Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
men had bij het begin van de vaccinatie campagne kunnen beslissen dat bewust vaccin-weigeraars (zonder medische redenen) niet op medische verzorging moesten rekenenen voor eventuele latere Covid infecties.

Dat had ons nen hoop zever bespaard.

men had bij het begin van de vaccinatie campagne kunnen beslissen dat bewust vaccin-weigeraars (zonder medische redenen) niet op medische verzorging moesten rekenenen voor eventuele latere Covid infecties.

Dat had ons nen hoop zever bespaard.
Ja, maar praktisch gezien zijn dat natuurlijk geen oplossingen. Als we toen alles geweten hadden, hadden we veel dingen anders gedaan. Toen was de consensus ook nog dat we met 70% aan een veilige dekking zouden zitten, en we er vanaf zouden zijn. Tot de Deltavariant roet in het eten kwam gooien. Dus de situatie is veranderd tegenover toen.

Daarnaast: Het al dan niet toedienen van medische zorgen wordt nooit gekoppeld aan gedrag (wélke medische zorgen, dat in uitzonderingen wel). En voor mij is dat in ieder geval iets waar ik niet graag aan zou tornen.

Benieuwd hoe je hardliners gaat verplichten. Deur inbeuken, uit hun huis sleuren en prikken? Zal wel een combinatie van boetes en processen worden, maar ik vind dit toch wel een problematische wending.
We moeten het wiel niet heruitvinden, kijk gewoon wat ze in onze buurlanden (en andere continenten doen). Bijv geen toegang tot horecazaken of kappers of contactberoepen zonder een vaccinatiebewijs. Ook firma's zouden een vaccinatiebewijs kunnen opvragen vooraleer nieuwe werknemers mogen starten, net zoals ze nu een bewijs van goed gedrag opvragen bij veel functies. In de USA doen verschillende firma's dit al. Persoonlijk mogen ze van mij ook dop- en werkloosheidsuitkeringen koppelen aan een bewijs van vaccinatie.

We moeten het wiel niet heruitvinden, kijk gewoon wat ze in onze buurlanden (en andere continenten doen). Bijv geen toegang tot horecazaken of kappers of contactberoepen zonder een vaccinatiebewijs. Ook firma's zouden een vaccinatiebewijs kunnen opvragen vooraleer nieuwe werknemers mogen starten, net zoals ze nu een bewijs van goed gedrag opvragen bij veel functies. In de USA doen verschillende firma's dit al. Persoonlijk mogen ze van mij ook dop- en werkloosheidsuitkeringen koppelen aan een bewijs van vaccinatie.
Dat staat allemaal los van de juridische verplichting, en zou je ook kunnen invoeren zonder die verplichting. En kunnen ze dus morgen doen zonder problemen. Behalve dop- en werkloosheidsuitkering natuurlijk, daarvoor: zie hierboven.

Poliovaccin is al jaren en jaren verplicht. En al even lang gaan er stemmen op om het te verbinden aan kindergeld/werkloosheidsuitkering. Dat is nog altijd niet gebeurd. Omdat het juridisch en politiek amper te doen is. Dus ik durf héél sterk te betwijfelen dat dat ooit zou gebeuren voor covid.

Op zich ben ik niet tegen een vaccinatieverplichting, maar zonder een straf gaat dat maar heel weinig verschil maken. En een kei kun je niet stropen, dus geldboetes zijn ook maar twijfelachtig. Er zijn voor miljoenen aan onbetaalde verkeersboetes, en heel veel andere boetes gaan we gewoon nooit zien. Mensen in schuldbemiddeling, mensen die niks hebben, mensen die in andere landen gedomicilieerd zijn...

Als je echt wilt verplichten, en echt de duimschroeven wilt aandraaien om zo veel mogelijk mensen gevaccineerd te krijgen, dan voer je een 2G-CST in op bijna alle plaatsen. Of je het dan juridisch verplicht of niet, is dan pure semantiek. Maar als je voor alles gevaccineerd moet zijn, cinema, auto huren, vliegtuig, restaurant, dancing, evenement, sporten... en een test niet meer voldoende is, ga je meer mensen raken. Of dat je uiteindelijke doel moet zijn, is natuurlijk nog maar de vraag, maar dat lijkt me efficiënter dan een juridisch heel ingewikkelde constructie rond het kindergeld/uitkeringen.

Altijd maar weer die onzin van een kei die je niet kan stropen.
Het kan inderdaad perfect zijn dat die kei z'n zichtrekening in november leeg is, en dat je daar geen geld kan halen.
Je kan echter perfect daar dan wél géén nieuwe OCMW-uitkering op storten in december.

Hard? Zonder twijfel. Maar quid pro quo. Ik vind een vaccinatieverplichting voor mensen die werkzoekende zijn of een leefloon krijgen absoluut niet verkeerd. Ze belemmeren immers bewust hun kansen op toekomstige tewerkstelling en verhogen de kans dat ze van die uitkering afhankelijk blijven.

Ze mogen dan nog steeds de "vrijheid" hebben om te kiezen voor zich niet te laten vaccineren, maar keuzes mogen gevolgen hebben, i.e. geen uitkering meer.

In de praktijk zou een algemene verplichting natuurlijk beter zijn, ook voor dergelijke situaties.

We zien toch serieus af, als regio met veruit de hoogste vaccinatiegraad in België. In BXL en Wallonië moeten ze zich zelf niet veel zorgen maken precies. https://www.demorgen.be/nieuws/de-g...omende-weken-steeds-meer-onder-druk~b19113d4/
Maar het probleem is toch breder dan dat, hoor:
"Dagelijkse ziekenhuisopnames in België:
Gemiddeld dagelijkse opnamesper 100.000 inwonersverandering
Vlaanderen141,62,1319%
Brussel25,92,123%
Wallonië82,32,2629%

Ik vind dat niet zo gigantisch dat we plots moeten denken dat het maar alleen in Brussel anders is.

Als je ziet wat deze crisis allemaal al als gevolgen gehad heeft....

Als ze "zeker" zijn dat het vaccin "veilig" is, waarom dan niet gewoon meteen verplichten?

Als je ziet wat deze crisis allemaal al als gevolgen gehad heeft....

Als ze "zeker" zijn dat het vaccin "veilig" is, waarom dan niet gewoon meteen verplichten?

Als men niet zeker was dat het vaccin veilig was, zouden gij en ik nu ook geen vaccin hebben kunnen nemen hoor, dat staat volledig los van een eventuele verplichting. Itt wat op internet de ronde doet, is het écht geen experimenteel vaccin dat men op goed geluk maar wat zit in te spuiten bij de wereldbevolking.

Het is imo toch wel wat naïef om te denken dat men zomaar een vaccin wereldwijd gaat uitrollen als men niet zeker is dat het veilig is.
("zeker zijn dat het veilig is" staat voor alle duidelijkheid niet gelijk aan "nulrisico", wat dat nulrisico bestaat niet)

Poliovaccin is al jaren en jaren verplicht. En al even lang gaan er stemmen op om het te verbinden aan kindergeld/werkloosheidsuitkering. Dat is nog altijd niet gebeurd. Omdat het juridisch en politiek amper te doen is. Dus ik durf héél sterk te betwijfelen dat dat ooit zou gebeuren voor covid.

Op zich ben ik niet tegen een vaccinatieverplichting, maar zonder een straf gaat dat maar heel weinig verschil maken. En een kei kun je niet stropen, dus geldboetes zijn ook maar twijfelachtig. Er zijn voor miljoenen aan onbetaalde verkeersboetes, en heel veel andere boetes gaan we gewoon nooit zien. Mensen in schuldbemiddeling, mensen die niks hebben, mensen die in andere landen gedomicilieerd zijn...

Als je echt wilt verplichten, en echt de duimschroeven wilt aandraaien om zo veel mogelijk mensen gevaccineerd te krijgen, dan voer je een 2G-CST in op bijna alle plaatsen. Of je het dan juridisch verplicht of niet, is dan pure semantiek. Maar als je voor alles gevaccineerd moet zijn, cinema, auto huren, vliegtuig, restaurant, dancing, evenement, sporten... en een test niet meer voldoende is, ga je meer mensen raken. Of dat je uiteindelijke doel moet zijn, is natuurlijk nog maar de vraag, maar dat lijkt me efficiënter dan een juridisch heel ingewikkelde constructie rond het kindergeld/uitkeringen.

Waarom een 2G-CST, als vaccinatie verplicht is kan je enkel een CST krijgen omdat je gevaccineerd bent, genezen en getest vallen dan af.

CST verplichten op alle plaatsen dan, liefst niet met een app maar een iets minder fraudegevoelig medium zoals bv de id kaart.

Waarom een 2G-CST, als vaccinatie verplicht is kan je enkel een CST krijgen omdat je gevaccineerd bent, genezen en getest vallen dan af.

CST verplichten op alle plaatsen dan, liefst niet met een app maar een iets minder fraudegevoelig medium zoals bv de id kaart.
Ja, ik had ook bijna (of 1G) in mijn post gezet, maar vond het zo al extreem genoeg :D Er zijn ook wetenschappelijke redenen om de "genezen" wel te aanvaarden, omdat dat gemiddeld zelfs een betere dekking zou geven, geloof ik. Maar ja, 1G is hetzelfde, maar nog steviger.

Dit is geen experimentele fase meer. Die zijn we ook al lang uit, want anders wordt het niet goedgekeurd. Punt. Meer valt daar niet over te zeggen.

De experimentele fase is meestal de labo fase of fase 1, dus dat klopt wel.

pre clinical = r&d, labo (veelal non human)
clinical fase 1= werkt het genoeg op mensen, efficiëntie, zeer kleine controle groepen ... oa mensen die het krijgen, mensen die placebo krijgen
fase 2 = is het veilig en werkt het echt goed genoeg pt2, nog kleine maar grotere groep
fase 3 = is het veilig, vrij grote groep ...
volgende fases: goedkeuring, marketing, productie & verdeling

Normaal kan dat snel 10 jaar duren en fase 1 bv kan al snel een paar jaar duren als het niet meezit. Elke fase dus.
De Covid vaccins zaten in een fast track proces. Dus alles gaat in snelvaart, en fase 1 is al snel kwasie fase 3 + goedkeuring en productie schaling heel snel erop

En bij het tekenen van de contracten heeft big pharma zich van de 'mogelijke' lange termijn gevolgen afgemaakt, omdat ze niet genoeg tijd kregen ... En niet dom zijn, want er moeten maar 100 mensen procederen tegen hen en het kan al bakken geld en negatieve PR kosten.

Polio vind ik dus een minder goed voorbeeld voor Belgie. Het vaccin was al 12 jaar gebruikt op miljoenen mensen vooraleer het verplicht werd.
Nu zijn de cijfers voor de covid vaccin neveneffecten wel heel positief na ongeveer 1 jaar inenting op miljoenen mensen. Maar lange termijn is wel nog iets anders.
Gezien de werking van mrna vaccins ziet het er wel goed uit op papier. Dus laat ons hopen dat het ook zo blijft.

Maar ik denk niet dat er 1 iemand hier is die immuunsysteem expert is en mrna- of vector vaccin expert samen ... we kunnen enkel maar research papers gaan lezen van experten. Met cijfers die niet ouder zijn dan 2 jaar.

Laatst bewerkt:
De experimentele fase is meestal de labo fase of fase 1, dus dat klopt wel. We zitten al veel verder maar op veel kortere tijd.

pre clinical = r&d, labo (veelal non human)
clinical fase 1= werkt het genoeg op mensen, efficientie, zeer kleine controle groepen ... oa zei die het krijgen, zij die placebo krijgen
fase 2 = is het veilig en werkt het echt goed genoeg pt2, nog kleine maar grotere groep
fase 3 = is het veilig, vrij grote groep ...
volgende fases: goedkeuring, marketing, productie & verdeling

Normaal kan dat snel 10 jaar duren . De Covid vaccins zaten in een fast track proces. Dus alles gaat in snelvaart en fase 1 is al snel kwasie fase 3 + goedkeuring en productieschaling heel snel erop

En bij het tekenen van de contracten heeft big pharma zich van de 'mogelijke' lange termijn gevolgen afgemaakt, omdat ze niet genoeg tijd kregen ... En niet dom zijn, want er moeten maar 100 mensen procederen tegen hen en het kan al bakken geld en negatieve PR kosten.

Polio vind ik dus een minder goed voorbeeld voor Belgie. Het vaccin was al 12 jaar gebruikt op miljoenen mensen vooraleer het verplicht werd.
Nu zijn de cijfers voor de covid vaccin neveneffecten wel heel positief na ongeveer 1 jaar inenting. Maar lange termijn is wel nog iets anders.
Gezien de werking van mrna vaccins ziet het er wel goed uit op papier. Dus laat ons hopen dat het ook zo blijft.

Maar ik denk niet dat er 1 iemand hier is die immuunsysteem expert is en mrna- of vector vaccin expert samen ... we kunnen enkel maar research papers gaan lezen van experten. Met cijfers die niet ouder zijn dan 2 jaar.
Ja, er was een fast track. Nee, er zijn geen cruciale stappen overgeslagen. Dus met het eerste stuk ben ik het helemaal eens.

Met de rest niet:
- "Big pharma" heeft daar niet heel andere contracten afgesloten dan normaal is. En niet "omdat ze niet genoeg tijd hadden". De redenen daarvoor lagen wel helemaal anders. Als het zou zijn "omdat ze niet genoeg tijd hadden", dan zou het ook nooit door onafhankelijke tests geraakt zijn.

- Het poliovaccin is op die 12 jaar dat het in gebruik was, ook verschillende keren veranderd. We nemen nu niet hetzelfde poliovaccin als mensen in 1970, hè?

- Je schrijft over mRNA-vaccins alsof we die als geheel nog maar 2 jaar kennen. Wat fout is. Dat kennen we al ongeveer evenlang als het verplichte poliovaccin en is een technologie van in de jaren 70.

- En de mensen die die researchpapers wél hebben gelezen, zeggen dat het geen enkel probleem is.

Mee akkoord maar ik gaf maar wat voorbeelden aan hé. Dat bepaalde zaken jurisch moeilijk te verwezelijken zijn en andere zaken gemakkelijk(er) in te voeren zijn, is de evidentie zelve hé.

Mrna vaccins bestaan al 40-50 jaar dacht ik ja (vanaf het idee)? Zoals je zegt, alles evolueert en we moeten blijven zien of iets veilig blijft of veilig evolueert, das alles wat ik nog wil zeggen. Polio zou voor juristen een case kunnen zijn (misschien zelfs dé case) pro verplichte covid vaccinatie, haalde ikzelf reeds aan.

Er zijn ook nog de mogelijk anti virale pillen voor toekomstige behandeling.

Ik ben soms zeer kritisch voor big pharma, hun anti depressiva zijn ook zwaar geëvolueerd. Van zwaar verslavend of verdovend en soms gewoonweg nog zieker makend, naar betere verfijndere medicatie met minder neveneffecten ... Maar veel angstremmers bvb zijn nog te verslavend op termijn (benzos bvb). Anders kan ik zeer lyrisch en dankbaar zijn... penicilline bvb, chirurgische vooruitgang.

Laatst bewerkt:
Fake news. Dat was in de US zo. Niet in de EU. Wat ook de reden was dat de onderhandelingen langer duurde.

Maar of Nederland ook zwicht voor de druk van farmaceuten? AstraZeneca zegt geen uitspraken te doen over individuele landen. Een woordvoerder van het ministerie van Volksgezondheid komt met een algemene, wat cryptische verklaring. ,,Aansprakelijkheid blijft bij het bedrijf, maar overheden kunnen bedrijven wel vrijwaring geven van bepaalde aspecten van de aansprakelijkheid.”
In order to compensate for such high risks taken by manufacturers, the Advanced Purchase Agreements provide for Member States to indemnify the manufacturer for liabilities incurred under certain conditions. Liability still remains with the companies.
Ofwel moet je het nuanceren, ofwel met bronnen komen, je statement zoals het nu is, is nogal suggestief.

Ok, dat had ik gemist blijkbaar, ik ben ook maar een mens die niet ganse dagen het net uitspit naar alles covid gerelateerd (god, ik krijg er zo al koppijn van soms). Enkel de VS dus, niet verwonderlijk daar met hun cultuur van elkaar voor de rechtbank te sleuren voor het minste.
Twas geen fake nieuws voor me dus, eerder niet meer up to date nieuws (en beetje ferm niet up to date 😳 ) ...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan