De Afspraak / Terzake / De Zevende Dag / Pano

Als een maatschappelijk 500 dossiers moet opvolgen ivm leefloon, moet het u niet verbazen dat ze geen tijd hebben om te controleren. Ze kunnen zelfs de wettelijke vereisten niet nakomen om binnen de 30 dagen een toekenning of weigering voor te leggen. Laat staan de tijd vinden om huisbezoeken te doen, een grondig rechtenonderzoek te voeren,...

Een situatie die elders ook vaak voorkomt: met wat steekproeven kan je al een beeld hebben - kan me niet inbeelden dat men geen 10-15% kan controleren, bij voorkeur door mensen die eerste eens deftig screenen in de dossiers want het ene dossier zal al gevoeliger zijn dan het andere - of valt dat onder discriminatie? Ook al is er onderbezetting: controle mag nooit 100% wegvallen.

Om dergelijk gedrag/misbruik te ontmoedigen - kunnen er geen bewijslasten gekoppeld worden aan problemen, verblijf op dat adres etc. Ik vraag me bvb. af hoe dat zit met facturen van water/gas etc als men daar niet echt verblijft. Je kan dat ook foefelen - maar toch al iets meer moeite?

Wat als men betrapt wordt op misbruik - welke gevolgen zijn daaraan gekoppeld, in de praktijk dan - niet op papier want een kei stropen is onmogelijk, de gevangenissen zitten vol, de centra ook. Anders gezegd: wat is het werkelijke gevolg?

Een situatie die elders ook vaak voorkomt: met wat steekproeven kan je al een beeld hebben - kan me niet inbeelden dat men geen 10-15% kan controleren, bij voorkeur door mensen die eerste eens deftig screenen in de dossiers want het ene dossier zal al gevoeliger zijn dan het andere - of valt dat onder discriminatie? Ook al is er onderbezetting: controle mag nooit 100% wegvallen.
Je bent eigenlijk verplicht om 100% te controleren.

Structureel steekproefsgewijs mag zelfs niet en zou zelfs problemen geven waarom a controle krijgt en b niet.

Nu Anderlecht is echt wel een uitzondering op het vlak van onderbezetting.
Om dergelijk gedrag/misbruik te ontmoedigen - kunnen er geen bewijslasten gekoppeld worden aan problemen, verblijf op dat adres etc. Ik vraag me bvb. af hoe dat zit met facturen van water/gas etc als men daar niet echt verblijft. Je kan dat ook foefelen - maar toch al iets meer moeite?
Wordt gebruikt als bewijslast, alsook rekeninguittreksels enz.. maar verblijfplaats is niet het hetzelfde als domicilieadres. Als je op sofa slaapt bij een vriend betaal je geen elektriciteits facturen bijvoorbeeld.
Wat als men betrapt wordt op misbruik - welke gevolgen zijn daaraan gekoppeld, in de praktijk dan - niet op papier want een kei stropen is onmogelijk, de gevangenissen zitten vol, de centra ook. Anders gezegd: wat is het werkelijke gevolg?
Elke uitkering die ten onrechte is verkregen wordt teruggevorderd.

Dit gebeurd regelmatig omdat sommige andere uitkeringsdiensten lang op zich laten wachten of ons niet verwittigen (surbrogatie) en toch uitbetalen.

Ale, we gaan nog een beetje verder. Prachtig.

En uiteraard weigeren de betrokken PS politici te reageren.

Ale, we gaan nog een beetje verder. Prachtig.

En uiteraard weigeren de betrokken PS politici te reageren.
Om te kotsen. Dat is rechtstreeks geld bedoeld voor de armen stelen.

Heel interessante passage van Koen Schoors gisteren in de afspraak. Eindelijk iemand die erin slaagt om een boodschap van hoop te schetsen voor onze toekomst, in tegenstelling tot alle doemberichten die ons steeds voorgechoteld worden. De man brengt het op een onderhoudende, manier, zonder met het vingertje te wijzen naar 'de samenleving'. Ik ben fan.

Assita Kanko is toch ook zo een probleemgeval. Discussieert meer naast dan op de kwestie. Als ze aan 't zeveren is en tegenwind krijgt lanceert ze het zéér seksistische "ik heb gevoel dat ik in de klas zit en 2 mannen me de les spellen"

Laatst bewerkt:
Assita Kanko is toch ook zo een probleemgeval. Discussieert meer naast dan op de kwestie. Als ze aan 't zeveren is en tegenwind krijgt lanceert ze het zéér seksistische "ik heb gevoel dat ik in de klas zit en 2 mannen me de les spellen"
Het was een zinloze discussie.
Het ging over de veranderingen aan het fact check systeem van Meta. - Ok.
Kanko zegt dat het positief is want fact checken werd ook als politiek middel gebruikt. - Mening.
Lieven Verstraete tegen Maarten Schenk: "hebt u mensen de mond gesnoerd?". - paar treden van de escalatieladder over geslagen hier :laugh:

Daarna was het gewoon chaos door de discussie persoonlijk te maken.

Wat zeker een fact is is dat alleen Meta verantwoordelijk is en ook de uitvoerder was van eventueel censuur.
Of de fact check organisaties rechtstreekse invloed hadden op dit proces zullen we niet snel te weten komen.

Laatst bewerkt:
Ter zake gisteren:
Francisca Bostyn moet toch eens van iemand te horen krijgen dat 5-6 keer "euh" zeggen in een zin mega-irritant is.

Eva De bleecker is geen redenaarswonder. zie de afspraak 21/01/25. Al doet ze haar best.
Als je dan een De Wever, Rousseau, Mahdi daarlangs legt is dat toch dag en nacht verschil.

'We volgen een paar leerkrachten die mee gaan betogen'
Alweer vergeten ze te duiden dat het om een PVDA'er gaat, shame on you VRT

GjsdHc2W8AAFqNR

Nu goed, advocaat van de duivel misschien, maar het is niet abnormaal dat iemand die in vakbondsmiddens actief is, ook politiek geëngageerd is, maar de VRT zou het dan wel mogen vermelde. Triest ook hoe dan toch iemand met een politiek engagement en een onderwijsachtergrond desondanks bij de communisten van PvdA belandt, dat is wat mij betreft slechts marginaal beter dan een leerkracht met een Vlaams Belang leerkracht, ik zou bij dergelijk extremisme als directie toch vragen stellen. Een juffrouw met te sexy Tik Tok filmpjes moet dat ook, dus graag dezelfde aandacht voor politiek extremisme. (Ik vond mijn geschiedenisleerkrachte met overduidelijke VU-signatuur al op het randje).

Sorry, maar de vernieuwde Afspraak is nog maar een paar minuten bezig en ik vind het nieuwe decor al helemaal niks. Wat is in godsnaam de meerwaarde van dat publiek? Dit lijkt nu een talkshow gelijk de tafel van Gert, een dikke achteruitgang :wallbash:

Sorry, maar de vernieuwde Afspraak is nog maar een paar minuten bezig en ik vind het nieuwe decor al helemaal niks. Wat is in godsnaam de meerwaarde van dat publiek? Dit lijkt nu een talkshow gelijk de tafel van Gert, een dikke achteruitgang :wallbash:
Dat was toch gewoon heel de insteek?
Om de scheiding tussen het format terzake en de afspraak veel duidelijker te maken. Voorheen was de afspraak gewoon terzake met iets meer mensen en iets vrijere dialoog.

Dat was toch gewoon heel de insteek?
Om de scheiding tussen het format terzake en de afspraak veel duidelijker te maken. Voorheen was de afspraak gewoon terzake met iets meer mensen en iets vrijere dialoog.

Vind jij dat het geslaagd is?
Ik heb altijd gevonden dat er voldoende verschil was tussen de twee, de onderwerpen bij de Afspraak waren veel gevarieerder, en iedereen kon zijn zegje doen over de verschillende onderwerpen, etc.

Een hoop rode gordijnen en een publiek zorgen ervoor dat de intimiteit van de Afspraak volledig weg was.

Gewoon al het feit dat Bart Schols Hannes heynderickx een "performer" noemde, zoiets zou in de oude Afspraak niet gebeuren.

Ik ga blijven kijken maar als het mij te erg stoort kijk ik na Ter Zake wel naar de reruns van Schone Schijn.

Ik ben al jaren een trouwe kijker van De Afspraak, kijk ook al jaren niet meer consequent naar een journaal of zo en dit was de perfecte vervanger. Maar eh... Het is nu precies De Tafel van Gert geworden? En niks tegen De Tafel, maar als ik dat wil zien zal ik dat wel kijken.

De interviews verlopen ook moeizaam en te "gemaakt". Het lijkt heel erg ingestudeerd en de vragen gaan amper nog voort op het vorige antwoord.

Ik ben al jaren een trouwe kijker van De Afspraak, kijk ook al jaren niet meer consequent naar een journaal of zo en dit was de perfecte vervanger. Maar eh... Het is nu precies De Tafel van Gert geworden? En niks tegen De Tafel, maar als ik dat wil zien zal ik dat wel kijken.

De interviews verlopen ook moeizaam en te "gemaakt". Het lijkt heel erg ingestudeerd en de vragen gaan amper nog voort op het vorige antwoord.
Wanneer zien we er Rik Torfs en Mia Doornaert als tafelspringers?

De Afspraak op vrijdag is wel nog steeds zonder publiek, past veel beter dan met.

Ik vind de nieuwe De Afspraak ook niet zo'n succes, soms leken het debatfiches die afgeraffeld werden of korte commentaren bij het nieuws van de dag. Soms zijn enkele minuten duiding maar leken soms stukjes die op een Tiktok reel moeten passen.

En De Zevende Dag is helemaal uitgekleed, da's een herwerking van Het Ontbijt van Radio 1 zonder eten (ook figuurlijk). Dan zit de hoofdgast ook gewoon de partijstandpunten af te gaan. Met andere gasten erbij had je tenminste wat weerwoord, als journalist zijn enkel wat kritische vragen mogelijk waar ze dan meestal niet op antwoorden.

Ik vind de nieuwe De Afspraak ook niet zo'n succes, soms leken het debatfiches die afgeraffeld werden of korte commentaren bij het nieuws van de dag. Soms zijn enkele minuten duiding maar leken soms stukjes die op een Tiktok reel moeten passen.

En De Zevende Dag is helemaal uitgekleed, da's een herwerking van Het Ontbijt van Radio 1 zonder eten (ook figuurlijk). Dan zit de hoofdgast ook gewoon de partijstandpunten af te gaan. Met andere gasten erbij had je tenminste wat weerwoord, als journalist zijn enkel wat kritische vragen mogelijk waar ze dan meestal niet op antwoorden.
Ik snap ook niet wat ze bezielden bij de VRT. Proberen een jonger publiek te bereiken misschien?

De debatten bij De Zevende Dag waren soms zinvol maar even vaak ook gewoon door elkaar babbelen. Liever dan een beperkter aantal relevante mensen.

En eindelijk die nodeloze aandacht voor sport en cultuur eruit, geef die zaken hij eigen programma's.

Terug
Bovenaan