Zijn we geen kampioenen in fraude hier in België? Zwartwerk, belastingsontduiking,... Of minder sterk uitgedrukt het omzeilen van regels om er ons profijt uit te halen.
Ik voel me zeker niet aangesproken. Ik heb geen zwart geld, ik ontduik geen belastingen, ik volg de regels. Als ik eens zot doe, rij ik 60 waar je 50 mag. Dat brengt me meestal geen 1000 per maand op.
Ik heb zo'n groot probleem met sociale fraude omdat dat meestal 1x effort is en dan als het ware een win 4 life triggert waarbij je best case paar maanden 1000 euro casht. Worst case forever 1000 euro per maand casht (vb domiciliefraude als "alleenstaande moeder" om kindergeld naar boven te krikken of whatever uitkeringen). Dat is wat anders dan eens een 50 of 100 euro eenmalig binnen te harken.
Als het om uitkeringen gaat, groot probleem. Gaat het om partijen die zich niet aan de regels houden IVM verkiezingsreclame, wat minder een probleem.
Ik snap de relevantie niet. Dat een ander zijn geld onterecht spendeert, I don't care. Als overheidsmiddelen, die betaald worden met onze torenhoge belastingen, gewoon onterecht weggepist worden links en rechts, dan heb ik daar wel een probleem mee. Als we onze gezondheidszorg of onderwijs subsidies moeten afbouwen om budget onder controle te houden terwijl er miljoene/miljarden naar foefelaars gaat waar in vele gevallen het geld zelfs gewoon naar het buitenland stroomt, ja dan heb ik daar grote problemen mee.
Zoals overal, heb je personen die goed hun werk doen en andere die dit niet doen. Maar dan de hele sector afrekenen op die 2 die hun werk in je ogen het niet goed doen...
Het zijn er blijkbaar meer dan 2, he. In Anderlecht doen ze het ook niet zo goed... Als er 'anti fraude' afdelingen lokaal opgericht worden om 'de OCMWs te ondersteunen', dan moeten er toch structurele fundamentele problemen zijn.
Dat is nu ook al zo, een leefloon is zeer sterk in tijd beperkt. (Meestal 6 maanden) Met een mogelijke verlenging na controle.
Mensen in armoede hebben een heel andere denkwijze dan degene die niet in armoede leven.
Ik stel mij vb ook vragen over volgende website:
https://zichvestigeninbelgie.be/nl/sociale-zekerheid/leefloon
Waarom maken we op 'zich vestigen in belgie' expliciet reclame met het leefloon en OCMWs? Dat lijkt zelfs een officiele overheidswebsite te zijn. Zeer vreemd allemaal. Zet de sluizen maar open.
Kan zelfs genetisch worden als er sprake is van generatie armoede.
Hun beslissingen integreren in jouw eigen referentiekader is dan ook niet juist zonder rekening te houden met alle factoren.
Ik vind dat we heus wat strenger mogen zijn en de naiviteit mogen afwerpen. Als je van A naar B wil verhuizen omdat het in B beter is dan in A (wat impliceert dat je A als steun onvoldoende vindt). Dan moet je niet terugkomen naar A als B je niet meer aanstaat om dan naar C te vertrekken nadien. Dat is toch weinig flatterend voor A ? Je zou bijna denken dat A iets te gemakkelijk is, beetje de rebound sloerie.
Omdat in Brussel een aantal instellingen zijn, die er niet zijn in Vlaanderen. Omdat Brussel een grootstad is enz...
Maar ze wonen zelfs niet effectief in Brussel. Waarom kan een Vlaming in Anderlecht gewoon een leefloon krijgen. Ik wil zelfs niet weten hoeveel niet-Brusselaars gewoon in Anderlecht een leefloon cashen.
Er is een diepliggend structureel probleem, waardoor fraude kan plaatsvinden.
Het gaat dan over te weinig middelen/personeel om kwaliteitsvol hulpverlening te kunnen aanbieden.
Sorry, maar ik krijg de kriebels van mensen die elk probleem starten met 'te weinig middelen/geld/mensen'. Dat kan toch niet. We zitten met het een record overheidsbeslag, het grootse OESO begrotinstekort, bijna de grootste schuld/GDP van de OESO en record belastingsdruk.
En het antwoord op elk probleem is 'meer geld tegenaan gooien'.
Het is zoals Van Overtveld deze week in De Afspraak zei 'het antwoord is altijd "meer geld"'. Ik heb het van dichtbij meegemaakt in elke divisie waar ik ooit gewerkt heb. Daar waren er ook altijd die voor elk probleem zeiden 'we moeten meer mensen aanwerven'. Stop eens gewoon met bepaalde dingen te doen en doe weinig dingen goed ipv 100 dingen te willen doen.
Ik denk dat het structurele probleem gewoon is 'te gemakkelijk te veel geld te verdienen door bij een instantie aan te kloppen'.
Maar ook over lange wachttijden bij vakbonden/mutualiteiten voor uitkeringen waardoor deze mensen bij OCMW'S hulp komen zoeken.
Denk ook aan de wooncrisis/ gebrek aan betaalbare woningen.
En ook aan een aantal voorzieningen waarvoor men enkel in Brussel terecht kan.
Cru gezegd los het bovenstaande op en dan is fraude niet nodig/ komt veel sneller boven water en kan aangepakt worden.
Dat verklaart nog altijd niet waarom niet-Brusselaars gewoon naar Brussel/Anderlecht gaan om een leefloon te vragen EN krijgen. Die hebben geen enkele reden om daar te zijn, want ze wonen er zelfs niet. De enige reden dat ze naar daar gaan lijkt me 'omdat het daar gemakkelijk is'.