Necromancer? Reageren op een post van bijna 3 maanden oud?
Zo ook is de Bijbel of eender welke ander religieus boek vaak een politiek vehikel. Zie de strijd die de evolutietheorie nog steeds moet voeren om te mogen onderwezen worden in het uber-Westerse US of A. Die hebben in de moderne tijd toch hun scheiding kerk-staat sterk verloren (terwijl dat wel letterlijk in hun heilige Constitution staat).
Hongarije is nog zo'n voorbeeld, al is dat wat indirecter. Polen is dan wat directer katholiek geinspireerd. Beiden "verdedigen het klassieke gezin" door enige mention of onderwijs wat betrekking heeft tot homoseksualiteit te verbieden. Terwijl de biologisch-wetenschappelijke consensus is dat homoseksuele leden van een maatschappij (zelfs bij dieren) een nuttige zorgfunctie vertonen (ok, dit is primitief voorgesteld, en ik wil dit niet als blanket statement gebruiken, enkel om aan te tonen dat het vree natuurlijk is en helemaal niet "vies").
Zelfs in de V.S. is er gelukkig nog scheiding van Kerk en Staat waardoor die voorbeelden wat jij aanhaalt ook succesvol voor de rechtbank bestreden kunnen worden. De Bijbel is véél minder een politiek vehikel dan dat Koran en de bijbehorende sharia dat zijn, plus jij maakt je er nu ook nog gemakkelijk van af door evangelische christenen en katholieken op één hoop te gooien.
Nooit gehoord van die biologisch-wetenschappelijke consensus, lijkt mij eerder een zoveelste just-so story van gedragsbiologen. Consensus over waarom bepaalde biologische structuren geëvolueerd zijn moet je al vaak voorzichtig mee omspringen, gedrag al helemaal.
Van Wikipedia:
Scientists perceive homosexual behavior in
animals to different degrees. According to
Bruce Bagemihl, same-sex behavior (comprising courtship, sexual, pair-bonding, and parental activities) has been documented in over 450 species of animals worldwide.
[4] Although same-sex interactions involving genital contact have been reported in hundreds of animal species, they are routinely manifested in only a few, including humans.[5]
Maar goed, mij maakt dat niet uit want ik onderschrijf helemaal niet het "natuurlijk = goed" argument, véél dingen die natuurlijk zijn en die ik slecht vind: polio, kanker, parasitaire wormen, etc. of die artificieel zijn en die ik goed vind: de vanillesmaak in de meeste vanille-ijsjes, peacemakers, medicatie tegen heel wat ziektes, ...
Mensen vergeten ook vaak dat vroeger (en nu nog, maar minder door uitsterven van een generatie en waarschijnlijk ook het moslim stigma van de hoofddoek) vrouwen ook veel hoofddoeken droegen. Was dat dan een religieus symbool? Dat weet ik eerlijk gezegd niet. Ik bezie dat eerder als een fashion-element, net zoals tal van (maar zeker niet alle!) moslim meisjes en jonge vrouwen hun identiteit uitdrukken door het dragen van een hoofddoek.
Dat mannen er niet tegen kunnen om de haren van een vrouw te zien op straat is eerder een probleem van die mannen en hun opvoeding, en dat probleem moet m.i. daar worden aangepakt.
Tuurlijk was dat een religieus symbool:
bron. Zou ik dan die vrouwen toe laten om met zo'n symbool te werken in een functie als regeringsvertegenwoordiger? Neen, maar dat probleem stelt zich niet omdat dat een symbool was enkel en alleen voor binnen de Kerk, waar de mannen uit eerbied hun hoed afnamen, zetten de vrouwen uit "kuisheid" een hoofdbedekking op. Buiten de Kerk was dat geen religieus symbool, hooguit een hoofddeksel tegen de regen.
Ik vind hoe het "werkt" in bijvoorbeeld het VK, Nieuw-Zeeland en Canada een voorbeeld voor de rest van de wereld: politieuniformen bevatten daar
tulbanden en
hoofddoeken als optionele elementen. Dit gaat uit van de fundamentele rechten van de mens, met name vrijheid van religie. Ik vind dat bewonderenswaardig en zelfs plezierig om te zien dat zo'n diverse verzameling mensen meewerkt aan een nuttig iets als de politie, en daarbij zijn identiteit niet moet verbergen.
De discussie in Belgie hierover slaagt in dat opzicht kant noch wal, en die geforceerde neutraliteit leidt enkel tot het uitsluiten van bepaalde bevolkingsgroepen uit het openbare leven. Het betoog
van Etienne Vermeersch dat hierboven gelinkt staat vind ik persoonlijk een blijk van een verstopte racist.
Ik vind dat het compleet slopen van een neutrale overheid. Als burger mag je religieuze of politieke symbolen dragen, als ambtenaar, zeker in een gezagfunctie hoor je neutraliteit uit te dragen.
Als je Etienne Vermeersch wilt beschuldigen van racisme, tja, ... kniel maar verder zou ik dan zeggen.
Wie niet wil deelnemen aan het openbare leven omdat die niet een symbool kan dragen waar die zelf voor kiest, in een job die die niet verplicht is om uit te oefenen, sluit zichzelf uit.
Ik wil ook duidelijk stellen dat de onderdrukking van de vrouw door het verplicht laten dragen van een hoofddoek niet ok is, het gaat mij hier puur om mensen die vrijwillig hun geloof belijden of om andere persoonlijke redenen dit soort dingen dragen.
Een verbod op het dragen van een hoofddoek lost niet plotsklaps het probleem op. Het zorgt voor het omgekeerde: segregatie van bevolkingsgroepen waardoor je nog minder integratie in de maatschappij krijgt.
En ja, integratie komt langs meerdere kanten. Multicultureel samenleven is een beetje als getrouwd zijn: het is een werkwoord.
De hoofddoek toelaten, inclusief in overheidsfuncties maakt het net nog erger: de onderdrukking wordt genormaliseerd. Een verbod schakelt iedereen gelijk en laat de overheid op z'n minst een neutrale aanblik behouden (en houdt idealiter de echte fundamentalisten ook buiten) (win-win-(win)). Ook degenen die vrijwillig de hoofddoek dragen hebben de keuze om hem af te nemen.
Als je naar hier migreert, mag de integratie inspanning wel degelijk meer van jouw kant komen en mag de aanpassing die de samenleving aan jou moet doen gerust een stuk beperkter zijn. Met een huwelijk zou ik het al helemaal niet vergelijken, want daar verwacht je 50-50.