Corona protesten

Ja dus jij had ouders die naar je omkeken en voor een deftige opvoeding hebben gezorg, ondanks niet-ideale omstandigheden.

Allez eerlijk, moeten we elke discussie nu beginnen met terug aan te tonen dat er hele groepen zijn die voor galg en rad opgroeien en die dus logischerwijs meer voorkomen in criminaliteitsstatistieken en bij zo'n zaken als deze protesten? Niemand zegt dat dit een excuus is, maar marginalen bestaan nu eenmaal hé, en het soort generatie-armoede en gebrek aan perspectieven dat leeft in zo'n ghetto in Molenbeek lijkt mij toch nog iets anders dan wat jij beschrijft.

Als we natuurlijk allemaal gaan doen alsof zo'n dingen zo erg niet kunnen zijn, niet mogelijk zijn, of welke andere manier van dat onder de mat te vegen ook, ja dan verdienen we gewoon dat zo'n zaken nog decennia verdergaan. Laat de politie er eens op kloppen met de matrak en dan kunnen we verbaasd zijn dat het de volgende keer nog gewelddadiger is. Maar hoe zou dat toch komen, ik ben toch ook een productieve burger?

Sorry, maar er zijn hier evenzeer van dat soort jongeren in de buurt die nu oproepen tot rellen en mensen lastig vallen. En inderdaad ja mensen uit wijken waar ik opgegroeid ben.

Mijn reactie was ook voortkomend uit het feit alsof armoede en een kleine woning dé oorzaak zijn dat die na 21u nog op straat rondlopen.
Dat is het niet, zoals we allebei dus, zien ligt de oorzaak daarvan voor een groot deel bij de ouders.
 
En dat moet dan per se zo laat op de avond gebeuren?
Beetje cheap reactie toch, kies jij wanneer je ambras hebt? Daarbij, neen dat moet niet, maar denk je dat de mensen waar we het hier over hebben dat inzien?

Welke opties zie jij om die situaties nog om te keren? Eerlijke vraag he, lijkt me gewoon zo uitzichtloos allemaal. Maar dat is misschien voer voor het gelijke kansen-topic
Het lijkt mij evengoed uitzichtloos hoor, buiten nog eens herhalen dat er zowel functionerende repressie als preventie moet zijn kan ik niet veel doen. Het probleem ligt daar voor mij in reacties zoals waar ik hier op reageer: "allez hoe kan dat nu, dat ze naar school gaan en gaan werken, en 's avond in hun kamer naar hun smartphone kijken". Met zo'n public opinion ga je scoren met enkel repressief beleid, en dat lost op zich weinig op. En het omgekeerde werkt evengoed niet, het blijven eieren eronder leggen en het aan de slechte situatie wijten.
 
Kom, je bent slim genoeg om te weten waarom ik er met mn persoonlijk verhaal op reageer.
Blijkbaar niet. Het was een reactie gericht op één persoon die duidelijk niet besefte dat er veel Belgen moeten opgroeien in thuissituaties zoals die van jou dan blijkbaar, en dat het hebben van een eigen kamer of ruimte voor veel jongeren geen evidentie is maar een luxe.

Dus ik snap inderdaad niet waarom jij daar dan komt tussenfietsen met jouw verhaal alsof het tegen jou gericht was?
 
Mijn post over de rellen in Brussel enkele jaren geleden werd ook gewoon genegeerd, misschien omdat er niet onmiddellijk verzachtende omstandigheden voor gevonden konden worden?

Wie herinnert zich deze rellen en plunderingen in Brussel uit 2017 nog?


De aanleiding was een voetbalmatch tussen Marokko en Ivoorkust.



Agenten getuigen anoniem na zware rellen in Brussel: “Niet ingegrepen? We mochten niet!”​

 
Mijn post over de rellen in Brussel enkele jaren geleden werd ook gewoon genegeerd, misschien omdat er niet onmiddellijk verzachtende omstandigheden voor gevonden konden worden?
Ik erger mij enorm aan dit soort posts eigenlijk, ik zoek geen verzachtende omstandigheden, ik reageer gewoon op in mijn ogen gigantisch onwentende reacties die het debat naar de kloten helpen.

Voor mij is dat gewoon "qu'ils mangent de la brioche" eigenlijk.
 

Heb deze al eens gepost, maar blijft wel gewoon duidelijke waarheid.

Ja, veel allochtonen wonen in arme en moeilijke omstandigheden. Ja, dat zal zeker in deze periode harder zijn dan voor de doorsnee persoon met een tuin en eigen kamer.

Maar er zijn evengoed blanke Vlamingen of Belgen die zo leven en die niet gaan plunderen en vernielen. Net zoals er heel wat andere allochtonen zijn die ook zo leven die ook niet gaan plunderen.

Nee, ik vind dus daarin de verklaring gaan zoeken niet correct.

Degene die het wel doen zijn, in Brussel althans, doorgaans allochtoon en moslim.

In NL zijn er ook best wat niet allochtone jongeren die meedoen met de rellen, maar daar zijn er ook meer van die stadsjongeren die zich spiegelen aan die allochtone cultuur. Ze praten hetzelfde, ze kleden zich hetzelfde en gedragen zich hetzelfde. Dat vind je in België gewoon een pak minder.

Dus nee, niet hun omstandigheden zijn de oorzaak, de agressie ingebakken in hun cultuur is de oorzaak.
 
Ik erger mij enorm aan dit soort posts eigenlijk, ik zoek geen verzachtende omstandigheden, ik reageer gewoon op in mijn ogen gigantisch onwentende reacties die het debat naar de kloten helpen.
Was niet uitdrukkelijk op jou bedoeld. Maar het is toch frappant hoe bepaalde posts hier tot op de letter geanalyseerd worden om er vervolgens een pagina's lange semantische discussie van te maken, terwijl andere posts gewoonweg worden genegeerd wegens geen excuus.
 
Blijkbaar niet. Het was een reactie gericht op één persoon die duidelijk niet besefte dat er veel Belgen moeten opgroeien in thuissituaties zoals die van jou dan blijkbaar, en dat het hebben van een eigen kamer of ruimte voor veel jongeren geen evidentie is maar een luxe.

Dus ik snap inderdaad niet waarom jij daar dan komt tussenfietsen met jouw verhaal alsof het tegen jou gericht was?

Allee da meen je nu toch niet? :)

Omdat een kansarme wijk en een klein huis geen excuus zijn om buiten rond te hangen.
Als je nog op school zit heb je buiten niet s avonds niet rond te hangen, dat is geen excuus daarom.
 

Heb deze al eens gepost, maar blijft wel gewoon duidelijke waarheid.

Ja, veel allochtonen wonen in arme en moeilijke omstandigheden. Ja, dat zal zeker in deze periode harder zijn dan voor de doorsnee persoon met een tuin en eigen kamer.

Maar er zijn evengoed blanke Vlamingen of Belgen die zo leven en die niet gaan plunderen en vernielen. Net zoals er heel wat andere allochtonen zijn die ook zo leven die ook niet gaan plunderen.

Nee, ik vind dus daarin de verklaring gaan zoeken niet correct.

Degene die het wel doen zijn, in Brussel althans, doorgaans allochtoon en moslim.

In NL zijn er ook best wat niet allochtone jongeren die meedoen met de rellen, maar daar zijn er ook meer van die stadsjongeren die zich spiegelen aan die allochtone cultuur. Ze praten hetzelfde, ze kleden zich hetzelfde en gedragen zich hetzelfde. Dat vind je in België gewoon een pak minder.

Dus nee, niet hun omstandigheden zijn de oorzaak, de agressie ingebakken in hun cultuur is de oorzaak.
Sorry maar hoe je een probleem met zo'n hoop factoren dan uiteindelijk samenvat met "het is gewoon de cultuur joh", lijkt je dat zelf niet een beetje te eenvoudig?
 
Was niet uitdrukkelijk op jou bedoeld. Maar het is toch frappant hoe bepaalde posts hier tot op de letter geanalyseerd worden om er vervolgens een pagina's lange semantische discussie van te maken, terwijl andere posts gewoonweg worden genegeerd wegens geen excuus.
Of er wordt gewoon overgelezen natuurlijk, ik bijvoorbeeld reageerde gewoon op Sheldon en werd dan in de discussie gezogen.
 
Sorry maar hoe je een probleem met zo'n hoop factoren dan uiteindelijk samenvat met "het is gewoon de cultuur joh", lijkt je dat zelf niet een beetje te eenvoudig?
Nee hoor. Maar je moet mij niet zomaar geloven, je moet dat essay maar eens lezen.

Het is voor een groot deel hun cultuur en geloof die er voor zorgen dat ze naar agressie en criminaliteit grijpen om te ontsnappen aan of te protesteren tegen hun omstandigheden.

Waarmee ik niet wil zeggen dat elke moslim dat doet voor alle duidelijkheid, maar het kan wel de reden zijn.
 
Allee da meen je nu toch niet? :)

Omdat een kansarme wijk en een klein huis geen excuus zijn om buiten rond te hangen.
Als je nog op school zit heb je buiten niet s avonds niet rond te hangen, dat is geen excuus daarom.
Er is al voldoende uitgelegd waarom dat voor sommige jongeren toch een noodzaak is, of zo aanvoelt. Als je dat niet wil zien, dan ben je qua inlevingsvermogen gewoon in hetzelfde bedje ziek.

De oorspronkelijke vraag bleef ook gewoon waarom mensen tegen de avondklok zijn. Daar zijn redenen voor gegeven. Dat zijn geen excuses om dan ook effectief de avondklok te overtreden of om rel te gaan schoppen.
 
Een "studie" die slechts gepubliceerd is in één boek, namelijk eentje van Sam Van Roy. De auteur van die "studie" heeft ook nog een boek geschreven met een van Zwedens bekendste white supremacists, die bekend staat om onder andere de holocaust te ontkennen.

Daar baseer jij je op?
 
Er is al voldoende uitgelegd waarom dat voor sommige jongeren toch een noodzaak is, of zo aanvoelt. Als je dat niet wil zien, dan ben je qua inlevingsvermogen gewoon in hetzelfde bedje ziek.

De oorspronkelijke vraag bleef ook gewoon waarom mensen tegen de avondklok zijn. Daar zijn redenen voor gegeven. Dat zijn geen excuses om dan ook effectief de avondklok te overtreden of om rel te gaan schoppen.

Wie zegt dat ik dat niet wil zien?
Dat maak jij ervan. Ik zeg dat 't geen excuus mag zijn om, zeker in deze tijd, buiten rond te hangen en dat de ouders hier mee voor verantwoordelijk zijn.
Ik versta niet waarom je dat zo wereldschokkend nieuws vindt.

Kansarm of niet moet je nog altijd de keuze kunnen maken tussen goed en slecht.

Ten andere zo kansarm zijn ze niet allemaal als ze in een 5 serie aankomen met hunne sloophamer.


Dus (kans)armoede zomaar als reden gebruiken voor wat hier gebeurt vind ik erg kort door de bocht
 
Een "studie" die slechts gepubliceerd is in één boek, namelijk eentje van Sam Van Roy. De auteur van die "studie" heeft ook nog een boek geschreven met een van Zwedens bekendste white supremacists, die bekend staat om onder andere de holocaust te ontkennen.

Daar baseer jij je op?
Waarom de studie als irrelevant afdoen op basis van waar het werd gepubliceerd, in plaats van op de inhoud in te gaan? De studie werd gepubliceerd in een boek dat bewust het negatieve van de Islam beschrijft om aan te tonen waarom de integratie zo moeilijk verloopt. Er werden in dat boek heel wat studies gepubliceerd door zowel linkse als rechtse schrijvers.

Ik geloof als het op deze materie aankomt toch eerder iemand met dergelijke praktijkervaring dan posters op BG hoor.
 
Mijn post over de rellen in Brussel enkele jaren geleden werd ook gewoon genegeerd, misschien omdat er niet onmiddellijk verzachtende omstandigheden voor gevonden konden worden?
Omdat je nog steeds kan afkomen met argumenten als "Ja maar tijdens Club Brugge - Antwerp in 1997 is er ook een café kort en klein geslagen" /einde discussie.
Omdat je zelf bij voorbaat verkondigd dat dergelijke argumentatie toch niet geapprecieerd wordt, wordt er misschien ook geen tijd in gestoken?

Wie zegt dat ik dat niet wil zien?
Dat maak jij ervan. Ik zeg dat 't geen excuus mag zijn om, zeker in deze tijd, buiten rond te hangen en dat de ouders hier mee voor verantwoordelijk zijn.
Ik versta niet waarom je dat zo wereldschokkend nieuws vindt.

Kansarm of niet moet je nog altijd de keuze kunnen maken tussen goed en slecht.

Ten andere zo kansarm zijn ze niet allemaal als ze in een 5 serie aankomen met hunne sloophamer.


Dus (kans)armoede zomaar als reden gebruiken voor wat hier gebeurt vind ik erg kort door de bocht
Er wordt hier dan ook nergens beweerd dat dit excuses zijn om te rellen, al wordt het wel zo geïnterpreteerd. Het enige wat ik en een aantal anderen hier keer op keer opperen is dat de situatie complexer is dan "het is de schuld van de ouders/allochtonen/... (insert groep waartegen ge uw eigen reactie/frustratie/woede wilt keren)". Ja er zitten ook rijkere allochtonen tussen, en autochtonen, en waarschijnlijk ergens een rebelse zoon van een advocaat of agent, en criminelen die van elke chaotische situatie zoals deze profiteren, maar op welke manier maakt dit de andere redenen opeens ongeldig? De situatie proberen reduceren tot een simpele zwart/wit vergelijking is net wat dit soort protesten (maar evenzeer bv. de alt-right protesten in de VS) in de hand werkt, en het is daartegen dat hier vooral tegengas gegeven wordt.
 
Omdat je zelf bij voorbaat verkondigd dat dergelijke argumentatie toch niet geapprecieerd wordt, wordt er misschien ook geen tijd in gestoken?

Euh nee, geef er gerust uw mening over. Wat ligt aan de oorzaak van die rellen en plunderingen uit 2017?

Ik erger mij gewoon aan dat ziekelijke whataboutism dat vaak de kop op steekt in dergelijke discussies.
 
Ik vraag me vooral af waarom Nederlanders zoveel gevoeliger zijn voor "fake news". Want dat is ook een zeer groot onderdeel van de betogingen. Dat het Forum van Democratie daar gretig aan meedoet zal zeker niet helpen, maar het zijn zeker niet alleen de populisten. Nederland lijkt vooral het land van extremen. Toch een pak meer dan bij ons.
 
Terug
Bovenaan