We hebben geen cijfers van hospitalisatie in Roemenie, maar met de huidige cijfers, en de piek is nog niet bereikt (hoewel de overheid al lang striktere maatregelen zou genomen hebben vroeger) met de cijfers van Roemenie en de metriek van België. (40 doden per dag, 600 mensen op IZ door covid), en 500 doden per dag met de Roemeense cijfers/vaccinatiegraad. Dan zou je zeggen dat onder de huidige maatregelen, met 37% volledig gevaccineerd in Belgie, je aan meer dan 6000 mensen op intensieve zorg komt [hoewel ook een deel van de gevaccineerden nu al op IZ dan niet-gevaccineerd zou zijn, waardoor het dodenaantal daardoor hoger ligt, en de mensen op IZ relatief weer lager, en ik dat niet meeneem in die extrapolatie). Dat is bijna 1/2e al van iedereen die besmet wordt nu. En nog niet eens de vergrijzingsgraad of de problemen met 6000 mensen extra op IZ (dat de zorg zou instorten, en niet iedereen de hulp zou kunnen krijgen) meegerekend, maar misschien is dat in Roemenië ook al gebeurd toen. Volledig extrapoleren is moeilijk, maar het punt is wel duidelijk.
Om maar te zeggen wat een chaos en catastrofe het zou geweest zijn als hier maar 37% volledig gevaccineerd was. En dat vaccineren wel degelijk belangrijk is. En dat de Deltamutatie wel een stuk ernstiger is (en ik persoonlijk duidelijk heb onderschat).
Minstens de helft die niet gevaccineerd is en besmet is, zou op IZ terechtkomen. (ook nu eenvoudige rekensom. 13% niet-gevaccineerd in Belgie v/d volwassenen. Dat is 910.000. Als je een besmettingsfactor van 15.000 op 11 miljoen rekent, dan is dat +-1250 besmettingen bij niet-gevaccineerden. 154 mensen daarvan liggen nu op IZ (maar een IZ opname kan langer dan een week duren). Anderzijds zijn er veel besmettingen bij kinderen, en kunnen niet-gevaccineerden al niet deelnemen aan veel activiteiten met covid safe pass, waardoor het aantal besmettingen bij niet-gevaccineerden zelfs iets lager ligt, en zijn er minder niet-gevaccineerden (of ligt de graad lager) bij ouderen, die van nature ook voorzichtiger zijn). Dus je kan eigenlijk al zeggen dat minstens 10% van niet-gevaccineerden die besmet worden, moeten opgenomen worden op IZ, en de kans vooral toeneemt in andere leeftijdscategorieën tegenover gevaccineerden.
Wel hou ik dan geen rekening met een evt. grotere besmettingskans als je in contact komt met covid als je niet-gevaccineerd bent.