Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik vraag men eigen af waarop de mensen hier zich baseren als ze zeggen dat er geen effect is op uw immuunsysteem? Enigste reden waarom hij aan het sukkelen is met een verkoudheid voor een langere periode is door het over ontsmetten van zaken dat uw lichaam niks meer gewoon is, zie je ook duidelijk a.d.h.v. de cijfers in derdewereldlanden. En dan heb je nog van die wise guys die tetanus vaccins vergelijken met een mRNA vaccin:help:. Corona is een welvaartsziekte die ontzettend hard opgeblazen wordt, en nee ik geloof niet in conspiracy zaken. Maar ontkennen dat er geen belangenvermenging is tussen de verschillende actoren in deze "crisis" is pure dissonantie. Om nog maar te zwijgen dat de vaccins gebaseerd zijn op een stam van 10k mutaties terug???
10k mutaties?

Je weet ongetwijfeld hoe groot het coronavirus is? 10k mutaties en er schiet niet veel over...

Ik wordt net opgebeld door een medewerker. Zijn vrouw heeft vrijdag een lichte beroerte gehad en mocht zich pas 6 uur later aanmelden op spoed omdat het te druk is (combinatie van verlofperiode + veel opnames voor covid).

Kunnen we nu eindelijk starten met gevaccineerde mensen een normale en degelijke gezondheidszorg aan te bieden, en pas daarna te zien of er nog capaciteit over is om die idioten die zich niet hebben laten inenten te behandelen?
En binnenkort nog minder personeel als ze degene gaan ontslaan die geen prik willen. Kan je nog langer wachten op verzorging.

En binnenkort nog minder personeel als ze degene gaan ontslaan die geen prik willen. Kan je nog langer wachten op verzorging.
In de hospitaals in mijn omgeving betreft dat 1.5-2.5% van het personeel. Ik ben er zeker van dat die klinieken gewoon een veiligere plek worden zonder die vaccinweigeraars.

Laatst bewerkt:
Allez Zweden was dan toch niet het lichtend voorbeeld bij nader inzien.

Jammer dat het volledige artikel achter aan paywall zit
Hoe slecht staan ze ervoor?

Jammer dat het volledige artikel achter aan paywall zit
Hoe slecht staan ze ervoor?
Het artikel zegt eigenlijk niks qua cijfers. De basisconclusie is dat die originele aanpak eigenlijk gewoon gefaald is en niet voldoende was.

Het artikel heeft het over de conclusies van 'de Zweedse coronacommissie'. Dat men aanvankelijk in Zweden er van uit ging dat mensen wel op vrijwillige basis hun verantwoordelijkheid zouden nemen om het virus te stoppen, maar dat was dus blijkbaar een totaal verkeerde inschatting. Men heeft ook kritiek op gebrekkige contact tracing, het feit dat de infectiebestrijding gedecentraliseerd was en is (dus heel wat gerommel in de marge qua 'wie is er nu precies verantwoordelijk' en gebrekkige cijfers etc.). Beetje zoals in ons land op bepaalde vlakken.

Dan gaat het over het feit dat heel wat niet-dringende zorg werd uitgesteld en geannuleerd, en dat dat nu dus voor langdurige problemen gaat zorgen.

Quote uit het artikel:
“Als je in een situatie zou zitten waarin je alles wist wat je vandaag weet, is het duidelijk dat je anders zou kunnen handelen”, leek minister van Sociale Zaken Lena Hallengren zich te verontschuldigen

Je kan hetzelfde ook elders lezen (maar dan ietsje anders verwoord). Het is dus niet per se een stukje onderzoeksjournalistiek van het Nieuwsblad of weet ik wat. Hier kan je bijvoorbeeld (in het Engels wel) ook er over lezen. Hier ook.

Laatst bewerkt:
dokters-in-kroatie-luiden-de-alarmbel-het-kroatische-zorgsysteem-bestaat-niet-meer
oesje :(

dokters-in-kroatie-luiden-de-alarmbel-het-kroatische-zorgsysteem-bestaat-niet-meer
oesje :(
Mja, een vrij belabberd vaccinatie percentage natuurlijk.

Vooral een ongenuanceerde kop (en artikel), zie o.a.
Een objectief, uitgebreid rapport dat kritisch durft kijken naar de eigen strategie, daar zouden ze in België in ieder geval wel nog iets van kunnen leren. Er is geen enkel land dat een lichtend voorbeeld is, niet Zweden, niet Australië, niet Japan. Heel de wereld heeft (zware) fouten gemaakt en niet de juiste antwoorden gehad. Hier blijven we steeds dezelfde fouten maar herhalen spijtig genoeg.

In mijn ogen is het Zweden zelf dat moet bepalen of hun aanpak gelukt is. Ze deden het veruit het slechtste in hun regio, maar misschien vinden zij het aantal Corona-slachtoffers (want ik wil niet alleen over de doden spreken) wel acceptabel in ruil voor een lakser beleid. Dat is zeker hun goed recht. Het enige wat ik wel vreemd vind is dat er mensen zijn die denken dat die aanpak hier ook had gewerkt. De zorg heeft toch met periodes op hun tandvlees gezeten en een lakser beleid had daar zeker niet geholpen. Dat lijkt me eerder naïef eerlijk gezegd. Wat uiteraard niet wilt zeggen dat alles goed is gegaan in België. Er zijn zaken die anders hadden kunnen aangepakt worden. Helaas is er ook geen zaligmakend beleid dat voor elk land 1 op 1 kan toegepast worden helaas. Dat lijkt me wel duidelijk.

Vooral een ongenuanceerde kop (en artikel), zie o.a.
Een objectief, uitgebreid rapport dat kritisch durft kijken naar de eigen strategie, daar zouden ze in België in ieder geval wel nog iets van kunnen leren. Er is geen enkel land dat een lichtend voorbeeld is, niet Zweden, niet Australië, niet Japan. Heel de wereld heeft (zware) fouten gemaakt en niet de juiste antwoorden gehad. Hier blijven we steeds dezelfde fouten maar herhalen spijtig genoeg.
Het maakt niet uit dat het het enigste objectieve kritische rapport is, het punt is en blijft dat in het verleden de strategie van Zweden als de te volgen strategie werd gedoodverfd door veel van de mensen die waren tegen de strategie die België aanhing.
Hell zelfs NADAT Zweden een strategie had aangenomen die in de richting van de onze ging, was het nog altijd dat hun strategie nog altijd stukken beter is dan die van ons, en dat het daar allemaal niet zo streng is als bij ons.

Nu komt er een effectief een objectieve studie die hun strategie onderzoekt, en het resultaat is duidelijk dat het de verkeerde strategie was. Ongeacht van het feit dat wij ook niet de optimale strategie had. Of dat niemand een optimale strategie had. Het punt is en blijft dat die van Zweden gewoon pokkeslecht was. Net zoals die van Nederland in hetzelfde bedje ziek was (
).

Ik houd niemand tegen om onze strategie kritisch te benaderen. Op een even objectieve en uitgebreide wijze. Wij kunnen er enkel maar bij varen als dat gebeurt.

Maar het is niet omdat de maatregelen niet uw kopje thee zijn, dat we daarom moeten concluderen dat de dezelfde fouten maar blijven herhalen. Kan het beter. Ja het kan altijd beter. Maar wanneer er goede zaken zijn, dan mag dat ook wel eens duidelijk aangehaald worden.
En laat ons eens perfect eerlijk zijn hé, wij hebben ook goede zaken gedaan.

Nu enkel nog leren om in de toekomst die slechte zaken eruit te laten.

In mijn ogen is het Zweden zelf dat moet bepalen of hun aanpak gelukt is. Ze deden het veruit het slechtste in hun regio, maar misschien vinden zij het aantal Corona-slachtoffers (want ik wil niet alleen over de doden spreken) wel acceptabel in ruil voor een lakser beleid. Dat is zeker hun goed recht. Het enige wat ik wel vreemd vind is dat er mensen zijn die denken dat die aanpak hier ook had gewerkt. De zorg heeft toch met periodes op hun tandvlees gezeten en een lakser beleid had daar zeker niet geholpen. Dat lijkt me eerder naïef eerlijk gezegd. Wat uiteraard niet wilt zeggen dat alles goed is gegaan in België. Er zijn zaken die anders hadden kunnen aangepakt worden. Helaas is er ook geen zaligmakend beleid dat voor elk land 1 op 1 kan toegepast worden helaas. Dat lijkt me wel duidelijk.
Dat is het juist hé, dat rapport is een rapport op basis van wat men er in Zweden van denkt.

De man had toen gelijk, over dat we niet klaar zijn voor een epidemie.
(De commentaren zijn ook weel schitterend)

Wij zullen er nooit klaar voor zijn. Dat laat de pandemie nu perfect duidelijk zien.

Het maakt niet uit dat het het enigste objectieve kritische rapport is, het punt is en blijft dat in het verleden de strategie van Zweden als de te volgen strategie werd gedoodverfd door veel van de mensen die waren tegen de strategie die België aanhing.
Hell zelfs NADAT Zweden een strategie had aangenomen die in de richting van de onze ging, was het nog altijd dat hun strategie nog altijd stukken beter is dan die van ons, en dat het daar allemaal niet zo streng is als bij ons.
Zweden was een land waar er meer nadruk was op aspecten die niet enkel de virologische impact in rekening namen. In België leek het vaak alsof enkel het virologische van tel was. Daarom werd er vaak naar verwezen. Er is/was geen wetenschappelijk consensus over Coronabeleid, in België was er echter een zwaar gebrek aan open discussie. Er is ook voor dit rapport al genoeg gezegd dat er ook in Zweden fouten zijn gemaakt en dat de Zweedse situatie niet 1-op-1 te kopiëren valt naar hier. Ook dat we kunnen leren van hoe Corona in andere landen worden aangepakt en dat er in Zweden ook goede dingen gebeurd zijn, bv. minimaliseren van de impact op kinderen. Wat je niet kunt is op basis van dit rapport concluderen dat de strategie in Zweden of België beter was. Niet voor of na wijzigingen in hun beleid, niet voor of na een van de bochten die in België is gemaakt.

Nu komt er een effectief een objectieve studie die hun strategie onderzoekt, en het resultaat is duidelijk dat het de verkeerde strategie was. Ongeacht van het feit dat wij ook niet de optimale strategie had. Of dat niemand een optimale strategie had. Het punt is en blijft dat die van Zweden gewoon pokkeslecht was. Net zoals die van Nederland in hetzelfde bedje ziek was (
).
Maar dat is dus een zeer subjectieve benadering. Op basis hiervan lees ik dat jij de strategie van België beter vond dan die van Zweden, en met een heel groot verschil blijkbaar, niet optimaal t.o.v. pokkeslecht. Dat is heel tendentieus en dat kan je op basis van deze studie totaal niet concluderen. In Zweden zijn grote fouten gemaakt (in het domein waar deze (deel)studie over gaat). Ik denk dat er in België minstens even grote fouten zijn gemaakt, jij blijkbaar niet, maar zonder deftige studie is daarover niets te zeggen, zeker aangezien de omgevingsfactoren in beide landen ook heel verschillend zijn. Dat je Nederland ook veel slechter vindt dan België vind ik raar. Deze studie gaat vooral over de paraatheid, gezondheidszorg en initiële maatregelen met de sterftecijfers als belangrijke variabele. Op vlak van (over)sterftecijfers doet Nederland het nochtans beter dan België.

Dit is een studie over Zweden. Over België zegt die niks. Om het in jouw woorden te zeggen zou ik de strategie van alle landen pokkeslecht noemen. Sommige landen en regeringen durven dat (al) toegeven, andere niet. De volledige strategie van Zweden nu veroordelen omdat ze inzien dat er (op sommige vlakken) fouten zijn gemaakt, zou heel dom zijn, vooral omdat veel fouten uit de conclusies (gebrekkige paraatheid, traagheid van de initiële respons, versnipperdheid van beleid, ontoereikend wetgevend kader) ook in België zijn gemaakt. De spectaculaire kop "We zullen nog lang met gevolgen moeten leven" gaat over het uitstellen van zorg doordat de druk op de zorg te groot werd en is dus 100% ook op België van toepassing. Daarenboven zullen wij ook nog lang met de gevolgen moeten leven van de leerachterstand bij de kinderen die nog steeds als makkelijk slachtoffer worden gebruikt bij ons en bij het minste niet meer naar school mogen, dat is dan in Zweden bijvoorbeeld niet het geval. Benieuwd of, als dat aspect van het beleid belicht wordt, er dan ook spectaculaire koppen komen om het Zweeds beleid te prijzen. Ik vrees ervoor.

Bij ons uitbraak #4 op de creche (sinds september dit jaar). Deze keer zit onze leefgroep er gelukkig niet bij.

Ben benieuwd hoe de nieuwe regels er nu aan toe gaan gaan. Het is een begeleidster die positief test, dus dat betekend dat alle hoogrisico contacten moeten worden getest.

Vorige keer (2 weken geleden) waren dat alle kinderen van de geimpacteerde leefgroepen, maar met de nieuwe regels begrijp ik enkel de kinderen met symptomen ? Mag de rest dan onmiddellijk terug naar de creche woensdag ? (Ze gaan zoiezo dinsdag toe om de begeleiders te testen & een strategie te communiceren).

Ik zal het morgen laten weten wanneer ze het communiceren :p

Die landen zijn er wel. De andere Scandinavische landen, met Noorwegen en Ijsland als eerste, zijn voorbeelden geweest van hoe het moest.
Die landen hebben nog geen 10de van het aantal doden dat er in de meeste Europese landen viel te betreuren, en zonder extra economische impact.

Maar hoe zit dat nu met die regels?
Ik ben de vrijdag dus positief getest geweest.
Tot nu toe nog geen telefoon gehad voor dat contactonderzoek (sms zei binnen de 48u), bon, het zal druk zijn.
Ik vroeg aan mijn collega, die dus ook positief is, wanneer we ons een tweede keer moeten laten testen op te zien of dat we negatief zijn.
Blijkbaar moet dat niet meer?
Want, zo hebben ze gezegd, je kan nog tot drie weken positief testen. Maar na ongeveer 10 dagen mag je uit quarantaine en ben he niet besmettelijk.
En wat als je dan nog symptomen hebt na die 10 dagen?

Sorry, mss al vragen die hier al vaak gesteld zijn, maar ik heb me tot nu me er nooit mee bezig gehouden. En ik wil mijn vrouw, die al eens kanker gehad heeft, niet besmetten

Maar hoe zit dat nu met die regels?
Ik ben de vrijdag dus positief getest geweest.
Tot nu toe nog geen telefoon gehad voor dat contactonderzoek (sms zei binnen de 48u), bon, het zal druk zijn.
Ik vroeg aan mijn collega, die dus ook positief is, wanneer we ons een tweede keer moeten laten testen op te zien of dat we negatief zijn.
Blijkbaar moet dat niet meer?
Want, zo hebben ze gezegd, je kan nog tot drie weken positief testen. Maar na ongeveer 10 dagen mag je uit quarantaine en ben he niet besmettelijk.
En wat als je dan nog symptomen hebt na die 10 dagen?

Sorry, mss al vragen die hier al vaak gesteld zijn, maar ik heb me tot nu me er nooit mee bezig gehouden. En ik wil mijn vrouw, die al eens kanker gehad heeft, niet besmetten
Issolatie tot 3 dagen na je laatste symptomen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan