zwaarder bij recidivisten etc. daar ben ik gerust allemaal voor te vinden.
Volledig mee eens, maar dat gebeurt dus ook niet. Ik denk ook dat in uitgaansbuurten, zeker problematische uitgaansbuurten, er permanent een blauwe macht aanwezig moet zijn. Specifiek om seksueel geweld aan te pakken, evt. om ander soort geweld ook aan te pakken (maar wel bij voorkeur diplomatisch). Ook in "parken" en dergelijke. Ik vind persoonlijk dat een mens in feite veilig op straat moet kunnen rondlopen, en ik denk niet dat dat vandaag nog het geval is, zeker in de grootsteden.
Ik kan me niet voorstellen dat je als man wilt of kan verkrachten. Dat is absoluut geen seks. Hoe kan je nu genieten van seks als de vrouw daar niet mee instemt. Dan ben je als man geen mens meer, maar dan ben je een beest of een monster. Maar zie ik je niet als mens. Ik zou al niet kunnen genieten van seks met een prostitue omdat ik nooit zeker zou zijn of die vrouw daar genot van zou hebben, maar paranoia zou zijn dat het alleen maar om het geld gaat. Ik vind dat ook geen echte seks. Maar ik ben er niet op tegen omdat het op die manier misschien mannen wel de gelegenheid heeft om dat te ervaren zonder dat ze daarvoor een crimineel feit willen plegen, terwijl de vrouwen misschien ook meer gewillig staan er tegenover? Anders stap je niet in die business (de andere reden is "geld" natuurlijk). Niemand zou in de prostitutie moeten stappen omdat ze te arm zijn. Anderzijds mannelijke prostituees zouden er ook wel meer mogen zijn, voor bijvoorbeeld oudere dames die daar behoefte aan hebben. Net zoals LGBTQ seks. Maar onder voorwaarden dan.
Ik denk dat er zijn die verkrachten omdat ze de keur niet hebben als het oprecht is (aka de loser-verkrachter). Anderen doen het dan weer omwille v/d kick, of gewoon omdat men zich zo dominant voelt, en gesterkt voelt in hun geslacht, en dat niemand hen iets kan maken omdat ze fysiek machtiger zijn. (aka de alpha male verkrachter)