Daar worden mensen nu al bijna een jaar mee bang gemaakt. Ik weet dat die mensen bestaan die er permanente gevolgen aan overhouden. Maar van alle mensen die ik ken die covid19 hebben gehad, ken ik er géén die nog met gevolgen zitten. Via via van één gehoord bij mijn bank. Jammer maar helaas.
Alsof er geen mensen zijn die levenslang gevolgen overhouden aan inderdaad zaken als de griep, of zaken als een verkeersongeval.
Die bangmakerij zonder cijfermatige onderbouw mag gerust eens stoppen. Prioriteit is wat mij betreft: de overbelasting van de zorg stoppen, daar ben ik het dus met je eens, crush the curve als het nog enigszins kan. Maar wat meer of minder doden bij mensen die al met één been in het graf staan (WZC en 85+) of schermen met ongekende, maar kleine percentages blijvende schade... Neen, dat is het mij echt niet meer waard. Tenzij men afkomt met significant hoge percentages met permanente gevolgen. Anders ga ik er vanuit dat die cijfers verdomd laag zijn, omdat de anekdotes over permanente schade buiten de standaard recup van een verblijf op intensieve ook verdomd laag zijn.
Heel hypocriet wel. Want een paar pagina's terug zeg je nog dat het feiten zijn dat bepaalde bevolkingsgroepen meer vertegenwoordigd zijn, zonder cijfermatige opbouw. En dan zou ik "intellectueel oneerlijk" zijn als ik zeg dat je dit niet als feit mag beschouwen. Ik ben blij dat je eindelijk je fout inziet, ik zou het dan ook appreciëren als je deze lijn van kritisch nadenken ook doortrekt en stopt met de bangmakerij betreffende bepaalde bevolkingsgroepen.
Daarnaast, zoals Loser aangeeft, is daar wel al redelijk wat onderzoek rond gedaan, maar is dat ook moeilijk op het moment dat deze epidemie nog niet zo lang bezig is en de focus ligt op het verhelpen er van.
Ten slotte : Op een 100-tal arbeiders bij mij op het werk zijn er twee die nu nog altijd thuis zijn met gezondheidsproblemen na corona. Waren beiden personen die kern-gezond waren en op-en-top werkten. Eentje is thuis van begin december, de ander van begin september (twee weken corona, daarna "genezen" (negatief) maar wel nog veel last, tot in die mate er arbeidsongeschikt door te zijn). Zij zijn dus zeker niet op de intensieve gepasseerd. En dan nog te beseffen dat van die 100-tal arbeiders maar een fractie positief is geweest.
(En ja, dit zal bij ons ook niet onder de radar door geglipt zijn, er wordt bij ons systematisch getest, 2 dagen in de week, afdelingen naargelang besmettingen/behoefte, iedereen wordt minstens 3 wekelijks getest.)
Die apathische houding van "volgens
mij is het niet erg, dus is het niet erg, dus doe niet belachelijk", mag ook wel eens stoppen.
Als
jij kunt aantonen dat deze gevolgen niet erg zijn, dan wil ik je daar gerust in volgen. Maar "ik vind geen cijfers dus gaan we dit gewoon negeren" is gewoon idioot.