contextbinder
Well-known member
Als een maatschappelijk 500 dossiers moet opvolgen ivm leefloon, moet het u niet verbazen dat ze geen tijd hebben om te controleren. Ze kunnen zelfs de wettelijke vereisten niet nakomen om binnen de 30 dagen een toekenning of weigering voor te leggen. Laat staan de tijd vinden om huisbezoeken te doen, een grondig rechtenonderzoek te voeren,...
Een situatie die elders ook vaak voorkomt: met wat steekproeven kan je al een beeld hebben - kan me niet inbeelden dat men geen 10-15% kan controleren, bij voorkeur door mensen die eerste eens deftig screenen in de dossiers want het ene dossier zal al gevoeliger zijn dan het andere - of valt dat onder discriminatie? Ook al is er onderbezetting: controle mag nooit 100% wegvallen.
Om dergelijk gedrag/misbruik te ontmoedigen - kunnen er geen bewijslasten gekoppeld worden aan problemen, verblijf op dat adres etc. Ik vraag me bvb. af hoe dat zit met facturen van water/gas etc als men daar niet echt verblijft. Je kan dat ook foefelen - maar toch al iets meer moeite?
Wat als men betrapt wordt op misbruik - welke gevolgen zijn daaraan gekoppeld, in de praktijk dan - niet op papier want een kei stropen is onmogelijk, de gevangenissen zitten vol, de centra ook. Anders gezegd: wat is het werkelijke gevolg?