Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ok, dat had ik gemist blijkbaar, ik ben ook maar een mens die niet ganse dagen het net uitspit naar alles covid gerelateerd (god, ik krijg er zo al koppijn van soms). Enkel de VS dus, niet verwonderlijk daar met hun cultuur van elkaar voor de rechtbank te sleuren voor het minste.
Twas geen fake nieuws voor me dus, eerder niet meer up to date nieuws (en beetje ferm niet up to date 😳 ) ...

Het is iets dat heel veel de ronde gaat op social media vooral facebook.
Al meerdere keren weerlegd maar het is hardnekkig, zeker omdat zulke posters geen onderscheid maken tussen verschillende landen (of unies).
VS is volgens mij sowieso al lakser met hun goedkeuringen door de FDA.
EMA doet er meestal langer over en volgens mij maar goed ook. Dan hebben wij ook nog de nationale gezondheidsraden die er ook over buigen.

De Amerikaanse FDA gebruikt emergency use authorization. Dan kan je het al snel inzetten maar het is van tijdelijke aard. In de zomer heeft Pfizer als eerste een definitiever label gekregen om het officieel op de markt te zetten.

Het Europese EMA gebruikt marketing authorization en dan is het dus officieel beschikbaar maar het duurt iets langer om goed te keuren. Om het toch sneller te laten verlopen hebben ze er meer mensen opgezet en de aanvragen werden onmiddellijk verwerkt ipv laten liggen.

Wie wil kan alle documenten raadplegen:

Het is geen rubberstamp approval, die onderzoeken alles en zitten ook samen met de bedrijven zelf om het op te volgen.

Mja dat is dus echt al op voorhand het afschieten onder het voorwendsel... we hebben geen personeel.
Een ICU vleugel is nu niet iets wat je op 1-2-3 bouwt. Ik heb nu al een paar ziekenhuisvleugels gedaan. Spoed, endoscopie, NMR, radiografie. Akkoord nog geen ICU afdeling dus geen flauw benul wat daar allemaal dient voorzien te worden. Maar over het algemeen van ontwerp tot oplevering spreek je snel over 2-3 jaar. Het ziekenhuis moet ook de plaats hebben om deze in onder te brengen. Je kan nu eenmaal niet ten velde ergens een ICU gebouwtje neerplanten. Mss kan er nog iets apart opgezet worden op het ziekenhuisterrein zelf.
Tijdens die doorloop tijd kan je simultaan vol inzetten op heropleiding van bestaande verpleging naar ICU verpleging. Betere lonen, betere arbeidsvoorwaarden etc.

Het hopen op een goed vaccin/boosterprik/ medicatie lijkt me eerlijk wat gokken, en al zeker met de effectiviteit van 6 maand per shot.. Akkoord als deze medicatie of behandelingsmethoden wel effectief blijken dan is het een gigantische verspilling geweest. Maar anderzijds de economische schade van de golf 11 in de winter van 2024 zal ook wel wat kosten.
Hoe meer er dient gespoten te worden hoe meer afkeer de mensen zullen hebben om zich te laten vaccineren.
I know, I know, tis al wat "afgehandeld", maar wou er ook nog eventjes aan toevoegen, meer voor degene die de thread gewoon doornemen dan als tegenreactie, want ik besef dat je vooral wat dingen opwierp en dat je ook wel de problemen ziet. Dus het is niet specifiek op u bedoelt, maar vooral bedenkingen die ik mezelf maak.

- Met het opleiden van bestaande verpleging naar ICU verpleging, daar zou men inderdaad vol op in kunnen inzetten. Het is dan echter wel belangrijk te beseffen dat dit uit de huidige pool van verpleegkundigen komt die ook reeds beperkt is. Al zou het mogelijks wel interessant kunnen zijn om meer verpleegkundigen te hebben die op de ICU kunnen staan, maar dat hier dan een soort van rotatiesysteem inzit met de 'gewone' verpleegkundigen. Nadeel is dan natuurlijk dat je 'duurdere' ICU verpleegkundigen hebt die ook op de gewone afdelingen staan. Voordeel is natuurlijk dat je makkelijker, sneller, ICU zou kunnen opschalen indien nodig (ten koste van de gewone afdelingen!). Vraag me dan wel af hoe dit voor de verpleegkundigen zelf zou zijn, ik ben er niet uit of het een voor of nadeel is dat men meer roteert en niet altijd op de ICU moet staan?

- Opschalen van de ICU : Ik vraag me altijd af, in welke mate men dat zou zien. De vorige golven was het max. aantal covid patiënten een grootte-orde van respectievelijk 1300, 1500, 1000. Als we met dergelijke cijfers zouden zeggen dat we de gewone zorg niet willen achterstellen, dan zit je dus met pakt 1300-tal ICU-bedden die extra zouden moeten zijn bovenop de huidige. Maar, op dit moment zitten we, bij al deze golven en ook de aankomende, nog altijd met maatregelen. Zonder maatregelen waren deze aantallen nog een stuk hoger geweest. Hoe hoog zou dit dan zijn? 3000? 6000? Ik weet het niet. Maar 3000 lijkt me nog een conservatieve schatting als je geen maatregelen had genomen. Dat zou willen zeggen 150% extra, een opschaling naar 250% van het huidige aantal bedden. Dat lijken me toch niet echt realistische doelstellingen?
En als we zouden zeggen "we hebben 500 extra bedden nodig (incl. personeel, natuurlijk)", dan wilt dat ook zeggen dat dat dan niet met de bedoeling is om dan nooit meer 'geen maatregelen' te moeten treffen, want dan heb je duidelijk dat enorme veelvoud aan bedden nodig.

Of zijn er dingen die ik fout zie?

Dat is wat het artikel zegt ja, maar wat @Bernie.be zegt klopt spijtig genoeg ook wel, ook de behandeling word soms uitgesteld. Dat was zo bij de eerste golf en dat is nu ook nog steeds het geval.
Maar dat gaat niet over mensen die kanker hebben en die dringend geopereerd moeten worden om hun overlevingskansen hoog te houden. Dat zijn gewoon twee dingen door elkaar gooien. Die zorg wordt echt niet zomaar uitgesteld, hoor.

Maar dat gaat niet over mensen die kanker hebben en die dringend geopereerd moeten worden om hun overlevingskansen hoog te houden. Dat zijn gewoon twee dingen door elkaar gooien. Die zorg wordt echt niet zomaar uitgesteld, hoor.
Ik heb de afgelopen weken al van verschillende mensen gehoord dat hun vader, moeder, nonkel, buurman, ... bestrating of chemo zou moeten krijgen, maar dat dit niet kan doorgaan omdat er geen bedden vrij zijn of geen verpleging ter beschikking is, of een combinatie van de twee.

I know, I know, tis al wat "afgehandeld", maar wou er ook nog eventjes aan toevoegen, meer voor degene die de thread gewoon doornemen dan als tegenreactie, want ik besef dat je vooral wat dingen opwierp en dat je ook wel de problemen ziet. Dus het is niet specifiek op u bedoelt, maar vooral bedenkingen die ik mezelf maak.

- Met het opleiden van bestaande verpleging naar ICU verpleging, daar zou men inderdaad vol op in kunnen inzetten. Het is dan echter wel belangrijk te beseffen dat dit uit de huidige pool van verpleegkundigen komt die ook reeds beperkt is. Al zou het mogelijks wel interessant kunnen zijn om meer verpleegkundigen te hebben die op de ICU kunnen staan, maar dat hier dan een soort van rotatiesysteem inzit met de 'gewone' verpleegkundigen. Nadeel is dan natuurlijk dat je 'duurdere' ICU verpleegkundigen hebt die ook op de gewone afdelingen staan. Voordeel is natuurlijk dat je makkelijker, sneller, ICU zou kunnen opschalen indien nodig (ten koste van de gewone afdelingen!). Vraag me dan wel af hoe dit voor de verpleegkundigen zelf zou zijn, ik ben er niet uit of het een voor of nadeel is dat men meer roteert en niet altijd op de ICU moet staan?
Dit lijkt me al een goede insteek. Waarom geen backup verpleging? Verpleging laten doorgroeien mits studie naar ICU 'detachement covid' als backup. Grof gezegd bijscholen enkel op de covid problematieken. Ik veronderstel dat de leerstof/handelingen wel kleiner kan zijn dan een volledig opgeleide ICU verpleger.
- Opschalen van de ICU : Ik vraag me altijd af, in welke mate men dat zou zien. De vorige golven was het max. aantal covid patiënten een grootte-orde van respectievelijk 1300, 1500, 1000. Als we met dergelijke cijfers zouden zeggen dat we de gewone zorg niet willen achterstellen, dan zit je dus met pakt 1300-tal ICU-bedden die extra zouden moeten zijn bovenop de huidige. Maar, op dit moment zitten we, bij al deze golven en ook de aankomende, nog altijd met maatregelen. Zonder maatregelen waren deze aantallen nog een stuk hoger geweest. Hoe hoog zou dit dan zijn? 3000? 6000? Ik weet het niet. Maar 3000 lijkt me nog een conservatieve schatting als je geen maatregelen had genomen. Dat zou willen zeggen 150% extra, een opschaling naar 250% van het huidige aantal bedden. Dat lijken me toch niet echt realistische doelstellingen?
En als we zouden zeggen "we hebben 500 extra bedden nodig (incl. personeel, natuurlijk)", dan wilt dat ook zeggen dat dat dan niet met de bedoeling is om dan nooit meer 'geen maatregelen' te moeten treffen, want dan heb je duidelijk dat enorme veelvoud aan bedden nodig.
toch 1000 extra denk ik. Er vanuit gaande dat de huidige pieken steeds 1000 a 1500 zijn mits in acht houdend van de andere maatregelen. vaccineren, mondmaskerplicht, thuiswerk etc kan met 1000 extra icu bedden de reguliere zorg miss wat ontlast worden. Tweesnijdend zwaard want bij geen crisis in de zorg gaan de overheden vol op het economische aspect inzetten waardoor de zorg mogelijks wel weer in de problemen geraakt.
Of zijn er dingen die ik fout zie?
hoogstwss niet. Tis een complex vraagstuk. Maar ik vermoed met de kortdurende effictiviteit van de vaccins, de steeds meer vaccinweigerende mensen en het uitblijven van goede behandelmethodes we die golven gewoon gaan blijven meemaken.
Waar portugal een paar weken geleden nog bestoeft werd zie je de kleur toch weer veranderen van groen naar oranje.
Knipsel.png

Vandaag nog even voor de jol de prijzen opgezocht... slik..
Architectuur/MEP enkele miljoenen voor ongeveer 30 kamers. Wel het volledige pakketje medische gassen, bedbalken, buizenpost, etc..
Reken maar uit wat dit aan infrastructuur gaat kosten voor 1000 kamers.

Laatst bewerkt:
Fake news. Dat was in de US zo. Niet in de EU. Wat ook de reden was dat de onderhandelingen langer duurde.

Ofwel moet je het nuanceren, ofwel met bronnen komen, je statement zoals het nu is, is nogal suggestief.

Ze lijken toch met één of ander compensatie fonds bezig te zijn ?
En als ik de cijfers bezie (tot September) kan ik er wel ergens inkomen dat twijfelaars hierdoor niet warm gaan lopen voor een vaccin.
75 000 mensen met zware neurologische problemen en 5000 doden zijn in mijn ogen niet "een paar". Als de cijfers kloppen natuurlijk, maar het lijkt me toch een officieel document.

Laatst bewerkt:
Vorig weekend naar een trouwfeest geweest met een 100-tal aanwezigen. Dat koppel mag hun beide pollekes kussen dat ze het niet een week later hebben gepland, want dan was hun openingsdans met mondmasker. :unsure:

Tis natuurlijk wat een mens niet dringend vindt.
Je kan wel zeggen dat bvb deze niet levensnoodzakelijk zijn, maar dit zou toch niet mogen hoor

In Nederland gaat het helemaal mis nu. Bijna 90% vaccinaties maar besmettingen vliegen door het dak en de overheid legt naast een lockdown ook een gehaat vuiurwerkverbod op vandaag. Vooral jongeren zijn woedend.

Veel geweld nu in vooral Rotterdam

UcyXqeO.jpg

In Nederland gaat het helemaal mis nu. Bijna 90% vaccinaties maar besmettingen vliegen door het dak en de overheid legt naast een lockdown ook een gehaat vuiurwerkverbod op vandaag. Vooral jongeren zijn woedend.

Veel geweld nu in vooral Rotterdam

UcyXqeO.jpg

Laat ons hopen dat t geen voorbode is voor zondag hier.

Het is natuurlijk wel zo, als je 0,0 maatregelen hebt en geen enkele aanpassing in gedrag:

Als je 8,8 miljoen volwassenen hebt in België.
En de delta variant besmet ze uiteindelijk quasi allemaal (bij de hypothese van geen enkele mitigation).
Dan heb je normaal gezien braaf geschat 1% ziekenhuisopname: 88.000 mensen.
Maar vaccinatie deelt dit risico ongeveer door 6 voor 92% van de gevaccineerde bevolking.
Dus nog 13.500 gevaccineerde + 7.000 ongevaccineerde mensen in het ziekenhuis = 20.000 in totaal.

Een deltagolf duurt gemiddeld 3 maand van start tot einde bij weinig maatregelen of weinig detectie/mogelijkheid tot mitigation (zie Florida en India), dus 12 weken.
20.000/12 = 1660 gemiddeld in het ziekenhuis tijdens die 12 weken.

Stel dat de piek +- het dubbel is van het gemiddelde, liggen er toch 2500-3500 mensen in het ziekenhuis op de piek, bij 0 gedragswijziging en 0 maatregelen.

De piek in november was +-7000, die van april +-3200.

De vraag is dus of die 2500-3500 aanvaardbaar is, of dat de politiek/maatschappij die piek lager willen houden door toch een maand of 2 opnieuw maatregelen zoals mondmaskers in te voeren.
In Florida zeiden ze van niet, in Israel van wel (+ booster).

Misschien iets nuttig proberen met data ipv wat heen en weer te zagen:

In Miami-dade county in Florida zitten ze ook aan +- 75% vaccinatie, vergelijkbaar met België.
Stedelijke omgeving met zo goed als geen maatregelen dus minder confounding variabelen die de epidemie beïnvloeden, 99% deltavariant.

Als je hun golf extrapoleert naar ons, zouden wij al aan de piek moeten zitten binnen max. 2-4 weken., zeker voor Vlaanderen dat nog meer gevaccineerd is en meer mondmaskers zal (moet) dragen dan Floridianen.

Want er zijn, zoals in de recente golf in de usa, in deze golf veel meer cases dan de cijfers doen vermoeden aangezien er door vaccinatie veel meer asymptomatische gevallen zijn.

Dus we zitten nu al aan 3-5 keer meer gevallen dan de cijfers laten blijken, dus zitten we waarschijnlijk al een stuk verder gevorderd in deze golf dan je zou denken.

Liefst geen nieuwe maatregelen, louter als experiment. Maar dat is politiek (of zelfs gewoon realistisch) moeilijk, want als je er naast zit, dan heb je het vlaggen :)

Want als je vergelijkt met dezelfde golf van 2 maand geleden in verschillende staten van de USA ( die wat vergelijkbaar zijn qua maatregelen en vaccinatiegraad als België), dan is er veel kans dat we nu dichtbij de piek zitten (+- 2 weken).

Ook een aantal modellen wijzen erop: https://epiforecasts.io/covid/posts/national/belgium/

Dus als je nieuwe maatregelen invoert deze week of volgende week, dan zal er weer een mooie correlatie zijn met de daling van de besmettingen 1-2 weken erna.
Waaruit dan causaliteit zal afgeleid worden, maar dat klopt niet noodzakelijk in de huidige situatie.
We zijn er bijna, maar nog niet helemaal :clap:
Als de piek van het verlengde weekend achter de rug is volgende week, gaan we normaal gezien al snel terug naar beneden.

Past performance is no guarantee of future results, ik weet het, maar geeft mij toch een flashback gevoel naar eind januari. Terwijl dit in België nooit van dat kaliber geweest is, enkel maar oproepen tot dacht ik:

Ik denk het niet.

Vergeet niet dat een fenomeeen als vuurwerk heilig is bij de Hollanders, bij ons is dat al jaren overal verboden.
En vergeet niet dat de verhoudigen tussen politie en jongeren in Nederland doorgaans heel slecht zijn. Veel wantrouwen over en weer. Door het coronabeleid, waar vooral jongeren slachtoffer van zijn, is dat verder verslechterd.

We zijn er bijna, maar nog niet helemaal :clap:
Als de piek van het verlengde weekend achter de rug is volgende week, gaan we normaal gezien al snel terug naar beneden.
Laat het ons hopen. Er zijn blijkbaar echt veel gevallen, bij mij op't werk zijn er ook al verschillende die positief getest hebben.
Als er nu veel gevallen zijn is dat in feite positief (zolang ze niet in't ziekenhuis belanden), want die hebben het dan al gehad en zouden dus weer meer immuun moeten zijn. Gratis boostershot door de natuur.

Laat het ons hopen. Er zijn blijkbaar echt veel gevallen, bij mij op't werk zijn er ook al verschillende die positief getest hebben.
Als er nu veel gevallen zijn is dat in feite positief (zolang ze niet in't ziekenhuis belanden), want die hebben het dan al gehad en zouden dus weer meer immuun moeten zijn. Gratis boostershot door de natuur.
In mijn omgeving geen enkel coronageval in de voorbije golven, en afgelopen 2 weken plots langs alle kanten.

Het echte aantal besmettingen in Vlaanderen is 4-5-6 keer hoger dan nu gedetecteerd wordt denk ik, net zoals in Florida/Texas 2 maand geleden.

Wat serieuze hoop geeft voor kerstmis en nieuwjaar, want dat betekent dat we dichtbij de kentering zitten.

In mijn omgeving geen enkel coronageval in de voorbije golven, en afgelopen 2 weken plots langs alle kanten.
Bij mij ook wel meer gevallen uit de directe kennissenkring. Wel niemand die er zwaar last van heeft, bijna allemaal vergelijken ze het met een griep die ze moeten uitzitten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan