Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ja, maar praktisch gezien zijn dat natuurlijk geen oplossingen. Als we toen alles geweten hadden, hadden we veel dingen anders gedaan. Toen was de consensus ook nog dat we met 70% aan een veilige dekking zouden zitten, en we er vanaf zouden zijn. Tot de Deltavariant roet in het eten kwam gooien. Dus de situatie is veranderd tegenover toen.men had bij het begin van de vaccinatie campagne kunnen beslissen dat bewust vaccin-weigeraars (zonder medische redenen) niet op medische verzorging moesten rekenenen voor eventuele latere Covid infecties.
Dat had ons nen hoop zever bespaard.
We moeten het wiel niet heruitvinden, kijk gewoon wat ze in onze buurlanden (en andere continenten doen). Bijv geen toegang tot horecazaken of kappers of contactberoepen zonder een vaccinatiebewijs. Ook firma's zouden een vaccinatiebewijs kunnen opvragen vooraleer nieuwe werknemers mogen starten, net zoals ze nu een bewijs van goed gedrag opvragen bij veel functies. In de USA doen verschillende firma's dit al. Persoonlijk mogen ze van mij ook dop- en werkloosheidsuitkeringen koppelen aan een bewijs van vaccinatie.Benieuwd hoe je hardliners gaat verplichten. Deur inbeuken, uit hun huis sleuren en prikken? Zal wel een combinatie van boetes en processen worden, maar ik vind dit toch wel een problematische wending.
Dat staat allemaal los van de juridische verplichting, en zou je ook kunnen invoeren zonder die verplichting. En kunnen ze dus morgen doen zonder problemen. Behalve dop- en werkloosheidsuitkering natuurlijk, daarvoor: zie hierboven.We moeten het wiel niet heruitvinden, kijk gewoon wat ze in onze buurlanden (en andere continenten doen). Bijv geen toegang tot horecazaken of kappers of contactberoepen zonder een vaccinatiebewijs. Ook firma's zouden een vaccinatiebewijs kunnen opvragen vooraleer nieuwe werknemers mogen starten, net zoals ze nu een bewijs van goed gedrag opvragen bij veel functies. In de USA doen verschillende firma's dit al. Persoonlijk mogen ze van mij ook dop- en werkloosheidsuitkeringen koppelen aan een bewijs van vaccinatie.
Poliovaccin is al jaren en jaren verplicht. En al even lang gaan er stemmen op om het te verbinden aan kindergeld/werkloosheidsuitkering. Dat is nog altijd niet gebeurd. Omdat het juridisch en politiek amper te doen is. Dus ik durf héél sterk te betwijfelen dat dat ooit zou gebeuren voor covid.
Op zich ben ik niet tegen een vaccinatieverplichting, maar zonder een straf gaat dat maar heel weinig verschil maken. En een kei kun je niet stropen, dus geldboetes zijn ook maar twijfelachtig. Er zijn voor miljoenen aan onbetaalde verkeersboetes, en heel veel andere boetes gaan we gewoon nooit zien. Mensen in schuldbemiddeling, mensen die niks hebben, mensen die in andere landen gedomicilieerd zijn...
Als je echt wilt verplichten, en echt de duimschroeven wilt aandraaien om zo veel mogelijk mensen gevaccineerd te krijgen, dan voer je een 2G-CST in op bijna alle plaatsen. Of je het dan juridisch verplicht of niet, is dan pure semantiek. Maar als je voor alles gevaccineerd moet zijn, cinema, auto huren, vliegtuig, restaurant, dancing, evenement, sporten... en een test niet meer voldoende is, ga je meer mensen raken. Of dat je uiteindelijke doel moet zijn, is natuurlijk nog maar de vraag, maar dat lijkt me efficiënter dan een juridisch heel ingewikkelde constructie rond het kindergeld/uitkeringen.
Maar het probleem is toch breder dan dat, hoor:We zien toch serieus af, als regio met veruit de hoogste vaccinatiegraad in België. In BXL en Wallonië moeten ze zich zelf niet veel zorgen maken precies. https://www.demorgen.be/nieuws/de-g...omende-weken-steeds-meer-onder-druk~b19113d4/
| Gemiddeld dagelijkse opnames | per 100.000 inwoners | verandering | ||
| Vlaanderen | 141,6 | 2,13 | 19% | |
| Brussel | 25,9 | 2,12 | 3% | |
| Wallonië | 82,3 | 2,26 | 29% |
Als je ziet wat deze crisis allemaal al als gevolgen gehad heeft....
Als ze "zeker" zijn dat het vaccin "veilig" is, waarom dan niet gewoon meteen verplichten?
't Is weg.maar toch vind ik dat zo'n zaken niet gepost moeten worden zonder bron
Poliovaccin is al jaren en jaren verplicht. En al even lang gaan er stemmen op om het te verbinden aan kindergeld/werkloosheidsuitkering. Dat is nog altijd niet gebeurd. Omdat het juridisch en politiek amper te doen is. Dus ik durf héél sterk te betwijfelen dat dat ooit zou gebeuren voor covid.
Op zich ben ik niet tegen een vaccinatieverplichting, maar zonder een straf gaat dat maar heel weinig verschil maken. En een kei kun je niet stropen, dus geldboetes zijn ook maar twijfelachtig. Er zijn voor miljoenen aan onbetaalde verkeersboetes, en heel veel andere boetes gaan we gewoon nooit zien. Mensen in schuldbemiddeling, mensen die niks hebben, mensen die in andere landen gedomicilieerd zijn...
Als je echt wilt verplichten, en echt de duimschroeven wilt aandraaien om zo veel mogelijk mensen gevaccineerd te krijgen, dan voer je een 2G-CST in op bijna alle plaatsen. Of je het dan juridisch verplicht of niet, is dan pure semantiek. Maar als je voor alles gevaccineerd moet zijn, cinema, auto huren, vliegtuig, restaurant, dancing, evenement, sporten... en een test niet meer voldoende is, ga je meer mensen raken. Of dat je uiteindelijke doel moet zijn, is natuurlijk nog maar de vraag, maar dat lijkt me efficiënter dan een juridisch heel ingewikkelde constructie rond het kindergeld/uitkeringen.
Ja, ik had ook bijna (of 1G) in mijn post gezet, maar vond het zo al extreem genoegWaarom een 2G-CST, als vaccinatie verplicht is kan je enkel een CST krijgen omdat je gevaccineerd bent, genezen en getest vallen dan af.
CST verplichten op alle plaatsen dan, liefst niet met een app maar een iets minder fraudegevoelig medium zoals bv de id kaart.
Er zijn ook wetenschappelijke redenen om de "genezen" wel te aanvaarden, omdat dat gemiddeld zelfs een betere dekking zou geven, geloof ik. Maar ja, 1G is hetzelfde, maar nog steviger.Dit is geen experimentele fase meer. Die zijn we ook al lang uit, want anders wordt het niet goedgekeurd. Punt. Meer valt daar niet over te zeggen.
Aantal ziekenhuisopnames recht evenredig tov vaccinatie graad.We zien toch serieus af, als regio met veruit de hoogste vaccinatiegraad in België. In BXL en Wallonië moeten ze zich zelf niet veel zorgen maken precies. https://www.demorgen.be/nieuws/de-g...omende-weken-steeds-meer-onder-druk~b19113d4/

Ja, er was een fast track. Nee, er zijn geen cruciale stappen overgeslagen. Dus met het eerste stuk ben ik het helemaal eens.De experimentele fase is meestal de labo fase of fase 1, dus dat klopt wel. We zitten al veel verder maar op veel kortere tijd.
pre clinical = r&d, labo (veelal non human)
clinical fase 1= werkt het genoeg op mensen, efficientie, zeer kleine controle groepen ... oa zei die het krijgen, zij die placebo krijgen
fase 2 = is het veilig en werkt het echt goed genoeg pt2, nog kleine maar grotere groep
fase 3 = is het veilig, vrij grote groep ...
volgende fases: goedkeuring, marketing, productie & verdeling
Normaal kan dat snel 10 jaar duren . De Covid vaccins zaten in een fast track proces. Dus alles gaat in snelvaart en fase 1 is al snel kwasie fase 3 + goedkeuring en productieschaling heel snel erop
En bij het tekenen van de contracten heeft big pharma zich van de 'mogelijke' lange termijn gevolgen afgemaakt, omdat ze niet genoeg tijd kregen ... En niet dom zijn, want er moeten maar 100 mensen procederen tegen hen en het kan al bakken geld en negatieve PR kosten.
Polio vind ik dus een minder goed voorbeeld voor Belgie. Het vaccin was al 12 jaar gebruikt op miljoenen mensen vooraleer het verplicht werd.
Nu zijn de cijfers voor de covid vaccin neveneffecten wel heel positief na ongeveer 1 jaar inenting. Maar lange termijn is wel nog iets anders.
Gezien de werking van mrna vaccins ziet het er wel goed uit op papier. Dus laat ons hopen dat het ook zo blijft.
Maar ik denk niet dat er 1 iemand hier is die immuunsysteem expert is en mrna- of vector vaccin expert samen ... we kunnen enkel maar research papers gaan lezen van experten. Met cijfers die niet ouder zijn dan 2 jaar.
Mee akkoord maar ik gaf maar wat voorbeelden aan hé. Dat bepaalde zaken jurisch moeilijk te verwezelijken zijn en andere zaken gemakkelijk(er) in te voeren zijn, is de evidentie zelve hé.Poliovaccin is al jaren en jaren verplicht. En al even lang gaan er stemmen op om het te verbinden aan kindergeld/werkloosheidsuitkering. Dat is nog altijd niet gebeurd. Omdat het juridisch en politiek amper te doen is. Dus ik durf héél sterk te betwijfelen dat dat ooit zou gebeuren voor covid.
Fake news. Dat was in de US zo. Niet in de EU. Wat ook de reden was dat de onderhandelingen langer duurde.En bij het tekenen van de contracten heeft big pharma zich van de 'mogelijke' lange termijn gevolgen afgemaakt, omdat ze niet genoeg tijd kregen ... En niet dom zijn, want er moeten maar 100 mensen procederen tegen hen en het kan al bakken geld en negatieve PR kosten.
Maar of Nederland ook zwicht voor de druk van farmaceuten? AstraZeneca zegt geen uitspraken te doen over individuele landen. Een woordvoerder van het ministerie van Volksgezondheid komt met een algemene, wat cryptische verklaring. ,,Aansprakelijkheid blijft bij het bedrijf, maar overheden kunnen bedrijven wel vrijwaring geven van bepaalde aspecten van de aansprakelijkheid.”
Ofwel moet je het nuanceren, ofwel met bronnen komen, je statement zoals het nu is, is nogal suggestief.In order to compensate for such high risks taken by manufacturers, the Advanced Purchase Agreements provide for Member States to indemnify the manufacturer for liabilities incurred under certain conditions. Liability still remains with the companies.
) ...