Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ja want 2019 en 2021 waren normale jaren om vergelijkingen uit te voeren.

Hoeveel minder weekenddoden is al een cijfer dat ik graag zou willen terugzien door de sluiting van café's en discotheken ?
Al is dit 20% minder, dan heb je nog steeds 20% meer sterfte door andere zaken

Ge ziet het verkeerd he. Mijn stelling was dat er de voorbije maanden géén stijging is qua overlijdens tov de maanden en/of jaren voordien, terwijl mensen beweren dat er opmerkelijk veel meer jongeren sterven en ze deze stijging (die enkel op gevoel gebaseerd is en ontkracht wordt door cijfers) gebruiken om aan te tonen dat vaccins slechte invloed hebben.

Ivm de doden in het verkeer: in 2020 waren er 145 doden (in totaal, dus niet enkel weekendslachtoffers) minder in het verkeer dan in 2019, uiteraard ten gevolge van de lockdowns. Dit jaar zal dat aantal uiteraard terug stijgen (zoals JPV ook al heeft aangetoond met concrete cijfers). Zelfs ondanks die stijging door verkeersdoden, is het totale aantal doden niet opmerkelijk gestegen en zitten we (zoals cijfers aantonen, nogmaals) de laatste maanden niét met een opmerkelijke toename van jongen/gezonde mensen die plots sterven. Er is geen énkele statistiek die daar op duidt. Het enige "wat er aan de hand is", is dat berichten over jonge mensen die sterven plots veel meer aandacht krijgen van mensen (en er mss ook meer en vlugger over bericht wordt, ook al zijn er niet meer gevallen.)

Waarom zou dat weinig zin hebben?

Als morgen blijkt dat er in 2021 1000 doden waren in de leeftijdscategorie 20-40 en het blijkt dat in dezelfde periode in 2019 er ook 1000 doden waren in diezelfde categorie (én je geen ander verschil ziet), dan heeft het wss geen enkel nut om verder te onderzoeken of Covid / Covid-vaccins voor extra doden zorgt. TENZIJ je daar zélf argumentatie zou kunnen aanbrengen waarom dat wél zo zou zijn.
Dat vind ik nu ook wat te kort door de bocht.
Het stil gevallen sociale leven zal zeker impact gehad hebben op de verkeersdoden onder de jongeren. Als die cijfers dezelfde zouden zijn als het jaar dervoor is dat toch geen reden om niet te onderzoeken? Want dan kan je duidelijk aantonen dat er ergens van de 1000 een 250 wel overleden zijn aan iets anders dan verkeersdoden.
We hebben gewoon harde data nodig van het soort overlijdens per leeftijdscategorie en dan liefsts de cijfers van 2021. (Die zijn er momenteel nog niet naar mijn weten)

Bovenstaande cijfers zijn los uit mijn hol getrokken gebasseerd op de 1000 van jpv

edit: en dan lees je de andere posts in het topic waar verkeersdoden al aangehaald zijn. Best wel gek. Minder verkeer, minder feesten en toch meer doden... Lijkt me echt wel een metric die je niet in de hand hebt. (het lot)

edit: en dan lees je de andere posts in het topic waar verkeersdoden al aangehaald zijn. Best wel gek. Minder verkeer, minder feesten en toch meer doden... Lijkt me echt wel een metric die je niet in de hand hebt. (het lot)
Minder verkeer = minder files, vaker een te hoge snelheid => hogere kans op verkeersdoden
Lockdown = iedereen aan het fietsen = veel onervaren mensen op de fiets en drukke fietspaden => hogere kans op verkeersdoden

Dat effect van minder verkeer is dus op andere manieren gecompenseerd.

En enkele honderden doden blijft natuurlijk een erg kleine sample size op onze bevolking dus daar valt sowieso moeilijk echt een lijn in te trekken.

Jammer dat er niet bij staat hoe hoog de bescherming tegen ziekenhuisopname is na 6 maanden. Al zal dat nog komen gok ik.

Jammer dat er niet bij staat hoe hoog de bescherming tegen ziekenhuisopname is na 6 maanden. Al zal dat nog komen gok ik.
"The analysis showed that the vaccine's effectiveness in preventing hospitalization and death remained high at 90% for at least six months, even against the highly contagious Delta variant of the coronavirus."

"The analysis showed that the vaccine's effectiveness in preventing hospitalization and death remained high at 90% for at least six months, even against the highly contagious Delta variant of the coronavirus."
Ja, dat had ik gelezen, maar bedoel na die 6 maanden. Of lees ik het verkeerd?

Derde shot van Pfizer is trouwens gisteren goedgekeurd door het Europees geneesmiddelenagentschap voor 18-55 jaar, toe te dienen zes maanden na tweede shot. België zit op een berg vaccins dus dat zal er wss wel komen voor wie het wil.

Vind ik ook wel jammer precies. Dat soort van bemerkingen. Ik weet nu niet of het in dit geval van een persoon komt die volgende stelling effectief gemaakt heeft, maar een deel maanden terug hoorde je nog vaak "Laat mensen toch zelf kiezen!"

En als mensen dan zelf kiezen, dan moeten ze blijkbaar toch ook nog wat verketterd worden. Dat vind ik echt jammer.

Mensen die nu nog in de winkels rondlopen met mondmasker: wie zijn ze, wat drijft hen én wat is hun probleem.
Wie: ikzelf een gezonde man van 34 jaar.
Wat drijft me: mezelf aan zo weinig risico blootstellen terwijl het virus nog aanwezig is.
Mijn probleem: ik zie geen probleem?

🤷‍♂️

De vraag die ik me wel stel: wat gaan ze doen met de wetgeving rond gezichtsafscherming? Vroeger was het niet toegestaan om met een bedekt gezicht te gaan winkelen. Voor de pandemie is daar een uitzondering op gemaakt. Nu dat de mondmaskers niet meer verplicht zijn, zou het dan op lange termijn toegelaten blijven om toch zo "incognito" te blijven winkelen?

Mensen die nu nog in de winkels rondlopen met mondmasker: wie zijn ze, wat drijft hen én wat is hun probleem.
Het is niet omdat het niet meer moet, dat het niet meer nuttig is.

Misschien iets dat beter blijft hangen: Loopneus, snotvalling of hoest? Zet verdorie een mondmasker op.

Je gezonde en kiemvrije collega's danken je.

De vraag die ik me wel stel: wat gaan ze doen met de wetgeving rond gezichtsafscherming? Vroeger was het niet toegestaan om met een bedekt gezicht te gaan winkelen. Voor de pandemie is daar een uitzondering op gemaakt. Nu dat de mondmaskers niet meer verplicht zijn, zou het dan op lange termijn toegelaten blijven om toch zo "incognito" te blijven winkelen?

Met wat geluk komt het initiatief dan van winkels/scholen/cafés/... die het dragen van mondmaskers niet meer toelaten.
Eergisteren al een cafébaas gehoord die riep van "hier moeten we geen mondmaskers meer opzetten eh vriendeke, dus zet het maar af".
Je kan dat wansmakelijk vinden, maar het is misschien nog wel de beste manier om sommige mensen van hun Stockholmsyndroom te verlossen.

Een mondkapjescultuur kan misschien wel nuttig geweest zijn, maar wanneer quasi iedereen gevaccineerd is (en binnenkort ook in Brussel en Wallonië) heeft het niet veel nut meer. Tenzij iedereen plots ook een panische angst heeft ontwikkeld tegen een verkoudheid of een griep.
Als je in 2022 nog je gezicht wil bedekken, tjah blijf dan binnen of ga naar Saudi Arabië.

Met wat geluk komt het initiatief dan van winkels/scholen/cafés/... die het dragen van mondmaskers niet meer toelaten.
Eergisteren al een cafébaas gehoord die riep van "hier moeten we geen mondmaskers meer opzetten eh vriendeke, dus zet het maar af".
Je kan dat wansmakelijk vinden, maar het is misschien nog wel de beste manier om sommige mensen van hun Stockholmsyndroom te verlossen.

Een mondkapjescultuur kan misschien wel nuttig geweest zijn, maar wanneer quasi iedereen gevaccineerd is (en binnenkort ook in Brussel en Wallonië) heeft het niet veel nut meer. Tenzij iedereen plots ook een panische angst heeft ontwikkeld tegen een verkoudheid of een griep.
Als je in 2022 nog je gezicht wil bedekken, tjah blijf dan binnen of ga naar Saudi Arabië.
Van mij mag het standaard wel verplicht blijven op openbaar vervoer, toch zeker in de griepseizoenen.

Wat is er zo mis met "anderen beschermen"? In verschillende Aziatische landen is het de normaalste zaak van de wereld om het op te zetten als je mogelijks wat ziek bent.

Waarom het "een geluk zou zijn" om het te verbieden, dat snap ik niet?

Dat mensen blij zijn dat het niet meer moet, ok.
Dat mensen het raar vinden dat anderen het toch nog dragen, ok.
Maar dat mensen anderen quasi zouden verbieden om het te dragen? Dát is pas belachelijk.

Zullen we dan ook afspreken dat pas vanaf oktober jassen en lange broeken zijn toegelaten? Want ik vind dat het in september doorgaans goed genoeg is qua temperatuur om met korte broek buiten te komen, hoe belachelijk zijn dus mensen die het zelf te koud vinden en zich dus daarom warmer aankleden. Als ik een café had dan kwam er niemand in met lange broek of jas, nah!

Nochtans heeft iedereen het recht om nog een mondmasker te blijven dragen. Dus kunnen winkels/scholen/cafe's het niet verbieden.

Dat mensen blij zijn dat het niet meer moet, ok.
Dat mensen het raar vinden dat anderen het toch nog dragen, ok.
Maar dat mensen anderen quasi zouden verbieden om het te dragen? Dát is pas belachelijk.

Zullen we dan ook afspreken dat pas vanaf oktober jassen en lange broeken zijn toegelaten? Want ik vind dat het in september doorgaans goed genoeg is qua temperatuur om met korte broek buiten te komen, hoe belachelijk zijn dus mensen die het zelf te koud vinden en zich dus daarom warmer aankleden. Als ik een café had dan kwam er niemand in met lange broek of jas, nah!
Als dat ook voor vrouwen verplicht is stem ik voor.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan