Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Kan er me eigenlijk iemand volgende uitleggen: stel nu dat iedereen tegen de herfst de kans heeft gehad om zich te laten vaccineren en we komen inderdaad aan de 80%(?) die nodig is. Waarom kunnen alle maatregelen dan niet opgeheven worden? Ik hoor steeds terug komen dat huidige maatregelen ( ontsmetten, afstand houden, mondmaskers, etc... ) ook volgende jaren nog de standaard kunnen/zullen zijn. Lijkt me dan dat evenementen, discotheken, binnen op café zitten in groep,... dan ook niet mogelijk lijken. Of zie ik het fout? Ik vraag me dus vooral af waar de lijn getrokken zal worden wanneer ons oude leven, zoals we het gewoon waren, terug kunnen hervatten.

Laatst bewerkt:
Alle maatregelen kunnen worden opgegeven als er voldoende groepsimmuniteit is. Ik denk dat er toch meer dan 80 procent vaccinatiegraad zal moeten zijn.

Alle maatregelen kunnen worden opgegeven als er voldoende groepsimmuniteit is. Ik denk dat er toch meer dan 80 procent vaccinatiegraad zal moeten zijn.
Wie gelooft er eigenlijk dat we die 80% halen? Zijn de experten er trouwens zeker van dat die groepsimmuniteit er zal zijn op 70% / 80% / 90%?
Wat met de varianten, die worden blijbaar niet allemaal gedekt door een vaccin, dus is de oplossing om contacten te beperken zodat er geen varianten meer ontstaan?
Kunnen we stilaan niet opteren om normaal te beginnen omgaan met dit virus? Endless loop imo

Wel, het ziet er naar uit dat mutaties hier serieus roet in het eten aan het gooien zijn.

En welk eten heb je het dan juist over? Er zijn geen indicaties dat er mutaties zijn die resistent zijn tegen de huidige vaccins. Voldoende vaccinaties is en blijft de enige realistische uitweg op dit moment en momenteel zijn er geen bekende mutaties die dat hypothekeren.

Het is inderdaad tussen de 75 en 80 procent van de bevolking die moet gevaccineerd zijn. In landen waar de vaccinatie zeer goed loopt spreekt men van eind 2021 of in de loop van 2022 dat het leven min of meer normaal zal zijn.

En welk eten heb je het dan juist over? Er zijn geen indicaties dat er mutaties zijn die resistent zijn tegen de huidige vaccins. Voldoende vaccinaties is en blijft de enige realistische uitweg op dit moment en momenteel zijn er geen bekende mutaties die dat hypothekeren.

The B.1.351 variant is potentially more troubling. Clinical trials for the Pfizer and Moderna vaccines indicate a reduction in sera neutralization of the B.1.351 variant, and other studies have shown there could be a six-fold to 10-fold lower binding affinity for antibodies to the variant. Additionally, Johnson & Johnson’s vaccine had 57% efficacy in South Africa, where the variant is prevalent, versus 72% in the US, and Novavax’s vaccine had 49% efficacy in South Africa versus 90% in the UK. However, World Health Organization director Kate O’Brien indicated that these results may have some uncertainty as they were based on a low number of cases in South Africa. The B.1.351 variant may have a higher chance of reinfecting people who were infected by earlier strains of the SARS-CoV-2 virus.

Wie gelooft er eigenlijk dat we die 80% halen? Zijn de experten er trouwens zeker van dat die groepsimmuniteit er zal zijn op 70% / 80% / 90%?
Wat met de varianten, die worden blijbaar niet allemaal gedekt door een vaccin, dus is de oplossing om contacten te beperken zodat er geen varianten meer ontstaan?
Kunnen we stilaan niet opteren om normaal te beginnen omgaan met dit virus? Endless loop imo
Waarom zou dat onrealistisch zijn? Hebben wij dan > 20% van de bevolking die zou weigeren of het vaccin niet mag krijgen?
Groepsimmuniteit lijkt mij gewoon iets dat mathematisch kan berekend worden gebasseerd op het reproductiegetal (als dat de juiste metric is). Uiteraard zijn varianten waartegen het vaccin niet/niet zo goed werkt een probleem, maar zelfs minder werken heeft een gigantisch effect als 80% van de bevolking gevaccineerd is lijkt me.

Ik geloof daar zeker in.

Als er nu grootschalig wordt gevaccineerd zijn kerstmarkten eind 2021 en concerten en andere massa events in 2022 zeker mogelijk.

Zolang er geen vaccins voor kinderen zijn is het halen van dat percentage over de volledige bevolking niet mogelijk. Iedereen onder de 16 jaar, dat is al een groep van pakweg 20% die op dit moment geen enkel vaccin kan krijgen.

Voor de rest inderdaad wel benieuwd hoeveel mensen effectief het vaccin gaan weigeren omdat ze er bang voor zijn, het nut niet inzien, een naaldenfobie hebben, of geen moeite willen doen.

Voor de rest inderdaad wel benieuwd hoeveel mensen effectief het vaccin gaan weigeren omdat ze er bang voor zijn, het nut niet inzien, een naaldenfobie hebben, of geen moeite willen doen.
Een gokje: dezelfde die ervoor gezorgd hebben dat het allemaal zo lang heeft moeten duren.

Als er nu grootschalig wordt gevaccineerd zijn kerstmarkten eind 2021 en concerten en andere massa events in 2022 zeker mogelijk.
Correct: als. De grote R0 waarde zou toch impliceren dat eender wie weet heeft wat sneeuwbal effect dit heeft op mutaties toch wel ergens beseffen dat dit allemaal een versnelling hoger moet.

In dat opzicht gedraagt onze overheid zich zoals eendert welke dorpse amateurs fanfare: We spelen niet goed maar proberen het te compenseren met hard genoeg lawaai te maken.

De regering heeft nog altijd geen beslissingen genomen over de grote festivals, blijkbaar volgt de beslissing volgende week. Dit toont al perfect aan hoe onbekwaam onze politici en hun adviseurs zijn.

De regering heeft nog altijd geen beslissingen genomen over de grote festivals, blijkbaar volgt de beslissing volgende week. Dit toont al perfect aan hoe onbekwaam onze politici en hun adviseurs zijn.

Ge kunt toch ook gewoon niks beslissen nu?
Allee er zijn zoveel variabelen die spelen om te weten of dat kan of niet. Dat is gewoon koffiedik kijken.

Ik meen mij te herinneren dat je bij een aanbesteding niet sowieso voor de goedkoopste moet gaan als je goede argumenten hebt. Nu, als dat een factor 3-4 verschilt zal dat wel goed doorwegen, maar toch wel absurd dat er zich dan niemand afvraagt of die prijs realistisch is.
In klassieke overheidsopdrachten krijgt de goedkoopste alle punten voor pricing (en pricing is vaak 50 tot 60% punten) en krijgt iemand die 2x zo duur is of duurder 0 punten. De wetgeving rond voerheidsopdrachten is énorm voordelig voor prijsbrekers, niet voor kwaliteit aan een hoge prijs.

De organisatie is geen probleem. Daar worden overigens afhankelijk van de regio al evenementenbureaus voor ingeschakeld. Het probleem is:
- gebrekkige levering van de vaccins
- evenementenbureau's hebben geen voorraad verpleegkundigen liggen die na een hels jaar nog eens in het weekend massaal willen werken voor een contract van korte duur

er zijn genoeg vaccins geleverd.

Degene die de vaccinatie centra organiseert, de overheid, had eeuwig tijd ervoor en kan zonder probleem voor genoeg verplegend personeel en artsen zorgen, ook in het weekend, en deze mensen goed betalen voor hun werk. .
Kijk maar naar de UK. 500.000 (vijfhonderdduizend!) vaccins op 1 zaterdag.

Het is ONWIL en ONKUNDE, maar toch dapper dat je de onzin blijft verdedigen.

Waarom zou dat onrealistisch zijn? Hebben wij dan > 20% van de bevolking die zou weigeren of het vaccin niet mag krijgen?
Groepsimmuniteit lijkt mij gewoon iets dat mathematisch kan berekend worden gebasseerd op het reproductiegetal (als dat de juiste metric is). Uiteraard zijn varianten waartegen het vaccin niet/niet zo goed werkt een probleem, maar zelfs minder werken heeft een gigantisch effect als 80% van de bevolking gevaccineerd is lijkt me.
Zoals een comment hierboven is er inderdaad een grote groep die nog niet gevaccineerd mag worden (minderjarigen, sommige met bepaalde ziekten).
Als je daar de groep bijtelt die geen vaccin wilt, dan kan je er volgens mij niet zo zeker van zijn dat we die 80% halen.
En dan nog moeten de experten zal zeker zijn van de 85% of hun berekeningen en mogen er geen varianten bijkomen...
Zo rooskleurig ziet het vaccinverhaal (los van de productie issues) er nu ook niet uit hoor.

dus het antwoord was dat de vaccinatie centra in het weekend leeg staan omdat de overheid geen personeel wil opvorderen om ze te bemannen.

Toch bedankt voor de opheldering, JPV.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan