Crypto - Nieuws en algemene discussie

De beurs zakt eens 20%-30% en iedereen doet alsof dit onverwacht of vreemd is. De experten de laatste jaren adviseren iedereen inderdaad om in ETF's te investeren in de plaats van het spaarboekje, maar ze hebben de mensen precies niet verwittigd dat de beurzen soms eens 25% tot zelfs 60% kunnen zakken.

Uiteraard was ik me wel bewust van het risico (al is zo'n fonds normaal gezien nog 1 van de minst risicovolle beleggingen me dunkt).
Maar het is wel degelijk 'onverwacht' he. Tenzij iemand in oktober al een oorlog in Oekraïne zag aankomen.

Langs de andere kant hangt de inflatie ook ergens rond de 9% dacht ik, dus ja... je moet momenteel al heel doelbewust speculeren welke aandelen mogelijks niet in het rood zullen gaan, want het zullen er niet veel zijn. Elia was bv. doelbewust bij mij, en initieel zag dat er een goed idee uit, maar sinds deze week dan weer niet meer...
 
Hmmm, bedrijven genereren cash flow dus daar kan je een waardering op plakken. Welke waarde genereert een crypto munt?

Aandelen=beleggen, crypto=speculeren

Je kan met beide geld verdienen maar bij aandelen is het slechts een minderheid waar je over gebakken lucht kan spreken
Je hebt in essentie hierin natuurlijk gelijk. Maar het punt is gewoon dat men cryptomunten bij de minste crash steeds volledig afbreken (of die indruk krijg ik altijd), en aandelen worden bijna aanbeden (of zo lijkt het wel).

Waardoor mensen soms wel eens een foutief beeld kunnen krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Uiteraard ook wel te verwachten dat het 'establishment' (zonder al te wappie te willen klinken) crypto ziet als een gevaar voor het huidige systeem.

Er zijn altijd mensen die een status quo willen, omdat ze zelf in een goede positie zitten.
 
HLN heeft de titel van het betalend artikel, plots aangepast naar
'Cryptomunten lijken mij het schoolvoorbeeld van een zeepbel die net anders kan dan ontploffen' :rofl:

Ik herinner mij van in mijn studententijd nog een prof (een of ander wiskunde vak) die ook niet begreep dat economen altijd mikken op een paar procent groei. De ECB wil bv. altijd ongeveer 2% inflatie.

Wiskundig gezien moet dat ook altijd ooit ontploffen, want iets dat met een vast percentage groeit, dat is een exponentiële functie.
 
In feite moet je ooit naar een andere currency overstappen, zelfs aan 2% inflatie komt er ooit een moment dat een brood meer dan een miljoen euro zal kosten en het dus niet meer handig is om mee te rekenen.
Of moet je ipv in euro in meuro rekenen waarbij 1 meuro = 1 miljoen euro.
 
In feite moet je ooit naar een andere currency overstappen, zelfs aan 2% inflatie komt er ooit een moment dat een brood meer dan een miljoen euro zal kosten en het dus niet meer handig is om mee te rekenen.
Of moet je ipv in euro in meuro rekenen waarbij 1 meuro = 1 miljoen euro.

Of gewoon af en toe nulletjes eraf doen zoals ze in Venezuela doen

Tis dat he, geld is uiteindelijk ook maar een middel om een waardegetal op iets te kleven vergeleken met iets anders. Als een pakje boter dubbel zo veel waard is als een brood dan maakt het niet uit of de prijs boter = 2€ en brood = 1€ of boter = €2 000 000 en brood = €1 000 000 zijn, zolang de waardeverhouding maar klopt. We zien in Japan bv dat een gemiddeld maandelijks loon 300 000 yen is. In Korea is een gemiddeld loon 2 900 000 won.
 
Tis dat he, geld is uiteindelijk ook maar een middel om een waardegetal op iets te kleven vergeleken met iets anders. Als een pakje boter dubbel zo veel waard is als een brood dan maakt het niet uit of de prijs boter = 2€ en brood = 1€ of boter = €2 000 000 en brood = €1 000 000 zijn, zolang de waardeverhouding maar klopt. We zien in Japan bv dat een gemiddeld maandelijks loon 300 000 yen is. In Korea is een gemiddeld loon 2 900 000 won.

Kendrick Lamar zou zeggen: "How much a dollar really cost?" :p

Maar inderdaad, ik heb de indruk dat veel mensen niet beseffen dat ook 'niet-crypto' geld gewoon een cijfertje op een computerserver is. Dat heeft ook geen echte 'waarde'.
 
Het is zoals in het voetbal hé. Als Racing Genk na de eerste helft 0-2 achter staat, dan is de wedstrijd nog niet verloren, want de wedstrijd is nog altijd bezig.

Dat is toch een afschuwelijke vergelijking.

Een voetbalmatch vergelijken met cryptokoers...

Het een heeft een officieel einde, het ander blijft duren. Het een stopt wanneer iemand afsluit. Het ander beslis je zelf wanneer het stopt
 
De beurs zakt eens 20%-30% en iedereen doet alsof dit onverwacht of vreemd is. De experten de laatste jaren adviseren iedereen inderdaad om in ETF's te investeren in de plaats van het spaarboekje, maar ze hebben de mensen precies niet verwittigd dat de beurzen soms eens 25% tot zelfs 60% kunnen zakken.
Mijn probleem is vooral, akkoord dat kan 20-30 procent zakken. Maar in mijn geval: geen winst kunnen genereren de vorige vijf jaren en als ge dan is eventjes terug op break even staat (dec-okt 2021) meteen knal terug naar beneden. Welk natte vingerwerk hebt ge dan de voorbije jaren gedaan? Beetje pietje snokken?

Ze hebben die dampende hondendrol iedereen aangeraden toen de procenten op spaargeld in vrije val waren (bij quasi de hele familie hier) en als ge dan ziet dat niemand hier in de winst staat. Zogezegd als "defensief alternatief" op de spaarboek. Dat ge daar de ballen voor hebt om "beheerskosten" en "uitstap vergoedingen" voor te vragen. Malbeheerskosten ja.

HLN heeft de titel van het betalend artikel, plots aangepast naar
'Cryptomunten lijken mij het schoolvoorbeeld van een zeepbel die niet anders kan dan ontploffen' :rofl:
Tghoh, ik vind dat altijd relatief dubbel. Iemand aan het woord laten die je gerust kan klasseren onder de norm "boomer". Om dan financiële opinies te geven gebaseerd op ervaringen opgedaan wanneer men met één pree een gezin kon onderhouden, elk jaar een slof centen bij op den boek door den index en procenten op de spaarboek waarvan iedereen nu denkt dat het ponzi's zijn.

Noem me gerust kritisch hierin.

Hmmm, bedrijven genereren cash flow dus daar kan je een waardering op plakken. Welke waarde genereert een crypto munt?

Aandelen=beleggen, crypto=speculeren

Je kan met beide geld verdienen maar bij aandelen is het slechts een minderheid waar je over gebakken lucht kan spreken
Aandelen kopen is ook een (minder risicovollere) vorm van speculatie tenzij je natuurlijk dividenden krijgt, dan pas ben je voor mij pas aan het beleggen.

Crypto's genereren op dit moment bitter weinig waarde zoals aandelen van bedrijven. Logisch, dollars en euro's genereren ook geen waarde totdat je er effectief iets mee gaat doen. Als je wilt zien welke waarde crypto genereert dan kan je op dit moment beter kijken naar de bedrijven die actief zijn in deze markt: FTX, Coinbase, Binance, etc... Buiten exchanges zijn er ook gok kantoren relatief actief in deze markt. Er zijn een heleboel "early adopter" types, maar gokken en exchanges zijn meestal altijd wel bij de eersten.

Het is niet zo dat elke munt opgericht wordt met als doel winst te maken voor de bezitters hiervan (al dan niet in de vorm van appreciatie van de munt), heel veel crypto munten worden feitelijk opgericht om een technisch probleem op te lossen. Speculatie op de markt gebeurt op dit moment voornamelijk hoe belangrijk men de technische oplossing vind en hoe groot het probleem is in combinatie met de kunde van het technisch team dat er achter zit.

De waarde van crypto is ook gewoon een spel van vraag en aanbod. Behalve dat men hier gewoon blind manoeuvreert, de markt relatief klein is waardoor de liquiditeit ook klein is. Hierdoor heb je soms rare bokkensprongen tussen vraag en aanbod. Dat er hier speculatie aan vast hangt, dat is zeker. Mensen vinden dit nu eenmaal leuk en het trekt een bepaald type volk aan. Feitelijk is de crypto markt op dit moment gewoonweg één vat vol liquiditeit, met zijn eigen spelregeltjes, ongeacht de crypto munt die eraan vast hangt. Sommige bedrijven slagen er in succesvol te tappen van dit vaatje, en anderen scheuren er hun broek stevig aan na enkele onfortuinlijke keuzes (kuch Celsius, staked ETH).

Dit gezegd zijnde crypto's worden nu al gebruikt in:
- lending
- betaalmiddelen, zoals kredietkaarten
- p2p trading
- futures
- ...

De potentie zit em voor mij niet in de specifieke munt maar in de services en financiële producten die er gebouwd worden bovenop deze markt. Zo kan ik bijvoorbeeld perfect lenen tegen mijn crypto currencies in bezit, volgens de regeltjes van de crypto markt. Of dit nu een heel goed idee is, dat is een ander verhaal. Maar het is allesinds een vele vriendelijker alternatief dan lenen bij mevrouw leenmans die een derde knieschijf zoekt voor ook nog eens te breken als je niet kan dokken. Er is zeker ook een parallelle wereld te vinden van financiële producten die meer dan 0.11% kan genereren. Voor mij is de push naar crypto dan ook een barometer van onze financiële wereldgezondheid. Als de reguliere financiële markt kon beantwoorden aan alle noden is er geen enkele reden om crypto's te gebruiken en was er niemand die crypto's maakte.

Want aan het einde van de rit of er nu een dollar tekentje, euro tekentje of bitcoin tekentje achter mijn getalletje staat. Ik wil gewoon dat het getalletje omhoog gaat.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook een stevige som in een KBC fonds gestoken. (expertease SRI defensive tolerant)
In oktober het meeste ingekocht. Momenteel staat die shit op -12.71%

Trouwens ook nog enkele aandelen, zo goed als allemaal stevig in het rood. Enkele Elia een kleine winst, en dat is al bijna terug helemaal om zeep omdat ze een kapitaalverhoging gaan doen.
Eigen schuld, je had maar in het beurstopic moeten deelnemen vooraleer in individuele fondsen/aandelen te investeren! :p
 
Terug
Bovenaan