Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wat m.i. een sterk gemiste kans is, is de uitvoering van de mondmaskerplicht bij het uitoefenen van horeca-activiteiten (dus op café, maar ook op evenementen ed.). Na het Overlegcomité luidde de communicatie nog dat het mondmasker zou mogen afgezet worden om "zittend te eten en te drinken" maar in de uiteindelijke maatregelen is dat "zittend" niet opgenomen. Nu mag je "occasioneel" het masker afzetten om te eten en te drinken hetgeen betekend dat je gewoon kan rondlopen, dansen, etc. zonder masker zolang je maar aan het drinken of eten bent.

De regel dat er enkel aan tafel kan worden geconsumeerd is niet nieuw en zou perfect opnieuw kunnen worden ingevoerd. Is dat fijn? Nee. Heeft dat een negatieve impact voor de sector? Absoluut. Maar het is wel eerlijker dan enkel fuiven te gaan verbieden of bepaalde sectoren te moeten sluiten (waar we nu toch weer op afstevenen).
Niet dat ik vandaag nog zoveel uitga, maar dansen met een mondmasker lijkt me toch een raar zicht (laat staan als trouwend koppel op je openingsdans). Wordt dat streng gehandhaafd of gaat men daar nonchalant mee om in het uitgaansleven? Zijn hier mensen die daarvan kunnen getuigen?

Zoals je zelf aangeeft: met een Duvel in de hand kan je de hele avond staan dansen zonder mondmasker. En véél mensen dansen met een glas in hun hand, behalve als je naar De Toverfluit of Dancing Fabiola gaat maar dat is dan ook dansen voor mensen uit een risicogroep. :unsure:

Bedoel je niet 393?

150 minder opnames maakt wel degelijk een verschil uit. In dit geval tussen lockdown in december en geen lockdown in december.
Neen. En je verschuift het originele standpunt naar iets wat er niet stond.
526 - 154 (niet-gevaccineerden die je laat creperen) -79 (onbekende status + half gevaccineerd) = 293 opnames die vast liggen. Dat is het meest optimistische cijfer. Van die 79 komen er waarschijnlijk ook nog bij, maar die tel ik hier niet mee.

En ja, 150 opnames minder maakt een verschil uit. Soeplepel zei echter: Alles open en niet-gevaccineerden laten creperen. Gevaccineerden gewoon behandelen en geen zorg meer opschorten. Dat is een vals dilemma, want als je alle maatregelen laat vallen, stijgt het aantal opnames zo enorm dat er meer dan alleen niet-gevaccineerden zullen liggen creperen.

Jawel

Maar het is economisch makkelijker te verantwoorden een fuifje te annuleren dan de hele horeca te sluiten hé
Dat je het uit economisch standpunt bekeek, kon ik niet afleiden uit je bericht.
Soit, maakt niet uit. De zaken die je opsomt kunnen overal gebeuren, zoals Polle32 zegt.

Neen. En je verschuift het originele standpunt naar iets wat er niet stond.
526 - 154 (niet-gevaccineerden die je laat creperen) -79 (onbekende status + half gevaccineerd) = 293 opnames die vast liggen. Dat is het meest optimistische cijfer. Van die 79 komen er waarschijnlijk ook nog bij, maar die tel ik hier niet mee.

En ja, 150 opnames minder maakt een verschil uit. Soeplepel zei echter: Alles open en niet-gevaccineerden laten creperen. Gevaccineerden gewoon behandelen en geen zorg meer opschorten. Dat is een vals dilemma, want als je alle maatregelen laat vallen, stijgt het aantal opnames zo enorm dat er meer dan alleen niet-gevaccineerden zullen liggen creperen.
Ik maakte een rekenfout, en had het stuk met onbekende status gemist, maar aangepast in edit.

Niet-gevaccineerden laten creperen lijkt mij niet juist, maar anderzijds gijzelen ze ons wel, en zorgen ze ervoor dat de rest v/d bevolking crepeert onder hun beslissing om dat niet te doen. Met een stijging van mentale moeilijkheden onder veel mensen, vooral jongeren, het platleggen van vele sectoren en economische moeilijkheden voor bepaalde sectoren (alsook schade) en ook uitstel van niet-corona gerelateerde zorg (zoals kankeroperaties) bijvoorbeeld, die ook vrij urgent zijn.

Dus wij moeten dan wel creperen door hun beslissing.

Niet dat ik vandaag nog zoveel uitga, maar dansen met een mondmasker lijkt me toch een raar zicht (laat staan als trouwend koppel op je openingsdans). Wordt dat streng gehandhaafd of gaat men daar nonchalant mee om in het uitgaansleven? Zijn hier mensen die daarvan kunnen getuigen?

Zoals je zelf aangeeft: met een Duvel in de hand kan je de hele avond staan dansen zonder mondmasker. En véél mensen dansen met een glas in hun hand, behalve als je naar De Toverfluit of Dancing Fabiola gaat maar dat is dan ook dansen voor mensen uit een risicogroep. :unsure:
Voor discotheken is er de optie om met zelftesten te werken (al ontbreekt daar het wettelijk kader, maar de gezondheidsvoordelen zijn er wel). En dansen met een mondmasker is misschien raar, maar het zijn ook rare tijden. Dat lijkt mij een klein offer gelet op wat er speelt.

Handhaving is momenteel onbegonnen werk net omwille van de grijze zone in de regels. En uitbaters zijn het beu om continu voor flik te moeten spelen in hun zaak (wat nog moeilijker is dan een toegangsbeleid te voeren)...

Ik maakte een rekenfout, en had het stuk met onbekende status gemist, maar aangepast in edit.

Niet-gevaccineerden laten creperen lijkt mij niet juist, maar anderzijds gijzelen ze ons wel, en zorgen ze ervoor dat de rest v/d bevolking crepeert onder hun beslissing om dat niet te doen. Met een stijging van mentale moeilijkheden onder veel mensen, vooral jongeren, het platleggen van vele sectoren en economische moeilijkheden voor bepaalde sectoren (alsook schade) en ook uitstel van niet-corona gerelateerde zorg (zoals kankeroperaties) bijvoorbeeld, die ook vrij urgent zijn.

Dus wij moeten dan wel creperen door hun beslissing.
Het hele punt is dat zij ons duidelijk niet zo eenzijdig gijzelen, en dat je met 100% vaccinatie nog altijd problemen zou hebben. Zelfs in tijden van maatregelen, dus laat staan als je alle maatregelen opheft.

Alleen is de ziekenhuisdruk nu al groot. Dat zijn niet maar woorden, dat is omdat het personeel het al maar moeilijk aan kan en de bezetting te hoog is. Wat je voorstelt, is "alles open". Dat is meer dan wat we nu op dit moment hebben. Dat is massa-evenementen, reizen zonder maatregelen...

En in dat scenario, dus met exponentieel meer besmettingen dan nu, waarbij we al aan een te grote ziekenhuisdruk zitten, denk jij dat het alleen maar de niet-gevaccineerden zijn die in ziekenhuisgangen zouden liggen creperen?

in deze post staat het nog: https://www.beyondgaming.be/goto/post?id=419568

Van 1 tot 24 november: 526 ziekenhuisopnames. Waarvan 154 niet-gevaccineerden die niet op IC zouden zijn beland indien gevaccineerd.
Dat betekent wel nog altijd 293 (de onbekende statussen weggelaten) opnames die je sowieso hebt. Ook al laat je ongevaccineerden creperen in de gangen.

En dat zijn 293 opnames terwijl er wel maatregelen zijn. Gooi alles open en dat gaat ineens exponentieel veel hoger worden. Waarom denk je dat er dan alleen ongevaccineerden zouden creperen in de gangen?
Ik wist niet dat ik alles moest feitelijk checken wanneer ik mijn gal wil spuwen op een online forum. Soms moet men keer kunnen ventileren. En bij deze was het naar de egoïsten die ik liever zie creperen.

EDIT: Zijn er zoveel onbekende statussen? Weten die dan niet of ze gevaccineerd zijn? Hoe kan je een onbekende status hebben?
Is hier gisteren al gepasseerd:

Sciensano weet het niet omdat de ziekenhuizen het niet doorgeven in de ziekenhuissurveillance. Daarom gaat men deze cijfers in de toekomst ook niet meer publiceren.

Het hele punt is dat zij ons duidelijk niet zo eenzijdig gijzelen, en dat je met 100% vaccinatie nog altijd problemen zou hebben. Zelfs in tijden van maatregelen, dus laat staan als je alle maatregelen opheft.
Er moeten maatregelen zijn maar ze moeten proportioneel zijn.
Een gaan eten of op café gaan, of naar de fitness of de winkel gaan vs met duizend man dicht opeengepakt in een disco te zitten. In het eerste geval is de kans op besmetting veel kleiner voor gevaccineerden dan in het tweede geval.

CST zou wel beter moeten gecontroleerd worden en zaken die dat niet doen zouden moeten gesloten worden.

Het hele punt is dat zij ons duidelijk niet zo eenzijdig gijzelen, en dat je met 100% vaccinatie nog altijd problemen zou hebben.

Ik denk dat jouw cijfers. 293 tegenover 153 bewijzen van juist niet. 293 op IZ tegenover 400 is een gigantisch verschil. Dat is 1/3e van de mensen op intensieve die niet gevaccineerd zijn. En dan moet je mij ook eens uitleggen waarom iemand een onbekende status heeft (kan iemand dit uitleggen?).

Het zou nog altijd niet makkelijk zijn, en er zouden wel wat maatregelen nodig zijn, maar het gewone leven zou wel zijn gang nog kunnen gaan. Het maakt een gigantisch verschil uit. In augustus en september lagen er ook 200 mensen op IZ (al was toen het merendeel vooral niet-gevaccineerden). Gezien de besmettingsgraad op dit heel hoog ligt, zouden we het wellicht wel kunnen doorkomen hebben mocht iedereen gevaccineerd zijn. Maar een boosterprik zou wel nodig geweest zijn voor veel mensen nu (wat de politiek zich ook wel realiseert ondertussen), om een volgende golf ook leefbaar te maken.

Eigenlijk moet iemand die mensen die niet-gevaccineerd zijn collectief dagvaardigen voor de rechtbank via een burgerlijk initiatief. Verantwoordelijken in psychische zorg, jongerenorganisaties, horeca-organisaties, VOKA, de reguliere zorg zouden allemaal zich als slachtoffer moeten opstellen, zodat de economische schade die die diensten hebben opgelopen kan terugbetaald worden, alsook de kosten voor mentale zorg en we ook een schadevergoeding krijgen.

Zijn de vlamingen niet vooral dik gesjareld door het feit dat we de voorbij golven telkens de beste van de klas waren?
Daarmee bedoel ik dat we met z'n allen dan gespaard zijn gebleven van besmetting terwijl er in Wallonië en Brussel besmettingen alom waren.
Nu zitten zij met een "groepsimmuniteit" terwijl de vlaming eigenlijk nog massaal ziek moet worden?

Er moeten maatregelen zijn maar ze moeten proportioneel zijn.
Een gaan eten of op café gaan, of naar de fitness of de winkel gaan vs met duizend man dicht opeengepakt in een disco te zitten. In het eerste geval is de kans op besmetting veel kleiner voor gevaccineerden dan in het tweede geval.
Maar daar vergeet je natuurlijk de absolute totaalaantallen.
Er zullen veel meer mensen op café/restaurant gaan, naar de fitness gaan en zeker gaan winkelen waardoor de kleinere kans daar zich mogelijks gaat vertalen in een groter absoluut aantal besmettingen.

Zijn de vlamingen niet vooral dik gesjareld door het feit dat we de voorbij golven telkens de beste van de klas waren?
Daarmee bedoel ik dat we met z'n allen dan gespaard zijn gebleven van besmetting terwijl er in Wallonië en Brussel besmettingen alom waren.
Nu zitten zij met een "groepsimmuniteit" terwijl de vlaming eigenlijk nog massaal ziek moet worden?
De Vlamingen hebben waarschijnlijk een betere groepsimmuniteit door de hoge vaccinatiegraad. Wat meteen het relatief karakter daarvan toont.

Is hier gisteren al gepasseerd:

Sciensano weet het niet omdat de ziekenhuizen het niet doorgeven in de ziekenhuissurveillance. Daarom gaat men deze cijfers in de toekomst ook niet meer publiceren.
Is het bekend welke ziekenhuizen dit niet willen publiceren. Is dat geografisch verbonden? Als ziekenhuizen in Brussel dit niet willen publiceren, kun je er van uitgaan, dat een groter deel niet-gevaccineerden zijn. Is dat elders, dan zal de verdeling wellicht ongeveer hetzelfde zijn als elders in Vl. 2/3e gevaccineerd, 1/3e niet-gevaccineerd.

Het verandert het punt nu ook niet echt. Er zijn minstens 150 niet-gevaccineerd die daar meer dan waarschijnlijk niet hadden gelegen, was het niet voor dat ze niet gevaccineerd zouden zijn.

Kan iemand die genezen is van Covid minder snel besmet raken dan iemand die gevaccineerd is? Ik heb daar eigenlijk geen idee van.
Lijkt me niet, beiden zorgen voor een respons van het immuunsysteem. Er zullen hier ongetwijfeld al cijfers gepasseerd zijn (ik kan hier ook niet volgen dus corrigeer me zeker), maar zuiver geredeneerd (en dus mogelijk verkeerd) zal de immunisatie door een besmetting wel achteruit gaan net zoals met de vaccins vermoed ik. Maar net zoals men hoopt/vermoedt bij de vaccins, zal het effect van een nieuwe besmetting misschien wel voor langer duren (zie discussie boostervaccins). Dus een 2de keer besmet worden zal misschien wel een goede zaak zijn om de 3de te vermijden.

Dit alles natuurlijk met de grote disclaimer dat je bij een werkelijke besmetting wel kans hebt op zware symptomen en verder ziekteverloop en bij vaccins niet.

Maar neem mijn simpele redenering zeker niet voor waarheid aan.

Is het bekend welke ziekenhuizen dit niet willen publiceren. Is dat geografisch verbonden? Als ziekenhuizen in Brussel dit niet willen publiceren, kun je er van uitgaan, dat een groter deel niet-gevaccineerden zijn. Is dat elders, dan zal de verdeling wellicht ongeveer hetzelfde zijn als elders in Vl. 2/3e gevaccineerd, 1/3e niet-gevaccineerd.
Wie zegt dat het van niet willen is?
Ziekenhuizen staan zodanig onder druk dat het mij niet onwaarschijnlijk lijkt dat het puur door tijdsdruk niet mogelijk is om dagelijks deze surveillance in de puntjes in te vullen en door te sturen. Een verder puur vrijwillige surveillance.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan