Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Neem je zelf dagelijks het OV? Ik wel en ik zie het liever verdwijnen (de verplichting) - puur om comfortredenen - wanneer er geen reden dwingende meer voor is.
Ik doe nog steeds volledig thuiswerk, dus dagelijks OV zit er niet meer in. Wel nog regelmatig voor uitstapjes in het weekend.

Ik vind het ook oncomfortabel, maar vroeger was een van mijn grootste ergernissen dat ik moest rekenen op het openbaar vervoer om op mijn werk te geraken en je in de wintermaanden er prat op kon gaan dat je in een trein/bus vol niezers en kuchers kwam te zitten. :)

Als het genoeg ingeburgerd raakt dat mensen standaard een mondmasker opdoen wanneer ze ziek zijn (zoals in Japan), dan is dat voor mij natuurlijk des te beter, maar ik vrees dat die mentaliteitswijziging hier nog niet zo ver is.

Met wat geluk komt het initiatief dan van winkels/scholen/cafés/... die het dragen van mondmaskers niet meer toelaten.
Eergisteren al een cafébaas gehoord die riep van "hier moeten we geen mondmaskers meer opzetten eh vriendeke, dus zet het maar af".
Je kan dat wansmakelijk vinden, maar het is misschien nog wel de beste manier om sommige mensen van hun Stockholmsyndroom te verlossen.

Een mondkapjescultuur kan misschien wel nuttig geweest zijn, maar wanneer quasi iedereen gevaccineerd is (en binnenkort ook in Brussel en Wallonië) heeft het niet veel nut meer. Tenzij iedereen plots ook een panische angst heeft ontwikkeld tegen een verkoudheid of een griep.
Als je in 2022 nog je gezicht wil bedekken, tjah blijf dan binnen of ga naar Saudi Arabië.
Voor iemand die hier een tijdje geleden sprak over vrijheidsberoving en stoer aangaf dat hij de regels niet volgde, heb je toch verdacht veel fascistische trekjes.

Wat is er zo mis met "anderen beschermen"? In verschillende Aziatische landen is het de normaalste zaak van de wereld om het op te zetten als je mogelijks wat ziek bent.

Waarom het "een geluk zou zijn" om het te verbieden, dat snap ik niet?
Je zegt het zelf denk ik, 'als je mogelijk wat ziek bent'. Iemand die kerngezond is, geen symptomen heeft maar toch te pas en te onpas een mondmasker opzet... Die zit toch eerder vast in een angstpatroon dan wat anders.

Je zegt het zelf denk ik, 'als je mogelijk wat ziek bent'. Iemand die kerngezond is, geen symptomen heeft maar toch te pas en te onpas een mondmasker opzet... Die zit toch eerder vast in een angstpatroon dan wat anders.
En hebben we daar dan last van? Een man in een string en een rode bal in de mond gebonden lijkt in mijn ogen ook vast te zitten in een bepaald patroon maar #care.

Ik snap de issue ook niet hoor. Of is het dat omdat je nu niet meer moet zagen dat je zelf verplicht een mondmasker moet opzetten dat je dan maar gaat zagen op anderen die er voor kiezen dat wel nog te doen?

En hebben we daar dan last van? Een man in een string en een rode bal in de mond gebonden lijkt in mijn ogen ook vast te zitten in een bepaald patroon maar #care.
Ik zeg nergens dat ik daar last van heb? Iedereen doet wat hij wil. Maar mag ik nog zeggen dat mogelijk kadert vanuit een dieper probleem, namelijk dat een aantal mensen echt gewoon in dat angstnarratief van het voorbije anderhalf jaar zijn blijven hangen, en dat dat effectief ook niet gezond is?

Van mij doet iedereen wat hij wil. Maar van die mensen die moederziel alleen over straat lopen of door de stad fietsen met een mondmasker op, daar heb ik oprecht medelijden mee. :)

Ik zeg nergens dat ik daar last van heb? Iedereen doet wat hij wil. Maar mag ik nog zeggen dat mogelijk kadert vanuit een dieper probleem, namelijk dat een aantal mensen echt gewoon in dat angstnarratief van het voorbije anderhalf jaar zijn blijven hangen, en dat dat effectief ook niet gezond is?

Van mij doet iedereen wat hij wil. Maar van die mensen die moederziel alleen over straat lopen of door de stad fietsen met een mondmasker op, daar heb ik oprecht medelijden mee. :)
Tja, als die mensen hun daar goed bij voelen. Ik vind het wat ridicuul om te gaan opperen dat dat uit een angstcultuur ontstaan is terwijl die mensen bvb een heel goeie reden hebben daarvoor. Het is nu niet dat corona officieel voorbij is en niemand nog ziek kan raken natuurlijk. Zo zag ik vorige week een oude vrouw (ik schat een jaar of 80) met een faceschield op de fiets. Niks van nut buiten die vrouw de gemoedsrust geven om toch buiten te durven komen of die heeft ontdekt dat die dingen ook perfect werken tegen die dekselse vliegen die anders in uw gezicht vliegen. Wie zal het zeggen. Zo lang ik daar geen last van ondervind zal het mij toch eender worst zijn en hoef ik zelf niet te oordelen over de beweegredenen van een ander waarom ze iets doen.

Derde shot van Pfizer is trouwens gisteren goedgekeurd door het Europees geneesmiddelenagentschap voor 18-55 jaar, toe te dienen zes maanden na tweede shot. België zit op een berg vaccins dus dat zal er wss wel komen voor wie het wil.
Mijn CST is geldig tot juni 2022. Verlengt een 3e shot dat met een jaar, en zal iemand die geen 3e shot neemt binnen een jaar geen geldig CST meer hebben?

Als het genoeg ingeburgerd raakt dat mensen standaard een mondmasker opdoen wanneer ze ziek zijn (zoals in Japan), dan is dat voor mij natuurlijk des te beter, maar ik vrees dat die mentaliteitswijziging hier nog niet zo ver is.

off topic: vaak is dat niet de reden waarom men daar een mondmasker draagt. Het wordt ook gedragen omdat Japanners dat fashionable vinden, maar vaak ook om aan te tonen dat ze geen sociale interactie wensen. Even ter info 🙂

Mijn CST is geldig tot juni 2022. Verlengt een 3e shot dat met een jaar, en zal iemand die geen 3e shot neemt binnen een jaar geen geldig CST meer hebben?

Die geldigheid tot juni 2022 is sowieso maar "voorlopig" aangezien men er alvast een einddatum op moest plakken, maar dat kan sowieso nog veranderen op basis van vaststellingen over hoe effectief de bescherming van vaccins blijft en of er dus nog boostershots voor iedereen gaan volgen of niet. Als de wetenschap binnen enkele maanden vaststelt dat de vaccins toch nog voldoende beschermen voor jonge gezonde mensen dan blijft dat CST mss nlanger geldig. Bovendien is het bijlange nog niet zeker dat het CST in België nog gebruikt zal worden volgend jaar, het kan dus goed zijn dat volgende zomer dat certificaat enkel nog nodig is voor buitenlandse reizen maar ge het hier voor evenementen niét meer nodig hebt.
Dus wie met de bus op skireis gaat +8u een mondmasker op?
Georganiseerde busreizen vallen imo niet onder "openbaar vervoer". Daar kan dan weer gewerkt worden met het CST waardoor een mondmasker niet nodig is. Bij voetbalmatchen bijvoorbeeld moeten bezoekende supporters zoals ik begrepen heb ook geen mondmasker op hebben tijdens de busreis omdat ze sowieso al over een CST moeten beschikken om binnen te mogen.

dus mensen die vrijwillig een mondmasker dragen zijn niet meer welkom in de horeca?
Niet als ze ziek zijn. Als ge gezond zijt beschermt ge niemand anders met een mondmasker, maar dan doet ge wa ge wilt. Als ge u ziek voelt en ge gaat dan een masker dragen om naar sociale aangelegenheden te gaan in een (semi-)post corona tijdperk? Nee. Thuisblijven.

Ik heb onlangs nen vent zien fietsen in de gietende regen met zijn mondmasker aan 🤡

Als ge eenmaal gevaccineerd zijt, zie ik het nut niet meer om een mondmasker te dragen als het niet meer verplicht is. Ja, ge kunt uzelf nog "beschermen" maar waar stopt het dan? Bij 10 vaccins? Voor het immuunsysteem zou het ook beter zijn.

Ik heb niets tegen mensen die vrijwillig een masker opzetten (in de zin van dat de overheid dat niet moet reguleren, persoonlijk ga ik het wel eerder afkeuren), maar wel al meer een probleem met bedrijven/winkels die het mondmasker verplicht houden. Is dat eigenlijk legaal ?

In mijn creche is het bijvoorbeeld nog altijd verplicht (of zo deden ze het toch klinken). Is dat een echte verplichting of kan ik die op een of andere manier challengen ? Een bedrijf kan je toch ook niet verplichten een roze muts op te zetten (zeker aangezien ik nooit een contract heb getekend waar ik akkoord ga met mondmaskers in de creche. Dit was een tijdelijke verplichting opgelegd door de overheid, maar nu dat die weg is ?) ?

Niet als ze ziek zijn. Als ge gezond zijt beschermt ge niemand anders met een mondmasker, maar dan doet ge wa ge wilt. Als ge u ziek voelt en ge gaat dan een masker dragen om naar sociale aangelegenheden te gaan in een (semi-)post corona tijdperk? Nee. Thuisblijven.
op die manier kan ik je enkel gelijk geven

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan