Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zoals een comment hierboven is er inderdaad een grote groep die nog niet gevaccineerd mag worden (minderjarigen, sommige met bepaalde ziekten).
Als je daar de groep bijtelt die geen vaccin wilt, dan kan je er volgens mij niet zo zeker van zijn dat we die 80% halen.
Je vergeet om ook nog de efficiëntie van elk vaccin mee in kaart te brengen.

In dat geval moet je durven als overheid om de spelregels anders te definiëren in functie van het risico van beide groepen.

Wil je naar Werchter? Eerst een prikje.

er zijn genoeg vaccins geleverd.

Degene die de vaccinatie centra organiseert, de overheid, had eeuwig tijd ervoor en kan zonder probleem voor genoeg verplegend personeel en artsen zorgen, ook in het weekend, en deze mensen goed betalen voor hun werk. .
Kijk maar naar de UK. 500.000 (vijfhonderdduizend!) vaccins op 1 zaterdag.

Het is ONWIL en ONKUNDE, maar toch dapper dat je de onzin blijft verdedigen.

Van waar ga jij die verpleegkundigen toveren? Ze zijn nu al volop overuren aan het kloppen. Denk je echt dat die zitten te wachten op nog meer uren?

De schoonfamilie zit volledig in de medische sector en die zitten al een jaar op hun tandvlees hoor. Ze kunnen zelfs hun verlof niet volledig opnemen.

Ge kunt toch ook gewoon niks beslissen nu?
Allee er zijn zoveel variabelen die spelen om te weten of dat kan of niet. Dat is gewoon koffiedik kijken.
maar als ze effectief 'volgende week' gezegd hebben (ik weet het niet, ik ga af op Vile zijn comment), wat is een week van verschil voor iets dat niet nu zou versoepeld worden, maar binnen paar maanden? Waarom kan het niet vandaag maar wel volgende week? Het is niet dat ze het druk hebben gehad met versoepeling of exit strategie.

Ge kunt toch ook gewoon niks beslissen nu?
Allee er zijn zoveel variabelen die spelen om te weten of dat kan of niet. Dat is gewoon koffiedik kijken.

Jawel, je kan dat wel. Festivals en massa events deze zomer laten doorgaan terwijl in maart 2021 nog geen tiende van de Belgische bevolking is gevaccineerd, dat kan niet. In landen die miljoenen dosissen vaccins in stock hebben wordt gesproken over eind 2021, en 2022.

Zoals ze in het artikel ook zeggen, de effectieve resultaten die momenteel beschikbaar zijn, zijn nog heel onzeker. De vaccins zijn er ook vooral om de erge gevallen te onderdrukken, deze studie geeft bijvoorbeeld aan dat er wel nog steeds voldoende T-cel respons is voor gevaccineerden bij blootstelling aan de mutaties (waaronder B.1.351). Je kan dan wel ziek worden maar symptomen zouden minder moeten zijn en besmetting ook. Dat er booster shots zullen nodig zijn is waarschijnlijk maar eens productiecapaciteit op punt staat, hoeft dat geen grote impact te geven. De huidige vaccins kunnen ook relatief snel worden aangepast om nieuwe vormen ook te dekken. Of de ziekte ooit kan uitgeroeid worden, moet nog maar blijken maar het moet op z'n minst mogelijk zijn om het terug te dringen tot griep-proporties.

Zolang er geen vaccins voor kinderen zijn is het halen van dat percentage over de volledige bevolking niet mogelijk. Iedereen onder de 16 jaar, dat is al een groep van pakweg 20% die op dit moment geen enkel vaccin kan krijgen.

Voor de rest inderdaad wel benieuwd hoeveel mensen effectief het vaccin gaan weigeren omdat ze er bang voor zijn, het nut niet inzien, een naaldenfobie hebben, of geen moeite willen doen.

Zoals een comment hierboven is er inderdaad een grote groep die nog niet gevaccineerd mag worden (minderjarigen, sommige met bepaalde ziekten).
Als je daar de groep bijtelt die geen vaccin wilt, dan kan je er volgens mij niet zo zeker van zijn dat we die 80% halen.
En dan nog moeten de experten zal zeker zijn van de 85% of hun berekeningen en mogen er geen varianten bijkomen...
Zo rooskleurig ziet het vaccinverhaal (los van de productie issues) er nu ook niet uit hoor.
Maar tenzij ik mij vergis is de reden dat kinderen geen vaccin krijgen omdat die klinische testen later komen. Wanneer die klinische testen uitwijzen dat kinderen ook mogen gevaccineerd worden (en ik vermoed dat dit wel ok zal zijn, dokters raden ook zwangere vrouwen aan het vaccin te aanvaarden) lijkt die 80% mij toch wel haalbaar in een land zoals België, waar het wantrouwen tegenover vaccins en de medische wereld wel meevalt.

Vorige week zaterdag test afgelegd, zondagmiddag al resultaat (negatief). Op dat vlak dus absoluut geen reden tot klagen. Wel vreemd dat het resultaat nog steeds niet beschikbaar is in de app.

hopelijk duurt het nog een tijdje voor de volgende vaccins worden geleverd, want sebiet gaat België er méér in stock hebben dan geplaatst.

Dat alles terwijl Beke postzegeltjes aan 't plakken is.

Zoals ze in het artikel ook zeggen, de effectieve resultaten die momenteel beschikbaar zijn, zijn nog heel onzeker. De vaccins zijn er ook vooral om de erge gevallen te onderdrukken, deze studie geeft bijvoorbeeld aan dat er wel nog steeds voldoende T-cel respons is voor gevaccineerden bij blootstelling aan de mutaties (waaronder B.1.351). Je kan dan wel ziek worden maar symptomen zouden minder moeten zijn en besmetting ook. Dat er booster shots zullen nodig zijn is waarschijnlijk maar eens productiecapaciteit op punt staat, hoeft dat geen grote impact te geven. De huidige vaccins kunnen ook relatief snel worden aangepast om nieuwe vormen ook te dekken. Of de ziekte ooit kan uitgeroeid worden, moet nog maar blijken maar het moet op z'n minst mogelijk zijn om het terug te dringen tot griep-proporties.
Je vraagt me waar het roet zit. Wel daar, mutaties. Enkele weken geleden was er trouwens een stevige onnodige paniek reactive van onze overheid op de nieuwe gevonden variant.

De originele vraag was: "Waarom kunnen alle maatregelen dan niet opgeheven worden?" Onze overheid kennende zijn ze eerder van het voorzichtige principe en houden ze zo soms onnodig lang verschillende maatregelen aan uit pure schrik (de avondklok is er ook nog altijd). Onzekerheid over de effectieve werking van vaccinaties (die er niet zijn haha) op de varianten is er daar één van.

Desondanks dat ik je optimisme graag deel, en zeer graag wil werken met booster shots. Zelfs alternatieve vormen zoals bijvoorbeeld de ontwikkelde neusspray waardoor je x uur niet vatbaar bent voor COVID.
Je zegt tevens ook een tweede probleem: "snel aanpassen", 100% correct. Om dan hetzelfde gezaag te horen van enkelingen: "te snel, ik ben geen proef konijn, ween ween".

Voor de rest ga ik voor de volledige 100% akkoord met je. Volle gas vooruit op de vaccinatie.

Waarom software voor vaccinaties vierkant draait: bedrijf erachter heeft geen ervaring met grote projecten

Overheid en IT-projecten, het is toch vaak een slecht huwelijk...
Toch raar hoe die 'aanbestedingen' verlopen:
- Bedrijf (Paronella) had geen ervaring met projecten van deze omvang. Blijkbaar ook maar 3 werknemers?
- RTBF beweert dat het vooral een kwestie van geld was: "Het bedrag dat een groot bedrijf zou vragen, zou 3-4x hoger liggen.
- Aanbesteding gebeurde via een 'versnelde procedure', maar de toekenning is pas op 20 januari gebeurd?

Hier mag toch eens terecht wat kritiek op komen. Misschien zou de kritiek zich beter eens verschuiven naar dit onderwerp, ipv 'er liggen nog x vaccins in de diepvries'.
T'is niet echt een pure aanbesteding hé. Men heeft 10 bedrijven aangeschreven en er hebben er 3 geantwoord. De rest heeft zijn kat gestuurd.
Men heeft dan ook die 10 als capabel geacht om dit te implementeren.

En in principe zou je dit wel kunnen veronderstellen angezien paronella al een systeem had zitten dat in de richting zat, al hadden ze dit beter een jaar geleden al gedaan om dan wat meer tijd te hebben om te debuggen en te testen.

Maar het is echt niet simpel. Ook het voorzien van een scoresysteem is niet simpel. Omdat het scoresysteem kan aangevochten worden als zijnde niet objectief. Dat het ook moet voorzien worden als zijnde nuttig... en dat het ook aangevochten kan worden door bedrijven die niet mochten meedoen omdat de eisen als te stringent werden geacht en zij hier ook capabel voor waren. Is natuurlijk moeilijker, maar het kan wel. Het is een pak simpeler om harde limieten te steken met medewerkers, omzet dan een soft systeem met punten.

En zoals altijd bij aanbestedingen moet de firma zich houden aan wat er geschreven staat. En zo'n systeem 100% juridisch en technisch correct beschrijven zonder vergetelheden of lancunes maar toch robuust en compleet is niet evident.
Daarnaast is SMALLS nu ook geen expert in dergelijke systemen hé - denk ik. In principe had een onderhandelingsopdracht hier veel logischer geweest om een juist systeem te krijgen. Maar ik ga er vanuit dat men in de veronderstelling was dat paronel en anderen wel capabel zouden zijn om dit te kunnen omdat ze al een vergelijkbaar systeem in werking hadden.
Probleem met een onderhandelingsopdracht is dat men dit liever niet wenst te gebruiken omdat er een zweem van onpartijdigheid rond hangt en dit liever wenst te vermijden met zo'n publieke aanbesteding.

Daarnaast nemen die procedures een pak tijd in beslag. Het schrijven van een aanbesteding van dat niveau (basis gebruiken van een tekst die men voor een gelijkaardig systeem heeft voozien, informatie consulteren en aanpassingen maken, juridische clausules maken en laten verifiëren, de ramingen maken en informeren bij verschillende entiteiten om te zien wat marktconform is en eens de offertes binnen komen die allemaal vergelijken, nakijken of ze conform zijn er opmerkingen gemaakt zijn door de geïnteresseerden van flaters / lancunes die je dan kunt rechtzetten (want dat is ook de taak van de inschrijver) of waarvoor je het moet annuleren en nieuw opstarten waarna je de gunning moet opstellen en dit laten verifiëren door een volledige hierarchische lijn inclusief de controleorganismen) zit vlot aan een doorlooptijd van 1 jaar.

Dan is een jaar zelfs nog snel hoor... Het is niet alsof je gewoon kunt zeggen van kijk ik ken 3 bedrijven in de private sector die dit zeker aankunnen. Ik vraag hen een prijs in te dienen waarover ik overleg en de volledige verantwoordelijkheid bij hen leg en ik kies er gewoon 1 waarbij ik het beste gevoel en ervaring heb dat ze hun objectieven voor dergelijke grote projecten halen en zich aan hun woord houden zonder extra kosten en dus binnen het voorziene budget. Zo werkt de private sector wanneer ze een groot project hebben. Met vertrouwde partners. Een overheid kan dit niet of moeilijk.

Israeli's mogen al genieten van een vrijer leven (mits vaccinatiepas), toch vinden er daar nog altijd geen grote bijeenkomsten plaats.

De Belgische overheid en de virologen moeten gewoon eens stoppen met liegen en mist spuien. Zolang de vaccinatiecampagne niet op volle toeren draait kan de horeca en de cultuursector niet openen. Het aantal besmettingen is 'stabiel' maar het aantal besmettingen en ziekenhuis opnames ligt best hoog. Er circuleert nog altijd veel virus in de samenleving.

't Zijn allemaal grote narcisten met een immens ego die immens genieten van de media-aandacht onze virologen. Geef mij maar de bescheiden dr. Fauci

Maar tenzij ik mij vergis is de reden dat kinderen geen vaccin krijgen omdat die klinische testen later komen. Wanneer die klinische testen uitwijzen dat kinderen ook mogen gevaccineerd worden (en ik vermoed dat dit wel ok zal zijn, dokters raden ook zwangere vrouwen aan het vaccin te aanvaarden) lijkt die 80% mij toch wel haalbaar in een land zoals België, waar het wantrouwen tegenover vaccins en de medische wereld wel meevalt.
De implicatie is eerder dat het langer gaat duren eer die groepen gevaccineerd zijn. Het zijn inderdaad de klinische studies die langer op zich laten wachten gezien men eerst de resultaten bij volwassenen afwacht. Eer alle leeftijdsgroepen gevaccineerd kunnen worden zijn we alweer een heel eind verder.

In de VS is de verwachting dat voor >12 jaar het eerste vaccin in september goedgekeurd zal kunnen worden. Die studies zijn momenteel bezig, eens die afgerond zijn kan men stapsgewijs naar jongere groepen gaan.

De anti-vaxx groep is vrij vocaal maar het is idd de vraag hoe groot die is in België. Maar bv mijn vriendin staat niet echt te springen door naaldenfobie en mijn ma ziet er niet echt het nut van in. Op zich niet echt mensen die wantrouwig staan tegenover het vaccin zelf, maar toch al wat moeilijker te bereiken zijn.

Vorige week zaterdag test afgelegd, zondagmiddag al resultaat (negatief). Op dat vlak dus absoluut geen reden tot klagen. Wel vreemd dat het resultaat nog steeds niet beschikbaar is in de app.
Die van mij is er nooit ingekomen. Ik vraag mij af of de huisarts nog op een knop moet klikken om door te sturen naar de app ofzo :/ de appcode was meegegeven met de test.

Het aantal ziekenhuisopnames blijft hoog. Toch wordt er gesproken over versoepelingen. Begrijpen wie kan hé😄. Al zal er wellicht veel druk worden uitgeoefend. België is op een koord aan het balanceren.

Die van mij is er nooit ingekomen. Ik vraag mij af of de huisarts nog op een knop moet klikken om door te sturen naar de app ofzo :/ de appcode was meegegeven met de test.
Er gaat inderdaad veel mis. Hier zijn er een stuk afgenomen. Je kan beter in cozo kijken dan in de app.

Hopelijk is het virus dan volledig weg in Belgie als we die 80% halen.
Gaan we volgens jou dan naar een situatie zoals Australie? Kleinere lockdowns wanneer een besmetting is gedetecteerd.
Dit is toch niet haalbaar om alle import van mensen hier te checken en in quarantine te plaatsen zoals in Australie?
Frankrijk en Nederland zijn bv landen waar heel veel wantrouwen is tov het vaccin, moeten we die dan allemaal controleren aan de grens of weet het virus dat hij de grens niet mag oversteken?
Het stoort mij een beetje dat het vaccin toegang geeft tot ‘het vrijheid der rijkdom’ maar we zijn er nog lang niet hoor als je iets verder denkt.

Laatst bewerkt:
Kan er me eigenlijk iemand volgende uitleggen: stel nu dat iedereen tegen de herfst de kans heeft gehad om zich te laten vaccineren en we komen inderdaad aan de 80%(?) die nodig is. Waarom kunnen alle maatregelen dan niet opgeheven worden? Ik hoor steeds terug komen dat huidige maatregelen ( ontsmetten, afstand houden, mondmaskers, etc... ) ook volgende jaren nog de standaard kunnen/zullen zijn. Lijkt me dan dat evenementen, discotheken, binnen op café zitten in groep,... dan ook niet mogelijk lijken. Of zie ik het fout? Ik vraag me dus vooral af waar de lijn getrokken zal worden wanneer ons oude leven, zoals we het gewoon waren, terug kunnen hervatten.
Waar of van wie hoor je dat? Misschien toch best betrouwbare bronnen raadplegen. En vooral: meerdere bronnen raadplegen.

Die 80% is niet het doel op zich, maar het middel. Het eerste doel is en blijft namelijk de druk op de zorg verminderen. Bijkomend, als er maar een handvol COVID patiënten in de ziekenhuizen liggen, dan zal zich dit ook snel vertalen in de sterftecijfers.

Voorbije zomer was de druk op de ziekenhuizen ook serieus gedaald en was er ruimte voor versoepelingen (terug op restaurant, café, grotere bubbels, kleine evenementen, ...). Dit alles nog zonder vaccins.

De vaccins gaan er gewoon voor zorgen dat alle cijfers zo dicht mogelijk bij 0 gaan liggen. Dus nee, men gaat niet wachten om te versoepelen tot 80% gevaccineerd is. Die 80% (of 70% ?) is een middel en een garantie om het blijvend onder controle te houden.

Kijk naar Nieuw-Zeeland, waar de cijfers een tijd lang 0 waren. Daar heeft men terug volledig versoepeld (zelf terug concerten met 30.000 man) en dat nog zonder vaccins. Wel is het zo dat daar bij één geval de boel gedeeltelijk op slot gaat, die voorzichtigheid gaat nog wel een tijd zo blijven. Die 80% zou er voor moeten zorgen dat zo'n gevallen niet meer de kop op steken, idealiter.

Dan heb je nog het verhaal van de mutaties inderdaad. Maar dat kan je nu eenmaal bij elk virus hebben, niet enkel bij corona-virussen. Met dat risico hebben we altijd geleefd en gaan we ook altijd blijven leven.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan