Crypto - Nieuws en algemene discussie

Ik heb hier ook al eens een auto mee gekocht met crypto in de 2017 run.

Ik ben totaal niet het durf kapitalisten profiel en ben eerder een laffe wezel die enkele hondertjes of tientjes er tegen aan gooit. Dan is een cabriotje kopen toch wel zeer goede ROI.

Om eventjes een kader te plaatsen, ik heb bij een reguliere institutionele gekende en kwalitatieve bank een defensief fonds lopende (zie mijn commentaar van geen durf kapitalist) en dat staat op heden na bijna 5 jaar "HODLen" zwaarder in verlies (effectief lager dan mijn inleg). Ik heb het in de week opengedaan en de constatatie gemaakt dat dit verlies meer is dan dat ik ooit met crypto kan verliezen.

Dusja, men kan sceptisch zijn maar als je over het muurtje kijkt. Het is ongeveer hetzelfde riedeltje als bij aandelen van bedrijven die volledig op de fles gaan en met miljoenen investeringsgeld verdwijnen. Met de hoop dat je na de verkoop van tafel en stoelen als persoon die altijd op laatste plaats komt nog "iets" kunt zien van je investering. Bedrijven hebben altijd "iets backing" (ne populairen bij de "beurs-bro's") totdat het het water aan hun lippen staat en hebben dan plots niks meer. Ik zie inherent de dag van vandaag steeds minder en minder verschil met wat crypto doet. Vooral als je zwaar leent en fiscaal fictieve constructies bouwt.

Wanneer nu dan eens de volledige volatiliteit speelt, is het hetzelfde zielige riedeltje van dezelfde zageventen dat weeral boven begint te komen "crypto is backed by nothing". Dat is nogal relatief als je de top 6 bekijkt waarvan 50% stable coins zijn die feitelijk backed zijn door assets, geld of ander collateral. De laatste bull run is er een heel economische wereld gebricoleerd, added value die nog moet volledig spelen de komende jaren.

Ja potentiële winst zien verdampen is inderdaad niet zo fijn, ik heb de begin dagen meegemaakt met zeer stevige volatiliteit, dan moet je met je kapitaal door elke schommeling door springen. En dit is niet voor iedereen weggelegd. Maar Bitcoin staat zelfs na de relatief grote crash nog steeds hoger dan enkele jaren geleden. Iets wat mensen altijd schijnen te vergeten.

Het feit dat "coins" zoeken gewoon een spel van durven, gokken en penny stocks is gaat niemand hier ontkennen. Alles moet niet een aandeel of obligatie zijn. En ik denk dat het gros van de mensen hier wel van bewust is.
Geef de naam eens van dat fonds dat op 5 jaar verlies heeft gemaakt?
 
ken iemand die 7 miljoen binnengeharkt heeft. Heeft zijn bitcoins nota bene verkocht toen ze op 7k stonden. Had ie de bear afgewacht was die 70.000.000 euro waard.
Speculatief... zeer! winstgevend of verlieslatend kan beide.
 
Pikt vooral dat ik wou verkopen op een mooi moment en het toch niet gedaan heb :D
Story of my life ..
Anders kon ik serieuze aankopen doen (binnekort) , want zal nog wel ff doorgaan .
Hier hetzelfde. Ik heb niet verkocht omdat ik mezelf heb laten vangen aan de “1o0k eNd Of 2021” bullshit. Nu zit ik terug waar ik begon. Als je geen winst noch verlies maakt, ben je ook niet goed bezig. Ik probeer momenteel niet depressief te worden. Je hebt een cycle om de zoveel jaren en dat is het moment om winsten te pakken. Als je dat niet doet, is dat een verloren cycle die je mist waardoor je je eigen endgame nog met enkele jaren uitstelt. Het is beter om telkens met intervallen te verkopen in een bull cycle, zoals sommigen hier doen/aangeven. En die analysten à la “plan b” neem ik ook niet meer serieus. Lessons learned. Tot in 2024-2025 allemaal.
 
Horizon KBC ExpertEase Defensive Balanced Classic
Oef, je wordt inderdaad niet vrolijk van te kijken naar de prestaties van de laatste jaren. Uitstapkosten lijken me ook niet zo fijn, misschien eens nagaan of je niet zonder kosten kan arbitreren naar een ander fonds van KBC...
 
Hier piekt het een klein beetje omdat mijn plan was om op 20k profit een 5000 uit te cashen.
En ik heb gepiekt op ongeveer 19.700 :D


Maar ik bekijk het positief, ik heb er al redelijk wat uitgehaald ook.

Ik heb over 5 jaar mijn geld 4 dubbel gemaakt zonder iets te doen. Dat is op zich nog steeds een goed rendement.
Kon het meer zijn en véél meer? Ja, maar ik ken er niets van, dus het kon ook minder en veel minder zijn.


En wat er nu gebeurd hebben we 2 jaar geleden ook mee gemaakt hé. 90% van alles weg om dan terug te ontploffen.
 
Hier hetzelfde. Ik heb niet verkocht omdat ik mezelf heb laten vangen aan de “1o0k eNd Of 2021” bullshit. Nu zit ik terug waar ik begon. Als je geen winst noch verlies maakt, ben je ook niet goed bezig. Ik probeer momenteel niet depressief te worden. Je hebt een cycle om de zoveel jaren en dat is het moment om winsten te pakken. Als je dat niet doet, is dat een verloren cycle die je mist waardoor je je eigen endgame nog met enkele jaren uitstelt. Het is beter om telkens met intervallen te verkopen in een bull cycle, zoals sommigen hier doen/aangeven. En die analysten à la “plan b” neem ik ook niet meer serieus. Lessons learned. Tot in 2024-2025 allemaal.
Ga je er dan vanuit dat er oneindige bull- en bearcycles gaan zijn voor crypto? Ik zou denken dat er ooit een laatste moet zijn en dat de munten moeten stabiliseren op een bepaalde intrinsieke waarde, waarna ze eindelijk kunnen gebruikt worden voor de use cases waarvoor ze bedoeld zijn.

Of is iedereen zijn doel gewoon hoger verkopen dan hij gekocht heeft :unsure: . Want da's dan zowat de definitie van de 'greater fool theory'...
 
Ga je er dan vanuit dat er oneindige bull- en bearcycles gaan zijn voor crypto? Ik zou denken dat er ooit een laatste moet zijn en dat de munten moeten stabiliseren op een bepaalde intrinsieke waarde, waarna ze eindelijk kunnen gebruikt worden voor de use cases waarvoor ze bedoeld zijn.

Of is iedereen zijn doel gewoon hoger verkopen dan hij gekocht heeft :unsure: . Want da's dan zowat de definitie van de 'greater fool theory'...
Ja, volgens mij zal er geen einde komen tenzij er een technologie komt die het hackt ofzo. Ik maak de vergelijking met party hats in runescape. Compleet nutteloze pixels kosten nu even veel als een auto IRL. Als een item in een dood ouderwets spel zoveel kan kosten, dan zal BTC ooit wel minstens 1 miljoen kosten. Ik geloof niet in een stabilisatie van de prijs of use cases. Het enige waarvoor BTC bestaat is volgens mij een store of value.
 
Tenzij er inflatie is. Dan keldert het mee...
Store of value?
Inflatie bestond al voor wij waren geboren. En ja, BTC is sinds de creatie altijd upwards gekelderd. Als we uitzoomen zien we maar een richting, en dat is een stijging. En het overstijgt de inflatie, vandaar store of value of purchasing power. Korte termijn schommelingen zijn niet van belang.
 
Ik vind dat de BTC dominance nog altijd laag staat. BTC dominance stond in 2020 veel hoger nog dan nu. Dus misschien is de paniek op de markt nog niet hoog genoeg en is een capitulatie wick naar 14K nodig om de alts nog wat dieper te laten zakken in satoshi waarde. Want altcoins zijn meer speculatief dan BTC.

Deze vind ik ook interessant. Ik had verwacht dat de BTC dominance ondertussen alweer boven de 50% zou stijgen. Ik heb de meeste van mijn alts verkocht rond de 42% om dan terug tussen 50% en 60% gelaagd bij te kopen.
 
Tenzij er inflatie is. Dan keldert het mee...
Store of value?
Store of value wil niet zeggen dat het inflatie resistentie of een gegarandeerde stabiliteit heeft.
Ook andere asset klassen die als store of value aanzien worden zoals goud en vastgoed crashen.
 
Ga je er dan vanuit dat er oneindige bull- en bearcycles gaan zijn voor crypto? Ik zou denken dat er ooit een laatste moet zijn en dat de munten moeten stabiliseren op een bepaalde intrinsieke waarde, waarna ze eindelijk kunnen gebruikt worden voor de use cases waarvoor ze bedoeld zijn.
Maar het is met die gedachte dat mensen de meeste van hun winsten terug kwijtspelen. Ooit kan dat wel kloppen maar mensen juichen in een euforische opwelling veel te vroeg dat we daar al staan en stoppen met na te denken.
Iedere keer als het op de piek van de hype zit en het tijd is om te verkopen:
'Deze keer zal het anders zijn want institutional money'. 'Supercycle'.
Holders zien NFTs en celebrities die joke coins kopen en denken dat de use cases gearriveerd zijn. Was in 2017 niet anders met de cryptokitties. Dat is gewoon piek hype stupidity.

FOMO zorgt er niet alleen voor dat mensen aan een veel te hoge prijs aankopen maar ook dat ze verstijven wanneer ze voorgenomen hadden om te verkopen.

Pas wanneer de prijs op -80% staat gelooft men dat er een bear markt is terwijl de eerste tekenen er al in januari waren. Zelfs midden in de crash zien de meesten de blowoff top niet.

Daarom dat de grafiek eruit ziet zoals ze is. Capitulatie.
 
Maar het is met die gedachte dat mensen de meeste van hun winsten terug kwijtspelen. Ooit kan dat wel kloppen maar mensen juichen in een euforische opwelling veel te vroeg dat we daar al staan en stoppen met na te denken.
Iedere keer als het op de piek van de hype zit en het tijd is om te verkopen:
'Deze keer zal het anders zijn want institutional money'. 'Supercycle'.
Holders zien NFTs en celebrities die joke coins kopen en denken dat de use cases gearriveerd zijn. Was in 2017 niet anders met de cryptokitties. Dat is gewoon piek hype stupidity.

FOMO zorgt er niet alleen voor dat mensen aan een veel te hoge prijs aankopen maar ook dat ze verstijven wanneer ze voorgenomen hadden om te verkopen.

Pas wanneer de prijs op -80% staat gelooft men dat er een bear markt is terwijl de eerste tekenen er al in januari waren. Zelfs midden in de crash zien de meesten de blowoff top niet.

Daarom dat de grafiek eruit ziet zoals ze is. Capitulatie.
Maar je kan niet ontkennen dat deze situatie anders is.
De globale economie doet het niet zo super. Als de stablecoins depeggen, de miners de boeken toedoen en de grote cryptobeursplatformen over de kop gaan (coinbase for example) dan zijn de rapen wel gaar. Stel nu dat deze allemaal uitkomen dan zie ik de prijs wel niet meer zo recuperen als vroeger.
Of het moet zijn dat DEFI de fakkel overneemt.
 
Maar je kan niet ontkennen dat deze situatie anders is.
De globale economie doet het niet zo super. Als de stablecoins depeggen, de miners de boeken toedoen en de grote cryptobeursplatformen over de kop gaan (coinbase for example) dan zijn de rapen wel gaar. Stel nu dat deze allemaal uitkomen dan zie ik de prijs wel niet meer zo recuperen als vroeger.
Of het moet zijn dat DEFI de fakkel overneemt.
Maar dat is opnieuw 'deze keer is het anders'.

Alle onzekerheden die aangehaald worden zijn al ingecalculeerd in de huidige prijs.
Dat de meeste mensen nu nog niet overstag gaan en BTC beginnen DCA'en aan 18.000$ na een 75% drop, is juist hetzelfde als toen BTC niet massaal ingekocht werd toen het in 2020 op 4.000$ stond 'want globale pandemie'.

Wie nu leert om bloed te kopen en de kans op draw downs van -50% accepteert, gaat de komende 3 jaar op zijn lauweren kunnen rusten. Even door de korte pijn heen en daarna staat je portfolio in 2025 donkergroen.
Je gaat zelfs geen shitcoins meer moeten zoeken om gemiste kansen te compenseren.
 

Als ge kijkt naar welke levels we gingen in 2018.
Dan kunnen we zeker nog veel lager. Zeker in een economie die in (diepe) recessie gaat. Waar we nog niet in piek-inflatie zitten.
 
Het kan altijd hoger en altijd lager, zeker met iets dat eigenlijk op niets gebaseerd is. Wat er ook van zij, -80% op ETH is een serieus diep dal en voor mij voldoende, ik heb alvast een voorschot genomen op mijn vakantiegeld 🤩
 
Ook reeds wat BTC en ETH gekocht.

Voor BTC orders staan tot 8k en voor ETH tot 400.
Als we die prijzen halen, zal het slechts een korte wick zijn, denk ik.
 
Hey iedereen,

Ik ben aan het twijfelen om me wat te verdiepen in de Cryptowereld om dan nadien te beslissen of ik er aan wil beginnen of niet.
Mijn doelstelling is eigenlijk om met kleine bedragen wat te spelen en om op lange termijn iets te verdienen.
Als is het voor men kinderen :)

Maar ne weet ik niet goed hoe te beginnen en wat te lezen en of te geloven op internet.
Zijn er websites die mij het hele plaatje op een realistische manier kunnen weergeven of een goed boek ?
Ik geloof nog steeds niet echt in het concept "geld verdienen en er weinig voor moeten doen" maar mss ben ik verkeerd he :).

Ik las nu ook veel over de BitiQ software van Tesla en artikels die beweren dat ze op 2 weken met 250 € een winst hebben gemaakt van 7.000 € en er zelfs niets voor moesten doen.
Ik heb echt problemen met dergelijke dingen te geloven.

Vandaar dat ik hier dus wat advies, sites, titels van boeken zoek om te kunnen starten.

Alavst bedankt.

Greetz
Hunt


Idem hier.
Ik heb al vrij veel ervaring in reguliere aandelen die ik verhandel via Keytrade bank. Ik beperk mij tot individuele aandelen en haal een rendement op jaarbasis van ongeveer 10 à15 %, waar ik zelf best tevreden mee ben (maar er zit waarschijnlijk meer in, maar goed…)

Zou graag wat crypto willen aankopen, maar ik vind niet zo meteen ergens betrouwbare basic info.
Ik neem aan dat het aankopen en verkopen hetzelfde is zoals bij Keytrade, maar ik weet totaal niet welke brooker betrouwbaar is voor crypto en hoe ik een startkapitaal naar daar krijg…
 
Terug
Bovenaan