Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Discussie op vorig forum was dan ook, dat ik gigantisch stevig werd aangepakt (bijna voor landverrader verweten) omdat ik zei mijn gezond verstand te gebruiken ipv klakkeloos de regels te volgen.

Waar ligt die grens? De enige duidelijke grens is : ofwel volg je ze ofwel volg je ze niet.
Dat is geen gezond verstand he maar bon.

Gezond verstand is toegeven dat je de regels overtreed uit eigenbelang. Is dat dan gewoon zo moeilijk om toe te geven ipv te staan schermen met "gezond verstand" om je gedrag goed te praten.
Die Van Damme die pleit voor een sluiting, is een andere Van Damme, niet Pierre.
Jean claude? :unsure:

Er zijn nog genoeg gevallen van mensen die maanden na besmetting nog last hebben van allerlij aandoeningen of ongemakken.
"Genoeg", wat is dat?

Ik moet toch ook toegeven dat ik bijna op het punt ben gekomen dat de gezondheid van ons bomma - laat staan die van uw bomma - mij minder interesseert dan mijn eigen levensvreugde hoor. Niet leuk om te zeggen en ik hoop van harte dat ze geen account heeft op BG om het te moeten lezen, maar ik heb het gehad.

Voorbeeld:
Mijn schoonouders zijn aan het verbouwen in Frankrijk (b&b)
Ik ben tijdens kerstperiode (reizen afgeraden, niet verboden) daar een week gaan verbouwen. Enkel mijn bubble (vriendin & mijzelf).
Wij zien daar helemaal niemand, gaan zelfs niet winkelen want hebben alles mee.

Dan zegt mijn gezond verstand dat die quarantaine bij terugkomst, absolute flauwekul is :)

Er zijn nog genoeg gevallen van mensen die maanden na besmetting nog last hebben van allerlij aandoeningen of ongemakken.
Langer kunnen we nog niet weten hé.

Doet me denken aan mensen die vragen hoe lang die vaccin goed zal zijn.
Iedere dag een dag meer.
Klopt. En ik vraag hoeveel % dat cijfermatig is op alle besmettingen, zelfs al is het maar de gekende en niet de extrapolatie naar besmettingen die nog onder de oppervlakte zitten. Maanden na besmetting valt bij mij onder de categorie landurig. :) Ik vraag ook niet hoe lang ze er last van hebben, ik vraag hoeveel het er zijn.

Voorbeeld:
Ik ben tijdens kerstperiode (reizen afgeraden, niet verboden) daar een week gaan verbouwen. Enkel mijn bubble (vriendin & mijzelf).

Dan zegt mijn gezond verstand dat die quarantaine bij terugkomst, absolute flauwekul is :)
Goed dat uw gezond verstand da zegt en virologisch kan daar weinig mis mee zijn.

Maar als de regels zeggen na reizen in rode zone quarantaine, dan moet je maar uw verantwoordelijkheid nemen en dat doen.
Als we per individu een vakantieschema gaan moeten vragen wat ze gedaan hebben met wie, dan staan mensen die op 22 december terug gekomen zijn nu nog aan de douane te wachten op hun beurt.

Ik wil daarmee het reisverbod nu niet enkel steken om mensen die geen quarantaine hebben. Het is ook een falend beleid dat slechte handhaving doet en wederom als beloning hiervoor mensen meer vrijheden afneemt.

"Genoeg", wat is dat?

Ik moet toch ook toegeven dat ik bijna op het punt ben gekomen dat de gezondheid van ons bomma - laat staan die van uw bomma - mij minder interesseert dan mijn eigen levensvreugde hoor. Niet leuk om te zeggen en ik hoop van harte dat ze geen account heeft op BG om het te moeten lezen, maar ik heb het gehad.

dat is de vraag : blijkbaar genoeg om serieuse zorgen over te maken. Ze schatten zo'n 10%.

"Genoeg", wat is dat?

Mijn oma en opa hebben ook iets van "wij blijven voorzichtig, maar als we nu eenmaal ziek zijn.. dan is't zo".

Het waart gij die die langdurige effecten gebruikte als argument, Loser. Dan moet ge niet verbaasd zijn als mensen u daarop aanspreken en vragen wat de cijfers daarachter nu werkelijk zijn.
Ik ben helemaal niet verbaasd dat mensen me erop aanspreken. Maar je kunt geen cijfers vragen van langdurige effecten na 9 maanden, hè. Er zijn héél veel studies te vinden over wat allemaal bijkomende symptomen zijn, die allemaal maanden duren. Maar langer dan dat kunnen we gewoon nog niet weten omdat het nog geen maanden is.

Doen alsof er geen symptomen zijn die blijven duren, is ook moedwillig blind zijn voor de realiteit, hè. Tonnen studies die het aantonen, maar die bestaan niet tot er genoeg statistieken en cijfers zijn over de langdurige effecten? Dat is niet heel eerlijk. Ik zeg dus niet dat je je er geen vragen bij mag stellen, ik zeg alleen dat doen alsof ze niet bestaan totdat er duidelijke statistieken over bestaan, ook gewoon fout is. Er zijn studies genoeg die het aangeven.

Ik vind mensenlevens belangrijker dan de leesvaardigheid van onze kinderen. Waar onze Vlaamse overheid had op moeten focussen, is er voor zorgen dat alle scholen optimaal afstandsonderwijs kunnen geven. In plaats van cadeaus uitdelen aan de middenklasse met zonnepanelen.
Je hebt gelijk, maar niet elk kind zit thuis in een ideale situatie. Vooral de kansarmen zijn gewoon onbereikbaar voor scholen. Niet iedereen heeft zelfs internet in huis of een plek om te leren/studeren. Ik begrijp dat ze vechten voor dat de scholen open blijven, maar....ik vind de kost te hoog.

Voorbeeld:

volgens mij gaat iedereen die op reis geweest is zijn gezond verstand dat zeggen. Virologisch gezien is de kans inderdaad laag maar niet onbestaande. Ergo is er toch een risico dus neemt men iedereen gelijk voor de wet aangezien men niet voor iedere persoon dat risico kan gaan definiëren.
Ik zou het gezond verstand laten voor mensen die slimmer zijn.

Meer nog, mijn gezond verstand zegt dat mensen hun gezond verstand schromelijk overschatten.

Laatst bewerkt:
Ik ben helemaal niet verbaasd dat mensen me erop aanspreken. Maar je kunt geen cijfers vragen van langdurige effecten na 9 maanden, hè. Er zijn héél veel studies te vinden over wat allemaal bijkomende symptomen zijn, die allemaal maanden duren. Maar langer dan dat kunnen we gewoon nog niet weten omdat het nog geen maanden is.

Doen alsof er geen symptomen zijn die blijven duren, is ook moedwillig blind zijn voor de realiteit, hè. Tonnen studies die het aantonen, maar die bestaan niet tot er genoeg statistieken en cijfers zijn over de langdurige effecten? Dat is niet heel eerlijk. Ik zeg dus niet dat je je er geen vragen bij mag stellen, ik zeg alleen dat doen alsof ze niet bestaan totdat er duidelijke statistieken over bestaan, ook gewoon fout is. Er zijn studies genoeg die het aangeven.
Tuurlijk wel. Ik kan perfect vragen hoeveel mensen een maand of twee maanden, of zelfs drie of vier maanden na een al besmetting, al dan niet symptomatisch, nog last hebben. Er zijn tijdens de eerste golf genoeg besmettingen vastgesteld om daar een zicht op te hebben.

Ik beweer trouwens nergens dat er geen symptomen zijn die blijven duren. Ik beweer wel dat die, behoudens tegenbewijs, niet zo courant zijn als gij voorstelt.

Dan kom ik terug op de 100% regels volgen, zonder uitzondering.
Wie doet dat hier? Wie bepaalt welke regels wel te volgen en welke niet indien ze toch niet 100% gevolgd worden?

Tuurlijk wel. Ik kan perfect vragen hoeveel mensen een maand of twee maanden, of zelfs drie of vier maanden na een al besmetting, al dan niet symptomatisch, nog last hebben. Er zijn tijdens de eerste golf genoeg besmettingen vastgesteld om daar een zicht op te hebben.

Ik beweer trouwens nergens dat er geen symptomen zijn die blijven duren. Ik beweer wel dat die, behoudens tegenbewijs, niet zo courant zijn als gij voorstelt.
Amai. Hoe courant stel ik ze dan voor? Want ik heb daar geen uitspraken over gedaan. Ik heb gezegd dat dat het verschil is met de griepvergelijking die jij maakte. Maar zoek ze gerust op, die cijfers voor meerdere maanden bestaan hoor.

Wie doet dat hier? Wie bepaalt welke regels wel te volgen en welke niet indien ze toch niet 100% gevolgd worden?
Het punt was dat dat niét hoefde. Het is niet nodig dat 100% van de bevolking 100% van de regels volgt voor ze werken, dan zouden het slechte regels zijn.

Amai. Hoe courant stel ik ze dan voor? Want ik heb daar geen uitspraken over gedaan. Ik heb gezegd dat dat het verschil is met de griepvergelijking die jij maakte. Maar zoek ze gerust op, die cijfers voor meerdere maanden bestaan hoor.

Niet echt verrassend, maar ook bij griep hebt ge effecten op lange termijn bij mensen die (zwaar) ziek zijn geweest.

Ik probeer de regels zo goed mogelijk te volgen. Als het echt niet anders kan om mijn werk uit te voeren (om mijn gezin te kunnen blijven onderhouden) ga ik ze overtreden, als er een andere manier is om ze toch te volgen en mijn werk te doen neem ik de omweg. Voor de rest zie ik geen nood om ze te gaan overtreden, hobby's, vrije tijd en randzaken zijn niet echt belangrijk voor mij momenteel.

Je hebt gelijk, maar niet elk kind zit thuis in een ideale situatie. Vooral de kansarmen zijn gewoon onbereikbaar voor scholen. Niet iedereen heeft zelfs internet in huis of een plek om te leren/studeren. Ik begrijp dat ze vechten voor dat de scholen open blijven, maar....ik vind de kost te hoog.
Ik begrijp dat ook he. Maar ik denk gewoon dat het voor de maatschappij in het algemeen beter is om vaste periodes van harde lockdowns en zachte maatregelen te hebben.

En het feit dat er binnen de paar dagen geld wordt gevonden voor mensen met zonnepanelen maar dat we de scholen moeten openhouden want kinderen hebben geen internet thuis ... dat is gewoon degoutant.

Daar worden mensen nu al bijna een jaar mee bang gemaakt. Ik weet dat die mensen bestaan die er permanente gevolgen aan overhouden. Maar van alle mensen die ik ken die covid19 hebben gehad, ken ik er géén die nog met gevolgen zitten. Via via van één gehoord bij mijn bank. Jammer maar helaas.

Alsof er geen mensen zijn die levenslang gevolgen overhouden aan inderdaad zaken als de griep, of zaken als een verkeersongeval.

Die bangmakerij zonder cijfermatige onderbouw mag gerust eens stoppen. Prioriteit is wat mij betreft: de overbelasting van de zorg stoppen, daar ben ik het dus met je eens, crush the curve als het nog enigszins kan. Maar wat meer of minder doden bij mensen die al met één been in het graf staan (WZC en 85+) of schermen met ongekende, maar kleine percentages blijvende schade... Neen, dat is het mij echt niet meer waard. Tenzij men afkomt met significant hoge percentages met permanente gevolgen. Anders ga ik er vanuit dat die cijfers verdomd laag zijn, omdat de anekdotes over permanente schade buiten de standaard recup van een verblijf op intensieve ook verdomd laag zijn.
Heel hypocriet wel. Want een paar pagina's terug zeg je nog dat het feiten zijn dat bepaalde bevolkingsgroepen meer vertegenwoordigd zijn, zonder cijfermatige opbouw. En dan zou ik "intellectueel oneerlijk" zijn als ik zeg dat je dit niet als feit mag beschouwen. Ik ben blij dat je eindelijk je fout inziet, ik zou het dan ook appreciëren als je deze lijn van kritisch nadenken ook doortrekt en stopt met de bangmakerij betreffende bepaalde bevolkingsgroepen.

Daarnaast, zoals Loser aangeeft, is daar wel al redelijk wat onderzoek rond gedaan, maar is dat ook moeilijk op het moment dat deze epidemie nog niet zo lang bezig is en de focus ligt op het verhelpen er van.

Ten slotte : Op een 100-tal arbeiders bij mij op het werk zijn er twee die nu nog altijd thuis zijn met gezondheidsproblemen na corona. Waren beiden personen die kern-gezond waren en op-en-top werkten. Eentje is thuis van begin december, de ander van begin september (twee weken corona, daarna "genezen" (negatief) maar wel nog veel last, tot in die mate er arbeidsongeschikt door te zijn). Zij zijn dus zeker niet op de intensieve gepasseerd. En dan nog te beseffen dat van die 100-tal arbeiders maar een fractie positief is geweest.
(En ja, dit zal bij ons ook niet onder de radar door geglipt zijn, er wordt bij ons systematisch getest, 2 dagen in de week, afdelingen naargelang besmettingen/behoefte, iedereen wordt minstens 3 wekelijks getest.)

Die apathische houding van "volgens mij is het niet erg, dus is het niet erg, dus doe niet belachelijk", mag ook wel eens stoppen.
Als jij kunt aantonen dat deze gevolgen niet erg zijn, dan wil ik je daar gerust in volgen. Maar "ik vind geen cijfers dus gaan we dit gewoon negeren" is gewoon idioot.

Ik begrijp dat ook he. Maar ik denk gewoon dat het voor de maatschappij in het algemeen beter is om vaste periodes van harde lockdowns en zachte maatregelen te hebben.
Daar ben ik het niet mee eens, toch niet op basis van deze nogal vage bepalingen.
Er zijn zodanig veel randfactoren om mee rekening te houden dat je geen enkele garantie kan bieden dat je na 3 weken "harde lockdown" weer gezellig op restaurant kan gaan voor twee weken, als dat is wat je bedoelt. Dus die "vaste periodes" worden dan plots zeer fluïde, want er is een tegenvaller hier of een uitbraak daar, en voor je het weet zit je uiteindelijk gewoon waar we nu zitten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan