Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dan kan je ook zeggen dat als we een pil (of een vaccin if you wish) hadden gevonden die kanker kon voorkomen en als we allemaal te voet gaan in plaats van in auto's te kruipen dat de druk op ICU ook lager zou zijn. Als, als, als, ...
ja idd, maar de druk is er en het ging oa over het feit wie help je en wie laat je "kreperen".
Ik heb het al een paar keer gezegd en herhaal het nog eens, er wordt naar mijn mening veel te veel zwart/wit gedacht tegenwoordig. Ieder gaat uit van zijn standpunt/leefwereld. En groepen tegen elkaar opzetten zoals dat nu soms gebeurd is geen oplossing.
Aah en ik ben gevaccineerd moesten er daar twijfels over ontstaan. Maar ik zie een niet gevaccineerde niet als de Antichrist of oorzaak van al de miserie.

Want we spreken beter van gevacinneerden en niet-immunen.
Want een niet gevaccineerde die de ziekte doorgemaakt heeft blijft wel in de niet-gevaccineerde groep van 10% (of 20% wat het ook is) zitten maar is geen probleem meer (en misschien nooit geweest) qua verspreiding en IC druk.
Ik denk dat we er uiteindelijk zo wel gaan moeten doorgeraken.

ja idd, maar de druk is er en het ging oa over het feit wie help je en wie laat je "kreperen".
Ik heb het al een paar keer gezegd en herhaal het nog eens, er wordt naar mijn mening veel te veel zwart/wit gedacht tegenwoordig. Ieder gaat uit van zijn standpunt/leefwereld. En groepen tegen elkaar opzetten zoals dat nu soms gebeurd is geen oplossing.
Aah en ik ben gevaccineerd moesten er daar twijfels over ontstaan. Maar ik zie een niet gevaccineerde niet als de Antichrist of oorzaak van al de miserie.

Want we spreken beter van gevacinneerden en niet-immunen.
Want een niet gevaccineerde die de ziekte doorgemaakt heeft blijft wel in de niet-gevaccineerde groep van 10% (of 20% wat het ook is) zitten maar is geen probleem meer (en misschien nooit geweest) qua verspreiding en IC druk.
Ik denk dat we er uiteindelijk zo wel gaan moeten doorgeraken.
Dat geeft idd aan dat je als niet gevaccineerde nog meer kans hebt om in het ziekenhuis te komen ipv wat we nu denken. Want die immuun zijn, zullen waarschijnlijk dezelfde bescherming hebben als een gevaccineerde. Ik denk trouwens niet dat de meeste vanuit hun leefwereld denken, maar gewoon de cijfers zien en daar op verder gaan.

Dat zijn allemaal mooie cijfers, maar zeggen niks als je niet weet waar ze vandaan komen.

Ik zal er 1tje uitpikken omdat ik daar vrij snel de studie met gedetailleerde cijfers over gevonden heb. Roken is deze studie:
The Lancet -Spatial, temporal, and demographic patterns in prevalence of smoking tobacco use and attributable disease burden in 204 countries and territories, 1990–2019: a systematic analysis from the Global Burden of Disease Study 2019

Volgens die cijfers (tenzij ik ergens een rekenfout gemaakt heb, is in de vlugte gedaan) sterven er jaarlijks ~1.300 mensen in België aan de rechtstreekse gevolgen van roken. Om het in perspectief te zetten, in België zijn er op minder dan 2j al zo'n 26.500 corona-doden.

Op het plusje duwen en je ziet waar de cijfers vandaan komen. Nu ik dacht altijd dat de worldometer een vrij betrouwbare bron was qua cijfers.

Ik heb het ook niet alleen over roken natuurlijk.
En laten we er vanuit gaan dat die 1300 kloppen. Dat zijn enkel de doden waarvan bewezen is dat het door roken komt. Niet de patiënten die behandeld worden en moeten worden in de ziekenhuizen.

Ik denk dat we niet de toer moeten opgaan om met het aantal doden te gaan gooien naar elkaar om te bewijzen hoe ernstig het wel allemaal is (niemand zal dat ontkennen) want dat is een straatje zonder einde.
Ik kan dan ook emotioneel replyen en wat met die ongeveer 8 miljoen kinderen onder de 5 jaar die jaarlijks sterven ? Hoe kunnen we dat voorkomen ?
Maar dat brengt volgens mij niet veel bij tot de discussie.
Net zo min als 1 (steeds kleiner wordende groep) aan te duiden als zwart schaap voor al de miserie.

603 mensen op IC momenteel.
We mogen rekenen dat de helft niet gevaccineerd is.
Drempel voor verstrengingen is 500 mensen op IC. Dus eigenlijk mocht iedereen gevaccineerd zijn zouden we aan 302 zitten.

Dat aantal ging ook wel nog stijgen maar dan ook nog altijd trager.

Ze moeten mss niet alle zonden van Israel over hen krijgen maar niet gevaccineerden zijn zeker niet zonder schuld in heel dit verhaal.

Gent schaft alles van kerstmarkt, nieuwjaarsreceptie,... af. Ze zullen ook niet de laatste zijn denk ik.
Ik hoop van harte dat ze de evenementensector, discotheken en weetikveel wat nog allemaal gaan ondersteunen, want daar wordt niet teveel meer over gesproken. Je mag nog een gezond bedrijf geweest zijn voor corona, zo'n zaken overleef je gewoon niet :headshake:

Zware flashbacks naar winter 2020 begin ik te krijgen.
Ook gelezen
Versta me niet verkeerd, ik begrijp wel ergens de beslissing.
Maar corona gaat nooit nog verdwijnen Ook niet met 100% gevaccineerden.
Gaan we dit nu elke winter mogen verwachten ons leven lang?
Tegen de tijd dat mijn kinderen kunnen gaan feesten zijn er geen discotheken en danscafés meer
Ik begin de mensen hun frustratie te begrijoen.

Dat durf ik niet te zeggen, lijkt mij puur giswerk eerlijk gezegd. De enige zekerheid die we zien is dat je veel meer kans hebt op IC opname als je niet gevaccineerd bent.
Ik dacht vorige week gelezen te hebben dat 50% van alle opnames gerelateerd zijn aan verslavingen. Gaande van kankers en andere verslaving gerelateerde aandoeningen maar ook slachtoffers van ongelukken met mensen onder invloed. Het ding is dat die opnames er altijd al geweest zijn en dat de extra belasting op de IC door covid er plots is bijgekomen. Als die belasting een blijver is zal er binnen een paar jaar ook extra capaciteit zijn om dit op te vangen.

603 mensen op IC momenteel.
We mogen rekenen dat de helft niet gevaccineerd is.
Drempel voor verstrengingen is 500 mensen op IC. Dus eigenlijk mocht iedereen gevaccineerd zijn zouden we aan 302 zitten.

Dat aantal ging ook wel nog stijgen maar dan ook nog altijd trager.

Ze moeten mss niet alle zonden van Israel over hen krijgen maar niet gevaccineerden zijn zeker niet zonder schuld in heel dit verhaal.
Meer dan de helft is gevaccineerd zelfs. Reken daarbij dat er van die ongevaccineerden ook wel een aantal op ICU zouden belanden indien wel gevaccineerd en je zou nu wss al aan 350-400 zitten.
Dus, waar blijven die boostershots?

Ik dacht vorige week gelezen te hebben dat 50% van alle opnames gerelateerd zijn aan verslavingen. Gaande van kankers en andere verslaving gerelateerde aandoeningen maar ook slachtoffers van ongelukken met mensen onder invloed. Het ding is dat die opnames er altijd al geweest zijn en dat de extra belasting op de IC door covid er plots is bijgekomen. Als die belasting een blijver is zal er binnen een paar jaar ook extra capaciteit zijn om dit op te vangen.
Naar de toekomst toe kan dat een ander verhaal worden, maar dat is nu niet relevant natuurlijk. De vraag is natuurlijk ook hoe covid in de toekomst gaat worden.

Op het plusje duwen en je ziet waar de cijfers vandaan komen. Nu ik dacht altijd dat de worldometer een vrij betrouwbare bron was qua cijfers.
Heb je dat zelf al eens gedaan?
Die stuurt je naar deze pagina, waar die bron niet direct te vinden is. Je moet effectief wat verder zoeken...

En ja, de cijfers kloppen. Binnen hun context. Dewelke natuurlijk niet zo simpel is als gewoon met een cijfer gooien.
Ik denk dat we niet de toer moeten opgaan om met het aantal doden te gaan gooien naar elkaar om te bewijzen hoe ernstig het wel allemaal is (niemand zal dat ontkennen) want dat is een straatje zonder einde.
Ik kan dan ook emotioneel replyen en wat met die ongeveer 8 miljoen kinderen onder de 5 jaar die jaarlijks sterven ? Hoe kunnen we dat voorkomen ?
Maar dat brengt volgens mij niet veel bij tot de discussie.
Net zo min als 1 (steeds kleiner wordende groep) aan te duiden als zwart schaap voor al de miserie.
Maar jij bent er wel mee begonnen, want jij bent eerst afgekomen met roken/alcohol/obesitas en nu met die cijfers afgekomen...

Jij bent begonnen met alle vergelijkingen, tot meerdere mensen u duidelijk maakten dat de vergelijkingen niet opgingen. En nu mogen we opeens niet meer vergelijken.

To be honest ik zou in deze crisis toch ook niet graag aan het politieke roer staan se.

Het is echt kiezen tussen de pest en de cholera.
Duw je die verplichte vaccinatie erdoor krijgen de antivaxxers nog meer wind in de zielen. Waardoor je die kloof die er nu al is tussen de mensen nóg groter maakt.

Gooi je niet alles dicht riskeer je dat je ziekenhuizen overbelast geraken.
Doe je dat wel tref je weer de economie en mentale gezondheid van de mensen.

Zij liever dan ik om te kiezen, hoor.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan