Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Zus van een collega zit in hetzelfde schuitje. Moet dringend geopereerd worden wegens borstkanker, maar op dit moment geen mogelijkheid wegens volle ICU's.

Eerlijk? Fuck die anti-vaxxers en fuck onze lafhartige politici. Als je na anderhalf jaar die idioten nog niet hebt overtuigd, gaat het ook niet meer gebeuren.
Hier zijn ze vermoedelijk ook de zorg aan het opschuiven. Ik heb chronische ziekte. Moet 4x per jaar naar het ziekenhuis voor controle. 10 dagen geleden de laatste controle gehad, toen bevestigden ze mijn volgende afspraak voor februari. Gisteren kreeg ik een mailtje: wij bevestigen uw volgende afspraak voor mei 2022. Ik had geen Afspraak gemaakt, en mijn afspraak voor februari is in het systeem van afspraken niet meer te vinden. (Normaal krijg je in zo'n geval mailtje uw afspraak is gewijzigd van x naar y).
Heb gisterenavond nog een mailtje gestuurd om eens te checken of dat allemaal klopt en geen foutje in het computersysteem. Maar gezien de hele situatie in de ziekenhuizen zal dat wel niet zijn.
Nou ja voor mij maakt het allemaal niet veel uit. Ik sta goed geregeld dus kan allemaal niet veel kwaad, integendeel alle begrip voor. Maar voor iemand met echt levensbedreigende zaken is dat allemaal slecht nieuws. Hoop dat ze hier beetje selectief in te werk gaan en dat mede patiënten die slecht geregeld staan niet of minder lang uitgesteld worden, want kan anders ook bijkomende druk op de zorg komen door andere problemen die daardoor veroorzaakt worden.

Het begint nu toch wel tegen te steken hoor dat corona gedoe. Misschien moeten mensen gewoon aanvaarden dat niet iedereen 90 jaar kan worden? Mensen zijn oorspronkelijk gemaakt om in de natuur te leven. Men heeft zich natuurlijk zodanig ontwikkeld dat de voortplanting gemaximaliseerd is, hoewel de planeet daar niet voor voorzien is. We reizen zeer veel en liefst zo ver mogelijk, we kruipen in sportpaleizen met 15000 man zo dicht mogelijk op elkaar, gaan naar exotische landen, eten voedsel dat uit alle uithoeken van de wereld komt..

En af en toe duiken er ziektes op die we eigenlijk zelf veroorzaken door ons gedrag. In plaats van dat te aanvaarden gaat men al het mogelijke doen om ook op die manier in te grijpen.

Constant wilt de mens ingrijpen en eigenlijk hebben we de planeet al kapot gemaakt. Het enige wat ons nog kan redden is een serieuze bevolkingsdaling ... Voorlopig willen weinig mensen dit inzien, maar vroeg of laat zal de natuur genadeloos toeslaan en het zal 100 keer erger zijn dan deze coronagriep...

Het begint nu toch wel tegen te steken hoor dat corona gedoe.
Dat doet het voor iedereen.
Misschien moeten mensen gewoon aanvaarden dat niet iedereen 90 jaar kan worden?
Dat doen we toch al?
Mensen zijn oorspronkelijk gemaakt om in de natuur te leven. Men heeft zich natuurlijk zodanig ontwikkeld dat de voortplanting gemaximaliseerd is, hoewel de planeet daar niet voor voorzien is.
Hoe is de voortplanting gemaximaliseerd? Je ziet juist dat westers landen door oa vooruitgang op medisch vlak veel minder bevolkingsgroei kennen en (exclusief migratie) juist een daling.
We reizen zeer veel en liefst zo ver mogelijk, we kruipen in sportpaleizen met 15000 man zo dicht mogelijk op elkaar, gaan naar exotische landen, eten voedsel dat uit alle uithoeken van de wereld komt..

En af en toe duiken er ziektes op die we eigenlijk zelf veroorzaken door ons gedrag. In plaats van dat te aanvaarden gaat men al het mogelijke doen om ook op die manier in te grijpen.
Op welke manier in te grijpen bedoel je dan?
Constant wilt de mens ingrijpen en eigenlijk hebben we de planeet al kapot gemaakt. Het enige wat ons nog kan redden is een serieuze bevolkingsdaling ... Voorlopig willen weinig mensen dit inzien, maar vroeg of laat zal de natuur genadeloos toeslaan en het zal 100 keer erger zijn dan deze coronagriep...
Nogmaals, ingrijpen op welke manier? Zoals je het hier zegt lijk je te zeggen dat we bij geen enkele ziekte mogen ingrijpen?

En 'coronagriep' , Aub, is dat nu niet gewoon bewust provoceren? Dat bevordert de discussie niet.

Het begint nu toch wel tegen te steken hoor dat corona gedoe. Misschien moeten mensen gewoon aanvaarden dat niet iedereen 90 jaar kan worden? Mensen zijn oorspronkelijk gemaakt om in de natuur te leven. Men heeft zich natuurlijk zodanig ontwikkeld dat de voortplanting gemaximaliseerd is, hoewel de planeet daar niet voor voorzien is. We reizen zeer veel en liefst zo ver mogelijk, we kruipen in sportpaleizen met 15000 man zo dicht mogelijk op elkaar, gaan naar exotische landen, eten voedsel dat uit alle uithoeken van de wereld komt..

Los van het ethische aspect, vraag ik me vooral af hoe mensen als jij dat in de praktijk zien uitwerken.

De ziekenhuizen compleet laten crashen als we alle maatregelen loslaten?

Of gewoon de zieken en lijken opstapelen op straat zodra maximum capaciteit is bereikt? Interessant gedachte experiment als het je niet persoonlijk aangaat. Nachtmerrie materiaal als daar een geliefde van je ligt.

Jaja telewerk. Vrijdag de memo gekregen dat door de enorme werkdruk elke werknemer als essentieel wordt beschouwd en dat er dus absoluut niet meer van thuis uit kan worden gewerkt. Voor de rest vooral de boodschap gekregen om ons gezond verstand te gebruiken.

Zucht.

Dat doet het voor iedereen.

Dat doen we toch al?

Hoe is de voortplanting gemaximaliseerd? Je ziet juist dat westers landen door oa vooruitgang op medisch vlak veel minder bevolkingsgroei kennen en (exclusief migratie) juist een daling.
Kon je 100 jaar terug geen kinderen krijgen pech, nu moet men prutsen en kloten met kinderen in andere vrouwen te steken om toch maar een kind te krijgen. Dat is ingrijpen in de normale gang van zaken.
Op welke manier in te grijpen bedoel je dan?

Nogmaals, ingrijpen op welke manier? Zoals je het hier zegt lijk je te zeggen dat we bij geen enkele ziekte mogen ingrijpen?
Tuurlijk mag men ingrijpen, maar het is al zeer ver gekomen.
En 'coronagriep' , Aub, is dat nu niet gewoon bewust provoceren? Dat bevordert de discussie niet.
In vergelijking met ebola e.d. is dit peanuts inderdaad.
Los van het ethische aspect, vraag ik me vooral af hoe mensen als jij dat in de praktijk zien uitwerken.

De ziekenhuizen compleet laten crashen als we alle maatregelen loslaten?

Of gewoon de zieken en lijken opstapelen op straat zodra maximum capaciteit is bereikt? Interessant gedachte experiment als het je niet persoonlijk aangaat. Nachtmerrie materiaal als daar een geliefde van je ligt.
Dit is ethisch niet uitwerkbaar in de praktijk, want mensen zullen blijven toestromen in ziekenhuizen, dat weet ik ook wel en je moet ze helpen. Wij kunnen ons de oorlogstoestanden niet voorstellen omdat de meesten die dit ooit meegemaakt hebben hier niet meer rond lopen en we al 80 jaar geen oorlog meer gekend hebben in Europa.

Jaja telewerk. Vrijdag de memo gekregen dat door de enorme werkdruk elke werknemer als essentieel wordt beschouwd en dat er dus absoluut niet meer van thuis uit kan worden gewerkt. Voor de rest vooral de boodschap gekregen om ons gezond verstand te gebruiken.

Zucht.
Lolz , ja grote kans dus dat we in lockdown gaan binnen paar weken . Horeca is zelfs vragende partij voor sluiting .

Lolz , ja grote kans dus dat we in lockdown gaan binnen paar weken . Horeca is zelfs vragende partij voor sluiting .
Dat ze dan zelf vrijwillig hun deuren toe doen ….maar nee ze willen een vergoeding . ;)
Soit , ze hebben ergens gelijk dat ze er zoveel mogelijk proberen uit te halen maar de maatregel heeft toch wel ergens nut blijkbaar als je naar het nieuws gekeken hebt .
Die dancing die het gewoon geprobeerd heeft met testen …9 besmettingen ondanks cst ..
(nu rest alleen de vraag nog of die betrokken personen het wisten dat ze besmet waren . )

Zucht.
Whut? Wat voor werk doen jullie dan?

Ik vind dat valse vergelijkingen. Welke andere ongezonde zaken kan je opnoemen die zo'n acute druk leggen op onze gezondheidszorg, onze economie en onze hele maatschappij?

Ik alvast geen enkele.
Roken, alcohol, slechte eetgewoontes, ... Haal die er eens tussenuit en de druk in ziekenhuizen zal ook dalen.
Maar die zijn natuurlijk minder makkelijk aan te duiden daar eer men in een kritische situatie verzeild geraakt (IC of ziekenhuisopnames) er jaren kunnen passeren.
Maar als je onlangs Geert Meyfroidt in de Slimste Mens hoort zeggen dat het grootste gedeelte van zijn patiënten alcohol gerelateerd zijn kan je niet ontkennen dat er geen problemen zijn. Alleen wordt daar niet dagelijks op gehamerd.

Dat is ook nog zo een moeilijk vraagstuk. Wie ga je helpen als er nog maar 1 bed over is. De ongevaccineerde met covid die voor de rest altijd gezond geleefd heeft, of de gevacinneerde (zonder Covid) die er is terechtgekomen door een ongezonde levensstijl (eten, drinken, roken, ...) En hierdoor een dringende operatie moet ondergaan ? Je kan bij beiden beweren dat ze in die situatie zijn terecht gekomen door hun eigen toedoen/genomen beslissingen.

Denk dat het niet allemaal zo zwart/wit is dan dat het soms wordt voorgesteld.

Roken, alcohol, slechte eetgewoontes, ... Haal die er eens tussenuit en de druk in ziekenhuizen zal ook dalen.
Maar die zijn natuurlijk minder makkelijk aan te duiden daar eer men in een kritische situatie verzeild geraakt (IC of ziekenhuisopnames) er jaren kunnen passeren.
Maar als je onlangs Geert Meyfroidt in de Slimste Mens hoort zeggen dat het grootste gedeelte van zijn patiënten alcohol gerelateerd zijn kan je niet ontkennen dat er geen problemen zijn. Alleen wordt daar niet dagelijks op gehamerd.

Dat is ook nog zo een moeilijk vraagstuk. Wie ga je helpen als er nog maar 1 bed over is. De ongevaccineerde met covid die voor de rest altijd gezond geleefd heeft, of de gevacinneerde (zonder Covid) die er is terechtgekomen door een ongezonde levensstijl (eten, drinken, roken, ...) En hierdoor een dringende operatie moet ondergaan ? Je kan bij beiden beweren dat ze in die situatie zijn terecht gekomen door hun eigen toedoen/genomen beslissingen.

Alleen zorgen die andere zaken er nog niet voor dat andere zorg moet uitgesteld worden en dat is op dit moment het grote probleem. Dat die slecht voor de gezondheid zijn en daardoor gevolgen aan vast kunnen hangen, zal uiteraard niemand ontkennen.

Ok, dus 8,5 miljoen mensen hebben hun volledige vaccinatie gehad vanaf 12 jaar. Da's op ± 10 miljoen. en ± 8 miljoen op 9,2 miljoen volwassenen.
Dan zit er inderdaad nog wel wat rek op om die weigeraars onder de volwassenen ook over de streep te trekken.
En als je het iets meer in detail wilt zien, ik heb eens de data van het Sciensano Dashboard gekoppeld aan de open data van statbel. Sciensano geeft enkel percentages per leeftijdsgroep per regio. Bij deze in absolute getallen (gevaccineerd = volledig gevaccineerd, ongevaccineerd = ongevaccineerd of enkel 1e prik):
ntvpRHF.png

Wat is de kans dat alle mensen die roken, overmatig drinken of zwaarlijvig zijn omwille van hun levenskeuzes een onevenredig grotere kans hebben om allemaal op quasi hetzelfde tijdstip op de ICU belanden ten opzichte van mensen die die keuzes niet hebben gemaakt? Want dat is wat het vaccin weigeren betekent.

Ik ben de laatste tegen wie je moet beginnen over de problemen van alcohol en roken, mijn standpunt over die zaken op het forum is redelijk goed gekend. Maar het is de grootste zever om die zaken te gaan vergelijken met het weigeren van het vaccin. Compleet valse vergelijking.

Alleen zorgen die andere zaken er nog niet voor dat andere zorg moet uitgesteld worden en dat is op dit moment het grote probleem. Dat die slecht voor de gezondheid zijn en daardoor gevolgen aan vast kunnen hangen, zal uiteraard niemand ontkennen.
Ok, maar je kan ook niet ontkennen dat moesten deze mensen in het verleden wat beter op hun gezondheid gelet hebben de druk nu niet zo hoog zijn.
Zoals ik al zei zijn die die zaken natuurlijk eerder een chronische situatie en zijn de ziekenhuizen daar met de jaren op voorzien terwijl Covid het tegenover gestelde is.
Maar haal eender welke van die 2 groepen eruit en de druk is zal serieus zakken en dan kunnen de ingrepen van de mensen die zonder eigen toedoen toch een dringende ingreep nodig hebben allemaal geholpen worden.

Wat is de kans dat alle mensen die roken, overmatig drinken of zwaarlijvig zijn omwille van hun levenskeuzes een onevenredig grotere kans hebben om allemaal op quasi hetzelfde tijdstip op de ICU belanden ten opzichte van mensen die die keuzes niet hebben gemaakt? Want dat is wat het vaccin weigeren betekent.

Ik ben de laatste tegen wie je moet beginnen over de problemen van alcohol en roken, mijn standpunt over die zaken op het forum is redelijk goed gekend. Maar het is de grootste zever om die zaken te gaan vergelijken met het weigeren van het vaccin. Compleet valse vergelijking.

Als je de cijfers op https://www.worldometers.info/ bezien zou ik die groep toch niet onderschatten. En dat zijn dan de doden. Dus de groep dat geholpen moet worden is vele malen groter.

Ok, maar je kan ook niet ontkennen dat moesten deze mensen in het verleden wat beter op hun gezondheid gelet hebben de druk nu niet zo hoog zijn.
Zoals ik al zei zijn die die zaken natuurlijk eerder een chronische situatie en zijn de ziekenhuizen daar met de jaren op voorzien terwijl Covid het tegenover gestelde is.
Maar haal eender welke van die 2 groepen eruit en de druk is zal serieus zakken en dan kunnen de ingrepen van de mensen die zonder eigen toedoen toch een dringende ingreep nodig hebben allemaal geholpen worden.
Dat durf ik niet te zeggen, lijkt mij puur giswerk eerlijk gezegd. De enige zekerheid die we zien is dat je veel meer kans hebt op IC opname als je niet gevaccineerd bent.

Als je de cijfers op https://www.worldometers.info/ bezien zou ik die groep toch niet onderschatten. En dat zijn dan de doden. Dus de groep dat geholpen moet worden is vele malen groter.
Dan kan je ook zeggen dat als we een pil (of een vaccin if you wish) hadden gevonden die kanker kon voorkomen en als we allemaal te voet gaan in plaats van in auto's te kruipen dat de druk op ICU ook lager zou zijn. Als, als, als, ...

Dat durf ik niet te zeggen, lijkt mij puur giswerk eerlijk gezegd. De enige zekerheid die we zien is dat je veel meer kans hebt op IC opname als je niet gevaccineerd bent.
Ja er zijn natuurlijk geen gedetailleerde cijfers van vrijgegeven (en maar goed ook misschien qua privacy), maar een aantal jaren geleden hoorde ik bv dat er een serieuze stijging van oa (long)kankers zat aan te komen bij vrouwen die sowieso later zijn beginnen roken dan mannen eind jaren 50/60.
Maar daar is qua gezondheidszorg makkelijker op te anticiperen natuurlijk.

En je gaat mij zeker niet horen ontkennen dat bij bepaalde groepen de IC opnames zwaar kunnen worden teruggedrongen.
Maar de jongeren (kinderen) is daar naar mijn bescheiden mening geen deel van. (Maar dat is dan weer een andere discussie)

Dat zijn allemaal mooie cijfers, maar zeggen niks als je niet weet waar ze vandaan komen.

Ik zal er 1tje uitpikken omdat ik daar vrij snel de studie met gedetailleerde cijfers over gevonden heb. Roken is deze studie:
The Lancet -Spatial, temporal, and demographic patterns in prevalence of smoking tobacco use and attributable disease burden in 204 countries and territories, 1990–2019: a systematic analysis from the Global Burden of Disease Study 2019

Volgens die cijfers (tenzij ik ergens een rekenfout gemaakt heb, is in de vlugte gedaan) sterven er jaarlijks ~1.300 mensen in België aan de rechtstreekse gevolgen van roken. Om het in perspectief te zetten, in België zijn er op minder dan 2j al zo'n 26.500 corona-doden.

Ja er zijn natuurlijk geen gedetailleerde cijfers van vrijgegeven (en maar goed ook misschien qua privacy), maar een aantal jaren geleden hoorde ik bv dat er een serieuze stijging van oa (long)kankers zat aan te komen bij vrouwen die sowieso later zijn beginnen roken dan mannen eind jaren 50/60.
Maar daar is qua gezondheidszorg makkelijker op te anticiperen natuurlijk.

En je gaat mij zeker niet horen ontkennen dat bij bepaalde groepen de IC opnames zwaar kunnen worden teruggedrongen.
Maar de jongeren (kinderen) is daar naar mijn bescheiden mening geen deel van. (Maar dat is dan weer een andere discussie)
Maar nogmaals, dat zorgt niet voor de situatie zoals nu is. En ja, er zijn ongezonde zaken in onze levensstijl, dat is een feit, maar die zorgen niet voor de overbelasting zoals ze nu is. Er wordt ook behoorlijk veel gedaan voor kankers (even als voorbeeld), maar dat zijn nu eenmaal andere maatregelen die we niet altijd zien tenzij we ze meemaken. Dat is allemaal ook niet relevant voor de situatie waar we nu inzitten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan