Curryworst of frikandel?

Wat zeg je en waar woon je?

  • Limburg en curryworst

    Stemmen: 14 2,8%
  • Antwerpen en curryworst

    Stemmen: 118 23,8%
  • Brussel en curryworst

    Stemmen: 3 0,6%
  • Vlaams-Brabant en curryworst

    Stemmen: 59 11,9%
  • Oost-Vlaanderen en curryworst

    Stemmen: 46 9,3%
  • West-Vlaanderen en curryworst

    Stemmen: 3 0,6%
  • Limburg en frikandel

    Stemmen: 47 9,5%
  • Antwerpen en frikandel

    Stemmen: 3 0,6%
  • Brussel en frikandel

    Stemmen: 2 0,4%
  • Vlaams-Brabant en frikandel

    Stemmen: 14 2,8%
  • Oost-Vlaanderen en frikandel

    Stemmen: 81 16,3%
  • West-Vlaanderen en frikandel

    Stemmen: 106 21,4%

  • Totaal aantal stemmers
    496
Oost vlaanderen is groot natuurlijk. In het Waasland wanen ze zich soms Antwerpenaren
Maar toch... het dualistische karakter van deze uitspraak verwarde me toch enorm.
Hoe vlot kunnen mensen met elkaar communiceren met een verschillende woordenset. Die gemeenschappelijke, ik zou zelfs durven zeggen universele, betekenis van frietsnack overstijgen toch de culturele en geografische grenzen.
 
Ik stond gisteren in een frietkot in de regio oost vlaanderen en de kerel na mij bestelde...

"Twee frikandellen alstublief...."
Waarop de uitbaatster replikeerde... "2 Curryworsten?"
De klant beaamde....

ik ben in de war nu....
Voilà, en hier zie je het verschil.
Mocht de frietuitbater mij corrigeren door te zeggen of ik twee frikandellen wou nadat ik twee curryworsten had besteld, zou ik zeggen, "neen, twee curryworsten' :cool:
Wij zijn zeker van ons zelf :cool:

nvdr: let op de smileys
 
Voilà, en hier zie je het verschil.
Mocht de frietuitbater mij corrigeren door te zeggen of ik twee frikandellen wou nadat ik twee curryworsten had besteld, zou ik zeggen, "neen, twee curryworsten' :cool:
Wij zijn zeker van ons zelf :cool:

nvdr: let op de smileys
Moest de uitbater mij corrigeren dat het curryworst moet zijn, zou ik vragen waar dat gratis potje curry dan blijft :unsure:
 
  • Leuk
Waarderingen: toru
Limburg : lange hamburger.....



Ooit in Duitsland in zo een fastfood keten curryworsten besteld.
Dan krijg je dus iets wat je compleet niet verwacht. Maar wel iets waarvan je begrijpt waarom dat een curryworst heet. En ge u afvraagt waarom sommigen die worsten, waarover hier sprake is in de thread, curryworsten worden noemen. Want daar zit niks curry in.
 
Limburg : lange hamburger.....

Ooit in Duitsland in zo een fastfood keten curryworsten besteld.
Dan krijg je dus iets wat je compleet niet verwacht. Maar wel iets waarvan je begrijpt waarom dat een curryworst heet. En ge u afvraagt waarom sommigen die worsten, waarover hier sprake is in de thread, curryworsten worden noemen. Want daar zit niks curry in.
Gelieve uw foute benoeming van de frikandel niet te generaliseren voor heel Limburg. Grote meerderheid in Limburg zegt gewoon frikandel zoals het hoort.
 
Dat wil ik graag eens mee maken dat er zo een friturist me verbeterd met het woord curryworst.

Dan kom ik in de archieven net tussen de jonagold man en die kerel die 1 meter nodig had met zijn fiets. En ik zou er trots op zijn!
En wat als de friturist je verbetert? 🤓
 
Gelieve uw foute benoeming van de frikandel niet te generaliseren voor heel Limburg. Grote meerderheid in Limburg zegt gewoon frikandel zoals het hoort.
Dat heb ik toch niet gedaan?

De poll is : "Wat zeg JE en waar woon JE?"


IK zeg "lange hamburger", en IK woon in Limburg.
Geen idee wat de rest van limburg zegt. Vond het vooral vreemd dat die niet in de poll staat (maar wel in de tags van de topic).
 
Je was nog iets vergeten. Ik heb dit gratis en voor niks aangepast.
Nog fouter als curryworst?




Blijkbaar is curryworst wel populairder.
Dat zijn effectief ook wel de 2 die we hier gebruiken. Frikandel of frikadel dat zeggen we hier nooit (tenzij voor ne gehaktbal :unsure:)
 
Dat heb ik toch niet gedaan?

De poll is : "Wat zeg JE en waar woon JE?"


IK zeg "lange hamburger", en IK woon in Limburg.
Geen idee wat de rest van limburg zegt. Vond het vooral vreemd dat die niet in de poll staat (maar wel in de tags van de topic).
Ahja na +30 pagina's was ik al vergeten dat er een poll was.
 
Gelieve uw foute benoeming van de frikandel niet te generaliseren voor heel Limburg. Grote meerderheid in Limburg zegt gewoon frikandel zoals het hoort.
Gelieve uzelf niet te benoemen als grote meerderheid in Limburg.

Het is lange hamburger en de rest heeft ongelijk.
 
Terug
Bovenaan