Vooral een ongenuanceerde kop (en artikel), zie o.a.
Een objectief, uitgebreid rapport dat kritisch durft kijken naar de eigen strategie, daar zouden ze in België in ieder geval wel nog iets van kunnen leren. Er is geen enkel land dat een lichtend voorbeeld is, niet Zweden, niet Australië, niet Japan. Heel de wereld heeft (zware) fouten gemaakt en niet de juiste antwoorden gehad. Hier blijven we steeds dezelfde fouten maar herhalen spijtig genoeg.
Het maakt niet uit dat het het enigste objectieve kritische rapport is, het punt is en blijft dat in het verleden de strategie van Zweden als de te volgen strategie werd gedoodverfd door veel van de mensen die waren tegen de strategie die België aanhing.
Hell zelfs NADAT Zweden een strategie had aangenomen die in de richting van de onze ging, was het nog altijd dat hun strategie nog altijd stukken beter is dan die van ons, en dat het daar allemaal niet zo streng is als bij ons.
Nu komt er een effectief een objectieve studie die hun strategie onderzoekt, en het resultaat is duidelijk dat het de verkeerde strategie was. Ongeacht van het feit dat wij ook niet de optimale strategie had. Of dat niemand een optimale strategie had. Het punt is en blijft dat die van Zweden gewoon pokkeslecht was. Net zoals die van Nederland in hetzelfde bedje ziek was (
).
Ik houd niemand tegen om onze strategie kritisch te benaderen. Op een even objectieve en uitgebreide wijze. Wij kunnen er enkel maar bij varen als dat gebeurt.
Maar het is niet omdat de maatregelen niet uw kopje thee zijn, dat we daarom moeten concluderen dat de dezelfde fouten maar blijven herhalen. Kan het beter. Ja het kan altijd beter. Maar wanneer er goede zaken zijn, dan mag dat ook wel eens duidelijk aangehaald worden.
En laat ons eens perfect eerlijk zijn hé, wij hebben ook goede zaken gedaan.
Nu enkel nog leren om in de toekomst die slechte zaken eruit te laten.
In mijn ogen is het Zweden zelf dat moet bepalen of hun aanpak gelukt is. Ze deden het veruit het slechtste in hun regio, maar misschien vinden zij het aantal Corona-slachtoffers (want ik wil niet alleen over de doden spreken) wel acceptabel in ruil voor een lakser beleid. Dat is zeker hun goed recht. Het enige wat ik wel vreemd vind is dat er mensen zijn die denken dat die aanpak hier ook had gewerkt. De zorg heeft toch met periodes op hun tandvlees gezeten en een lakser beleid had daar zeker niet geholpen. Dat lijkt me eerder naïef eerlijk gezegd. Wat uiteraard niet wilt zeggen dat alles goed is gegaan in België. Er zijn zaken die anders hadden kunnen aangepakt worden. Helaas is er ook geen zaligmakend beleid dat voor elk land 1 op 1 kan toegepast worden helaas. Dat lijkt me wel duidelijk.
Dat is het juist hé, dat rapport is een rapport op basis van wat men er in Zweden van denkt.
De man had toen gelijk, over dat we niet klaar zijn voor een epidemie.
(De commentaren zijn ook weel schitterend)
Wij zullen er nooit klaar voor zijn. Dat laat de pandemie nu perfect duidelijk zien.