Maakt niet uit van waar welke maatregel komt, het gaat om de richting waar de maatschappij heen kan evolueren met deze pandemie. Je gaat er nogal licht over. Ik ben zelf dubbel gevaccineerd en zal wellicht ook nog gaan voor een boosterprik, maar ik ben niet van mening dat een niet-gevaccineerde vriend van me zich verplicht moet voelen om een vaccin te nemen omdat hij anders sociaal té beperkt zal zijn. Zeker niet wanneer hij niet tot een risicogroep behoort en dus eerder milde symptomen zou vertonen bij een besmetting.
Verplichte vaccinatie bij risicogroepen wanneer de zorg op instorten staat zou ik nog overwegen als beleidsmaker, omdat zij inderdaad een onnodig hoge aanwezigheid hebben in de statistieken. Na 20 maanden corona zou ik echter verwachten dat de zorg versterkt zou zijn. Het probleem in België is dat je een kafkaäans kluwen aan beleidsniveau's hebt.
Je kan niet zeggen dat je pro verplichting bent voor 1 groep nadat je een argument maakt om het niet te verplichting voor je vriend.
De risicogroepen zijn niet onnodig hoog vertegenwoordigd
De niet-gevaccineerden zijn oververtegenwoordigd in die statistieken. 1/3 van de patienten op IC zouden er niet liggen mochten ze vaccin hebben genomen.