Mja dat is dus echt al op voorhand het afschieten onder het voorwendsel... we hebben geen personeel.
Een ICU vleugel is nu niet iets wat je op 1-2-3 bouwt. Ik heb nu al een paar ziekenhuisvleugels gedaan. Spoed, endoscopie, NMR, radiografie. Akkoord nog geen ICU afdeling dus geen flauw benul wat daar allemaal dient voorzien te worden. Maar over het algemeen van ontwerp tot oplevering spreek je snel over 2-3 jaar. Het ziekenhuis moet ook de plaats hebben om deze in onder te brengen. Je kan nu eenmaal niet ten velde ergens een ICU gebouwtje neerplanten. Mss kan er nog iets apart opgezet worden op het ziekenhuisterrein zelf.
Tijdens die doorloop tijd kan je simultaan vol inzetten op heropleiding van bestaande verpleging naar ICU verpleging. Betere lonen, betere arbeidsvoorwaarden etc.
Het hopen op een goed vaccin/boosterprik/ medicatie lijkt me eerlijk wat gokken, en al zeker met de effectiviteit van 6 maand per shot.. Akkoord als deze medicatie of behandelingsmethoden wel effectief blijken dan is het een gigantische verspilling geweest. Maar anderzijds de economische schade van de golf 11 in de winter van 2024 zal ook wel wat kosten.
Hoe meer er dient gespoten te worden hoe meer afkeer de mensen zullen hebben om zich te laten vaccineren.
I know, I know, tis al wat "afgehandeld", maar wou er ook nog eventjes aan toevoegen, meer voor degene die de thread gewoon doornemen dan als tegenreactie, want ik besef dat je vooral wat dingen opwierp en dat je ook wel de problemen ziet. Dus het is niet specifiek op u bedoelt, maar vooral bedenkingen die ik mezelf maak.
- Met het opleiden van bestaande verpleging naar ICU verpleging, daar zou men inderdaad vol op in kunnen inzetten. Het is dan echter wel belangrijk te beseffen dat dit uit de huidige pool van verpleegkundigen komt die ook reeds beperkt is. Al zou het mogelijks wel interessant kunnen zijn om meer verpleegkundigen te hebben die op de ICU
kunnen staan, maar dat hier dan een soort van rotatiesysteem inzit met de 'gewone' verpleegkundigen. Nadeel is dan natuurlijk dat je 'duurdere' ICU verpleegkundigen hebt die ook op de gewone afdelingen staan. Voordeel is natuurlijk dat je makkelijker, sneller, ICU zou kunnen opschalen indien nodig (ten koste van de gewone afdelingen!). Vraag me dan wel af hoe dit voor de verpleegkundigen zelf zou zijn, ik ben er niet uit of het een voor of nadeel is dat men meer roteert en niet altijd op de ICU moet staan?
- Opschalen van de ICU : Ik vraag me altijd af, in welke mate men dat zou zien. De vorige golven was het max. aantal covid patiënten een grootte-orde van respectievelijk 1300, 1500, 1000. Als we met dergelijke cijfers zouden zeggen dat we de gewone zorg niet willen achterstellen, dan zit je dus met pakt 1300-tal ICU-bedden die extra zouden moeten zijn bovenop de huidige. Maar, op dit moment zitten we, bij al deze golven en ook de aankomende, nog altijd met maatregelen. Zonder maatregelen waren deze aantallen nog een stuk hoger geweest. Hoe hoog zou dit dan zijn? 3000? 6000? Ik weet het niet. Maar 3000 lijkt me nog een conservatieve schatting als je geen maatregelen had genomen. Dat zou willen zeggen 150% extra, een opschaling naar 250% van het huidige aantal bedden. Dat lijken me toch niet echt realistische doelstellingen?
En als we zouden zeggen "we hebben 500 extra bedden nodig (incl. personeel, natuurlijk)", dan wilt dat ook zeggen dat dat dan niet met de bedoeling is om dan nooit meer 'geen maatregelen' te moeten treffen, want dan heb je duidelijk dat enorme veelvoud aan bedden nodig.
Of zijn er dingen die ik fout zie?