Corona protesten

kay-gell

Well-known member
Crowdfunder FE
Om de discussie over de huidige situatie in Nederland (en ontwikkelend in België) los te bespreken van de corona topic misschien best hier even van gedachte wisselen.

Heb ook dus een blik geworpen op die bewuste Telegram groep en ook voor vanavond zijn ze wat van plan.
De vraag is natuurlijk of en in welke mate we zoiets hier mogen verwachten en hoe ze dit de kop gaan in drukken.

Heb zelf op social media al zaken zien passeren voor hier in de omstreken en maak me toch wel wat zorgen om die anti-regering betoging hier zondag in Brussel.
Het lijkt ook opnieuw hier minstens gedeeltelijk gericht te zijn tegen de politie:



Zal Nederland dit onder controle krijgen terwijl de rest van Europa kijkt of dit ook bij hen zal gebeuren?
 
Dit zijn toch geen protestacties meer.
Als je dat leest is het gewoon oproepen tot aanslagen en terreurdaden.

Mogen bijgevolg ook zo bestraft worden.
Terreurniveau omhoog en militairen op straat of moeten er eerst agenten sterven
 
Dit zijn toch geen protestacties meer.
Als je dat leest is het gewoon oproepen tot aanslagen en terreurdaden.

Mogen bijgevolg ook zo bestraft worden.
Terreurniveau omhoog en militairen op straat of moeten er eerst agenten sterven
Militairen op straat en niveau omhoog qua terreur. We hebben het hier over misnoegde burgers, laat ons dat niet vergeten.
Hun daden keur ik niet goed, maar laat de klepel ook niet te veel doorslaan ook.
 
Mij lijken het toch eerder lowlifes te zijn die de acties van misnoegde burgers misbruiken om overal keet te schoppen. Dat zie je ook in meerdere landen.
 
Mijn mening is dat na het BLM debacle van het afgelopen jaar is het opgevallen hoe gemakkelijk je met alles weggeraakt in een massa betoging.
En dan doel ik vooral op het plunderen en vandaliseren. Dit heeft in mijn ogen wel een trend gezet en ik vrees dat we nog zulke zaken in de toekomst er spijtig genoeg weer moeten bijnemen.

Weer een stapje dichter bij een dystopische toekomst waar grootsteden burchten worden, de politie standaard in riot gear mag gaan werken en de far west mentaliteit weer realiteit wordt.
 
Mijn mening is dat na het BLM debacle van het afgelopen jaar is het opgevallen hoe gemakkelijk je met alles weggeraakt in een massa betoging.
En dan doel ik vooral op het plunderen en vandaliseren. Dit heeft in mijn ogen wel een trend gezet en ik vrees dat we nog zulke zaken in de toekomst er spijtig genoeg weer moeten bijnemen.

Weer een stapje dichter bij een dystopische toekomst waar grootsteden burchten worden, de politie standaard in riot gear mag gaan werken en de far west mentaliteit weer realiteit wordt.
Mijn mening is dat je je fixeert op BLM. Dat is toch al sinds mensenheugenis dat protesten, hoe vredevol ook bedoeld, mensen aantrekken die gewoon eens willen rellen en winkels plunderen.

Zeker hier, waar het bedoeld was als iets anti-autoriteit trekt dat gewoon misnoegden en marginalen aan.

Wat nu wel een rol zal spelen is dat met de smartphone in de hand je snel enkele kompanen kan oproepen en voor je het weet is er weer een relletje bij.
 
Ik zie het hier niet gebeuren , wij zijn een veel vreedzamer volk , en ook face it , onze avondklok is echt niet streng :) om middernacht , dat is 1 van de lichtste van Europa. De Walen mogen daar terecht over klagen , maar doen dat eigelijk niet(gelukkig). Mss is die keuze van 12u wel met de achterliggende gedachte om ook hier geen rellen te veroorzaken , al schat ik die kans sowieso klein.

Enkel in Limburg kan mss wat gebeuren omdat daar de band dichter is met Nederlands Limburg.
 
Mijn mening is dat je je fixeert op BLM. Dat is toch al sinds mensenheugenis dat protesten, hoe vredevol ook bedoeld, mensen aantrekken die gewoon eens willen rellen en winkels plunderen.

Zeker hier, waar het bedoeld was als iets anti-autoriteit trekt dat gewoon misnoegden en marginalen aan.

Wat nu wel een rol zal spelen is dat met de smartphone in de hand je snel enkele kompanen kan oproepen en voor je het weet is er weer een relletje bij.
Plus ook het feit dat het minste brandhaardje op film gezet is en iedereen dit direct kan zien. Wat ook wel de perceptie wekt dat het veel erger is dan het is.
 
1 jaar corona, 1 jaar frustraties, en zelfs met de beloofde vaccins lijkt er door de nieuwe varianten nog niet direct beterschap op komst, met als druppel die de emmer doet overlopen een ongezien strenge (maar i.m.o. wel nodige) nachtklok. De protesten zijn dus eveneens begrijpbaar (de vernielingen niet voor alle duidelijkheid), maar ik vrees dat we hier ook het resultaat zien van 1 jaar isolatie en polarisering: mensen die door het gebrek aan real life contact en masse hun heil gaan zoeken in social media groepen en zonder het soms goed te beseffen afglijden naar extremere denkbeelden dan waar ze in normale omstandigheden in mee zouden gaan, om zo het idee te hebben dat ze nog tot een groep behoren.
 
Militairen op straat en niveau omhoog qua terreur. We hebben het hier over misnoegde burgers, laat ons dat niet vergeten.
Hun daden keur ik niet goed, maar laat de klepel ook niet te veel doorslaan ook.
Misnoegde burgers?
Auto's in brand steken, laten ontploffen zelfs.
Winkelzaken afbreken en plunderen.

Oproepen om wapens mee te brengen, duidelijke afspraken welke zaken mogen worden aangevallen en welke niet.
Oproepen voor geweld tegen de politie.

Tegen dat soort zaken mag men zeker keihard optreden
 
Mijn mening is dat je je fixeert op BLM. Dat is toch al sinds mensenheugenis dat protesten, hoe vredevol ook bedoeld, mensen aantrekken die gewoon eens willen rellen en winkels plunderen.

Zeker hier, waar het bedoeld was als iets anti-autoriteit trekt dat gewoon misnoegden en marginalen aan.

Wat nu wel een rol zal spelen is dat met de smartphone in de hand je snel enkele kompanen kan oproepen en voor je het weet is er weer een relletje bij.
Goh ik ben al gezegend met een fiere leeftijd ondertussen en in mijn studententijd toen we nog politiek actief waren zijn we ook gaan protesteren.
De witte mars, alle scholen die protesteerden. Ik denk niet dat er 1 winkelruit gesneuveld is in Belgie.
Dat is nu mijn persoonlijke ervaring met massaprotesten he :D
Maar als ik zo eens google lijkt me die plunderingen toch samen te vallen met de blm betogingen.
Ik kan me niet herinneren dat Youth for climate zo een zelfde resultaat had dan de BLM betoging afgelopen jaar. Nationale betogingen lijken me ook niet het spoor van vernieling achter te laten.
Buiten de occasionele brandhaard bij de vakbondstakingen lijken plunderingen daar toch ook niet aan de orde.
Ik denk dat de gele hesjes en de blm betogers bij elkaar de mosterd gehaald hebben. Kweet niet wie er eerst was.

Maar je punt anti autoriteit is wel valabel. Dat leeft echt wel bij degenen die meedoen aan het plunderen.
 
Laatst bewerkt:
1 jaar corona, 1 jaar frustraties, en zelfs met de beloofde vaccins lijkt er door de nieuwe varianten nog niet direct beterschap op komst, met als druppel die de emmer doet overlopen een ongezien strenge (maar i.m.o. wel nodige) nachtklok. De protesten zijn dus eveneens begrijpbaar (de vernielingen niet voor alle duidelijkheid), maar ik vrees dat we hier ook het resultaat zien van 1 jaar isolatie en polarisering: mensen die door het gebrek aan real life contact en masse hun heil gaan zoeken in social media groepen en zonder het soms goed te beseffen afglijden naar extremere denkbeelden dan waar ze in normale omstandigheden in mee zouden gaan, om zo het idee te hebben dat ze nog tot een groep behoren.
Zoals mijn vorige post lijken plunderingen vooral een thematiek die al langer dan corona aan de gang is hoor.
Zeg gewoon zoals het is. Het is misnoegde jeugd die maar niet lijkt te kunnen ontsnappen aan de levenststandaard/wijze die ze door hun eigen gedrag zelf in stand werken/houden.
 
Laatst bewerkt:
Mijn mening is dat na het BLM debacle van het afgelopen jaar is het opgevallen hoe gemakkelijk je met alles weggeraakt in een massa betoging.
En dan doel ik vooral op het plunderen en vandaliseren. Dit heeft in mijn ogen wel een trend gezet en ik vrees dat we nog zulke zaken in de toekomst er spijtig genoeg weer moeten bijnemen.
Dit is ook mijn indruk, ik ga zelf niet meedoen met die protesten, maar ik acht de kans enorm laag dat er zwaar tegen wordt opgetreden. De politiek doet wat ze kan, maar het rechtssysteem volgt langs geen kanten.
 
Ondertussen komen op dit moment in oa Den Bosch en Maastricht voetbalsupporters naar het centrum om de hun stad te beschermen.
 
Ondertussen komen op dit moment in oa Den Bosch en Maastricht voetbalsupporters naar het centrum om de hun stad te beschermen.
Mijn hollandse connecties hebben al wat filmpjes gepost. Crazy.
Hoe hij het verwoorde zijn ze nu op een punt gekomen dat de politie/swat zelfs niet meer ziet op wat ze kloppen. Ze kloppen er gewoon op
 
Het is eigelijk meer rellen dan tussen 'jongeren' en hooligans eigelijk ?


Ja dat was wel te voorspellen dat dat er ooit eens ging van komen.

Mod: het zou stilaan bekend mogen zijn dat we dit soort eufemismen hier niet graag zien.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn mening is dat na het BLM debacle van het afgelopen jaar is het opgevallen hoe gemakkelijk je met alles weggeraakt in een massa betoging.
En dan doel ik vooral op het plunderen en vandaliseren. Dit heeft in mijn ogen wel een trend gezet en ik vrees dat we nog zulke zaken in de toekomst er spijtig genoeg weer moeten bijnemen.

Weer een stapje dichter bij een dystopische toekomst waar grootsteden burchten worden, de politie standaard in riot gear mag gaan werken en de far west mentaliteit weer realiteit wordt.
Mijn mening is dat je hier weer een ballonnetje aan het oplaten bent om de discussie (bewust) te ontsporen?
Goh ik ben al gezegend met een fiere leeftijd ondertussen en in mijn studententijd toen we nog politiek actief waren zijn we ook gaan protesteren.
De witte mars, alle scholen die protesteerden. Ik denk niet dat er 1 winkelruit gesneuveld is in Belgie.
Dat is nu mijn persoonlijke ervaring met massaprotesten he :D
Maar als ik zo eens google lijkt me die plunderingen toch samen te vallen met de blm betogingen.
Ik kan me niet herinneren dat Youth for climate zo een zelfde resultaat had dan de BLM betoging afgelopen jaar. Nationale betogingen lijken me ook niet het spoor van vernieling achter te laten.
Buiten de occasionele brandhaard bij de vakbondstakingen lijken plunderingen daar toch ook niet aan de orde.
Ik denk dat de gele hesjes en de blm betogers bij elkaar de mosterd gehaald hebben. Kweet niet wie er eerst was.
Zoals mijn vorige post lijken plunderingen vooral een thematiek die al langer dan corona aan de gang is hoor.
De discussie gaat hier om protesten tegen Corona, jij maakt er hier in 2 posten plunderingen van, met BLM als aanstokers. Je gezegende leeftijd lijkt mij vooral een argument voor selectieve amnesie, want betogingen die uitmonden in rellen is iets van alle tijden en bevolkingsgroepen.
 
Het is eigelijk meer rellen dan tussen 'jongeren' en hooligans eigelijk ?


Ja dat was wel te voorspellen dat dat er ooit eens ging van komen.

Voorlopig lijken die voetbalsupporters niets mis te doen.
Die komen meer om die relschoppers weg te houden. Gaat toch wel ook over honderden.

Het is te zien wat dat gaat geven.
 
1 jaar corona, 1 jaar frustraties, en zelfs met de beloofde vaccins lijkt er door de nieuwe varianten nog niet direct beterschap op komst, met als druppel die de emmer doet overlopen een ongezien strenge (maar i.m.o. wel nodige) nachtklok. De protesten zijn dus eveneens begrijpbaar (de vernielingen niet voor alle duidelijkheid), maar ik vrees dat we hier ook het resultaat zien van 1 jaar isolatie en polarisering: mensen die door het gebrek aan real life contact en masse hun heil gaan zoeken in social media groepen en zonder het soms goed te beseffen afglijden naar extremere denkbeelden dan waar ze in normale omstandigheden in mee zouden gaan, om zo het idee te hebben dat ze nog tot een groep behoren.
Ik begrijp wat je wil zeggen, maar bovenstaande zorgt er niet voor dat de gemiddelde persoon in ons land of in Nederland winkels gaat kort en klein slaan.

Je kan dat perfect doortrekken naar de rellende Brusselse jongeren. Daar is het "omdat ze geen uitzicht hebben op een deftige bestaan, een deftige job, gediscrimineerd worden op de arbeidsmarkt of huizenmarkt,...". Zaken waar nochtans heel veel mensen (jammer genoeg) mee te maken hebben, maar daarom nog geen auto's in brand gaan steken of winkels gaan plunderen.

Nee, je mag hier nog zo hard uitleg aan proberen geven waarom ze dit doen, maar er is maar 1 reden voor: het is uitschot, niet meer, niet minder.
 
Terug
Bovenaan