Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mijn ouders zijn eergisteren op bezoek geweest bij hun buren, maar nu blijkt een van hen positief te hebben getest. Vandaag hebben ze onze dochter bij zich. In de namiddag moeten ze zich laten testen bij de dokter, maar heeft het zin om al een zelftest te suggereren? Dan weten we of we nog iets aan ons weekend hebben of niet.
Zelftest is dacht ik (quasi) nutteloos op dag 1.

Hopelijk komt dit terug wat meer in de media en relaxen ze de regels wat. Verder, wie zijn die mensen die zichzelf nog steeds testen bij kleine ziekte?
mensen die verantwoordelijk zijn.
Als die medewerkster gewoon thuis was gebleven zonder zich te testen zou er helemaal geen probleem zijn ...
Niet iedereen noemt de verspreiding van Corona 'geen probleem'.

Als je niks wil weten is er natuurlijk geen probleem.

Mijn ouders zijn eergisteren op bezoek geweest bij hun buren, maar nu blijkt een van hen positief te hebben getest. Vandaag hebben ze onze dochter bij zich. In de namiddag moeten ze zich laten testen bij de dokter, maar heeft het zin om al een zelftest te suggereren? Dan weten we of we nog iets aan ons weekend hebben of niet.
Zelftest is dacht ik (quasi) nutteloos op dag 1.
PCR test is mogelijks ook nutteloos, sinds dit zelfs bij besmetting nog de incubatie-periode kan zijn met verwaarloosbare waarden die niet als positief gaan aanzien worden.

Administratief medewerksters heeft een zelftest gedaan die positief is (niet eens PCR), dus nu de creche toe tot en met maandag en alle begeleidsters worden getest.
En uw punt is (van het vette)?

Zelftests zijn slecht voor sensitiviteit, niet specificiteit. Wat dus simpel gezegd wilt zeggen dat er quasi geen false positives voorvallen, wel false negatives. Dit wegens gevoeligheid (er worden geen meerdere cycli gedaan zoals bij PCR) of foutieve afname. Maar bij een positieve sneltest kan je quasi even zeker zijn dat het correct is als een PCR test.

mensen die verantwoordelijk zijn.
Niet iedereen noemt de verspreiding van Corona 'geen probleem'.

Als je niks wil weten is er natuurlijk geen probleem.
Waarom zou verspreiding van corona bij huidige vaccinatiegraad nog een probleem zijn?

En met weten is uiteraard niks mis. Tenzij er bepaalde van de pot gerukte gevolgen aan gekoppeld zijn, zoals honderden kinderen thuis zetten omwille van een positieve coronatest.

De saga continues.

Ze vragen nu dus de 2e keer in een maand dat we ons kind laten testen (2x zelfs deze keer). Als we hem laten testen mag hij dinsdag terug naar de creche, anders pas de week erop. En vorige keer checkten ze dat wel degelijk voor ze je binnen lieten..

Mooie chantage. En dat terwijl 1,5 jarige testen eigenlijk word afgeraden door vele gezondheidsorganisaties (& Belgie tot recent)... Maar uiteraard hebben we de 'vrije keuze'.

Aan dit tempo zijn dat 40 testen op een jaar :).

En dat zijn dus alle 100 kinderen van de creche omwille van 1 administratieve medewerksters die niet eens in de leefgroepen staat. Een combinatie van belachelijke strenge regels van kind & gezin, en een creche die 'risico contacten' zeer breed toepast + het nodig vind om dat dan ook nog is te controleren.

Zijn er echt mensen in deze thread die dat redelijk vinden ?

Laatst bewerkt:
De saga Het gezaag continues
....
Fixed!

En JA, dat is zeker redelijk.
Een collega van me verblijft 10 dagen in het ziekenhuis bij haar baby van 4 maanden, omdat deze laatste na een week niet aflatende koorts corona blijkt te hebben.

Fixed!

Een collega van me verblijft 10 dagen in het ziekenhuis bij haar baby van 4 maanden, omdat deze laatste na een week niet aflatende koorts corona blijkt te hebben.

Wel nog een jaar van dit is toch niet redelijk ?

Het is niet dat het aantal corona besmettingen daalt en zo goed als alle vaccinaties zijn gedaan, dus is dit dan de status quo voor altijd ?

De huisarts die de test gaat afleggen was het trouwens met me eens dat het een zwaar overdreven beleid is. 'Ocharme die kindjes, als het aan mij lag was het een heel ander beleid'.

Maar anyways ik plooi dus voor de eerste test omdat ze die checken aan de ingang van de creche, maar de quarantaine ondertussen & de 2e test mogen ze ***. Mocht hij positief zijn krijgen ze ook 0 close contacts van mij. Ga andere mensen dit niet aandoen.

De saga continues.

Ze vragen nu dus de 2e keer in een maand dat we ons kind laten testen (2x zelfs deze keer). Als we hem laten testen mag hij dinsdag terug naar de creche, anders pas de week erop. En vorige keer checkten ze dat wel degelijk voor ze je binnen lieten..

Mooie chantage. En dat terwijl 1,5 jarige testen eigenlijk word afgeraden door vele gezondheidsorganisaties (& Belgie tot recent)... Maar uiteraard hebben we de 'vrije keuze'.

Aan dit tempo zijn dat 40 testen op een jaar :).

En dat zijn dus alle 100 kinderen van de creche omwille van 1 administratieve medewerksters die niet eens in de leefgroepen staat. Een combinatie van belachelijke strenge regels van kind & gezin, en een creche die 'risico contacten' zeer breed toepast + het nodig vind om dat dan ook nog is te controleren.

De regels van K&G zijn heus niet zo streng als jouw crèche ze toepast.

De regels van K&G zijn heus niet zo streng als jouw crèche ze toepast.

Nee, het is een combinatie. Maar ze doen het op advies van hun dokter van het Vlaams agentschap 'opgroeien'. Dus hun interpretatie komt niet puur van hun.

De volgende hebben we zoiezo in een andere creche ingeschreven. Ben op een aantal vlakken zeer tevreden van deze creche, maar op andere vlakken minder.

Dat je ook een contract kan tekenen dat dan compleet niet word nageleefd is ook wat minder. Maar dat zal buiten corona regels ook wel het geval zijn zeker ? Ze zullen zich wel ergens hebben ingedekt.

Fixed!

No offense, maar omdat jij een anekdotisch verhaal hebt van een zwaar ziek kind is dit allemaal redelijk?

Doe eens gewoon normaal. :)

No offense, maar omdat jij een anekdotisch verhaal hebt van een zwaar ziek kind is dit allemaal redelijk?

Een anekdotisch verhaal waarmee ik wil duiden dat zelfs de kleinsten dat verdomde virus kunnen hebben en erg ziek zijn. Is dat dan zo verwonderlijk dat een crèche, waar er een aantal van die allerkleinsten opgevangen worden, het zo veilig mogelijk wil houden?

Een anekdotisch verhaal waarmee ik wil duiden dat zelfs de kleinsten dat verdomde virus kunnen hebben en erg ziek zijn. Is dat dan zo verwonderlijk dat een crèche, waar er een aantal van die allerkleinsten opgevangen worden, het zo veilig mogelijk wil houden?
Er zijn heel weinig baby's in ziekenhuis beland, dus nee zo een maatregelen nemen is er over.

En ik draag mijn mondmasker ook nog in de winkels. Zou er mss beter ook over mijn oren ook dragen, wat bezielt mensen om in uw oren te komen hijgen om toch maar een product uit de rekken te kunnen halen waar jij 2sec aan staat

Waarom zou verspreiding van corona bij huidige vaccinatiegraad nog een probleem zijn?
omdat de verspreiding van elke ziekte die dodelijk is een probleem is? Let op: ik gebruik het woord probleem. Niet het woord drama.
En met weten is uiteraard niks mis. Tenzij er bepaalde van de pot gerukte gevolgen aan gekoppeld zijn, zoals honderden kinderen thuis zetten omwille van een positieve coronatest.
dat gebeurt ook niet (meer) omwille van 1 positieve test.

omdat de verspreiding van elke ziekte die dodelijk is een probleem is? Let op: ik gebruik het woord probleem. Niet het woord drama.dat gebeurt ook niet (meer) omwille van 1 positieve test.

Wel als die positieve test bij de begeleidsters is.

Als het over kinder veiligheid gaat zijn er gevaarlijkere ziektes, en daar word veel lichter mee omgesprongen (zo was er bijvoorbeeld vorige week ook hand-voet-mond ziekte en daarvoor sloot de creche helemaal niet).

Dus het gaat hier duidelijk niet over de kinderen of de gevaccineerde ouders.

Klopt niet. Donderdag toevallig eerste leerkracht met Corona (eentje die niet wou vaccineren) en enkel haar partner (werkt ook op school) en de kinderen van haar klas moeten in quarantaine

Probleem is dat die regel blijkbaar niet overal op dezelfde manier wordt toegepast en scholen soms (hetzij op eigen initiatief, hetzij op initiatief van CLB?) uit een soort van paniek toch strenger omgaan met die quarantaineregels dan momenteel nodig is of dat dat alleszins zo lijkt uit de communicatie die men doet erover.

Als ge als ouder wordt opgebeld dat uw kleine per direct opgehaald moet worden en enkele dagen thuis zal moeten blijven omdat één leerkracht van een andere klas positief is, dan zorgt dat wel voor frustraties bij ouders.

Degenen die dit topic frequent lezen zullen wel weten dat ik allesbehalve tegenstander ben van alle maatregelen en ik hier zelfs de meest ridicule regeltjes heb zitten verdedigen. Ik ben echter wel altijd van mening geweest dat we al die maatregelen altijd genomen hebben om de druk op de zorg in bedwang te houden. Streven naar zo weinig mogelijk (tot zelfs geen) besmettingen is nooit het doel geweest van de maatregelen en dat mag het ook niet worden.

Laatst bewerkt:
Klopt niet. Donderdag toevallig eerste leerkracht met Corona (eentje die niet wou vaccineren) en enkel haar partner (werkt ook op school) en de kinderen van haar klas moeten in quarantaine

Ja, klopt. In dit geval is het een begeleidster (in de zeer ruime interpretatie van het woord) die in alle groepen heeft 'gestaan' (ook zeer ruime interpretatie) -> alles toe

Ze hebben de brief van het agentschap opgroeien rond gestuurd, waar die in dit specifieke geval inderdaad een volledige sluiting hebben aangeraden (waarschijnlijk hebben wat ouders geklaagd).

En zoiezo 1 klas toedoen zou nog 25 gezinnen impacteren omwille van 1 positieve test

En een anekdotisch verhaal over een crèche die testen vraagt is wel oke?

Het is simpel: ofwel verstrengen de regels voor schoolgaande jeugd terug tot het aantal besmettingen definitief zakt, ofwel blijven we in deze situatie zitten. Zolang kinderen niet allemaal ingeënt worden, gaat het virus blijven rond gaan.

@hierboven dat het virus blijft rondgaan is een gegeven. Zero covid is niet het streefdoel

Ze zouden een roadmap kunnen maken voor quarantaine versoepelingen.

Je hebt bijvoorbeeld mogelijke sets van regels:

0: strenger dan nu zoals pre oktober
1: deze situatie
2: 1 + vrijstelling kinderen 12- als hoogrisico contact
3: 2 + regeling hoogrisico contact 12+ pas in quarantaine nadat de eerste test positief is (ipv in quarantaine tot die test is afgelegd)
4: 3 + hoog risico contact test is vrijwillig ipv verplicht
5: quarantaine na positieve test is vrijwillig
6: geen officiële testen meer. Enkel zelftesten op de vrije markt en testen in het ziekenhuis voor een diagnose te stellen bij kritische gevallen

Dus hoe gaan we in de nabije toekomst terug in het normaal van 5/6 geraken ?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan